BRATISLAVA. Plán prepojenia medzinárodných železničných tratí TEN-T vedie centrom Bratislavy a bude fungovať aj ako krátke metro. V meste bude mať stanice Predmestie, Filiálka a Petržalka a zastávky Nivy (pri autobusovej stanici), Centrum (pri novostavbe Národného divadla) a Slovany. „Pre laika to môže byť vnímané ako metro, ktoré pozná z iných miest,“ hovorí Gabriel Koczkáš, riaditeľ Dopravoprojektu, ktorý trať projektuje.
Trať bude súčasťou magistrály Paríž – Štrasburg – Stuttgart – Viedeň – Bratislava.
Hlavná stavba a tunel
Projekt TEN-T (Trans European Network for Transport) čaká na zmenu územného plánu mesta. „Urobili sme dokumentáciu a v súčasnosti čakáme na schválenie zmien. V decembri by o nich malo rokovať mestské zastupiteľstvo,“ hovorí Koczkáš. „Návrh je už prerokovaný z hľadiska vplyvov na životné prostredie a máme hotovú dokumentáciu k žiadosti o územné rozhodnutie.“
Nová železničná trať v meste prepojí Predmestie v smere na Filiálku a Šancovú ulicu, potom povedie popod Dunajom a von bude vychádzať za Einsteinovou ulicou, kde sa napojí na už existujúcu železnicu. Bude viesť asi v šesť kilometrov dlhom tuneli.
„V mieste, kde bude tunel vychádzať v Petržalke na povrch, bude aj odbočka na nosný dopravný systém MHD, ktorý však nie je súčasťou nášho projektu. TEN-T je čisto železničiarska záležitosť.“
Ďalšie stavby
Okrem tejto hlavnej stavby, ktorá povedie centrom Bratislavy, je súčasťou projektu aj napojenie letiska na železničnú sieť v meste, zdvojkoľajnenie v petržalskom úseku smerom na Kittsee a zdvojkoľajnenie trate v úseku Hlavná stanica – Nové Mesto.
Projekt TEN-T by mal byť hotový do roku 2010 aj s dokumentáciou pre tender na jeho staviteľa. Stavba by mala byť hotová do roku 2015. „Máme prísľub peňazí z financií Európskej únie, ide približne o 17 miliárd korún. Ostatné náklady by mal dofinancovať štát, prípadne mesto. Prísľub je však časovo limitovaný, peniaze musíme do roku 2015 vyčerpať, ak to nestihneme, prídeme o ne.“
Razenie
a hĺbenie tunela
Hĺbenie tunela z povrchu a stavba trate výrazne ovplyvnia život v meste
aj dopravu.
BRATISLAVA. Stavba trate TEN-T bude náročná a zasiahne do života mesta. „Výraznejšie tam, kde sa bude tunel hĺbiť z povrchu, ale aj v prípade jeho razenia, pretože bude treba vybrať obrovské množstvo materiálu a odviezť ho z mesta,“ hovorí Gabriel Koczkáš, riaditeľ firmy Dopravoprojekt.
Tunel je v úseku od stanice Predmestie cez Filiálku po Šancovú ulicu dvojkoľajný. Tento úsek budú hĺbiť zhora v otvorenej stavebnej jame. Od Šancovej smerom na petržalskú stranu povedie trasa v dvoch jednokoľajných tuneloch, budú ich raziť. „Tunel povedie veľmi hlboko, pretože bude pod zastavaným územím.“
Úsek, ktorý budú raziť pod riekou, sa koryta Dunaja nedotkne. „Tunel budú hĺbiť v neogéne, to je hĺbka od 20 do 40 metrov. Dôležité bude vyriešiť, čo s 1,5 až 2 miliónmi kubíkov ílu, ktorý vyťažia. Mali by ho vykladať v Petržalke a odvážať loďami,“ povedal Peter Minárik zo Slovenského vodohospodárskeho podniku. Hĺbiť z povrchu sa bude aj pri letisku. Stanica pri ňom bude v podzemí.
(japa)
Kto je zodpovedný za projekty
Projekt TEN-T objednávajú ministerstvo dopravy a Železnice SR. Nosný systém rýchloelektričky MHD mesto. Aby boli trate skoordinované, podpísali pred rokom memorandum o spolupráci.
