BRATISLAVA. Koľko rezidentských kariet dostane jedna domácnosť v zóne s dopravným obmedzením, parkovať tam najviac dve hodiny alebo státie progresívne spoplatniť – o tom najčastejšie hovorili Staromešťania na verejnej diskusii k parkovacej politike mestskej časti.
V poslaneckom návrhu, ktorý koncom minulého týždňa obyvatelia pripomienkovali, sa už objavili ich požiadavky z diskusie spred dvoch týždňov.
Definitívna verzia parkovacej politiky sa má na miestne zastupiteľstvo dostať 4. novembra. Ak poslanci návrh schvália, po novom by sa parkovalo od februára budúceho roku. Staré Mesto si musí vyriešiť zmluvu s Bratislavskou parkovacou službou, ktorá na jej základe spravuje všetky miesta v zóne.
Návrhov môže byť viac
Poslanec Radoslav Števčík, jeden z tvorcov návrhu povedal, že chceli čo najviac vyjsť v ústrety obyvateľom, aby mohli parkovať čo najbližšie k domu. „Nemajú možnosť parkovať inde, lebo tam žijú.“ Dodal, že návrh je kompromisné riešenie. „Myslím si však, že by sme preň mohli získať väčšinu zastupiteľstva.“
Starosta Starého Mesta Andrej Petrek pripustil, že iní poslanci môžu prísť s pozmeňovacími návrhmi. „Znamená to, že vôbec nemusí prejsť to, na čom sa tu dohadujeme?“ pýtal sa jeden z diskutujúcich.
Petrek takú možnosť síce potvrdil, ale povedal, že sú to len dohady. „Naše stretnutie nie je zbytočné, poslanci sa dozvedia, aká je vôľa občanov, ktorých zastupujú.“
Najviac pripomienok sa týkalo pravidiel v zóne s dopravným obmedzením. Števčík povedal, že by sa mala postupne rozširovať tak, aby bola na území celej mestskej časti. Diskutujúcim prekážalo hlavne to, že pre jeden byt by sa mala vydávať len jedna rezidenčná karta. Po zaplatení vstupného poplatku, ktorý by mohol byť niečo vyše tisíc korún (33,19 eura), by na ňu jedno auto parkovalo bezplatne.
Len jedno auto
„Žijeme v jednom byte spolu so synom, máme dve autá a potrebujeme ich,“ sťažoval sa starší muž. Viacerí žiadali, aby výhodu dostal každý Staromešťan. „Dostatočný počet miest možno nie je ani pre to jedno auto v rodine,“ reagoval Petrek. „Obávame sa aj zneužívania.“
Všetky miesta v zóne nemôžu obsadiť domáci, priestor musí ostať aj pre návštevníkov. Oproti nim má podľa Petreka rodina s dvoma autami polovičnú zľavu. Števčík hovorí, že takéto pravidlo platí v zóne už teraz a obyvatelia s tým nemajú problém. „Jedna karta na byt sa nám zdá spravodlivá, nevieme sa dohodnúť inak, lebo každý má nejakú osobnú požiadavku.“
Obavy zo zneužívania
Do návrhu poslanci zapracovali pripomienku Staromešťanov s preukazom ťažko zdravotne postihnutého. Mohli by si zaplatiť miesto so symbolom vozíčka, pri ktorom by bola poznávacia značka ich auta.
„Keď na hodinu odídem z domu, nemáme kde zaparkovať. Len číslo by ma k tomu oprávňovalo,“ hovoril dôchodca, ktorý býva v centre. „Budem si to ale môcť dovoliť aj ja, dôchodca, invalid?“ Petrek povedal, že o cene zatiaľ nebudú hovoriť. Všetko závisí na tom, ako sa im podarí dohodnúť s Bratislavskou parkovacou službou, ktorá teraz stanovuje ceny.
„Ak si invalidi budú môcť kúpiť miesto, ich počet začne výrazne stúpať,“ upozornil ďalší z debatujúcich. Staré Mesto chce totiž zrušiť všetky iné vyhradené miesta, aby zvýšilo obrátkovosť. „Obava zo zneužívania môže byť opodstatnená,“ povedal Petrek. „Budeme hľadať spôsob, ako tomu zabrániť.“
Čas alebo peniaze
Poslanci navrhli, aby sa na jednom mieste v zóne nedalo parkovať nad dve hodiny. Niektorí obyvatelia tvrdia, že výhodnejšie by bolo progresívne spoplatnenie. Prvá hodina by stála napríklad desať korún (33 centov), druhá už 30 (99 centov), tretia 50 (1,66 eura). Navrhovalo sa aj predĺžiť spoplatnený čas do 22.hod. alebo celodenne. Petrek upozornil, že by potom viac platili aj obyvatelia zóny, ktorí majú dve autá. Ak niekto nevie, ako dlho sa v centre zdrží, mal by zastať u súkromníka. Na stretnutí vystúpili aj zástupcovia podzemných garáží. Tvrdili, že cenou desať korún za hodinu (33 centov) za státie na ulici nereagovala Bratislavská parkovaci služba na požiadavky trhu. Garáže nie sú také plné, ako by mohli byť. Sú vraj drahšie, aby sa rentovali. Ak by bol o ne väčší záujem, možno by upravili cenu.
Problémom ostáva kontrola na uliciach. Petrek povedal, že vo Viedni dvojhodinové obmedzenie funguje. Tam platí iná legislatíva, kontrolu môžu robiť aj úradníci. V Starom Meste by to ostalo na mestskej polícii. Števčík povedal, že po roku sa bude parkovacia politika prehodnocovať. Pravidlá môžu ešte sprísniť. Obyvatelia si po roku vyžiadali ďalšiu verejnú diskusiu, aby aj oni mohli nové podmienky zhodnotiť.
Zmluva a problém
Staré Mesto a Bratislavská parkovacia služba uzavreli zmluvu o parkovaní v zóne s dopravným obmedzením za starostu Petra Čiernika. Ten tvrdí, že predtým zmluva prešla miestnym zastupiteľstvom.
Pôvodne malo mať Staré Mesto väčšinový podiel, ale je to naopak. Tiež malo rozhodovať o cenách. Tento vplyv stratilo, súčasná samospráva chce zmluvu zmeniť.
Štyri roky sa za státie na ulici v zóne platilo 10 korún za hodinu (33 centov), od decembra to má byť 21 korún (70 centov).
Zóna sa má rozšíriť postupne na územie celej mestskej časti. Chcú odstrániť vyhradené miesta a zvýšiť obrátkovosť aj časovým obmedzením parkovania.