STARÉ MESTO. Mesto predpokladalo, že prvá časť trate nosného systému – električka zo Šafárikovho námestia po Bosákovu ulicu, začne fungovať v roku 2010.
„To už určite nestihneme. Museli sme čakať na dopravno-urbanistickú štúdiu železnice TEN-T, aby sme mohli trate zosúladiť, a potom vznikol problém s rekonštrukciou Starého mosta,“ hovorí Tomáš Fabor, splnomocnenec primátora pre dopravné systémy. Dodáva, že ťažko predpokladať, kedy sa projekt začne realizovať.
„V súčasnosti je Starý most v správnom konaní ministerstva kultúry. Čakáme na rozhodnutie, či ho vyhlásia za národnú kultúrnu pamiatku. Prípadne či ňou budú len jeho časti a ak, tak ktoré. Ministerstvá dopravy aj životného prostredia jednoznačne trvajú na tom, aby sa rekonštruoval aj s piliermi.“
Potom by mesto malo vyhlásiť architektonickú súťaž na podobu mosta. Ak sa nevyskytnú mimoriadne okolnosti, tak prvá etapa stavby by sa mohla začať v roku 2010. Projekt a stavbu financuje mesto.
Prvá časť električkovej trate Šafárikovo námestie – Bosákova má pokračovať spojením Bosákova – Janíkov dvor. Financovať by ju malo mesto spolu so železnicami s využitím európskych fondov. V tomto úseku by mala fungovať duálna prevádzka – na trati by mali premávať aj električky, aj mestské vlaky. Kým električka by za Bosákovou v smere do mesta využívala naďalej Starý most, mestský vlak má premávať v železničnom tuneli pod Dunajom. Tunel budú stavať železnice pre trať TEN-T.
V súčasnosti mesto rokuje so železnicami. „Už trištvrte roka sa nemôžeme dohodnúť na znení zmluvy. Železnice totiž žiadajú od ministerstva dopravy garanciu, že na projekt dostanú peniaze. My zase žiadame záruky od železníc, že to budú spolufinancovať.“
To, ako bude duálny systém konkrétne vyzerať, bude zrejmé po spracovaní technicko-ekonomickej štúdie, ktorej obstarávateľom je ministerstvo dopravy. Štúdia tiež vyše pol roka mešká.
Rýchloelektrička
Rýchloelektrička bude premávať po bezkolíznej trase a nebude ničím obmedzovaná, preto môže ísť rýchlo, až 80 km/hod.
Vozidlá rýchloelektričky budú nízkopodlažné, moderné a vysokokapacitné.
Mestský alebo prímestský vlak bude dvoj- až štvorvozová elektrická jednotka.
Nosný systém pôjde v tuneli pod Dunajom
V trase nosného systému MHD, ktorý existuje roky v územnom pláne Bratislavy, má premávať električka z Janíkovho dvora na Šafárikovo námestie.
Definitívne riešenie trasy vedie v tuneli popod Dunaj. Na to však mesto nemalo peniaze, preto začalo plánovať provizórium – električka nepôjde cez tunel, ale po Starom moste, a v prvej etape len po Bosákovu ulicu. Napojí sa na súčasnú električkovú sieť v meste.
Tunel pod Dunajom však plánujú budovať železnice v rámci trate TEN-T. Má prepojiť medzinárodné železničné trate a viesť centrom Bratislavy v tuneli. Fungovať bude aj ako krátke metro.
V meste bude mať stanice Predmestie, Filiálka a Petržalka a zastávky Nivy (pri autobusovej stanici), Centrum (pri novostavbe Národného divadla) a Slovany.
Aby mohol nosný systém využívať železničný tunel, treba ho prispôsobiť. Pokračovanie trate z Bosákovej na Janíkov dvor, ktoré by malo viesť do tunela, už nemôže riešiť električka, ale systém, ktorý bude z technického hľadiska skĺbiteľný so železnicou.
Projekt TEN-T objednávajú ministerstvo dopravy a Železnice SR. Nosný systém rýchloelektričky MHD mesto. Aby boli trate skoordinované, podpísali pred rokom memorandum o spolupráci.
(japa)
Zastávky nosného systému MHD
Šafárikovo námestie
Einsteinova
Chorvátske rameno
Zrkadlový háj
Stred
Veľký draždiak
Juh
Janíkov dvor