SME
Nedeľa, 17. október, 2021 | Meniny má HedvigaKrížovkyKrížovky
PENIAZE NA STAVBU NOVEJ ŽELEZNICE V BRATISLAVE, KTORÉ SĽÚBILA EURÓPSKA ÚNIA, TREBA MINÚŤ DO ROKU 2015

Nová trať bude fungovať aj ako metro

Železničná trať, ktorá pôjde v tuneli centrom Bratislavy, čaká na zmeny územného plánu. Stavba by sa mala začať o dva roky a dokončiť ju chcú v roku 2015.

Nová stanica Filiálka bude v podzemí, trať povedie tunelom, ktorý bude hĺbiť z povrchu.Nová stanica Filiálka bude v podzemí, trať povedie tunelom, ktorý bude hĺbiť z povrchu. (Zdroj: SME – MIROSLAVA CIBULKOVÁ)

BRATISLAVA. Plán prepojenia medzinárodných železničných tratí TEN-T vedie centrom Bratislavy a bude fungovať aj ako krátke metro. V meste bude mať stanice Predmestie, Filiálka a Petržalka a zastávky Nivy (pri autobusovej stanici), Centrum (pri novostavbe Národného divadla) a Slovany. „Pre laika to môže byť vnímané ako metro, ktoré pozná z iných miest,“ hovorí Gabriel Koczkáš, riaditeľ Dopravoprojektu, ktorý trať projektuje.

Trať bude súčasťou magistrály Paríž – Štrasburg – Stuttgart – Viedeň – Bratislava.

Hlavná stavba a tunel

Projekt TEN-T (Trans Euro­pean Network for Transport) čaká na zmenu územného plánu mesta. „Urobili sme dokumentáciu a v súčasnosti čakáme na schválenie zmien. V decembri by o nich malo rokovať mestské zastupiteľstvo,“ hovorí Koczkáš. „Návrh je už prerokovaný z hľadiska vplyvov na životné prostredie a máme hotovú dokumentáciu k žiadosti o územné rozhodnutie.“

Nová železničná trať v meste prepojí Predmestie v smere na Filiálku a Šancovú ulicu, potom povedie popod Dunajom a von bude vychádzať za Einsteinovou ulicou, kde sa napojí na už existujúcu železnicu. Bude viesť asi v šesť kilometrov dlhom tuneli.

„V mieste, kde bude tunel vychádzať v Petržalke na povrch, bude aj odbočka na nosný dopravný systém MHD, ktorý však nie je súčasťou nášho projektu. TEN-T je čisto železničiarska záležitosť.“

Ďalšie stavby

Okrem tejto hlavnej stavby, ktorá povedie centrom Bratislavy, je súčasťou projektu aj napojenie letiska na železničnú sieť v meste, zdvojkoľajnenie v petr­žalskom úseku smerom na Kittsee a zdvojkoľajnenie trate v úse­ku Hlavná stanica – Nové Mesto.

Projekt TEN-T by mal byť hotový do roku 2010 aj s dokumentáciou pre tender na jeho staviteľa. Stavba by mala byť hotová do roku 2015. „Máme prísľub peňazí z financií Európskej únie, ide približne o 17 miliárd korún. Ostatné náklady by mal dofinancovať štát, prípadne mesto. Prísľub je však časovo limitovaný, peniaze musíme do roku 2015 vyčerpať, ak to nestihneme, prídeme o ne.“

Razenie

a hĺbenie tunela

Hĺbenie tunela z povrchu a stavba trate výrazne ovplyvnia život v meste

aj dopravu.


BRATISLAVA. Stavba trate TEN-T bude náročná a zasiahne do života mesta. „Výraznejšie tam, kde sa bude tunel hĺbiť z povrchu, ale aj v prípade jeho razenia, pretože bude treba vybrať obrovské množstvo materiálu a odviezť ho z mesta,“ hovorí Gabriel Koczkáš, riaditeľ firmy Dopravoprojekt.

Tunel je v úseku od stanice Predmestie cez Filiálku po Šancovú ulicu dvojkoľajný. Tento úsek budú hĺbiť zhora v otvorenej stavebnej jame. Od Šancovej smerom na petržalskú stranu povedie trasa v dvoch jednokoľajných tuneloch, budú ich raziť. „Tunel povedie veľmi hlboko, pretože bude pod zastavaným územím.“

Úsek, ktorý budú raziť pod riekou, sa koryta Dunaja nedotkne. „Tunel budú hĺbiť v neogéne, to je hĺbka od 20 do 40 metrov. Dôležité bude vyriešiť, čo s 1,5 až 2 miliónmi kubíkov ílu, ktorý vyťažia. Mali by ho vykladať v Petržalke a odvážať loďami,“ povedal Peter Minárik zo Slovenského vodohospodárskeho podniku. Hĺbiť z povrchu sa bude aj pri letisku. Stanica pri ňom bude v podzemí.

(japa)
Kto je zodpovedný za projekty

Projekt TEN-T objednávajú ministerstvo dopravy a Železnice SR. Nosný systém rýchloelektričky MHD mesto. Aby boli trate skoordinované, podpísali pred rokom memorandum o spolupráci.

Odbočku, ktorá prepojí nosný systém MHD s tunelom pod Dunajom – úsek Bosáková – tunel má riešiť ministerstvo dopravy a železnice.

Pokračovanie trate od Bosákovej po Janíkov dvor zasa mesto spolu so železnicami.

Úsek od Šafárikovho námestia cez Starý most po Bosákovu ostáva len záležitosťou mesta.

TEN-T a nosný systém

Dva veľké dopravné pro­jekty majú mať spoločný tunel pod Dunajom.

V trase nosného systému MHD, ktorý existuje roky v územnom pláne Bratislavy, má premávať električka z Janíkovho dvora na Šafárikovo námestie. Definitívne riešenie trasy vedie v tuneli popod Dunaj. Na to však mesto nemalo peniaze, preto začalo plánovať provizórium – električka nepôjde cez tunel, ale po Starom moste, a v prvej etape len po Bosákovu ulicu. Napojí sa na súčasnú električkovú sieť v meste.

„Projekt TEN-T však tunel pod Dunajom buduje, takže ho treba prispôsobiť tak, aby ho mohol využívať aj nosný systém. Pokračovanie trate z Bosákovej na Janíkov dvor, ktoré by malo viesť do tunela, však už nemôže riešiť električka, ale systém, ktorý bude z technického hľadiska skĺbiteľný so železnicou,“ hovorí za projektantskú firmu TEN–T riaditeľ Gabriel Koczkáš.

V tomto úseku by mala fungovať duálna prevádzka – na trati by mali premávať aj električky, aj mestské vlaky. „Ako bude konkrétne vyzerať, má určiť technicko-ekonomická štúdia, ktorú má zabezpečiť ministerstvo dopravy. Vyhodnotí, aká trať tu má byť a ako sa zaústi do tunela,“ povedal Koczkáš.

(japa)
Trať a zastávky novej železnice

Hlavná trať cez centrum povedie od železničnej stanice Rača cez stanicu Predmestie smerom na Filiálku a Šancovú, potom popod Dunaj. Von bude vychádzať za Einsteinovou ulicou, kde sa napojí na už existujúcu železnicu.

Trať bude asi v šesť kilometrov dlhom tuneli. V centre povedie pri autobusovej stanici Nivy – východne od budovy VÚB. Novostavbu divadla obchádza zo západnej strany.

Zastávka Centrum pri divadle by mala slúžiť aj pre historické jadro mesta.

TEN-T bude mať v Bratislave tri zastávky a jednu stanicu. Zastávka Slovany bude v krížení Riazanskej a Kukučínovej ulice, stanica Filiálka na mieste dnes nevyužívanej železničnej sta­nice, zastávka Nivy medzi budovou VÚB a autobusovou stanicou v priamom kontakte s Twin City a zastávka Centrum v blízkosti SND.

(japa)
Vlak má jazdiť aj popod záhradky

Napojenie letiska na želez­nicu sa dotkne obyvateľov.

Napojenie letiska na trať TEN-T ráta s jeho prepojením na Ústrednú nákladnú stanicu. Od stanice by trať išla po existujúcej železnici až po ulicu Na piesku. Tam by sa začínala estakáda, ktorá má preklenúť Hradskú ulicu a železničné trate. Pred letiskom medzi Ivánskou cestou a diaľnicou trať kles­ne do tunela. Bude hĺbený z povrchu a dôjde tam k asanácii niektorých objektov, záhrad, ale aj rodinných domov.

Rozšírenie trate od stanice Nové Mesto smerom na letisko ráta s pridaním koľaje k trom existujúcim. Obyvateľom ulice Na lánoch sa tak železnica priblíži k domom, k niektorým až na 19 metrov. Pridaním koľaje sa zvýšia otrasy, je možné, že niektoré rodinné domy budú musieť byť preklasifikované na kancelárie či asanované.

Riaditeľ Dopravoprojektu Ga­bri­el Koczkáš povedal, že obyvateľov, ktorých sa stavba priamo dotkne, osloví v rámci územného konania stavebný úrad.

(japa)
Jedna zo staníc trate TEN-T má byť pri novostavbe SND.
SME – PAVOL FUNTÁL
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  2. Nie je to prvýkrát, čo sa Vám bolesť chrbta vrátila?
  3. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  4. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov
  5. Ľudia v núdzi potrebujú pomoc, nakúpte potraviny aj pre nich
  6. K online predplatnému získate 30€ na nákup v sieti Intersport
  7. ŠFRB:Výstavbu a kúpu nájomných bytov podporujeme reálnymi krokmi
  8. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma
  9. Bratislavu bude sprevádzať luxus
  10. Pandémia upozornila na automatizáciu. Nahradí ľudí technika?
  1. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  2. Nie je to prvýkrát, čo sa Vám bolesť chrbta vrátila?
  3. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  4. Wüstenrot rástol v predaji životného i neživotného poistenia
  5. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  6. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  7. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov
  8. S deťmi za zdravím do Vysokých Tatier
  9. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  10. Šetrenie energie v domácnosti: Diaľkové meranie pomáha sporiť
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 19 327
  2. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 9 738
  3. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 7 214
  4. V centre Bratislavy je na predaj 5-izbový apartmán. Takto vyzerá 6 363
  5. Bratislavu bude sprevádzať luxus 4 927
  6. Bratovražedná vojna navždy zmenila Ameriku 4 548
  7. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 4 051
  8. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma 3 747
  9. Aký polystyrén je najlepší na zatepľovanie? Sivý robí divy 3 297
  10. Odišli, ale nezabúdame. Spomínajte s Korzárom 2 870
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  2. Anton Sládek: Bratislava - budova bývalej sociálnej poisťovne na Bezručovej - interiér
  3. Anton Sládek: Bratislava - Klemensova ulica
  4. Anton Sládek: Príjemné detaily na Radlinského ulici
  5. Martin Pekár: Prečo limit 130 km/h život v Bratislave nezlepší
  6. Anton Sládek: Spomienka na továreň Gumon
  7. Matej Vagač: Park na Kollárovom námestí opäť v ohrození...
  8. Matej Vagač: Hrozí nám druhá Drotárska aj na nábreží pri bývalom PKO?
  1. Roland Vizner: Aký bude Váš dôchodok. Jednoduchý a vcelku presný návod ako ho vypočítať za 3 minúty. 19 247
  2. Tereza Krajčová: Anglický denník: 15. Ak vás anglické zdravotníctvo nezabije, tak aspoň prizabije 9 544
  3. Martin Kugla: Zachráňme Petržalku! 7 051
  4. Pavel Dvořák: Toto sú nepokojné časy 6 200
  5. Peter Chudý: Norbert Bödör je bezúhonný človek alebo čo mi povedal o svojom príbuznom Tibor Gašpar. 5 255
  6. Stanislav Martinčko: Chudoba v nedeľu na panské,do R.Soboty !!! 4 554
  7. Stanislav Martinčko: Ide 17.10. Smer-SD do Rimavskej Soboty ďakovať sebe sám za dobre odvedenú robotu ?? 3 379
  8. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Homo Schizotikus alebo Ako sa mozog ľudský k schizofrénii dostal 3 301
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  2. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  4. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  5. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  6. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  7. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  8. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
Skryť Zatvoriť reklamu