SME
Nedeľa, 24. január, 2021 | Meniny má TimotejKrížovkyKrížovky
PREJSŤ CEZ PETRŽALKU PO DUNAJSKEJ HRÁDZI NIE JE ĽAHKÉ

Na hrádzi idete do rizika

Najznámejšia časť hrádze je preplnená. Na svoje si tu prídu aj zlodeji.

Petržalská hrádza je plná cyklistov a korčuliarov. Začína sa pri Starom moste a končí sa až v Gabčíkove. Po Čunove sa hrádza mení na príjemnú, poloprázdnu.Petržalská hrádza je plná cyklistov a korčuliarov. Začína sa pri Starom moste a končí sa až v Gabčíkove. Po Čunove sa hrádza mení na príjemnú, poloprázdnu. (Zdroj: SME - MNK)

PETRŽALKA. Hrádza, ako ju Bratislavčania nazývajú, vytvára súvislý polkruh dlhý asi sto kilometrov. Bratislavskí cyklisti a korčuliari ho poznajú dôverne. V strednej Európe nemá tento kontinuálny úsek asfaltovej trasy bez áut konkurenciu.

Na vlastné nebezpečie

Najznámejšia a najfrekventovanejšia je tzv. petržalská hrádza, od Starého mosta po vodné dielo Gabčíkovo. Od jari až do jesene je akousi hlavnou bratislavskou cyklistickou a korčuliarskou trasou. Davy navzájom sa vyhýbajúcich korčuliarov a cyklistov, medzi nimi aj nebezpeční motorkári či štvorkolkári. Zväčša tu nechýbajú ani prechádzajúci sa psíčkari či mamičky s kočíkmi. Počas víkendov a cez prázdniny je tu naozaj plno.

Skryť Vypnúť reklamu

„Táto hrádza nikdy nebola dimenzovaná na šport, a už vôbec nie na dva športy, cyklistiku aj inline,“ povedal Marek Majerčák organizátor podujatia bratislava-inline. „Často idú korčuliar a cyklista vedľa seba. Práve preto sa tu už stalo dosť veľa vážnych úrazov, dokonca aj jeden smrteľný.“

Situáciu na najfrekventovanejšom mieste, od Kutlíkovej ulice až po Čunovo, sa snažili mestská polícia a samospráva vyriešiť oddelením korčuliarov a cyklistov. „Spodnú cestu sme určili ako cyklistický chodník a vrchná koruna hrádze mala slúžiť len pre korčuliarov,“ povedal Ľubomír Andrassy, hovorca mestskej časti Petržalka. „Nemôžeme však ľuďom prikázať, aby takto chodili.“

Korčuliar neexistuje

V zákone nie je definovaný pojem korčuliar, oficiálne neexistuje teda ani žiadna korčuliarska cesta. Polícia tak nemá právomoc prikazovať ľuďom, kade môžu na hrádzi premávať.

Skryť Vypnúť reklamu

„Takže na jednej strane je spodná cesta hrádze definovaná ako cyklistický chodník, ale vrch­ná nie je nijako definovaná,“ povedal Majerčák. „Neexistuje tak proti tomuto porušeniu ani priestupok.“

Autám sa nevyhnete

Svoju súčasnú podobu dostala hrádza v rámci výstavby vodného diela Gabčíkovo. „Je to v prvom rade ochranná vodná stavba proti povodniam. Šport a rekreácia sú až na druhom, treťom mieste,“ reagoval Pavel Virág z Povodia Dunaja, ktoré zabezpečuje ochranu a monitorovanie dunajskej hrádze.

Vstup áut a motoriek je na hrádzu zakázaný, výnimku tvoria len monitorovacie autá, vozidlá dodávateľov a zásobovania. Povolenie na vjazd vydáva Povodie Dunaja. „Vydali sme preukazy tým, ktorí majú vstup povolený,“ dodal Virág. „Mnohí sa však odvolávajú na povolenie od nás, no žiadne nemajú. Musí sa to preverovať.“

Skryť Vypnúť reklamu

Polícia osadila značky zákaz vjazdu na prístupových bodoch pred hrádzou. Mnohí ich však nerešpektujú. „Mimo časov kontroly polície autá veselo porušujú zákaz vjazdu a predierajú sa pomedzi cyklistov a korčuliarov,“ reagoval Majerčák.

Raj pre zlodejov

Okrem športovcov a bufeťákov je petržalská hrádza aj miestom zlodejov. Lákadlom je veľká koncentrácia zaparkovaných áut. „Najhoršie je štrkové parkovisko pri hrádzi medzi Petržalkou a Rusovcami, rozmohlo sa tu vykrádanie,“ povedal Majerčák. „Tu vznikajú aj situácie, že jeden z komplicov ide s vami a kontroluje vás, kým druhý vám zatiaľ vykráda auto,“

Mestská polícia sa snažila situáciu vyriešiť. Posilnili hliadky v letných mesiacoch. „V záujme bezpečnosti tu policajti vykonávajú pravidelné kontroly,“ povedal Andrassy.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  2. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  3. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  4. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  5. Hygge ako životný štýl
  6. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  7. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  8. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  9. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  10. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 41 861
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 39 641
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 13 230
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 635
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 075
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 048
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 418
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 241
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 102
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 990
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu