SME
Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky
PO TLAKU LAIKOV AJ ODBORNÍKOV SA MAGISTRÁT ROZHODOL, ŽE O PODOBE STARÉHO MOSTA ROZHODNÚ ARCHITEKTI

Mesto ustúpilo, most ide do súťaže

Komora architektov je spokojná. Ako bude vyzerať budúci Starý most, by malo byť jasné do konca roka. Technickým riešiteľom zostáva firma Alfa 04.

O tom, ako má most vyzerať, sa hlasovalo v ankete. Za víťazné „perforované rebro“ bolo 11-tisíc ľudí.O tom, ako má most vyzerať, sa hlasovalo v ankete. Za víťazné „perforované rebro“ bolo 11-tisíc ľudí. (Zdroj: VIZUALIZÁCIA – ALFA 04)

STARÉ MESTO. Perforované rebro nemusí byť konečným riešením vzhľadu nového Starého mosta. Po mnohých protestoch odbornej verejnosti, v ktorej boli najmä zástupcovia dopravných inžinierov, architektov či urbanistov, magistrát predsa len pristúpi k verejnej súťaži o podobe Starého mosta.

Porotu zverejnia do 10 dní

Návrhy, ktoré budú zaradené do súťaže, sa budú zaoberať celkovým vzhľadom mosta. Posudzovať by ich mala odborná porota, v ktorej budú sedieť zástupcovia Spolku architektov Slovenska aj Slovenskej komory architektov.

Ďurkovský nevylúčil ani účasť zahraničných odborníkov. Mená členov poroty chce primátor zverejniť do desiatich dní.

Súťaž by mala prebiehať štyri mesiace a bude stáť mestskú pokladnicu ďalší milión korún. Jej cieľom je podľa primátora nájdenie možno ešte lepšieho návrhu, ako je dnešné perforované rebro.

Má to byť obľúbený most

Predseda Slovenskej komory architektov Juraj Šujan je spokojný, že sa mu nakoniec podarilo mesto presvedčiť o potrebe vypísania súťaže. „Súťaž môže priniesť kvalitný architektonický návrh. Je to vnútromestský most v zaujímavej lokalite. Mal by to byť most, ktorý si Bratislavčania obľúbia. Mal by mať charakter, s ktorým sa vedia stotožniť.“

Hlavný architekt mesta Štefan Šlachta vidí v súťaži cestu k nájdeniu návrhu, ktorý by svojou kvalitou vedel ľudí presvedčiť. Priznal, že na posúdenie predchádzajúcich návrhov nebolo dosť času: „Ja sám som poznal návrhy len z médií.“

Kováč: Nech rieši aj dopravu

Architekt Bohumil Kováč vidí na verejnej súťaži aj nedostatky. Kritizuje fakt, že sa má zaoberať len vzhľadom mosta, a nerieši aj dopravnú situáciu.

„Je tam dopravný problém, hovoria to aj dopravní inžinieri. Treba diskutovať o tom, aká doprava a koľko jej má byť na moste. Navrhovať stavbu mosta bez toho, aby si niekto uvedomil, že rieši aj dopravu, to nerieši nič. Ak má byť súťaž na architektizovanie súčasného návrhu, tak to vlastne nie je súťaž.“

Východisko vidí v schvaľovaní súťažných podmienok, na ktorom sa zúčastní aj komora architektov.

Most navrhli za pamiatku

Kováč dodáva, že „až súťažou vlastne len začne skutočná diskusia“.

„V tejto súvislosti verím, že bude včas známe stanovisko ministerstva kultúry, ako je to s pamiatkarskymi hodnotami mosta,“ hovorí. Plány môže ešte narušiť ministerstvo kultúry. To 1. júna dostalo návrh Pamiatkového ústavu vyhlásiť Starý most za chránenú pamiatku. Ak by ho ministerstvo odobrilo, mesto by nemohlo uskutočniť rekonštrukciu podľa projektu zoskupenia firiem Alfa 04. Ich projekt totiž počíta so zbúraním a novým postavením mosta.

Primátor nechce sklz

Verejná súťaž zrejme posunie aj začiatok celej výstavby a teda spustenia nosného systému. Ďurkovský chce mať súťaž uzavretú do konca roka.

„Budem tlačiť na spracovateľov projektovej dokumentácie, aby sme tie termíny ešte nejako skrátili,“ povedal včera. Dodal, že ich požiadal, aby presunuli projektantov na prípravu ďalšej fázy, aby sa ušetril čas.

Do úvahy pripadá aj možnosť, že mesto bude klásť koľaje v Petržalke, a vtedy sa začne rekonštrukcia mosta. „Viem si to predstaviť,“ povedal primátor.

Súťaž môže priniesť kva­litný architekto­nic­ký návrh. Most by mal mať charakter.

Juraj Šujan, predseda Slovenskej komory architektov
Dunajská komisia dnes požaduje, aby všetky nové mosty alebo mosty po rekonštrukcii zodpovedali aktuálnym predpisom – šírka plavebného poľa medzi piliermi musí byť 100 metrov, výška mosta desať metrov nad maximálnou plavebnou hladinou.
FOTO SME – MILAN DAVID
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Hygge ako životný štýl
  4. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  5. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  6. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  7. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  8. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  9. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  10. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 34 381
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 33 399
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 13 402
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 097
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 929
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 581
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 941
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 683
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 629
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 553
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu