Pred 40 rokmi otvorili obchodný dom Prior. Čo s ním bude, by mala vyriešiť súťaž, ktorú pripravuje investor.
STARÉ MESTO. Budúci vzhľad Kamenného námestia určí súťaž. Povedal to Martin Pilka, manažér spoločnosti Lordship, ktorá plánuje zástavbu priestoru.
„Zámer je v štádiu riešenia, pripravujeme ideovú súťaž,“ povedal Pilka. Výsledkom by teda mali byť hlavne nápady, napríklad aj čo s obchodným domom, dnešným Tescom. V minulosti totiž investor oznámil, že ho plánuje zbúrať.
Chceli stavať Centre Plaza
Pôvodne tu britská spoločnosť chcela stavať Centre Plaza, námestie s obchodmi, hotelom, kanceláriami, amfiteátrom a priestormi na šport. Chodníky mali byť zastrešené.
Mesto so zámerom nesúhlasilo, nebol v súlade s územným plánom zóny. Odvtedy spoločnosť Lordship skúpila viaceré objekty na námestí vrátane bytov a hotela Kyjev.
Pri otvorení sa tlačili davy
Budovu bývalého Prioru dokončili v roku 1968, budúci týždeň vo štvrtok uplynie presne 40 rokov od otvorenia obchodného domu. Výstavba stála vtedy 36 miliónov korún. Otvorili ho o 6.00 ráno, asistovať museli vojenské autá V3S, aby sa ľudia čakajúci v dave neušliapali a nerozbili výklad.
„Bol to prvý veľký obchodný dom u nás,“ hovorí Vladimír Tomčík zo združenia Devínska brána. Prvá bola časť so zvonkohrou, neskôr sa pristavila nová časť a hotel Kyjev.
Prior bol výnimočný tým, že prvýkrát si v obchodnom dome mohli zákazníci tovar vybrať sami a nemuseli si ho pýtať za pultom. Prvé samoobsluhy vznikli v roku 1912 v Kalifornii. Psychologicky taký spôsob nakupovania prináša väčší zisk, zákazník si totiž nekúpi len to, čo potrebuje a vypýta si. Tomčík hovorí, že v 80. rokoch Prior navštevovalo denne 40-tisíc ľudí a ročný obrat bol miliarda korún.