SME
Pondelok, 26. október, 2020 | Meniny má DemeterKrížovkyKrížovky
PENIAZE NA STAVBU NOVEJ ŽELEZNICE V BRATISLAVE, KTORÉ SĽÚBILA EURÓPSKA ÚNIA, TREBA MINÚŤ DO ROKU 2015

Nová trať bude fungovať aj ako metro

Železničná trať, ktorá pôjde v tuneli centrom Bratislavy, čaká na zmeny územného plánu. Stavba by sa mala začať o dva roky a dokončiť ju chcú v roku 2015.

Nová stanica Filiálka bude v podzemí, trať povedie tunelom, ktorý bude hĺbiť z povrchu.Nová stanica Filiálka bude v podzemí, trať povedie tunelom, ktorý bude hĺbiť z povrchu. (Zdroj: SME – MIROSLAVA CIBULKOVÁ)

BRATISLAVA. Plán prepojenia medzinárodných železničných tratí TEN-T vedie centrom Bratislavy a bude fungovať aj ako krátke metro. V meste bude mať stanice Predmestie, Filiálka a Petržalka a zastávky Nivy (pri autobusovej stanici), Centrum (pri novostavbe Národného divadla) a Slovany. „Pre laika to môže byť vnímané ako metro, ktoré pozná z iných miest,“ hovorí Gabriel Koczkáš, riaditeľ Dopravoprojektu, ktorý trať projektuje.

Trať bude súčasťou magistrály Paríž – Štrasburg – Stuttgart – Viedeň – Bratislava.

Hlavná stavba a tunel

Projekt TEN-T (Trans Euro­pean Network for Transport) čaká na zmenu územného plánu mesta. „Urobili sme dokumentáciu a v súčasnosti čakáme na schválenie zmien. V decembri by o nich malo rokovať mestské zastupiteľstvo,“ hovorí Koczkáš. „Návrh je už prerokovaný z hľadiska vplyvov na životné prostredie a máme hotovú dokumentáciu k žiadosti o územné rozhodnutie.“

Nová železničná trať v meste prepojí Predmestie v smere na Filiálku a Šancovú ulicu, potom povedie popod Dunajom a von bude vychádzať za Einsteinovou ulicou, kde sa napojí na už existujúcu železnicu. Bude viesť asi v šesť kilometrov dlhom tuneli.

„V mieste, kde bude tunel vychádzať v Petržalke na povrch, bude aj odbočka na nosný dopravný systém MHD, ktorý však nie je súčasťou nášho projektu. TEN-T je čisto železničiarska záležitosť.“

Ďalšie stavby

Okrem tejto hlavnej stavby, ktorá povedie centrom Bratislavy, je súčasťou projektu aj napojenie letiska na železničnú sieť v meste, zdvojkoľajnenie v petr­žalskom úseku smerom na Kittsee a zdvojkoľajnenie trate v úse­ku Hlavná stanica – Nové Mesto.

Projekt TEN-T by mal byť hotový do roku 2010 aj s dokumentáciou pre tender na jeho staviteľa. Stavba by mala byť hotová do roku 2015. „Máme prísľub peňazí z financií Európskej únie, ide približne o 17 miliárd korún. Ostatné náklady by mal dofinancovať štát, prípadne mesto. Prísľub je však časovo limitovaný, peniaze musíme do roku 2015 vyčerpať, ak to nestihneme, prídeme o ne.“

Razenie

a hĺbenie tunela

Hĺbenie tunela z povrchu a stavba trate výrazne ovplyvnia život v meste

aj dopravu.


BRATISLAVA. Stavba trate TEN-T bude náročná a zasiahne do života mesta. „Výraznejšie tam, kde sa bude tunel hĺbiť z povrchu, ale aj v prípade jeho razenia, pretože bude treba vybrať obrovské množstvo materiálu a odviezť ho z mesta,“ hovorí Gabriel Koczkáš, riaditeľ firmy Dopravoprojekt.

Tunel je v úseku od stanice Predmestie cez Filiálku po Šancovú ulicu dvojkoľajný. Tento úsek budú hĺbiť zhora v otvorenej stavebnej jame. Od Šancovej smerom na petržalskú stranu povedie trasa v dvoch jednokoľajných tuneloch, budú ich raziť. „Tunel povedie veľmi hlboko, pretože bude pod zastavaným územím.“

Úsek, ktorý budú raziť pod riekou, sa koryta Dunaja nedotkne. „Tunel budú hĺbiť v neogéne, to je hĺbka od 20 do 40 metrov. Dôležité bude vyriešiť, čo s 1,5 až 2 miliónmi kubíkov ílu, ktorý vyťažia. Mali by ho vykladať v Petržalke a odvážať loďami,“ povedal Peter Minárik zo Slovenského vodohospodárskeho podniku. Hĺbiť z povrchu sa bude aj pri letisku. Stanica pri ňom bude v podzemí.

