SME

O podobe Starého mosta rozhodne ďalšia súťaž

Návrhy vzhľadu mosta v Bratislave by mala hodnotiť medzinárodná porota, výsledok by mohol byť známy do konca roka.

Starý most v Bratislave.Starý most v Bratislave. (Zdroj: SITA)

O budúcom vzhľade Starého mosta v Bratislave predsa len rozhodne architektonická súťaž. Novinárom to dnes na mimoriadnom brífingu povedal primátor Bratislavy Andrej Ďurkovský.

Víťazný návrh verejnej ankety, na základe ktorého mal mať most tvar perforovaného rebra, podľa Ďurkovského automaticky postupuje do súťaže.

Novú súťaž chce magistrát zorganizovať v spolupráci s Komorou architektov.

"Mal by to byť aj promenádny most, mal by to byť most, ktorý si Bratislavčania obľúbia, mal by mať taký charakter, s ktorým sa vedia stotožniť," predstavil svoju víziu budúcej prestavby predseda Slovenskej komory architektov Juraj Šujan.

Súťaž vyhodnotia pred koncom roka

Návrhy by mala hodnotiť medzinárodná porota, výsledok by mohol byť známy do konca roka. Ďurkovský zatiaľ nevedel potvrdiť, či sa do výberu finálnej podoby mosta zapojí opäť verejnosť. Náklady na projekt rekonštrukcie Starého mosta sa touto súťažou zvýšia približne o jeden milión korún (33 194 €).

Bratislavský magistrát sa pôvodne rozhodol vybrať budúcu podobu mosta prostredníctvom verejnej ankety, odôvodňoval to nedostatkom času a nutnosťou čo najrýchlejšej rekonštrukcie mosta. Občania si mohli vybrať medzi tromi návrhmi z dielne jedného projektanta.

Vyhral tvar "perforované rebro", za ktorý na internete alebo prostredníctvom sms hlasovalo najviac ľudí. Tento spôsob výberu však predovšetkým odborníci, ale aj časť verejnosti kritizovala a vyčítala magistrátu, že na budúcu podobu takej významnej stavby mal vypísať architektonickú súťaž.

"Hlavné mesto dá dostatok finančných prostriedkov k dispozícii, aby sme túto (novú) súťaž pokryli a tým pádom zabezpečili (...) čo najhojnejšiu účasť," reagoval Ďurkovský na skoršiu kritiku slovenských architektov.

Možno vznikne podoba ďalšieho, šiesteho mosta cez Dunaj

Primátor si je vedomý, že nová architektonická súťaž môže opäť oddialiť začiatok premávania rýchlodrážnej električky zo Šafárikovho námestia do Petržalky. Električka mala totiž podľa pôvodných plánov začať premávať cez most v roku 2010, neskôr sa termín posunul na rok 2011.

Ďurkovský však prisľúbil, že sa pokúsi o skrátenie niektorých termínov, ak to bude možné. Nie je ale vylúčené, že dráha električky sa začne stavať od Janíkovho dvora a nie od Starého Mesta. "Skutočne nevylučujem, že sa začnú klásť koľaje od Janíkovho dvora a zároveň sa začne s rekonštrukciou Starého mosta," povedal Ďurkovský.

Podľa vyjadrení primátora by však pri architektonickej súťaži na nový vzhľad Starého mosta mohol vzísť aj návrh na podobu ďalšieho, šiesteho mosta cez Dunaj. "Ak bude návrh totálne futuristický a zaujímavý, viem si predstaviť, že sa o ňom bude diskutovať," skonštatoval.

Most zdvihnú, pôjde po ňom aj električka

Bratislava má päť mostov, po ktorých denne prejde približne 250.000 áut. Najnovším je most Apollo za viac ako štyri miliardy korún (132,8 milióna eur), ktorý otvorili v septembri 2005.

Starý most stavali v rokoch 1889 - 1890. Pôvodne niesol názov Most Františka Jozefa. Po 1. svetovej vojne ho premenovali na Štefánikov most. Ten nemecké vojská v roku 1945 vyhodili do vzduchu. Na starých pilieroch bol vybudovaný nový most, ktorý dostal názov Most Červenej armády.

Cez Starý most by mala o niekoľko rokov premávať rýchlodrážna električka, podmienkou je však jeho kompletná a komplexná rekonštrukcia. Po rekonštrukcii by po moste mali premávať okrem električky aj automobily, jeho súčasťou budú aj chodníky pre peších a cyklistov.

Mostovku budú musieť zdvihnúť, pretože súčasná výška už nezodpovedá platným normám, most sa takmer dvojnásobne rozšíri na 33 metrov. V súčasnosti sú piliere mosta od seba vzdialené 84 metrov, po rekonštrukcii to bude okolo 150 metrov. Most má dnes štyri piliere, po rekonštrukcii budú tri, ktoré budú spevnené a podbetónované.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 20 157
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 873
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 546
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 947
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 402
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 401
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 924
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 558
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 289
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 655
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 453
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 035
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 462
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 378
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 332
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 436
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu