SME
Utorok, 26. január, 2021 | Meniny má TamaraKrížovkyKrížovky
MINISTERSTVO MÁ ZAOBSTARAŤ ŠTÚDIU, KTORÁ MÁ URČIŤ, AKO BUDE VYZERAŤ POKRAČOVANIE TRATE NOSNÉHO SYSTÉMU

Rýchloelektrička mešká, čaká na most

Rýchloelek­trič­ka mala začať pre­mávať už v ro­ku 2010. Vý­stav­bu však odsunula štúdia pre železnicu TEN-Ta teraz aj problém okolo Starého mosta.

Konanie o vyhlásení Starého mosta za kultúrnu pamiatku je jeden z faktorov, ktorý zdržal výstavbu rýchloelektričky.Konanie o vyhlásení Starého mosta za kultúrnu pamiatku je jeden z faktorov, ktorý zdržal výstavbu rýchloelektričky. (Zdroj: SME – OLIVER FILAN)

STARÉ MESTO. Mesto predpokladalo, že prvá časť trate nosného systému – električka zo Šafárikovho námestia po Bosákovu ulicu, začne fungovať v roku 2010.

„To už určite nestihneme. Museli sme čakať na dopravno-urbanistickú štúdiu železnice TEN-T, aby sme mohli trate zosúladiť, a potom vznikol problém s rekonštrukciou Starého mosta,“ hovorí Tomáš Fabor, splnomocnenec primátora pre dopravné systémy. Dodáva, že ťažko pred­pokladať, kedy sa projekt začne realizovať.

„V súčasnosti je Starý most v správnom konaní ministerstva kultúry. Čakáme na rozhodnutie, či ho vyhlásia za národnú kultúrnu pamiatku. Prípadne či ňou budú len jeho časti a ak, tak ktoré. Ministerstvá dopravy aj životného prostredia jednoznačne trvajú na tom, aby sa rekonštruoval aj s piliermi.“

Potom by mesto malo vyhlásiť architektonickú súťaž na podobu mosta. Ak sa nevyskytnú mimoriadne okolnosti, tak prvá etapa stavby by sa mohla začať v roku 2010. Projekt a stavbu financuje mesto.

Prvá časť električkovej trate Šafárikovo námestie – Bosákova má pokračovať spojením Bosákova – Janíkov dvor. Financovať by ju malo mesto spo­lu so železnicami s využitím európskych fondov. V tomto úseku by mala fungovať duálna prevádzka – na trati by mali premávať aj električky, aj mest­ské vlaky. Kým električka by za Bosákovou v smere do mesta využívala naďalej Starý most, mestský vlak má premávať v železničnom tuneli pod Dunajom. Tunel budú stavať železnice pre trať TEN-T.

V súčasnosti mesto rokuje so železnicami. „Už trištvrte roka sa nemôžeme dohodnúť na znení zmluvy. Železnice totiž žiadajú od ministerstva dopravy garanciu, že na projekt dostanú peniaze. My zase žiadame záruky od železníc, že to budú spolufinancovať.“

To, ako bude duálny systém konkrétne vyzerať, bude zrejmé po spracovaní technicko-ekonomickej štúdie, ktorej obstarávateľom je ministerstvo dopravy. Štúdia tiež vyše pol roka mešká.

Rýchloelektrička

Rýchloelektrička bude premávať po bezkolíznej trase a nebude ničím obmedzovaná, preto môže ísť rýchlo, až 80 km/hod.

Vozidlá rýchloelektričky budú nízkopodlažné, moderné a vysokokapacitné.

Mestský alebo prímestský vlak bude dvoj- až štvorvozová elektrická jednotka.

Nosný systém pôjde v tuneli pod Dunajom

V trase nosného systému MHD, ktorý existuje roky v územnom pláne Bratislavy, má premávať električka z Janíkovho dvora na Šafárikovo námestie.

Definitívne riešenie trasy vedie v tuneli popod Dunaj. Na to však mesto nemalo peniaze, preto začalo plánovať provizórium – električka nepôjde cez tunel, ale po Starom moste, a v prvej etape len po Bosákovu ulicu. Napojí sa na súčasnú električkovú sieť v meste.

Tunel pod Dunajom však plánujú budovať železnice v rámci trate TEN-T. Má prepojiť medzinárodné železničné trate a viesť centrom Bratislavy v tuneli. Fungovať bude aj ako krátke metro.

V meste bude mať stanice Predmestie, Filiálka a Petržalka a zastávky Nivy (pri autobusovej stanici), Centrum (pri novostavbe Národného divadla) a Slovany.

Aby mohol nosný systém využívať železničný tunel, treba ho prispôsobiť. Pokračovanie trate z Bosákovej na Janíkov dvor, ktoré by malo viesť do tunela, už nemôže riešiť električka, ale systém, ktorý bude z technického hľadiska skĺbiteľný so železnicou.

Projekt TEN-T objednávajú ministerstvo dopravy a Železnice SR. Nosný systém rýchloelektričky MHD mesto. Aby boli trate skoordinované, podpísali pred rokom memorandum o spolupráci.

(japa)
Zastávky nosného systému MHD

Šafárikovo námestie

Einsteinova

Chorvátske rameno

Zrkadlový háj

Stred

Veľký draždiak

Juh

Janíkov dvor

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  3. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  4. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  5. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  6. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  1. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  2. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  3. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  4. Budovanie zelenej značky
  5. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  6. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  7. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  8. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  9. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  10. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 43 187
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 24 008
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 15 858
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 185
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 740
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 658
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 507
  8. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 406
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 404
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 261
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu