STARÉ MESTO. Viac jednosmeriek a záchytných parkovísk, menej prejazdných ulíc a väčšia zóna obmedzenia. Tak si predstavuje Staré Mesto lepšiu budúcnosť pre motoristov a obyvateľov.
Samospráva minulý mesiac zverejnila návrh na zmenu parkovacieho systému. Cieľom je znížiť objem dopravy v centre a zvýšiť bezpečnosť chodcov. Spomína sa možné prebudovanie vnútroblokov na podzemné parkoviská či vylúčenie tranzitnej dopravy z Kollárovho námestia a Špitálskej. Ak by sa to dodržalo, tieto ulice by podobne ako Námestie SNP prešli do útlmového režimu.
Dokument hovorí aj o tom, že vnútorný okruh by sa zjednosmernil, budovali by sa parkovacie domy a skvalitnila MHD. Túto formuláciu nakoniec starosta Andrej Petrek zmiernil v stredu na verejnom zhromaždení na tému parkovanie.
Ešte sa to zmení
Návrh sa bude meniť ďalej, to odznelo aj na zhromaždení.¶ Samospráva nakoniec ako cieľ stretnutia určila len zbieranie návrhov obyvateľov. „Podporujeme vylúčenie tranzitu z centra, ale len v súčinnosti s mestom,“ vysvetlil Petrek. „Chceme to podporovať, vďaka čomu by čo najviac ľudí chodilo do Starého Mesta hromadnou dopravou.“ Takéto veľké zmeny totiž nezávisia od mestskej časti.
„Môžeme rekonštruovať chodníky či schody na komunikáciách III. a IV. triedy. Ale preferenciu MHD, napríklad električiek na križovatkách, či vyhradené pruhy pre autobusy, má na starosti magistrát. Tam musí byť na to vôľa,“ hovorí Ivan Bútora (NF). Ak má však menej ľudí chodiť autom, musí sa zvýšiť kvalita MHD. Staré Mesto o tom plánuje rokovať s mestom.
Iná zóna obmedzenia
Zmenia sa zrejme aj hranice zóny s reguláciou. Mnohí motoristi, aby sa vyhli obmedzeniam, parkujú na vzdialenejších miestach, kde zas prekážajú obyvateľom.
Hranice zóny teraz siahajú po Staromestskú a nábrežie. Po novom by do zóny s obmedzením mohli patriť už aj Palisády, dolný koniec by siahal po Šancovú a Karadžičovu. „Uvažujeme, že to mohla byť iná zóna s inými podmienkami ako tá, ktorá teraz funguje,“ vyjadril sa starosta.
Jedným z dôvodov môže byť aj nevýhodná zmluva s Bratislavskou parkovacou spoločnosťou. Tá je totiž na 98,75 percenta súkromná, samospráva s 1,25percentným podielom tak nemá vplyv na cenotvorbu parkovacieho státia. Staré Mesto má zmluvu na prenájom parkovacích miest tejto spoločnosti ešte na 17 rokov. Petrek povedal, že už dlho hľadá cestu, ako môcť tieto zmluvy, hoci ich kedysi sám podporil, vypovedať.
Zvýhodniť rezidentov
Čo sa bude meniť určite, je väčšie zvýhodnenie rezidentov Starého Mesta.
Doteraz totiž tí, čo bývajú v zóne s dopravným obmedzením, platia za to, že môžu pri svojom dome parkovať, 1300 korún ročne (43,15 eura). V návrhu sa hovorilo až o polovici sumy, ktorú za parkovanie platí každý, kto na ulici svoje auto nechá. A keďže parkovné má ísť od decembra hore, mohlo by ísť až o sumu približne 30-tisíc korún (995 eur). To sa však má zmeniť, medzi poslancami panuje zhoda, aby systém fungoval tak ako doteraz.
„Je potrebná diferenciácia tých, čo v centre žijú, a tých, čo sem prichádzajú za prácou,“ povedal Petrek. Hodinová taxa dvadsaťjeden korún (70 centov) je podľa neho nízka cena za parkovanie na ulici, ale privysoká pre obyvateľov.
Stĺpiky pôjdu preč
Niektorí poslanci navrhujú, aby Staromešťania parkovali pri svojich domoch úplne zadarmo, ďalší, aby mali svoje vyhradené parkoviská. Tie by mohli byť jedinými rezervovanými v centre – samospráva chce, aby takéto miesta zmizli a aby ostali napríklad iba v blízkosti škôl alebo nemocníc. Mnohé z vyhradených boxov totiž zostávajú počas dňa voľné.
„Všetky stĺpiky pôjdu preč,“ povedal Petrek. „Garantované parkovanie tu nebude mať nikto.“ Takto sa má zvýšiť pravdepodobnosť, že obyvateľ si nájde voľné miesto. Výnimkou majú byť jedine hendikepovaní.
Čo sa navrhuje
zjednosmerniť vnútorný okruh Starého Mesta
snažiť sa vytlačiť tranzit z Nám. slobody, Kollárovho nám., Mickiewiczovej, Štúrovej, Mýtnej, Špitálskej, Nám. 1. mája. Podobné opatrenie sa už urobilo na Nám. SNP a výrazne sa tu znížil objem dopravy
snažiť sa o viac parkovísk park & ride, tie sú však aplikovateľné, len ak je výkonná MHD. Staré Mesto chce presadiť parkovisko park & go (parkoviská v pešej dostupnosti cieľov) na Predstaničnom námestí
obnoviť pešie prepojenia (schody, pasáže, chodníky), chrániť priechody pre chodcov
vytvoriť cyklotrasu na Dunajskej, odstavovne bicyklov zapracovať do prevádzkových poriadkov garáží a parkovísk
zväčšiť zónu s dopr. obmedzením po Palisády a Karadžičovu, Streleckú a Kollárovo nám.
Bloger: Centrum nerozšíria
O problémoch v Starom Meste sme sa zhovárali s Jozefom Drahovským, ktorý na internete publikuje blogy o bratislavskej doprave.
Ako vnímate návrhy Starého Mesta?
Oceňujem, že sa materiál dostal k obyvateľom ešte v čase tvorby a nie tesne pred schválením. Myslím, že pripravované opatrenia ako odstránenie stĺpikov a rozšírenie zóny s obmedzením pomôžu. Väčšinu dňa sú totiž miesta, kde sú stĺpiky, prázdne. A s tým, že zostane parkovné od 8.00 do 16.00 väčšina Staromešťanov, ktorí denne jazdia autom, nebude mať problém. Ráno, keď pôjdu do práce, ešte nebudú platiť a potom, keď sa z nej vrátia, neplatia.
Aká je situácia v porovnaní s inými mestami?
Nie je to ideálne, ale je to lepšie, ako majú niektoré iné mestá. Poznám také, kde je parkovanie platené do 19.00, takže platia aj tí, čo prídu z práce a platí sa aj cez víkend.
Čo je najväčší problém súčasného stavu?
Vidím rozpor medzi pohľadom Staromešťanov a návštevníkov Starého Mesta. Rezidenti chcú čo najlacnejšie parkovanie, návštevníci aspoň nejaké miesta. Ale Staré Mesto nemá žiaden majetok na stavbu parkovacích domov. Centrum nerozšíria. Perspektíva je zlá, schvaľujú sa nové stavby bez dopravných štúdií. Hrozí podstatné zhoršenie dopravy, keď sa uvedú do prevádzky.
Je priestor na nejaké malé zlepšenie?
Keď idete na poštu, musíte zaparkovať tak, že platíte za päť minút 70 korún. Som za to, aby bolo minútové parkovanie, aj na súkromných parkoviskách. A som za to, aby sa nepovoľovala nová výstavba, ak nemá dosť parkovacích miest, a infraštruktúra, ktorá zvládne zvýšený počet vozidiel vrátane MHD. (dot)
Riešenie – časové obmedzenie
Jedným z riešení, ktoré majú pomôcť uliciam od náporu stojacich áut, má byť parkovanie s časovým obmedzením. Navrhuje ho aj poslanec Milan Cílek (Občiansky klub).
Systém funguje vo viacerých metropolách, vo Viedni je napríklad pri Stadthalle od 6.00 do 23.00 povolené stáť najviac dve hodiny. Miesta sa tak častejšie uvoľňujú a viac vodičov ich využije. Návštevníci zóny sú nútení vybaviť si svoje záležitosti rýchlejšie.
Podľa prieskumov v centre Bratislavy parkuje 20 až 25 percent všetkých vodičov na štyri hodiny a dlhšie. Autá využívajú na príjazd do práce, školy alebo za úradnými povinnosťami.
(dot)
Ľudia žiadali prižmúriť oči
„Nemáme kde parkovať!“ opakovane sa sťažovali v stredu večer starostovi do očí nahnevaní Staromešťania. Na verejnom zhromaždení, ktoré malo zmapovať názor verejnosti na pripravované zmeny, si mnohí prišli povedať svoje. „Je to ako v 50. rokoch! Mám platiť 120-tisíc ročne za vjazd a ešte aj 25-tisíc za garáž!“ zvyšoval hlas jeden z obyvateľov Baštovej.
Práve jeho sa nešťastne dotklo nariadenie o pešej zóne, podľa ktorého už nemôže autom ani vojsť do historického jadra, aby vyložil nákup či priviezol pred bránu svoje deti. Problém je v tom, že je živnostníkom a auto má napísané na firmu. A aj keď je obyvateľ, oficiálne auto nevlastní, a teda nemá prečo do pešej zóny jazdiť. Starosta Andrej Petrek mu prisľúbil nápravu, nie však skôr ako od nového roka. „Je to nelogické, chápem váš hnev, ale nariadenie o pešej zóne aktualizujeme raz ročne,“ povedal. Na takéto znenie teraz doplácajú napríklad aj cirkevné rády, lebo ich členovia autá nevlastnia, ale chcú nimi do centra jazdiť, takisto tí, ktorí majú auto na lízing.
Predložený návrh parkovacej politiky sa pešej zóny nedotkne. Tento fakt, a to, že okruh tém na debatu je vymedzený, sa ľuďom nepodarilo vysvetliť. Na zhromaždenie napríklad prišiel človek, ktorý žiadal starostu, aby občas policajti pri nasadzovaní papúč prižmúrili voči Staromešťanom oči – keďže „ich“ miesta obsadzujú aj autá z Myjavy či z Košíc. „Ja nedostávam žiadne podpory v igelitkách,“ vysvetľoval dôchodca.
Konštruktívnych pripomienok na zhromaždení nezaznelo veľa. Väčšina z nich sa však týkala stĺpikov na vyhradené parkovanie a pozitívnej diskriminácie Staromešťanov. Tí by mali mať aj naďalej iné sadzby za parkovanie v zóne s obmedzením, starosta hľadá cestu, ako to formulovať. „Musí to byť tak, aby nám to prokurátor nespochybnil, že je to v rozpore so zákonom,“ vysvetlil.
Staromešťania sa zatiaľ nevedia zhodnúť na tom, či by lacnejšie parkovanie malo mať každé auto rezidenta, alebo len jedno na rodinu.
(dot)
Zóna s obmedzením parkovania sa má rozšíriť až po Palisády. Počas pracovných dní sa v okolí parkuje „nadivoko“. Za státie sa tu totiž neplatí a ulica je blízko centra. FOTO SME – AUTORKA |