Odbočku, ktorá prepojí nosný systém MHD s tunelom pod Dunajom – úsek Bosáková – tunel má riešiť ministerstvo dopravy a železnice.
Pokračovanie trate od Bosákovej po Janíkov dvor zasa mesto spolu so železnicami.
Úsek od Šafárikovho námestia cez Starý most po Bosákovu ostáva len záležitosťou mesta.
TEN-T a nosný systém
Dva veľké dopravné projekty majú mať spoločný tunel pod Dunajom.
V trase nosného systému MHD, ktorý existuje roky v územnom pláne Bratislavy, má premávať električka z Janíkovho dvora na Šafárikovo námestie. Definitívne riešenie trasy vedie v tuneli popod Dunaj. Na to však mesto nemalo peniaze, preto začalo plánovať provizórium – električka nepôjde cez tunel, ale po Starom moste, a v prvej etape len po Bosákovu ulicu. Napojí sa na súčasnú električkovú sieť v meste.
„Projekt TEN-T však tunel pod Dunajom buduje, takže ho treba prispôsobiť tak, aby ho mohol využívať aj nosný systém. Pokračovanie trate z Bosákovej na Janíkov dvor, ktoré by malo viesť do tunela, však už nemôže riešiť električka, ale systém, ktorý bude z technického hľadiska skĺbiteľný so železnicou,“ hovorí za projektantskú firmu TEN–T riaditeľ Gabriel Koczkáš.
V tomto úseku by mala fungovať duálna prevádzka – na trati by mali premávať aj električky, aj mestské vlaky. „Ako bude konkrétne vyzerať, má určiť technicko-ekonomická štúdia, ktorú má zabezpečiť ministerstvo dopravy. Vyhodnotí, aká trať tu má byť a ako sa zaústi do tunela,“ povedal Koczkáš.
(japa)
Trať a zastávky novej železnice
Hlavná trať cez centrum povedie od železničnej stanice Rača cez stanicu Predmestie smerom na Filiálku a Šancovú, potom popod Dunaj. Von bude vychádzať za Einsteinovou ulicou, kde sa napojí na už existujúcu železnicu.
Trať bude asi v šesť kilometrov dlhom tuneli. V centre povedie pri autobusovej stanici Nivy – východne od budovy VÚB. Novostavbu divadla obchádza zo západnej strany.
Zastávka Centrum pri divadle by mala slúžiť aj pre historické jadro mesta.
TEN-T bude mať v Bratislave tri zastávky a jednu stanicu. Zastávka Slovany bude v krížení Riazanskej a Kukučínovej ulice, stanica Filiálka na mieste dnes nevyužívanej železničnej stanice, zastávka Nivy medzi budovou VÚB a autobusovou stanicou v priamom kontakte s Twin City a zastávka Centrum v blízkosti SND.
(japa)
Vlak má jazdiť aj popod záhradky
Napojenie letiska na železnicu sa dotkne obyvateľov.
Napojenie letiska na trať TEN-T ráta s jeho prepojením na Ústrednú nákladnú stanicu. Od stanice by trať išla po existujúcej železnici až po ulicu Na piesku. Tam by sa začínala estakáda, ktorá má preklenúť Hradskú ulicu a železničné trate. Pred letiskom medzi Ivánskou cestou a diaľnicou trať klesne do tunela. Bude hĺbený z povrchu a dôjde tam k asanácii niektorých objektov, záhrad, ale aj rodinných domov.
Rozšírenie trate od stanice Nové Mesto smerom na letisko ráta s pridaním koľaje k trom existujúcim. Obyvateľom ulice Na lánoch sa tak železnica priblíži k domom, k niektorým až na 19 metrov. Pridaním koľaje sa zvýšia otrasy, je možné, že niektoré rodinné domy budú musieť byť preklasifikované na kancelárie či asanované.
Riaditeľ Dopravoprojektu Gabriel Koczkáš povedal, že obyvateľov, ktorých sa stavba priamo dotkne, osloví v rámci územného konania stavebný úrad.
(japa)
Jedna zo staníc trate TEN-T má byť pri novostavbe SND. SME – PAVOL FUNTÁL |