BRATISLAVA. Okolo niektorých zastávok mestskej hromadnej dopravy sa chodci ledva pretlačia. Mesto, ktoré rozhoduje o ich umiestnení, tvrdí, že aj tak spĺňajú normy.
Príkladom je frekventovaná zastávka trolejbusov na Cintorínskej. Chodci sa buď prepletajú pomedzi čakajúcich pred prístreškom, alebo sa im vyhýbajú po ceste.
Prešmyknúť sa môžu aj poza prístrešok. Stojí však tak tesne oproti budove, že uličkou niekedy sotva prejdú popri sebe dvaja ľudia. V ceste im často stoja tí, ktorí čakajú na spoj.
Aj úzke je normálne
„Norma stanovuje, že na jedného chodca musí ostať pás široký 0,75 metra, medzi budovou a zastávkou má byť dvojnásobný priestor,“ hovorí Mária Račková z magistrátu. Vzdialenosť medzi budovou a zastávkou na Cintorínskej je len o niekoľko centimetrov väčšia, ako určuje predpis. Tlačenica nastáva, keď sa z trolejbusu na konečnej vyhrnú ľudia. Smerujú k skleneným prístreškom nástupnej zastávky, kde sa takmer zrážajú s protiidúcimi.
Podobná situácia je na Šafárikovom námestí. Na chodníku sa miešajú prechádzajúci s čakajúcimi na spoj.
Rozostupy musia byť
Račková vysvetľuje, že v zastavanom území nemá prechod medzi zastávkami pešo trvať dlhšie ako desať minút.
Hovorca dopravného podniku Peter Kavecký povedal, že zastávky musia byť v určitých rozostupoch. „Niekedy je takéto umiestnenie najvhodnejšie, aj keď sa môže zdať natesno. Ide o zastávky, ktoré sú dôležitým prestupným uzlom alebo sú na tom istom mieste už dlho.“ Dodal, že ak by ich presunuli, mohli by protestovať cestujúci.
Autor: dagu