(japa)
Kto je zodpovedný za projekty

Projekt TEN-T objednávajú ministerstvo dopravy a Železnice SR. Nosný systém rýchloelektričky MHD mesto. Aby boli trate skoordinované, podpísali pred rokom memorandum o spolupráci.

Odbočku, ktorá prepojí nosný systém MHD s tunelom pod Dunajom – úsek Bosáková – tunel má riešiť ministerstvo dopravy a železnice.

Pokračovanie trate od Bosákovej po Janíkov dvor zasa mesto spolu so železnicami.

Úsek od Šafárikovho námestia cez Starý most po Bosákovu ostáva len záležitosťou mesta.

TEN-T a nosný systém

Dva veľké dopravné pro­jekty majú mať spoločný tunel pod Dunajom.

V trase nosného systému MHD, ktorý existuje roky v územnom pláne Bratislavy, má premávať električka z Janíkovho dvora na Šafárikovo námestie. Definitívne riešenie trasy vedie v tuneli popod Dunaj. Na to však mesto nemalo peniaze, preto začalo plánovať provizórium – električka nepôjde cez tunel, ale po Starom moste, a v prvej etape len po Bosákovu ulicu. Napojí sa na súčasnú električkovú sieť v meste.

„Projekt TEN-T však tunel pod Dunajom buduje, takže ho treba prispôsobiť tak, aby ho mohol využívať aj nosný systém. Pokračovanie trate z Bosákovej na Janíkov dvor, ktoré by malo viesť do tunela, však už nemôže riešiť električka, ale systém, ktorý bude z technického hľadiska skĺbiteľný so železnicou,“ hovorí za projektantskú firmu TEN–T riaditeľ Gabriel Koczkáš.

V tomto úseku by mala fungovať duálna prevádzka – na trati by mali premávať aj električky, aj mestské vlaky. „Ako bude konkrétne vyzerať, má určiť technicko-ekonomická štúdia, ktorú má zabezpečiť ministerstvo dopravy. Vyhodnotí, aká trať tu má byť a ako sa zaústi do tunela,“ povedal Koczkáš.

(japa)
Trať a zastávky novej železnice

Hlavná trať cez centrum povedie od železničnej stanice Rača cez stanicu Predmestie smerom na Filiálku a Šancovú, potom popod Dunaj. Von bude vychádzať za Einsteinovou ulicou, kde sa napojí na už existujúcu železnicu.

Trať bude asi v šesť kilometrov dlhom tuneli. V centre povedie pri autobusovej stanici Nivy – východne od budovy VÚB. Novostavbu divadla obchádza zo západnej strany.

Zastávka Centrum pri divadle by mala slúžiť aj pre historické jadro mesta.

TEN-T bude mať v Bratislave tri zastávky a jednu stanicu. Zastávka Slovany bude v krížení Riazanskej a Kukučínovej ulice, stanica Filiálka na mieste dnes nevyužívanej železničnej sta­nice, zastávka Nivy medzi budovou VÚB a autobusovou stanicou v priamom kontakte s Twin City a zastávka Centrum v blízkosti SND.

(japa)
Vlak má jazdiť aj popod záhradky

Napojenie letiska na želez­nicu sa dotkne obyvateľov.

Napojenie letiska na trať TEN-T ráta s jeho prepojením na Ústrednú nákladnú stanicu. Od stanice by trať išla po existujúcej železnici až po ulicu Na piesku. Tam by sa začínala estakáda, ktorá má preklenúť Hradskú ulicu a železničné trate. Pred letiskom medzi Ivánskou cestou a diaľnicou trať kles­ne do tunela. Bude hĺbený z povrchu a dôjde tam k asanácii niektorých objektov, záhrad, ale aj rodinných domov.

Rozšírenie trate od stanice Nové Mesto smerom na letisko ráta s pridaním koľaje k trom existujúcim. Obyvateľom ulice Na lánoch sa tak železnica priblíži k domom, k niektorým až na 19 metrov. Pridaním koľaje sa zvýšia otrasy, je možné, že niektoré rodinné domy budú musieť byť preklasifikované na kancelárie či asanované.

Riaditeľ Dopravoprojektu Ga­bri­el Koczkáš povedal, že obyvateľov, ktorých sa stavba priamo dotkne, osloví v rámci územného konania stavebný úrad.

(japa)
Jedna zo staníc trate TEN-T má byť pri novostavbe SND.
SME – PAVOL FUNTÁL
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Fresh Market má novú predajňu Sanagro. Takto to tam vyzerá
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  5. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  7. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  1. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  2. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  6. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  7. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  8. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  9. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  10. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  1. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 19 251
  2. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 18 820
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 14 178
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 12 978
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 661
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 377
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 019
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 604
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 320
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 10 316
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu