O budúcom vzhľade Starého mosta v Bratislave predsa len rozhodne architektonická súťaž. Novinárom to dnes na mimoriadnom brífingu povedal primátor Bratislavy Andrej Ďurkovský.
Víťazný návrh verejnej ankety, na základe ktorého mal mať most tvar perforovaného rebra, podľa Ďurkovského automaticky postupuje do súťaže.
Novú súťaž chce magistrát zorganizovať v spolupráci s Komorou architektov.
"Mal by to byť aj promenádny most, mal by to byť most, ktorý si Bratislavčania obľúbia, mal by mať taký charakter, s ktorým sa vedia stotožniť," predstavil svoju víziu budúcej prestavby predseda Slovenskej komory architektov Juraj Šujan.
Súťaž vyhodnotia pred koncom roka
Návrhy by mala hodnotiť medzinárodná porota, výsledok by mohol byť známy do konca roka. Ďurkovský zatiaľ nevedel potvrdiť, či sa do výberu finálnej podoby mosta zapojí opäť verejnosť. Náklady na projekt rekonštrukcie Starého mosta sa touto súťažou zvýšia približne o jeden milión korún (33 194 €).
Bratislavský magistrát sa pôvodne rozhodol vybrať budúcu podobu mosta prostredníctvom verejnej ankety, odôvodňoval to nedostatkom času a nutnosťou čo najrýchlejšej rekonštrukcie mosta. Občania si mohli vybrať medzi tromi návrhmi z dielne jedného projektanta.
Vyhral tvar "perforované rebro", za ktorý na internete alebo prostredníctvom sms hlasovalo najviac ľudí. Tento spôsob výberu však predovšetkým odborníci, ale aj časť verejnosti kritizovala a vyčítala magistrátu, že na budúcu podobu takej významnej stavby mal vypísať architektonickú súťaž.
"Hlavné mesto dá dostatok finančných prostriedkov k dispozícii, aby sme túto (novú) súťaž pokryli a tým pádom zabezpečili (...) čo najhojnejšiu účasť," reagoval Ďurkovský na skoršiu kritiku slovenských architektov.
Možno vznikne podoba ďalšieho, šiesteho mosta cez Dunaj
Primátor si je vedomý, že nová architektonická súťaž môže opäť oddialiť začiatok premávania rýchlodrážnej električky zo Šafárikovho námestia do Petržalky. Električka mala totiž podľa pôvodných plánov začať premávať cez most v roku 2010, neskôr sa termín posunul na rok 2011.
Ďurkovský však prisľúbil, že sa pokúsi o skrátenie niektorých termínov, ak to bude možné. Nie je ale vylúčené, že dráha električky sa začne stavať od Janíkovho dvora a nie od Starého Mesta. "Skutočne nevylučujem, že sa začnú klásť koľaje od Janíkovho dvora a zároveň sa začne s rekonštrukciou Starého mosta," povedal Ďurkovský.
Podľa vyjadrení primátora by však pri architektonickej súťaži na nový vzhľad Starého mosta mohol vzísť aj návrh na podobu ďalšieho, šiesteho mosta cez Dunaj. "Ak bude návrh totálne futuristický a zaujímavý, viem si predstaviť, že sa o ňom bude diskutovať," skonštatoval.
Most zdvihnú, pôjde po ňom aj električka
Bratislava má päť mostov, po ktorých denne prejde približne 250.000 áut. Najnovším je most Apollo za viac ako štyri miliardy korún (132,8 milióna eur), ktorý otvorili v septembri 2005.
Starý most stavali v rokoch 1889 - 1890. Pôvodne niesol názov Most Františka Jozefa. Po 1. svetovej vojne ho premenovali na Štefánikov most. Ten nemecké vojská v roku 1945 vyhodili do vzduchu. Na starých pilieroch bol vybudovaný nový most, ktorý dostal názov Most Červenej armády.
Cez Starý most by mala o niekoľko rokov premávať rýchlodrážna električka, podmienkou je však jeho kompletná a komplexná rekonštrukcia. Po rekonštrukcii by po moste mali premávať okrem električky aj automobily, jeho súčasťou budú aj chodníky pre peších a cyklistov.
Mostovku budú musieť zdvihnúť, pretože súčasná výška už nezodpovedá platným normám, most sa takmer dvojnásobne rozšíri na 33 metrov. V súčasnosti sú piliere mosta od seba vzdialené 84 metrov, po rekonštrukcii to bude okolo 150 metrov. Most má dnes štyri piliere, po rekonštrukcii budú tri, ktoré budú spevnené a podbetónované.