SME

Nehodu električky zavinil cudzí predmet

Dopravný podnik robí audit koľajiska. Vyhodnotí, ktoré miesta treba opraviť a koľko to bude stáť. Navrhnúť má aj lepší systém kontroly stavu trate.

Nehodu zo 16. júla spôsobila zlá trať.Nehodu zo 16. júla spôsobila zlá trať. (Zdroj: FOTO SME – VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

BRATISLAVA. Piatkové vykoľajenie električky pri Novom moste nezavinil vodič ani stav na trati. Tvrdí to hovorca dopravného podniku Peter Kavecký.

Vylúčil tak súvislosť s nedávnou haváriou električky rovnakej linky. Tá sa vykoľajila 16. júla pri moste Lafranconi. K nehode prispel hlavne stav trate v mieste prejazdu pre autá.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Cudzí predmet v koľajisku

„V piatkovom prípade vykoľajenie spôsobil cudzí predmet v koľajisku,“ hovorí Kavecký. Tvrdí, že je to úplne odlišná príčina ako pri poslednej nehode.

SkryťVypnúť reklamu

Cudzia vec v koľajniciach je najčastejšie aj za vykoľajením pražských električiek. Povedal to hovorca pražského dopravného podniku Ondřej Pečený. K rizikovým miestam patria práve prejazdy.

„Do koľajníc sa dostane predmet uvoľnený z auta.“ V Prahe teraz robí problémy prílišné teplo. Horúčavy môžu spôsobiť pokrútenie koľají.

Obmedzia prejazd

Predseda predstavenstva dopravného podniku Branislav Zahradník pre agentúru SITA povedal, že plánujú regulovať prejazd najmä nákladných áut cez električkové koľaje. Zlý stav trate pri Botanickej záhrade pripisuje aj stavebným mechanizmom, ktoré tadiaľ často prechádzajú na blízke stavby.

Nezávislý odborník na dopravu Erik Žiak hovorí, že mesto by si malo dať urobiť nezávislý technický audit všetkých tratí od externej firmy. Treba preveriť geometriu tratí.

SkryťVypnúť reklamu

„Ak sú dobre navrhnuté, električky prejdú bez hádzania cez prejazdy a bez škrípania v zákrutách,“ hovorí. „Niekedy ide o milimetrové odchýlky, ale je to už podstatný rozdiel.“

Žiak tiež navrhuje vymeniť v oblúkoch hlavové koľajnice za žliabkové, hlavne v Karlovej Vsi. „Prejazdy sú skutočne viac zaťažené, na niektorých by preto bolo dobré vymeniť celú trať vrátane koľajového lôžka.“

Trate vraj spĺňajú normy

Kavecký však tvrdí, že všetky trate spĺňajú normy a pravidelne ich kontrolujú. „Prejazd pri Botanickej záhrade je jedným z vysoko zaťažených priechodov v Bratislave. Najmä v lete sa bude prísnejšie monitorovať.“

Dopravný podnik zisťuje, kde sú ďalšie kritické miesta. „Po okamžitej kontrole celej trate prebieha v týchto dňoch komplexný audit celého koľajiska,“ hovorí Kavecký.

SkryťVypnúť reklamu

Do konca augusta majú byť jasné návrhy na riešenie a efektívnejší systém kontroly stavu trate. Zamerať sa majú na najviac zaťažené úseky. Kavecký povedal, že konkrétne miesta, ktoré opravia, aj náklady, závisia od výsledkov auditu.

V mieste pri Botanickej záhrade znížili električkám rýchlosť.

Nové koľaje

Kavecký hovorí, že každý rok rekonštruujú vytypované prejazdy. Na niektorých miestach opravujú väčšie úseky trate. Nové koľaje teraz pokladajú na Záhradníckej, ktorá sa rozširuje. Vlani rozobrali koľajnice na úseku medzi železničnou stanicou Vinohrady a vozovňou Krasňany. Pred dvoma rokmi sa prerábali úseky na Obchodnej až po Hurbanovo a Župné námestie.

Električka číslo 12 sa vykoľajila v piatok podvečer v smere do Karlovej Vsi pri Novom moste. Škody podľa Kaveckého dosahujú okolo 200-tisíc korún (6638,8 eura). Zranení neboli. Dopravu riadila polícia, jazdilo sa len v jednom pruhu.

Príčiny nehôd

K vykoľajeniu električky môže prispieť opotrebovaná trať, namáhané miesta bývajú na prejazdoch pre autá.

Častou príčinou nehôd je cudzí predmet v koľajisku. K problémovým patria práve prejazdy, do koľajníc sa môže dostať uvoľnená súčiastka z auta.

Vysoké horúčavy sú tiež rizikovým faktorom. V extrémne teplom počasí sa vlani pokrútili koľaje v Dúbravke.

Staré električkové koľaje na Obchodnej ulici sa vymieňali pred dvoma rokmi. Rekonštrukciu trate spojilo mesto s rozširovaním pešej zóny smerom na Hurbanovo a Župné námestie. Vlani sa opravovala trať medzi železničnou stanicou Vinohrady a vozovňou Krasňany. Dopravný podnik teraz zisťuje rizikové prejazdy koľají. V auguste majú byť známe tie, ktoré opravia.

FOTO SME – PAVOL FUNTÁL

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  2. Čo majú spoločné roboty s legom? Prekvapivo veľa
  3. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  7. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  8. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  1. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 18 383
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 781
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 3 659
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 3 324
  5. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 2 813
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 731
  7. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 146
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 1 939
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 27 077
  2. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 22 611
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 18 884
  4. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 10 939
  5. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 10 888
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 765
  7. Ján Valchár: Poslušne hlásim, som doma! 5 854
  8. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 5 058
  1. Věra Tepličková: Na Devíne sláva bola, ušlo sa vám kúsok z vola?
  2. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  3. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  4. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  5. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  6. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  7. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  8. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
SkryťZatvoriť reklamu