SME

Odborníci: Treba riešiť funkčnosť mosta

Aký bude nový Starý most? Niektorým sa zdá elegan­tný, podľa iných mesto esteticky znehodnotí. Najvážnejšia je však námietka dopravných inžinierov – z ich hľadiska je most neprijateľný.

Fotografie Starého mosta budú o niekoľko rokov vzácnosťou.Fotografie Starého mosta budú o niekoľko rokov vzácnosťou. (Zdroj: SME – PAVOL FUNTÁL)

Verejná súťaž pre imidž

Primátor Andrej Ďurkovský síce vyhlásil novú súťaž na riešenie Starého mosta. Nezabudol však pripomenúť, že sa nebude týkať dopravy na moste a jeho príjazdových častí. Inými slovami – týka sa len vzhľadu Starého mosta po rekonštrukcii.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Dopravným riešením sa zaoberá samotný projekt nosného dopravného systému mestskej hromadnej dopravy, pochádzajúci od víťaza medzinárodnej verejnej súťaže,“ uviedla hovorkyňa primátora Katarína Uhrinová.

Architekti chcú riešiť viac

SkryťVypnúť reklamu

Architekti sa síce tešia, že sa im po mnohých protestoch podarilo vybojovať verejnú súťaž. Zároveň však zavrhujú možnosť, že by mala byť len prostriedkom na nájdenie lepšieho vzhľadu mosta. Nechcú rozhodovať len o vzhľade, nepáčia sa im ani dopravné riešenia.

„Vypísať súťaž návrhov je od primátora určite dobrý politický ťah, ktorým nič nepokazí,“ povedal Bohumil Kováč zo Slovenskej komory architektov. To však stačiť nebude.

„Požiadavky na dopravné riešenie sú v podstate správne. Projektantovi nosného systému z nich však vyšla šírka mosta 34 metrov, čo je zbytočne veľa,“ povedal Juraj Šujan, predseda komory.

„Budeme sa usilovať, aby v súťaži bolo definované, čo má po moste jazdiť a čo nie a ako sa to má usporiadať,“ dodal.

Podmienkou sú podmienky

SkryťVypnúť reklamu

Pozitívum súťaže vidia architekti v možnosti určiť kritériá. „Komora bude musieť odsúhlasiť súťažné podmienky, bez toho architekti do súťaže nepôjdu,“ vysvetľuje Bohumil Kováč.

Súťaž tak môže podľa neho vyriešiť mnoho problematických bodov súčasného návrhu a tiež nájsť lacnejší variant, ktorý by ušetril mestu peniaze.

Šujan si predstavuje súťaž ako komplexný priestor pre rôznorodé návrhy. Chce, aby podmienky súťaže boli voľné a aby sa týkali aj dopravného riešenia.

Verejná súťaž, ktorá by sa mala týkať len vzhľadu mosta, je zbytočná najmä podľa dopravákov. „Či bude most žltý, zelený alebo modrý, je treťoradá otázka. Prvoradé je, aby zabezpečil funkciu, ktorú má vykonávať,“ hovorí dopravný inžinier Rudolf Surový.

Dlhý? Široký?

SkryťVypnúť reklamu

Keďže most nespĺňa technické normy potrebné pre plynulú plavbu, musia byť jeho parametre prispôsobené požiadavkám lodiarov. Preto bude nový Starý most takmer o dva metre vyšší. Iná bude aj jeho šírka. Podľa plánov by mala byť oproti terajšej až dvojnásobná.

„Most by bol široký v úseku nad Dunajom. Tam sú naprojektované päťmetrové obojstranné zóny pre peších. Ale nájazd širší byť nemusí,“ opisuje plány ich autor Miroslav Maťaščík. Dodáva, že jediným zásahom do dnešného vzhľadu mosta bude presun mýtnych domčekov.

„Celý most je ozrutne široký a asi aj zbytočne drahý,“ hovorí architekt Iľja Skoček. „Možno sa rovnaké dopravné a funkčné riešenia zmestia do užšej mostovky. Užší most by nezničil všetko okolo seba, vrátane mýtnych domčekov. V konečnom dôsledku by mohol byť aj lacnejší.“

Dopravní inžinieri: Most je neprijateľný

S aktuálnym návrhom mosta nie sú spokojní ani dopravní inžinieri. Surový vidí chyby predovšetkým v riešení nadjazdov na most. Upozorňuje najmä na výšku mosta – príjazdy podľa neho nie sú na zmenu výšky prispôsobené.

Za najväčší problém však architekti i dopraváci považujú Šafárikovo námestie. „Toto riešenie vôbec neumožňuje dostať sa na most zo Šafárikovho námestia ani z Dostojevského radu. Z tejto strany mesta je most dopravne vypnutý,“ konštatuje architekt Bohumil Kováč.

Podľa jeho slov je terajší návrh dopravne aj urbanisticky absolútne neprijateľný.

Vylúčenie Šafárikovho námestia je zámer

Kritizované neprepojenie Šafárikovho námestia a Dostojevského radu s mostom je podľa Tomáša Fabora, splnomocnenca primátora pre dopravné systémy, zámer. Týmto spôsobom sa snažili upokojiť dopravnú situáciu na veľmi vyťaženom Šafárikovom námestí.

„Teraz je spracované riešenie pre územné rozhodnutie, nie je definitívne. Najoptimálnejšie sa bude hľadať v ďalších, podrobnejších stupňoch riešenia. Ale už teraz je viac-menej isté, že zo Šafárikovho námestia a Dostojevského radu sa na most nebude dať dostať, absolútnu prioritu bude mať električková doprava,“ povedal Fabor.

Tento zámer potvrdzuje aj hlavný projektant mosta Miroslav Maťaščík: „Na most pôjdu električky len zo Štúrovej ulice a Vajanského nábrežia.“

Promenádny most zavrhli

Pri rekonštrukcii sa veľakrát spomínala možnosť spraviť zo Starého mosta promenádny. Znamenalo by to úplne vylúčiť osobnú automobilovú dopravu. Vytvoril by sa tak priestor pre električku, široké chodníky pre chodcov aj cyklistov. Odvážnejší k predstave pridávajú kaviarne a terasy s výhľadom.

„Riešili sme návrh magistrátu, aby išla doprava z mosta úplne preč. Došli sme k záveru, že by to nebolo rozumné. Už dnes je situácia zlá. Má sa dostavať Eurovea, River Park, v Petržalke má byť Celomestské cen­trum. To všetko musíme prepojiť,“ zavrhol promenádny most Maťaščík.

Prívrženci promenádneho mosta po prezretí si plánov neboli nadšení. „Namiesto mestského promenádneho mos­ta, ktorý Bratislave chýba s možnými aj nie dopravnými funkciami, pribudne v centre diaľničná estakáda,“ hovorí architekt Iľja Skoček.

Podobný názor má aj Surový. Podľa neho sú v Bratislave iné funkčné mosty ako Apollo a Nový most. Starý by mohol byť vyhradený len pre pešiu a hromadnú dopravu.

Podľa Bahnu však poloha Starého mosta nie je pre promenádny most najvhodnejšia. Je príliš dlhý, aby sa dal využiť pre promenádu.

Mesto sa prikláňa k názoru Maťaščíka. Promenádny most si nevie predstaviť. Najmä pre narastajúci trend využívania osobnej dopravy namiesto hromadnej.

(vef)

Toto riešenie vôbec neumožňuje dostať sa na most zo Šafárikovho námestia ani z Dostojevského radu. Z tejto strany mesta je most dopravne vypnutý.

Bohuslav Kováč, architekt

Verejná súťaž, ktorá by sa mala týkať len vzhľadu mosta, je podľa architektov a dopravných inžinierov zbytočná.

FOTO SME – OLIVER FILAN

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  2. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  3. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  4. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  5. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  6. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  7. Na Marka oharka do jarka
  8. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 386
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 17 195
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 705
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 399
  5. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 8 379
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 188
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 561
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 469
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 882
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 380
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 77 346
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 738
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 14 327
  6. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 12 963
  7. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 10 927
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 759
  1. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  2. Tupou Ceruzou: Businessman
  3. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  4. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  5. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  6. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  7. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  8. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
SkryťZatvoriť reklamu