PETRŽALKA. Hrádza, ako ju Bratislavčania nazývajú, vytvára súvislý polkruh dlhý asi sto kilometrov. Bratislavskí cyklisti a korčuliari ho poznajú dôverne. V strednej Európe nemá tento kontinuálny úsek asfaltovej trasy bez áut konkurenciu.
Na vlastné nebezpečie
Najznámejšia a najfrekventovanejšia je tzv. petržalská hrádza, od Starého mosta po vodné dielo Gabčíkovo. Od jari až do jesene je akousi hlavnou bratislavskou cyklistickou a korčuliarskou trasou. Davy navzájom sa vyhýbajúcich korčuliarov a cyklistov, medzi nimi aj nebezpeční motorkári či štvorkolkári. Zväčša tu nechýbajú ani prechádzajúci sa psíčkari či mamičky s kočíkmi. Počas víkendov a cez prázdniny je tu naozaj plno.
„Táto hrádza nikdy nebola dimenzovaná na šport, a už vôbec nie na dva športy, cyklistiku aj inline,“ povedal Marek Majerčák organizátor podujatia bratislava-inline. „Často idú korčuliar a cyklista vedľa seba. Práve preto sa tu už stalo dosť veľa vážnych úrazov, dokonca aj jeden smrteľný.“
Situáciu na najfrekventovanejšom mieste, od Kutlíkovej ulice až po Čunovo, sa snažili mestská polícia a samospráva vyriešiť oddelením korčuliarov a cyklistov. „Spodnú cestu sme určili ako cyklistický chodník a vrchná koruna hrádze mala slúžiť len pre korčuliarov,“ povedal Ľubomír Andrassy, hovorca mestskej časti Petržalka. „Nemôžeme však ľuďom prikázať, aby takto chodili.“
Korčuliar neexistuje
V zákone nie je definovaný pojem korčuliar, oficiálne neexistuje teda ani žiadna korčuliarska cesta. Polícia tak nemá právomoc prikazovať ľuďom, kade môžu na hrádzi premávať.
„Takže na jednej strane je spodná cesta hrádze definovaná ako cyklistický chodník, ale vrchná nie je nijako definovaná,“ povedal Majerčák. „Neexistuje tak proti tomuto porušeniu ani priestupok.“
Autám sa nevyhnete
Svoju súčasnú podobu dostala hrádza v rámci výstavby vodného diela Gabčíkovo. „Je to v prvom rade ochranná vodná stavba proti povodniam. Šport a rekreácia sú až na druhom, treťom mieste,“ reagoval Pavel Virág z Povodia Dunaja, ktoré zabezpečuje ochranu a monitorovanie dunajskej hrádze.
Vstup áut a motoriek je na hrádzu zakázaný, výnimku tvoria len monitorovacie autá, vozidlá dodávateľov a zásobovania. Povolenie na vjazd vydáva Povodie Dunaja. „Vydali sme preukazy tým, ktorí majú vstup povolený,“ dodal Virág. „Mnohí sa však odvolávajú na povolenie od nás, no žiadne nemajú. Musí sa to preverovať.“
Polícia osadila značky zákaz vjazdu na prístupových bodoch pred hrádzou. Mnohí ich však nerešpektujú. „Mimo časov kontroly polície autá veselo porušujú zákaz vjazdu a predierajú sa pomedzi cyklistov a korčuliarov,“ reagoval Majerčák.
Raj pre zlodejov
Okrem športovcov a bufeťákov je petržalská hrádza aj miestom zlodejov. Lákadlom je veľká koncentrácia zaparkovaných áut. „Najhoršie je štrkové parkovisko pri hrádzi medzi Petržalkou a Rusovcami, rozmohlo sa tu vykrádanie,“ povedal Majerčák. „Tu vznikajú aj situácie, že jeden z komplicov ide s vami a kontroluje vás, kým druhý vám zatiaľ vykráda auto,“
Mestská polícia sa snažila situáciu vyriešiť. Posilnili hliadky v letných mesiacoch. „V záujme bezpečnosti tu policajti vykonávajú pravidelné kontroly,“ povedal Andrassy.