SME
Pondelok, 26. október, 2020 | Meniny má DemeterKrížovkyKrížovky
ZA VEĽA NEHÔD SO SMRTEĽNÝMI NÁSLEDKAMI MÔŽU NEDISCIPLINOVANÍ CHODCI, ALE SÚ AJ VYHÁŇANÍ Z CHODNÍKOV NA CESTY

Stále sú miesta, kde chodci riskujú život

Cesta medzi Sv. Jurom a Bratislavou zostáva napriek niektorým novým opatre­niam nebezpečná. Nie je tu priestor pre chodcov.

Nebezpečná je križovatka Trnavskej cesty s Ivanskou a Vrakunskou, pretína ju aj železničná trať. Vodiči v neprehľadnej situácii zabú­dajú na chodcov, ktorým má na to, aby sa dostali od koľajníc po najbližší priechod, stačiť úzky pás.Nebezpečná je križovatka Trnavskej cesty s Ivanskou a Vrakunskou, pretína ju aj železničná trať. Vodiči v neprehľadnej situácii zabú­dajú na chodcov, ktorým má na to, aby sa dostali od koľajníc po najbližší priechod, stačiť úzky pás. (Zdroj: SME – VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

BRATISLAVA. Na ceste v smere zo Sv. Jura do Bratislavy sa včera ráno stala tragická dopravná nehoda. Škoda Octavia s bratislavským evidenčným číslom zachytila 54-ročného chodca. Následne ho prešla Škoda Octavia s pezinským číslom. Chodec na mieste zomrel.

„Dychovou skúškou sa ani u jedného z účastníkov dopravnej nehody alkohol nezistil,“ povedala zástupkyňa bratislavskej policajnej hovorkyne Tatiana Kurucová. Príčiny nehody policajti vyšetrujú.

Kurucová potvrdila, že sa nestala na úseku, ktorý vedie cez mesto a v minulosti tam viackrát auto usmrtilo chodca. Bratislavská župa spolu so Sv. Jurom tam v novembri dokončila viaceré opatrenia, ktoré majú zvýšiť bezpečnosť. Zvýraznili sa priechody, urobili ostrovčeky a prebiehaniu cez štvorprúdovku bráni zábradlie.

Nebezpečná ostáva cesta medzi Sv. Jurom a Bratislavou, kde nie je priestor pre chodcov. Občas však tadiaľ prechádzajú. Vodiči tam s nimi nerátajú, hlavne pri zhoršenej viditeľnosti si môžu pešieho na ceste všimnúť až v poslednej chvíli.

Pri prevoze do nemocnice zomrela aj 79-ročná chodkyňa, ktorú v pondelok večer zrazilo auto v obci Kostolište v okrese Malacky. Prechádzala cez cestu mimo priechodu. Na neosvetlenom úseku ju vodič zrejme prehliadol, došlo k čelnej zrážke.

Chodci musia ísť po cestách

„Žiaden zákon nezakazuje vstup chodca na cestu, ale musí si byť vedomý, že ak sa mu niečo stane, berie to na seba,“ hovorí Zora Pauliniová, ktorá upozorňuje na problémy chodcov aj na blogu sme.sk.

Na druhej strane sú podmienky pre chodcov u nás podľa Pauliniovej hrozné. „Z chodníkov vyháňame chodcov práve na cesty. Stoja tu autá, reklamné pútače alebo lešenia, ktoré musíme obchádzať,“ hovorí. „Primárne sa u nás dáva dôraz na individuálnu dopravu. Skúsenosti zo zahraničia hovoria, že ak dáme väčší priestor chodcom a cyklistom, nestúpne počet nehôd.“

Najhoršia nehoda

Najhoršia nehoda za posledné roky sa stala v auguste roku 2007 pred hotelom Tatra na Námestí 1. mája. Auto idúce do podjazdu zrazilo troch mladých ľudí. Tí prebiehali mimo priechodu pre chodcov.

Všetkých hospitalizovali s ťažkými poraneniami, 26-ročná chodkyňa im tri dni po nehode podľahla. Vodič z miesta činu utiekol, po medializácii sa sám na polícii prihlásil. Po tejto nehode tu magistrát dal osadiť betónové bariéry, chodci ale naďalej cez šesťprúdovú cestu prebiehajú. Jakub Hronec, ktorý tu roky býval, hovorí, že k nehodám s chodcami dochádzalo odjakživa.

„Námestie 1. mája bolo v ich počte hneď za Staromestskou, ktorú prezývali ulicou smrti.“ Na námestí je rušné nákupné centrum, ku ktorému nevedie priechod. Najbližší je až o niekoľko stoviek metrov ďalej. Mnohí si teda krátia cestu.

Dnes už sa nedá prebiehať ani cez Staromestskú, je tu zelený ostrovček so zábradlím. Aj ten občas niektorí preliezajú.

Nebezpečná kombinácia

Chodci v Bratislave sa už roky sťažujú na nebezpečné miesta, kde sa cítia premávkou ohrození. Jedným je aj križovatka Trnavskej cesty s Ivanskou a Vrakunskou. Je špecifická tým, že je rovnako nepríjemná pre vodičov automobilov aj chodcov.

Pôvodný priechod pre chodcov na Trnavskej ceste je zrušený a namiesto neho je druhý na Vrakunskej. Na ňom však neustále stoja autá. Striehnu na moment, keď sa križovatka pre ne uvoľní. Vodiči sa v neprehľadnej situácii starajú len o svoju vlastnú situáciu a chodcom dáva prednosť málokto.

Navyše sa priechod končí v zábradlí a železničnom koľajisku. Ďalej pokračuje len akási biela čiara rovno na vozovke plnej áut. Chodci majú 40 – 50 centimetrov široký pás, aby sa bezpečne dostali od koľajníc železnice po najbližší, asi 20 metrov vzdialený priechod, ktorý ich prevedie na chodník.

„Ako sa tam zmestí mamička s kočíkom alebo s dieťaťom, ktoré vedie za ruku do blízkej materskej školy? Čo jej pomôžu reflexné prvky na oblečení, ktoré chodcom odporúča polícia, keď sa jej za chrbtom rútia kamióny, autobusy a autá?“ hovorí chodkyňa Alica Macejáková.

K rizikovým patrí aj Prievozská. Medzi autami sa pohybujú chodci, priechody sú tu vo väčších vzdialenostiach. Mesto už v minulosti tvrdilo, že majú stačiť. Budovanie ďalších by spomalilo premávku. (dagu, dot, japa)

Smrteľné čísla

V Bratislavskom kraji v minulom roku chodci zavinili 149 nehôd, zomreli pri nich piati, ťažko sa zranili 26 a 89 ľahko.

Vlani na cestách v Bratislavskom kraji zomrelo 66 ľudí, z to­ho 30 chodcov.

Nehody s účasťou chodcov sa v Bratislave najčastejšie stávajú v okolí nákupných centier, na Karloveskej, Bajkalskej, Ružinovskej.


Cez štvorprúdovú Prievozskú prebiehajú chodci každú chvíľu. Skra­­cujú si cestu k biznis centrám. Priechodov je tu len niekoľko a vo väčších vzdialenostiach.
FOTO SME – MIROSLAVA CIBULKOVÁ
Pred hotelom Tatra na Námestí Prvého mája vlani zrazilo auto troch chodcov, ktorí prebiehali mimo priechodu. Mesto tam dalo osadiť zábrany, ale tie chodcov neodradili.
FOTO SME – DOROTA KRÁKOVÁ
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Fresh Market má novú predajňu Sanagro. Takto to tam vyzerá
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  3. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  4. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  5. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  7. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  10. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  1. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  2. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  5. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  7. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  8. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  9. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  10. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  1. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 20 025
  2. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 14 926
  3. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 14 273
  4. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 12 934
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 674
  6. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 12 005
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 466
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 437
  9. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 682
  10. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 406
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu