SME
Utorok, 26. január, 2021 | Meniny má TamaraKrížovkyKrížovky
AŽ DO BUDÚCEHO PONDELKA VODIČI PRI ČAKANÍ NAD DUNAJOM ZREJME STRÁVIA DESIATKY MINÚT

Jazda cez mosty trvala aj hodinu

Obmedzenie na Prístavnom moste spôsobilo včera kolaps v doprave. Ani dnes sa nedá očakávať lepšia situácia. Čiastočná uzávera potrvá do 18. augusta.

V smere do meste šli autá cez Starý most štyridsať minút. Davy ľudí radšej vystúpili z autobusov a po moste išli pešo.V smere do meste šli autá cez Starý most štyridsať minút. Davy ľudí radšej vystúpili z autobusov a po moste išli pešo. (Zdroj: SME – PETER ŽÁKOVIČ)

BRATISLAVA. Zdĺhavé čakanie v rozpálených autách, smrad z výfukov a rachot motorov, ktoré sa ani nestíhali rozbehnúť naplno – to včera ráno zažívali vodiči na bratislavských mostoch.

Cesta do centra niektorým trvala vyše hodiny. Meškali tiež spoje mestskej hromadnej dopravy, často až 45 minút – húfy ľudí preto tiahli do mesta radšej pešo. Zápchy pokračovali aj v centre.

Situácia bude s najväčšou pravdepodobnosťou podobná aj v ďalších dňoch, kolaps dopravy súvisí s uzáverou celého pravého pásu Prístavného mosta. Od soboty sa tam pre opravy jazdí obojsmerne len v ľavom páse. Obmedzenie potrvá až do pondelka 18. augusta. Zápchy sa tu vytvárali už v nedeľu večer.

Kolóny už za Vajnormi

Pre tých, ktorí do mesta prichádzali včera ráno, sa pohodová jazda končila kúsok za Vajnormi. Tam sa dostali do kolóny, ktorú prešli za 45 až 60 minút. Mnohí po takomto zdržaní zišli z obchvatu už v Prievoze a mostu sa vyhli.

Menšie autá sa snažili dostať do rýchlejšieho pravého pruhu, kde sa dalo ísť aspoň dvadsaťkilometrovou rýchlo­sťou. V ľavom pruhu boli hlavne kamióny, tie sa takmer nehýbali. Autám sa ťažko preraďovalo z pripájacích pruhov. Niektoré sa vliekli medzi nákladnými. Tie, čo išli dvadsiatkou, ich medzi seba nechceli pustiť.

Jazdilo sa hocikade

Vodiči si cestu zrýchľovali cez odstavné pruhy. Pred začiatkom uzávery sa potom do jedného pruhu chceli natlačiť z troch smerov naraz. Po moste by nemali jazdiť kamióny, niektoré však obmedzenie ignorovali. Potvrdila to aj policajná hovorkyňa Alena Toševová. Vodiči podľa nej nedodržiavali značenie. Jazdili, kadiaľ nemali. „Počas rannej dopravnej špičky sa na bratislavskom diaľničnom obchvate nestala žiadna dopravná nehoda,“ povedala. „Naďalej budeme situáciu monitorovať.“

Policajti stáli pred príjazdmi na most. Jazdili aj po celej trase medzi letiskom a Prístavným mostom, usmerňovali zjazd z mosta Apollo, boli tiež pri Starom moste – približne do hodiny sa totiž čakalo aj na týchto miestach.

Na Apolle po pol metri

Prejazd z Einsteinovej na most Apollo trval takmer 50 minút. Autá na jedenkrát neprešli viac ako pol metra. Vodiči rozčúlene gestikulovali, iní sa tvárili rezignovane. Čakanie predlžovali kamióny, ktoré tadiaľto obchádzali Prístavný most. Odbočiť sa potom dalo len na Prístavnú. Policajti riadili križovatku, ktorou sa dalo prejsť na Prievozskú.

Cez Starý most pešo

„Len cez Starý most som išiel štyridsať minút. V kolóne sa stálo už pri križovatke s Bosákovou,“ hovorí jeden z vodičov. „Viaceré autá sa otáčali, aj keď neviem, akú lepšiu cestu si mohli zvoliť.“

Podobné to bolo na Novom moste, odtiaľ autá v hustom rade postupovali do centra. O desiatej doobeda sa kolóna ešte nerozplynula.

Katastrofálna situácia trvala od skorého rána. „Premávka je čoraz hustejšia, ale oproti rannej špičke sa to medzi 11.00 a 12.00 zlepšilo,“ povedal okolo 13.30 Vladimír Michal zo Stella centra.

Za vodičov situáciu výstižne ohodnotil taxikár na Špitálskej: „Jeden most vypadne a celá Bratislava sa zmení na chaos.“

Záťaž je dvojnásobná

Prístavný most bol projektovaný pre 60-tisíc áut, teraz po ňom denne prejde až 120-tisíc.

BPäť bratislavských mostov je nerovnomerne zaťažených. Denne po nich prej­de viac ako štvrť milióna áut, z toho až polovica po Prístavnom moste, asi 120-tisíc áut. Je najfrekventovanejšou komunikáciou na Slovensku.

„Podľa prognózy v čase projektovania mosta sa uvažovalo so zaťažením 60-tisíc vozidiel denne, dnes však most slúži pre takmer dvojnásobok vozidiel,“ hovorí Gabriel Koczkáš, generálny riaditeľ Dopravoprojektu, projektanta mosta.

Most je diaľničný a ako súčasť obchvatu ho využívajú aj mimobratislavskí a zahraniční motoristi. Zároveň v meste zaznamenali obrovský nárast dopravy – za päť rokov stúpol počet registrovaných vozidiel z 206-tisíc na takmer 240-tisíc. „Hustota dopravy, s ktorou rátali prognózy do roku 2010 až 2015, je už dnes realitou,“ povedala v minulosti Daniela Pyszková z diaľničnej spoločnosti.

Z pomedzi ostatných štyroch mostov – Nový, Starý, Apollo a Lafranconi, je najviac zaťažený Lafranconi, ktorý je tiež diaľničný. Denne po ňom prejde asi 68-tisíc áut, po Apolle prejde do 29-tisíc a po Novom moste asi 49-tisíc áut. Vodiči najmenej využívajú Starý most, kapacitne stačí len na 16-tisíc áut denne.

(dot, lin)
Na MHD si treba privstať

Autobusy a trolejbusy, ktoré jazdia z Petržalky cez Dunaj, meškali včera doobeda okolo trištvrte hodiny. Kým skončia opravy na Prístavnom moste, výraznejšie sa to asi nezlepší.

BRATISLAVA. Zápchy pre uzáveru na Prístavnom moste ovplyvnili aj mestskú hromadnú dopravu. Viaceré autobusy a trolejbusy včera v rannej špičke meškali desiatky minút.

Dopravný podnik očakáva, že kým potrvá uzávera, podstatne sa to nezlepší. Až do budúceho pondelka by si teda cestujúci mali na mestské hromadné spoje privstať.

„Tento týždeň to zrejme bude slabšie,“ povedal hovorca dopravného podniku Peter Kavecký. „Čakáme pomoc pri koordinovaní dopravy od polície, tak sa to môže zmierniť. Kapacita ciest sa však nedá zväčšiť.“

Spoje meškali už od rána. Z päťminútového oneskorenia sa okolo pol desiatej stalo už 45­minútové. „Týka sa to liniek, ktoré premávajú z Petržalky cez Starý most, Nový most a most Apollo alebo v ich blízkosti, kde sa už tvorili zápchy,“ povedal Kavecký.

„Vtedy, keď mal prísť trolejbus, na ktorý som čakala, blížil sa len ku konečnej,“ hovorí Barbora, ktorá sa pred desiatou chcela dostať z Palisád do centra. „Meškal päť minút, ale cesta na Hodžovo námestie trvala vyše desať minút. Normálne by na to stačili dve minúty.“

Meškanie spojov sa upravilo po jedenástej, keď sa uvoľnili mosty.

Lepšie sa cestovalo električkami. Tie bez problémov predbiehali rady áut. Kavecký potvrdil, že jazdia podľa grafikonu.

(dagu)
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  2. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  3. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  4. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  5. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  6. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  8. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  1. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  2. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  3. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  4. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  5. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  6. Budovanie zelenej značky
  7. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  8. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  9. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  10. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 26 824
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 22 294
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 17 005
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 000
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 630
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 413
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 606
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 488
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 331
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 311
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu