SME
Streda, 20. január, 2021 | Meniny má DaliborKrížovkyKrížovky
CESTÁRI NEPLÁNUJÚ SADIŤ NOVÉ STROMY PRI CESTÁCH. TVRDIA, ŽE TO NIE JE BEZPEČNÉ

Stromoradia majú dožívať

Do sedemdesiat stromov za Slovenským Grobom vraj cestári vyrúbali z dôvodu bezpečnosti. Odborníci však spochybňujú, že za nehody môžu stromoradia.

Cestnú aleju pri Slovenskom Grobe poškodila búrka, cestári dali množstvo stromov vyrúbať. Spolupracovali pri tom so štátnymi ochranármi. Tí však na posudzovanie vyslali pracovníka, ktorý nemal zodpovedajúcu odbornosť.Cestnú aleju pri Slovenskom Grobe poškodila búrka, cestári dali množstvo stromov vyrúbať. Spolupracovali pri tom so štátnymi ochranármi. Tí však na posudzovanie vyslali pracovníka, ktorý nemal zodpovedajúcu odbornosť. (Zdroj: SME – VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

BRATISLAVA, SLOVENSKÝ GROB. Výrub stromov z aleje pri ceste medzi Slovenským Grobom a Čiernou Vodou kritizujú občianski aktivisti aj dendrológovia. Cestári sa bránia tým, že im išlo o bezpečnosť.

Oprávnenosť výrubu si poistili aj konzultáciou so štátnymi ochranármi. Na mieste rizikovosť stromov posudzoval pracovník správy chránenej krajinnej oblasti. Nebol to však dendrológ.

Riadili sa zákonom

Stromy dali vyrúbať Regionálne cesty Bratislava, starajú sa o cesty bratislavskej župy. Podobný výrub robili na tejto ceste už vlani, po búrke odstránili desiatky stromov. Teraz ich bolo do 70.

„Už vtedy sme žiadali o povolenie krajský úrad životného prostredia. Nerobíme nič načierno,“ hovorí Oľga Noskovičová z regionálnych ciest. „Dostali sme odpoveď, že ak stromy ohrozujú životy ľudí a cestnú premávku, povolenie na ich výrub nepotrebujeme.“

Otázka odbornosti

Tentoraz sa rozhodli prizvať ochranárov zo štátnych inštitúcií. Justín Sedlák z obvodného úradu životného prostredia v Pezinku povedal, že výrub bol potrebný z hľadiska bezpečnosti. Správa Chránenej krajinnej oblasti Malé Karpaty na miesto vyslala svojho pracovníka.

„Bol som tam ešte pred orezmi. Dohodli sme sa na tom, ktoré stromy sú nebezpečné,“ povedal Viliam Vongrej zo Správy CHKO Malé Karpaty. „Mnohé boli nalomené, bolo evidentné, že pri ďalšej víchrici môžu spadnúť na cestu.“ Dodal, že išlo o topole a agáty, ktoré nie sú „až také hodnotné, ako napríklad duby alebo jelše“.

Potvrdil, že nie je dendrológ či arborista, odborník v pestovaní a ošetrovaní stromov. Má prírodovedné vysokoškolské vzde­lanie a v chránenej oblasti pracuje ako strážca. Na otázku, prečo posudzoval stav stromov on, povedal, že lokalitu pozná.

Iný názor na bezpečnosť

„Viaceré stromy mali kmene v poriadku,“ hovorí občiansky aktivista Anton Popovič. Noskovičová argumentuje tým, že časť stromov vo vnútri už vyhnila, iné mali polámané, suché konáre.

„Nie je naším úmyslom likvidovať zdravé stromy. Keby sa niečo stalo, je to naša zodpovednosť. Na prvom mieste je bezpečnosť ľudí a premávky.“ Noskovičová pripomína nedávne dve nehody medzi Modrou a Šenkvicami, autá narazili do stromov pri ceste.

Mal sa urobiť kompromis

Podobný problém sa rieši aj v Čechách. Odborníci tam v médiách spochybnili, že za nehody môžu stromoradia. „Po hlbšej kontrole protokolov pri zranení jazdca nárazom do stromu sa zistilo, že vo väčšine prípadov nešťastie zavinila nepozornosť pri riadení,“ povedal pre časopis Inspirace riaditeľ oddelenia ochrany prírody Českej inšpekcie životného prostredia Tomáš Mařík.

Rakúske štatistiky podľa neho dokazujú, že tam, kde sa odstránila prícestná zeleň, sa počet havárií zvýšil o 30 percent. „Jedinou výnimkou sú pády stromov pri víchrici, to sa však stáva ani nie v jednom percente dopravných nehôd.“ Ochranárka Ľubica Trubíniová povedala, že riešením u nás by mohol byť kompromis. „Stromy by sa sadili o niečo ďalej od vozovky. Pri kvalitných cestách a dodržiavaní pravidiel premávky by mali byť vodiči ohrození minimálne.“

Náhrada asi nebude

Stromy pri cestách v Bratislavskom kraji zrejme postupne vymiznú, budú len dožívať. Cestári tie vyrúbané zatiaľ neplánujú nahradiť inými.

„Pri takejto logike môžeme rovno spíliť všetky stromy pri cestách,“ hovorí Popovič. Upozorňuje, že v iných krajinách aleje preventívne ošetrujú. „Dendrológovia tam majú vplyv na výber stromov, ktoré sa majú vyrúbať z bezpečnostných dôvodov.“

Cestári sa tu o stromy starajú sami. „Budeme naďalej robiť bežnú údržbu,“ hovorí Noskovičová. „Do zlého stavu sa stromy často dostanú aj pri pokládke inžinierskych sietí, naruší sa ich koreňový systém. Potom to pôsobí, ako by sme ich neošetrovali.“

Výrub až nakoniec

Arborista Tomáš Fraňo pochybuje o tom, že stromy, ktoré vyťali, predtým ošetrovali. Povedal, že zo spílených kmeňov sa už teraz nedá určiť, v akom stave skutočne boli.

„Výrub je však to posledné, čo sa dá pre strom spraviť, aby bol bezpečný,“ hovorí. „Pokiaľ nie je ohrozená stabilita, závažne poškodený koreňový systém alebo kmeň, stromy by sa dali zachovať.“

Výrub je to posledné,

čo sa dá pre strom spraviť, aby bol bezpečný.

Tomáš Fraňo, arborista
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  10. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  1. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  2. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  3. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  4. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  5. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  6. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  7. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  8. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  9. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  10. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 30 392
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 27 774
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 12 308
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 046
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 749
  6. Ohlúpli sme počas Covid roka? 8 284
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 421
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 480
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 214
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 5 005
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu