SME

V centre sa predáva súcit

Od okoloidúcich v centre žiada trojica ľudí príspevok pre postihnuté deti. Tvária sa, že ide o zbierku, útočia na súcit darcov. Podľa všetkého sú to podvodníci, polícii sa ich nedarí odhaliť.

Žobrákom ľudia často prispejú zo súcitu, je to ich rozhodnutie. Iné je, ak niekto súcit vyvoláva pod­vodom. Napríklad pod zámienkou, že robí zbierku na dobrú vec.Žobrákom ľudia často prispejú zo súcitu, je to ich rozhodnutie. Iné je, ak niekto súcit vyvoláva pod­vodom. Napríklad pod zámienkou, že robí zbierku na dobrú vec. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – JÁN KROŠLAK)

BRATISLAVA. Žena a dve staršie deti sa pristavia pri skupinke turistov. Lámanou angličtinou ich žiadajú o príspevok na postihnuté deti.

Na dôkaz, že ide o zbierku, podstrkujú pokrčený, prefotený list papiera. V rohu je slabo vytlačené akési logo. Písmenká okolo neho sú však primalé na to, aby sa dali rýchlo prečítať.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Nechcem prispieť,“ reaguje žena, ktorú zastavili. Papier, ktorý si zbierajúca podložila letákom ktoréhosi obchodného domu, sa jej nezdá dôveryhodný. „Vy nechcete pomôcť postihnutým deťom?“ rozhorčuje sa zbierajúca a šermuje s papierom, na ktorom je už niekoľko podpisov.

SkryťVypnúť reklamu

Niekto vždy zaplatí

Stále sa nájde dosť takých, ktorí zaplatia. „Nemám vydať, tak zmeňte sumu,“ hovorí žena darcovi. Pri tom, ako hľadá drobné, jej vo vrecku vidieť hŕbu bankoviek. Sumy, ktoré podľa papiera zaplatili väčšinou cudzinci, dosahujú od 50 po 200 korún.

Donor má napísať svoje meno, mesto, poštové smerové číslo a podpis. Ľudia, ktorí pravidelne prispievajú, vedia, že to má vyzerať inak a toto je pravdepodobne podvod.

Pred políciou utečú

Svedčí o tom aj fakt, že keď sa v blízkosti ich pôsobiska objaví policajné auto, zmiznú. Potvrdil to hovorca Mestskej polície Peter Pleva. „Vieme o nich, dostali sme viac hlásení. Ľudia im prispievajú dobrovoľne.“

Hovorí, že by mohlo ísť o skupinu rumunských občanov. „Pátrame po nich aj pomocou kamerového systému.“ Ak niekto podozrivých stretne, môže ich ohlásiť na čísle 159. Mestskí policajti však môžu ľuďom, ktorí ostatných obťažujú žobraním, udeliť pokutu len do tisíc korún (33,19 eura). Pleva radí prispievať na dobročinnosť textovou správou.

SkryťVypnúť reklamu

Ako je to správne

Riaditeľka Ligy za duševné zdravie Alexandra Fischerová vysvetľuje, že oficiálna zbierka sa riadi presnými pravidlami. Liga chystá zbierku Dni nezábudiek na 8. až 10. októbra, výťažok pôjde na lepšiu starostlivosť o duševne chorých.

Peniaze v uliciach budú zbierať dobrovoľníci. Budú mať pokladničky označené logom nezábudky. Každá bude zapečatená a označená číslom povolenia. „Na tričkách budú mať označenie Dni nezábudiek 2008, teda aktuálny údaj.“

Každý dobrovoľník bude mať navyše identifikačné číslo. Ak by došlo k problému, možno sa naňho pod týmto číslom sťažovať. Dobrovoľníkov zaškoľujú koordinátori, ktorí zároveň prepočítavajú vyzbierané peniaze.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Čo bude toto leto in?
  2. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 441
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 157
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 173
  4. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 808
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 453
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 156
  7. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 2 912
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 2 183
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 29 059
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 034
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 10 101
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 055
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 597
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 235
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 863
  8. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 6 456
  1. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  2. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  3. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  4. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  5. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  6. Tupou Ceruzou: Pandemická
  7. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  8. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
SkryťZatvoriť reklamu