Verejná súťaž pre imidž
Primátor Andrej Ďurkovský síce vyhlásil novú súťaž na riešenie Starého mosta. Nezabudol však pripomenúť, že sa nebude týkať dopravy na moste a jeho príjazdových častí. Inými slovami – týka sa len vzhľadu Starého mosta po rekonštrukcii.
„Dopravným riešením sa zaoberá samotný projekt nosného dopravného systému mestskej hromadnej dopravy, pochádzajúci od víťaza medzinárodnej verejnej súťaže,“ uviedla hovorkyňa primátora Katarína Uhrinová.
Architekti chcú riešiť viac
Architekti sa síce tešia, že sa im po mnohých protestoch podarilo vybojovať verejnú súťaž. Zároveň však zavrhujú možnosť, že by mala byť len prostriedkom na nájdenie lepšieho vzhľadu mosta. Nechcú rozhodovať len o vzhľade, nepáčia sa im ani dopravné riešenia.
„Vypísať súťaž návrhov je od primátora určite dobrý politický ťah, ktorým nič nepokazí,“ povedal Bohumil Kováč zo Slovenskej komory architektov. To však stačiť nebude.
„Požiadavky na dopravné riešenie sú v podstate správne. Projektantovi nosného systému z nich však vyšla šírka mosta 34 metrov, čo je zbytočne veľa,“ povedal Juraj Šujan, predseda komory.
„Budeme sa usilovať, aby v súťaži bolo definované, čo má po moste jazdiť a čo nie a ako sa to má usporiadať,“ dodal.
Podmienkou sú podmienky
Pozitívum súťaže vidia architekti v možnosti určiť kritériá. „Komora bude musieť odsúhlasiť súťažné podmienky, bez toho architekti do súťaže nepôjdu,“ vysvetľuje Bohumil Kováč.
Súťaž tak môže podľa neho vyriešiť mnoho problematických bodov súčasného návrhu a tiež nájsť lacnejší variant, ktorý by ušetril mestu peniaze.
Šujan si predstavuje súťaž ako komplexný priestor pre rôznorodé návrhy. Chce, aby podmienky súťaže boli voľné a aby sa týkali aj dopravného riešenia.
Verejná súťaž, ktorá by sa mala týkať len vzhľadu mosta, je zbytočná najmä podľa dopravákov. „Či bude most žltý, zelený alebo modrý, je treťoradá otázka. Prvoradé je, aby zabezpečil funkciu, ktorú má vykonávať,“ hovorí dopravný inžinier Rudolf Surový.
Dlhý? Široký?
Keďže most nespĺňa technické normy potrebné pre plynulú plavbu, musia byť jeho parametre prispôsobené požiadavkám lodiarov. Preto bude nový Starý most takmer o dva metre vyšší. Iná bude aj jeho šírka. Podľa plánov by mala byť oproti terajšej až dvojnásobná.
„Most by bol široký v úseku nad Dunajom. Tam sú naprojektované päťmetrové obojstranné zóny pre peších. Ale nájazd širší byť nemusí,“ opisuje plány ich autor Miroslav Maťaščík. Dodáva, že jediným zásahom do dnešného vzhľadu mosta bude presun mýtnych domčekov.
„Celý most je ozrutne široký a asi aj zbytočne drahý,“ hovorí architekt Iľja Skoček. „Možno sa rovnaké dopravné a funkčné riešenia zmestia do užšej mostovky. Užší most by nezničil všetko okolo seba, vrátane mýtnych domčekov. V konečnom dôsledku by mohol byť aj lacnejší.“
Dopravní inžinieri: Most je neprijateľný
S aktuálnym návrhom mosta nie sú spokojní ani dopravní inžinieri. Surový vidí chyby predovšetkým v riešení nadjazdov na most. Upozorňuje najmä na výšku mosta – príjazdy podľa neho nie sú na zmenu výšky prispôsobené.
Za najväčší problém však architekti i dopraváci považujú Šafárikovo námestie. „Toto riešenie vôbec neumožňuje dostať sa na most zo Šafárikovho námestia ani z Dostojevského radu. Z tejto strany mesta je most dopravne vypnutý,“ konštatuje architekt Bohumil Kováč.
Podľa jeho slov je terajší návrh dopravne aj urbanisticky absolútne neprijateľný.
Vylúčenie Šafárikovho námestia je zámer
Kritizované neprepojenie Šafárikovho námestia a Dostojevského radu s mostom je podľa Tomáša Fabora, splnomocnenca primátora pre dopravné systémy, zámer. Týmto spôsobom sa snažili upokojiť dopravnú situáciu na veľmi vyťaženom Šafárikovom námestí.
„Teraz je spracované riešenie pre územné rozhodnutie, nie je definitívne. Najoptimálnejšie sa bude hľadať v ďalších, podrobnejších stupňoch riešenia. Ale už teraz je viac-menej isté, že zo Šafárikovho námestia a Dostojevského radu sa na most nebude dať dostať, absolútnu prioritu bude mať električková doprava,“ povedal Fabor.
Tento zámer potvrdzuje aj hlavný projektant mosta Miroslav Maťaščík: „Na most pôjdu električky len zo Štúrovej ulice a Vajanského nábrežia.“
Promenádny most zavrhli
Pri rekonštrukcii sa veľakrát spomínala možnosť spraviť zo Starého mosta promenádny. Znamenalo by to úplne vylúčiť osobnú automobilovú dopravu. Vytvoril by sa tak priestor pre električku, široké chodníky pre chodcov aj cyklistov. Odvážnejší k predstave pridávajú kaviarne a terasy s výhľadom.
„Riešili sme návrh magistrátu, aby išla doprava z mosta úplne preč. Došli sme k záveru, že by to nebolo rozumné. Už dnes je situácia zlá. Má sa dostavať Eurovea, River Park, v Petržalke má byť Celomestské centrum. To všetko musíme prepojiť,“ zavrhol promenádny most Maťaščík.
Prívrženci promenádneho mosta po prezretí si plánov neboli nadšení. „Namiesto mestského promenádneho mosta, ktorý Bratislave chýba s možnými aj nie dopravnými funkciami, pribudne v centre diaľničná estakáda,“ hovorí architekt Iľja Skoček.
Podobný názor má aj Surový. Podľa neho sú v Bratislave iné funkčné mosty ako Apollo a Nový most. Starý by mohol byť vyhradený len pre pešiu a hromadnú dopravu.
Podľa Bahnu však poloha Starého mosta nie je pre promenádny most najvhodnejšia. Je príliš dlhý, aby sa dal využiť pre promenádu.
Mesto sa prikláňa k názoru Maťaščíka. Promenádny most si nevie predstaviť. Najmä pre narastajúci trend využívania osobnej dopravy namiesto hromadnej.
(vef)
Toto riešenie vôbec neumožňuje dostať sa na most zo Šafárikovho námestia ani z Dostojevského radu. Z tejto strany mesta je most dopravne vypnutý.
Bohuslav Kováč, architekt
Verejná súťaž, ktorá by sa mala týkať len vzhľadu mosta, je podľa architektov a dopravných inžinierov zbytočná. FOTO SME – OLIVER FILAN |