SME
Štvrtok, 21. január, 2021 | Meniny má VincentKrížovkyKrížovky
PENIAZE NA STAVBU NOVEJ ŽELEZNICE V BRATISLAVE, KTORÉ SĽÚBILA EURÓPSKA ÚNIA, TREBA MINÚŤ DO ROKU 2015

Nová trať bude fungovať aj ako metro

Železničná trať, ktorá pôjde v tuneli centrom Bratislavy, čaká na zmeny územného plánu. Stavba by sa mala začať o dva roky a dokončiť ju chcú v roku 2015.

Nová stanica Filiálka bude v podzemí, trať povedie tunelom, ktorý bude hĺbiť z povrchu.Nová stanica Filiálka bude v podzemí, trať povedie tunelom, ktorý bude hĺbiť z povrchu. (Zdroj: SME – MIROSLAVA CIBULKOVÁ)

BRATISLAVA. Plán prepojenia medzinárodných železničných tratí TEN-T vedie centrom Bratislavy a bude fungovať aj ako krátke metro. V meste bude mať stanice Predmestie, Filiálka a Petržalka a zastávky Nivy (pri autobusovej stanici), Centrum (pri novostavbe Národného divadla) a Slovany. „Pre laika to môže byť vnímané ako metro, ktoré pozná z iných miest,“ hovorí Gabriel Koczkáš, riaditeľ Dopravoprojektu, ktorý trať projektuje.

Trať bude súčasťou magistrály Paríž – Štrasburg – Stuttgart – Viedeň – Bratislava.

Hlavná stavba a tunel

Projekt TEN-T (Trans Euro­pean Network for Transport) čaká na zmenu územného plánu mesta. „Urobili sme dokumentáciu a v súčasnosti čakáme na schválenie zmien. V decembri by o nich malo rokovať mestské zastupiteľstvo,“ hovorí Koczkáš. „Návrh je už prerokovaný z hľadiska vplyvov na životné prostredie a máme hotovú dokumentáciu k žiadosti o územné rozhodnutie.“

Nová železničná trať v meste prepojí Predmestie v smere na Filiálku a Šancovú ulicu, potom povedie popod Dunajom a von bude vychádzať za Einsteinovou ulicou, kde sa napojí na už existujúcu železnicu. Bude viesť asi v šesť kilometrov dlhom tuneli.

„V mieste, kde bude tunel vychádzať v Petržalke na povrch, bude aj odbočka na nosný dopravný systém MHD, ktorý však nie je súčasťou nášho projektu. TEN-T je čisto železničiarska záležitosť.“

Ďalšie stavby

Okrem tejto hlavnej stavby, ktorá povedie centrom Bratislavy, je súčasťou projektu aj napojenie letiska na železničnú sieť v meste, zdvojkoľajnenie v petr­žalskom úseku smerom na Kittsee a zdvojkoľajnenie trate v úse­ku Hlavná stanica – Nové Mesto.

Projekt TEN-T by mal byť hotový do roku 2010 aj s dokumentáciou pre tender na jeho staviteľa. Stavba by mala byť hotová do roku 2015. „Máme prísľub peňazí z financií Európskej únie, ide približne o 17 miliárd korún. Ostatné náklady by mal dofinancovať štát, prípadne mesto. Prísľub je však časovo limitovaný, peniaze musíme do roku 2015 vyčerpať, ak to nestihneme, prídeme o ne.“

Razenie

a hĺbenie tunela

Hĺbenie tunela z povrchu a stavba trate výrazne ovplyvnia život v meste

aj dopravu.


BRATISLAVA. Stavba trate TEN-T bude náročná a zasiahne do života mesta. „Výraznejšie tam, kde sa bude tunel hĺbiť z povrchu, ale aj v prípade jeho razenia, pretože bude treba vybrať obrovské množstvo materiálu a odviezť ho z mesta,“ hovorí Gabriel Koczkáš, riaditeľ firmy Dopravoprojekt.

Tunel je v úseku od stanice Predmestie cez Filiálku po Šancovú ulicu dvojkoľajný. Tento úsek budú hĺbiť zhora v otvorenej stavebnej jame. Od Šancovej smerom na petržalskú stranu povedie trasa v dvoch jednokoľajných tuneloch, budú ich raziť. „Tunel povedie veľmi hlboko, pretože bude pod zastavaným územím.“

Úsek, ktorý budú raziť pod riekou, sa koryta Dunaja nedotkne. „Tunel budú hĺbiť v neogéne, to je hĺbka od 20 do 40 metrov. Dôležité bude vyriešiť, čo s 1,5 až 2 miliónmi kubíkov ílu, ktorý vyťažia. Mali by ho vykladať v Petržalke a odvážať loďami,“ povedal Peter Minárik zo Slovenského vodohospodárskeho podniku. Hĺbiť z povrchu sa bude aj pri letisku. Stanica pri ňom bude v podzemí.

(japa)
Kto je zodpovedný za projekty

Projekt TEN-T objednávajú ministerstvo dopravy a Železnice SR. Nosný systém rýchloelektričky MHD mesto. Aby boli trate skoordinované, podpísali pred rokom memorandum o spolupráci.

Odbočku, ktorá prepojí nosný systém MHD s tunelom pod Dunajom – úsek Bosáková – tunel má riešiť ministerstvo dopravy a železnice.

Pokračovanie trate od Bosákovej po Janíkov dvor zasa mesto spolu so železnicami.

Úsek od Šafárikovho námestia cez Starý most po Bosákovu ostáva len záležitosťou mesta.

TEN-T a nosný systém

Dva veľké dopravné pro­jekty majú mať spoločný tunel pod Dunajom.

V trase nosného systému MHD, ktorý existuje roky v územnom pláne Bratislavy, má premávať električka z Janíkovho dvora na Šafárikovo námestie. Definitívne riešenie trasy vedie v tuneli popod Dunaj. Na to však mesto nemalo peniaze, preto začalo plánovať provizórium – električka nepôjde cez tunel, ale po Starom moste, a v prvej etape len po Bosákovu ulicu. Napojí sa na súčasnú električkovú sieť v meste.

„Projekt TEN-T však tunel pod Dunajom buduje, takže ho treba prispôsobiť tak, aby ho mohol využívať aj nosný systém. Pokračovanie trate z Bosákovej na Janíkov dvor, ktoré by malo viesť do tunela, však už nemôže riešiť električka, ale systém, ktorý bude z technického hľadiska skĺbiteľný so železnicou,“ hovorí za projektantskú firmu TEN–T riaditeľ Gabriel Koczkáš.

V tomto úseku by mala fungovať duálna prevádzka – na trati by mali premávať aj električky, aj mestské vlaky. „Ako bude konkrétne vyzerať, má určiť technicko-ekonomická štúdia, ktorú má zabezpečiť ministerstvo dopravy. Vyhodnotí, aká trať tu má byť a ako sa zaústi do tunela,“ povedal Koczkáš.

(japa)
Trať a zastávky novej železnice

Hlavná trať cez centrum povedie od železničnej stanice Rača cez stanicu Predmestie smerom na Filiálku a Šancovú, potom popod Dunaj. Von bude vychádzať za Einsteinovou ulicou, kde sa napojí na už existujúcu železnicu.

Trať bude asi v šesť kilometrov dlhom tuneli. V centre povedie pri autobusovej stanici Nivy – východne od budovy VÚB. Novostavbu divadla obchádza zo západnej strany.

Zastávka Centrum pri divadle by mala slúžiť aj pre historické jadro mesta.

TEN-T bude mať v Bratislave tri zastávky a jednu stanicu. Zastávka Slovany bude v krížení Riazanskej a Kukučínovej ulice, stanica Filiálka na mieste dnes nevyužívanej železničnej sta­nice, zastávka Nivy medzi budovou VÚB a autobusovou stanicou v priamom kontakte s Twin City a zastávka Centrum v blízkosti SND.

(japa)
Vlak má jazdiť aj popod záhradky

Napojenie letiska na želez­nicu sa dotkne obyvateľov.

Napojenie letiska na trať TEN-T ráta s jeho prepojením na Ústrednú nákladnú stanicu. Od stanice by trať išla po existujúcej železnici až po ulicu Na piesku. Tam by sa začínala estakáda, ktorá má preklenúť Hradskú ulicu a železničné trate. Pred letiskom medzi Ivánskou cestou a diaľnicou trať kles­ne do tunela. Bude hĺbený z povrchu a dôjde tam k asanácii niektorých objektov, záhrad, ale aj rodinných domov.

Rozšírenie trate od stanice Nové Mesto smerom na letisko ráta s pridaním koľaje k trom existujúcim. Obyvateľom ulice Na lánoch sa tak železnica priblíži k domom, k niektorým až na 19 metrov. Pridaním koľaje sa zvýšia otrasy, je možné, že niektoré rodinné domy budú musieť byť preklasifikované na kancelárie či asanované.

Riaditeľ Dopravoprojektu Ga­bri­el Koczkáš povedal, že obyvateľov, ktorých sa stavba priamo dotkne, osloví v rámci územného konania stavebný úrad.

(japa)
Jedna zo staníc trate TEN-T má byť pri novostavbe SND.
SME – PAVOL FUNTÁL
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  7. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  8. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  1. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  2. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  8. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  9. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  10. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 30 530
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 27 936
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 12 387
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 096
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 816
  6. Ohlúpli sme počas Covid roka? 8 317
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 479
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 545
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 277
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 5 002
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu