SME

Rýchloelektrička mešká, čaká na most

Rýchloelek­trič­ka mala začať pre­mávať už v ro­ku 2010. Vý­stav­bu však odsunula štúdia pre železnicu TEN-Ta teraz aj problém okolo Starého mosta.

Konanie o vyhlásení Starého mosta za kultúrnu pamiatku je jeden z faktorov, ktorý zdržal výstavbu rýchloelektričky.Konanie o vyhlásení Starého mosta za kultúrnu pamiatku je jeden z faktorov, ktorý zdržal výstavbu rýchloelektričky. (Zdroj: SME – OLIVER FILAN)

STARÉ MESTO. Mesto predpokladalo, že prvá časť trate nosného systému – električka zo Šafárikovho námestia po Bosákovu ulicu, začne fungovať v roku 2010.

„To už určite nestihneme. Museli sme čakať na dopravno-urbanistickú štúdiu železnice TEN-T, aby sme mohli trate zosúladiť, a potom vznikol problém s rekonštrukciou Starého mosta,“ hovorí Tomáš Fabor, splnomocnenec primátora pre dopravné systémy. Dodáva, že ťažko pred­pokladať, kedy sa projekt začne realizovať.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„V súčasnosti je Starý most v správnom konaní ministerstva kultúry. Čakáme na rozhodnutie, či ho vyhlásia za národnú kultúrnu pamiatku. Prípadne či ňou budú len jeho časti a ak, tak ktoré. Ministerstvá dopravy aj životného prostredia jednoznačne trvajú na tom, aby sa rekonštruoval aj s piliermi.“

SkryťVypnúť reklamu

Potom by mesto malo vyhlásiť architektonickú súťaž na podobu mosta. Ak sa nevyskytnú mimoriadne okolnosti, tak prvá etapa stavby by sa mohla začať v roku 2010. Projekt a stavbu financuje mesto.

Prvá časť električkovej trate Šafárikovo námestie – Bosákova má pokračovať spojením Bosákova – Janíkov dvor. Financovať by ju malo mesto spo­lu so železnicami s využitím európskych fondov. V tomto úseku by mala fungovať duálna prevádzka – na trati by mali premávať aj električky, aj mest­ské vlaky. Kým električka by za Bosákovou v smere do mesta využívala naďalej Starý most, mestský vlak má premávať v železničnom tuneli pod Dunajom. Tunel budú stavať železnice pre trať TEN-T.

V súčasnosti mesto rokuje so železnicami. „Už trištvrte roka sa nemôžeme dohodnúť na znení zmluvy. Železnice totiž žiadajú od ministerstva dopravy garanciu, že na projekt dostanú peniaze. My zase žiadame záruky od železníc, že to budú spolufinancovať.“

SkryťVypnúť reklamu

To, ako bude duálny systém konkrétne vyzerať, bude zrejmé po spracovaní technicko-ekonomickej štúdie, ktorej obstarávateľom je ministerstvo dopravy. Štúdia tiež vyše pol roka mešká.

Rýchloelektrička

Rýchloelektrička bude premávať po bezkolíznej trase a nebude ničím obmedzovaná, preto môže ísť rýchlo, až 80 km/hod.

Vozidlá rýchloelektričky budú nízkopodlažné, moderné a vysokokapacitné.

Mestský alebo prímestský vlak bude dvoj- až štvorvozová elektrická jednotka.

Nosný systém pôjde v tuneli pod Dunajom

V trase nosného systému MHD, ktorý existuje roky v územnom pláne Bratislavy, má premávať električka z Janíkovho dvora na Šafárikovo námestie.

Definitívne riešenie trasy vedie v tuneli popod Dunaj. Na to však mesto nemalo peniaze, preto začalo plánovať provizórium – električka nepôjde cez tunel, ale po Starom moste, a v prvej etape len po Bosákovu ulicu. Napojí sa na súčasnú električkovú sieť v meste.

SkryťVypnúť reklamu

Tunel pod Dunajom však plánujú budovať železnice v rámci trate TEN-T. Má prepojiť medzinárodné železničné trate a viesť centrom Bratislavy v tuneli. Fungovať bude aj ako krátke metro.

V meste bude mať stanice Predmestie, Filiálka a Petržalka a zastávky Nivy (pri autobusovej stanici), Centrum (pri novostavbe Národného divadla) a Slovany.

Aby mohol nosný systém využívať železničný tunel, treba ho prispôsobiť. Pokračovanie trate z Bosákovej na Janíkov dvor, ktoré by malo viesť do tunela, už nemôže riešiť električka, ale systém, ktorý bude z technického hľadiska skĺbiteľný so železnicou.

Projekt TEN-T objednávajú ministerstvo dopravy a Železnice SR. Nosný systém rýchloelektričky MHD mesto. Aby boli trate skoordinované, podpísali pred rokom memorandum o spolupráci.

(japa)

Zastávky nosného systému MHD

Šafárikovo námestie

Einsteinova

Chorvátske rameno

Zrkadlový háj

Stred

Veľký draždiak

Juh

Janíkov dvor

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 742
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 901
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 5 357
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 304
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 143
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 837
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 2 798
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy? 2 451
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 904
  2. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 536
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 19 161
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 17 890
  5. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 495
  6. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 965
  7. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 528
  8. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 285
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  2. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  3. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  4. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  5. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  6. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  7. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  8. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
SkryťZatvoriť reklamu