BRATISLAVA. Na Záhradníckej ulici premávajú električky aj autá bez väčších obmedzení. Skončili sa aj rozsiahle úpravy na Dostojevského rade. Pre chodcov a cyklistov obnova oboch ciest dopadla horšie. Na Záhradníckej ľudia stále prebiehajú hocikde cez cestu a električkové koľaje. Priechody ešte chýbajú.
Komunikáciu na Dostojevského rade zase rozšírili, ale nevznikol žiadny pruh pre mestskú hromadnú dopravu ani úsek, na ktorom by bezpečne mohli jazdiť cyklisti.
Medzi autá a električky
Záhradnícka ulica, ktorú pre rozširovanie na štyri pruhy rozkopali koncom mája, je stále v provizórnom režime. Kým nezačne fungovať opačný dvojpruh, jazdí sa obojsmerne po pôvodnej ceste.
Spolu s vozidlami sú každú chvíľu na ceste aj chodci. Jedno auto sa ledva vyhne rozbehnutej mladej žene. V topánkach na vysokých opätkoch sa zaborí do štrku pri koľajisku. Zastaví len na chvíľu, rozhodne sa riskovať a poskakuje tesne pred prichádzajúcou električkou.
Ak sa chcú chodci dostať od trhoviska na nové zastávky električiek alebo do kostola saleziánov, musia prechádzať okolo cez celú križovatku s Miletičovou. Semafory pre chodcov v smere od trhoviska ku kostolu sú zrušené, ľudia však prechádzajú tak, ako by tam boli.
Provizórne lávky cez rekonštruované električkové koľajisko už zmizli, ale nie je doriešený prechod peších cez trať. Prebiehať musia na neoznačených miestach. V uplynulých dňoch bolo vidno pri trati aj pásky s nápisom Zákaz vstupu, ale niekto ich zošliapal.
Ďalším problémom sú nedokončené chodníky. Priamo na križovatke s Miletičovou pri novej zastávke trolejbusov je chodník taký rozbitý, že s kočíkom alebo invalidným vozíkom sa tam ťažko prechádza.
Do polovice novembra
Mária Račková z magistrátu povedala, že všetko sa vyrieši do konca prvej etapy rozširovania Záhradníckej. „Do polovice novembra sa dobuduje svetelná signalizácia na križovatke Záhradnícka – Miletičova,“ hovorí. „Súčasne tam vzniknú nové priechody, celá križovatka bude fungovať v inom režime.“
To isté sa týka aj chodníka a prístupov k zastávkam električiek. Račková povedala, že majú byť také, aby sa tam chodci dostali bezpečne. V prvej etape by sa tiež mali skončiť práce na novej dvojpruhovej komunikácii. Na jar budúceho roku sa má začať druhá etapa – obnova povrchu starej Záhradníckej.
Bez alternatívnej dopravy
Časť Dostojevského radu od križovatky s Landererovou po vyústenie na Starý most prerábali v súvislosti s výstavbou novej štvrte Eurovea.
Patrícia Hradilová za investora, spoločnosť Ballymore, povedala, že pribudli odbočovacie pruhy a zastávky MHD. „Vznikla nová zastávka na Dostojevského rade a zrekonštruovala sa pôvodná pri Malej scéne.“
Vyhradený pruh pre autobusy sa ale ani na širšej ceste neobjavil. Hradilová povedala, že mesto takú požiadavku nemalo.
Nové riešenie tejto cesty kritizoval Michal Dekánek zo združenia mhd.sk.
Povedal, že aj pri nových stavbách sa všetko robí pre autá a veľmi málo pre alternatívne spôsoby dopravy.
Na Záhradníckej sa ešte prebieha cez koľaje. FOTO SME – OLIVER FILAN |