BRATISLAVA. Reorganizácia bratislavskej dopravy v roku 2005 priniesla mnohé zmeny. Cestovanie do okrajových mestských častí ostalo však dodnes nedoriešené. Ich obyvatelia sa sťažujú. Nevyhovujú im najmä intervaly spojov a to, že sú preplnené v čase dopravných špičiek. Po skončení dovolenkového obdobia sa to ešte zhorší.
„Dopravný podnik funguje na základe ročného projektu. Sme ochotní rokovať s mestskými časťami, všetko je však otázkou financovania,“ povedal hovorca dopravného podniku Peter Kavecký. „V tomto prípade je to aj vecou samosprávy, aktívny by mal byť miestny starosta.“
Do Dúbravky na jednej nohe
Dúbravka má len dva autobusy smerujúce do centra. Z toho jeden počas víkendu nepremáva. Cez leto kapacitne postačujú, počas školského roka je však situácia iná. Autobusy bývajú plné už na prvých zastávkach.
Aj často spomínané prepojenie Dúbravky s Lamačom a Devínskou ostalo nedoriešené. Spája ich len spoj číslo 23, ktorý cez víkend premáva menej ako raz za hodinu.
Karlova Ves je na električkovú dopravu odkázaná, ale trasy jednotlivých liniek tomu nezodpovedajú. Z Dúbravky alebo z Karlovej Vsi priamo na Hlavnú stanicu nepremáva nič.
V Devínskej sa dopravná situácia vďaka tunelu Sitina výrazne zlepšila. Ľudia trávia v autobuse menej času, zápchy sa zmenšili.
Lamač tvrdí, že je spokojný. „Požiadavky, ktoré sme minulý rok mali, dopravný podnik urobil,“ povedala Vlasta Richtáriková z oddelenia dopravy na lamačskom miestnom úrade. „Išlo najmä o zastávku pri Tescu a zmenu trasy linky 38, ktorá už zachádza do Lamača.“
Biskupice sú odrezané
Žiadosti a sťažnosti obyvateľov v Biskupiciach sa zatiaľ neuspokojili. „Viackrát sme žiadali dopravný podnik o vyriešenie situácie pri Slovnafte,“ hovorí Alexander Vajda z miestneho úradu. „Teraz cez prázdniny to nie je také akútne, cez školský rok tu však vznikajú značné problémy.“
Sľubujú zmenu
Podobne ako v Košiciach, kde od soboty platí nová organizácia v mestskej hromadnej doprave, čaká výrazná zmena aj Bratislavu.
„Pripravujeme dlhodobejší projekt a úpravy v mestskej doprave. Väčšinu z nich budeme robiť na budúci rok,“ povedal Kavecký. „Denne nám chodí veľa požiadaviek od občanov. Snažíme sa nimi zaoberať,“ dodal námestník pre dopravu Milan Cílek.
Už pred rokom
Mestské časti napríklad žiadali:
trasu električky č. 4 predĺžiť do Dúbravky
zaviesť zastavovanie linky č. 68 pri Ekonomickej univerzite
predĺžiť trasu linky č. 93 k Antolskej nemocnici