SME
Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky
BRATISLAVSKÁ HRÁDZA JE PRE NIEKTORÝCH ŽIVOTNÝ ŠTÝL. CEZ VÍKEND TU BÝVA PLNO

Takmer sto kilometrov bez áut

Hrádza je pôvodne inžinierskou stavbou proti povodniam. Dnes sa na jej korune športuje.

Nový cyklistický chodník pri Karloveskom ramene má výborný povrch. Postupne sa má promenáda predĺžiť až do Starého Mesta.Nový cyklistický chodník pri Karloveskom ramene má výborný povrch. Postupne sa má promenáda predĺžiť až do Starého Mesta. (Zdroj: SME– LUCIA TKÁČIKOVÁ)

BRATISLAVA. Hrádza slúžiaca proti povodniam je dnes miesto športu, promenád a stretnutí. Začína sa zapĺňať už s prvým jarným slnkom. Bicykle, korčule, beh, ale aj opaľovanie, bufetovanie, zábava.

Kvalita je rôzna

Jednotlivé časti hrádze sa však podstatne líšia. Kvalitou povrchu, šírkou i dostupnosťou. „Petržalská časť má výborný povrch, po Čunovo, prvých asi 20 kilometrov sa nachádza aj množstvo bufetov a sociálne zariadenia,“ povedal Marek Majerčák, organizátor podujatia Bratislava-inline.

Skryť Vypnúť reklamu

Slalom na hrádzi

Petržalská časť je preto aj najplnšia. Začína pri Starom moste a vedie až k Vodnému dielu Gabčíkovo. Spolu so slovnaftskou trasou smerujúcou takisto po vodné dielo vytvára významný, asi sto kilometrov dlhý úsek. Úsek bez áut. Teda aspoň oficiálne.

Letné víkendy sa tu podobajú dennej dopravnej špičke. Zápchy, nárazy, nebezpečné kolízie počas víkendov a občas aj kolóny, či už na hrádzi, alebo pri bufetoch. Každý ide svojím tempom, začiatočníci brzdia premávku, iní len prefrčia okolo. Rýchlosť nie je obmedzená, radary neexistujú. Pravidlom premávky je len často chýbajúca tolerancia. „Mňa baví práve tá atmosféra hustej víkendovej premávky, je to adrenalín,“ povedal cyklista Jaro, oddychujúci v bufete.

Cez týždeň je situácia iná. Atmosféra je pokojnejšia, korčuliari a cyklisti sa netlačia. „Počas víkendu na túto hrádzu ani nechodievam, je to tu o život,” reagovala korčuliarka Zuzana.

Skryť Vypnúť reklamu

Menej bufetov, menej ľudí

Slovnaftská hrádza, ako ju mnohí nazývajú, je voľnejšia, pohodovejšia. Môže za to aj dostupnosť. Autobus sem totiž aj počas víkendov jazdí menej ako raz za hodinu.

Ísť sem sa však oplatí. Jazdíte bez väčších problémov, hrádza nie je plná. „Táto trasa je tiež obľúbená, povrch je trošku horší, ale stále relatívne dobrý. Bufetov a toaliet je tu poskromnejšie,“ dodal Majerčák.

Príroda sa ešte nájde

Devínska hrádza, ako býva nazývaná, vedúca popri toku Moravy, je poloprázdna. „Kvalita je rôzna, miestami dosť zlá, povedal Majerčák. „Ak je Morava trošku vyliata, čo je skoro každý rok, tak je asfaltová cesta pod vodou.“

Cyklistom však pár hrboľov a prekážok na trati nevadí, korčuliari to majú ťažšie, no prejdú. Odmenou pre nich je romantická jazda prírodou.

Skryť Vypnúť reklamu

„Financie na opravy cyklistických trás dáva magistrát. Táto časť je bývalým vojenským chodníkom, ktorý nie je majetkovo vysporiadaný. Preto opravovať nemôžeme,“ povedala Katarína Szabová zo Správy telovýchovných a rekreačných zariadení hlavného mesta. „Robíme však potrebné úpravy, odstraňujeme nánosy, keď je vysoká voda a zabezpečujeme, aby bola trasa priechodná.“

Pribudnú nové trasy

Cyklistické chodníky majú pribúdať. Ich kvalita a najmä počet sú s inými európskymi mestami stále neporovnateľné. „Chceme cyklisticky prepojiť Chorvátske rameno s petržalskou hrádzou a tiež Podunajské Biskupice s Vrakuňou,“ dodala Szabová.

Niektoré nové úseky už vznikajú. Príkladom je promenáda pri Karloveskom ramene, ktorá bude popri Dunaji spájať jeden developerský projekt s druhým. V súčasnosti končí pri moste, ktorý spája Devínsku cestu s ostrovom Sihoť. Jeho kvalita je veľmi dobrá, pre bicykel aj pre korčule.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Hygge ako životný štýl
  4. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  5. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  6. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  7. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  8. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  9. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  10. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 33 983
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 32 990
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 13 869
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 10 210
  5. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 185
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 618
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 942
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 680
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 632
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 599
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu