SME

Na parkovaní sa musí zhodnúť väčšina

Definitívna podoba parko­vacej politiky sa dostanena najbližšie zastupiteľstvo. Po schválení umožní roko­vať s Bratislavskou parko­­va­cou službou o uzavretej zmluve. Ak sa nedohodnú, Staré Mesto ju zrejme bude chcieť vypovedať.

Za nezaplatené parkovanie v zóne s dopravným obmedzením je papuča. Kontrolu by aj v budúcnosti mala robiť mestská polícia. Už te­raz časť neplatičov uniká.Za nezaplatené parkovanie v zóne s dopravným obmedzením je papuča. Kontrolu by aj v budúcnosti mala robiť mestská polícia. Už te­raz časť neplatičov uniká. (Zdroj: SME - PETER ŽÁKOVIČ)

BRATISLAVA. Koľko rezidentských kariet dostane jedna domácnosť v zóne s dopravným obmedzením, parkovať tam najviac dve hodiny alebo státie progresívne spoplatniť – o tom najčastejšie hovorili Staromešťania na verejnej diskusii k parkovacej politike mestskej časti.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V poslaneckom návrhu, ktorý koncom minulého týždňa obyvatelia pripomienkovali, sa už objavili ich požiadavky z diskusie spred dvoch týždňov.

Definitívna verzia parkovacej politiky sa má na miestne zastupiteľstvo dostať 4. novembra. Ak poslanci návrh schvália, po novom by sa parkovalo od februára budúceho roku. Staré Mesto si musí vyriešiť zmlu­vu s Bratislavskou parkovacou službou, ktorá na jej základe spravuje všetky miesta v zóne.

SkryťVypnúť reklamu

Návrhov môže byť viac

Poslanec Radoslav Števčík, jeden z tvorcov návrhu povedal, že chceli čo najviac vyjsť v ústrety obyvateľom, aby mohli parkovať čo najbližšie k domu. „Nemajú možnosť parkovať inde, lebo tam žijú.“ Dodal, že návrh je kom­­promisné riešenie. „Myslím si však, že by sme preň mohli získať väčšinu zastupiteľstva.“

Starosta Starého Mesta Andrej Petrek pripustil, že iní poslanci môžu prísť s pozmeňovacími návrhmi. „Znamená to, že vôbec nemusí prejsť to, na čom sa tu dohadujeme?“ pýtal sa jeden z diskutujúcich.

Petrek takú možnosť síce potvrdil, ale povedal, že sú to len dohady. „Naše stretnutie nie je zbytočné, poslanci sa dozvedia, aká je vôľa občanov, ktorých zastupujú.“

Najviac pripomienok sa týkalo pravidiel v zóne s dopravným obmedzením. Števčík povedal, že by sa mala postupne rozširovať tak, aby bola na území celej mestskej časti. Diskutujúcim prekážalo hlavne to, že pre jeden byt by sa mala vydávať len jedna rezidenčná karta. Po zaplatení vstupného poplatku, ktorý by mohol byť niečo vyše tisíc korún (33,19 eura), by na ňu jedno auto parkovalo bezplatne.

SkryťVypnúť reklamu

Len jedno auto

„Žijeme v jednom byte spolu so synom, máme dve autá a potrebujeme ich,“ sťažoval sa starší muž. Viacerí žiadali, aby výhodu dostal každý Staromešťan. „Dostatočný počet miest možno nie je ani pre to jedno auto v rodine,“ reagoval Petrek. „Obávame sa aj zneužívania.“

Všetky miesta v zóne nemôžu obsadiť domáci, priestor musí ostať aj pre návštevníkov. Oproti nim má podľa Petreka rodina s dvoma autami polovičnú zľavu. Števčík hovorí, že takéto pravidlo platí v zóne už teraz a obyvatelia s tým nemajú problém. „Jedna karta na byt sa nám zdá spravodlivá, nevieme sa dohodnúť inak, lebo každý má nejakú osobnú požiadavku.“

Obavy zo zneužívania

Do návrhu poslanci zapracovali pripomienku Staromešťanov s preukazom ťažko zdravotne postihnutého. Mohli by si zaplatiť miesto so symbolom vozíčka, pri ktorom by bola poznávacia značka ich auta.

SkryťVypnúť reklamu

„Keď na hodinu odídem z domu, nemáme kde zaparkovať. Len číslo by ma k tomu oprávňovalo,“ hovoril dôchodca, ktorý býva v centre. „Budem si to ale môcť dovoliť aj ja, dôchodca, invalid?“ Petrek povedal, že o cene zatiaľ nebudú hovoriť. Všetko závisí na tom, ako sa im podarí dohodnúť s Bratislavskou parkovacou službou, ktorá teraz stanovuje ceny.

„Ak si invalidi budú môcť kúpiť miesto, ich počet začne výrazne stúpať,“ upozornil ďalší z debatujúcich. Staré Mesto chce totiž zrušiť všetky iné vyhradené miesta, aby zvýšilo obrátkovosť. „Obava zo zneužívania môže byť opodstatnená,“ povedal Petrek. „Budeme hľadať spôsob, ako tomu zabrániť.“

Čas alebo peniaze

Poslanci navrhli, aby sa na jednom mieste v zóne nedalo parkovať nad dve hodiny. Niektorí obyvatelia tvrdia, že výhodnejšie by bolo progresívne spoplatnenie. Prvá hodina by stála napríklad desať korún (33 centov), druhá už 30 (99 centov), tretia 50 (1,66 eura). Navrhovalo sa aj predĺžiť spoplatnený čas do 22.hod. alebo celodenne. Petrek upozornil, že by potom viac platili aj obyvatelia zóny, ktorí majú dve autá. Ak niekto nevie, ako dlho sa v centre zdrží, mal by zastať u súkromníka. Na stretnutí vystúpili aj zástupcovia podzemných garáží. Tvrdili, že cenou desať korún za hodinu (33 centov) za státie na ulici nereagovala Bratislavská parkovaci služba na požiadavky trhu. Garáže nie sú také plné, ako by mohli byť. Sú vraj drahšie, aby sa rentovali. Ak by bol o ne väčší záujem, možno by upravili cenu.

Problémom ostáva kontrola na uliciach. Petrek povedal, že vo Viedni dvojhodinové obmedzenie funguje. Tam platí iná legislatíva, kontrolu môžu robiť aj úradníci. V Starom Meste by to ostalo na mestskej polícii. Števčík povedal, že po roku sa bude parkovacia politika prehodnocovať. Pravidlá môžu ešte sprísniť. Obyvatelia si po roku vyžiadali ďalšiu verejnú diskusiu, aby aj oni mohli nové podmienky zhodnotiť.

Zmluva a problém

Staré Mesto a Bratislavská parkovacia služba uzavreli zmluvu o parkovaní v zóne s dopravným obmedzením za starostu Petra Čiernika. Ten tvrdí, že predtým zmluva prešla miestnym zastupiteľstvom.

Pôvodne malo mať Staré Mesto väčšinový podiel, ale je to naopak. Tiež malo rozhodovať o cenách. Tento vplyv stratilo, súčasná samospráva chce zmluvu zmeniť.

Štyri roky sa za státie na ulici v zóne platilo 10 korún za hodinu (33 centov), od decembra to má byť 21 korún (70 centov).

Zóna sa má rozšíriť postupne na územie celej mestskej časti. Chcú odstrániť vyhradené miesta a zvýšiť obrátkovosť aj časovým obmedzením parkovania.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  2. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  3. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  4. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  5. Na Marka oharka do jarka
  6. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 027
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 892
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 9 088
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 369
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 853
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 145
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 755
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 478
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 755
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 325
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 74 495
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 678
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 17 069
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 12 094
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 734
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 582
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  6. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťZatvoriť reklamu