BRATISLAVA. Piatkové vykoľajenie električky pri Novom moste nezavinil vodič ani stav na trati. Tvrdí to hovorca dopravného podniku Peter Kavecký.
Vylúčil tak súvislosť s nedávnou haváriou električky rovnakej linky. Tá sa vykoľajila 16. júla pri moste Lafranconi. K nehode prispel hlavne stav trate v mieste prejazdu pre autá.
Cudzí predmet v koľajisku
„V piatkovom prípade vykoľajenie spôsobil cudzí predmet v koľajisku,“ hovorí Kavecký. Tvrdí, že je to úplne odlišná príčina ako pri poslednej nehode.
Cudzia vec v koľajniciach je najčastejšie aj za vykoľajením pražských električiek. Povedal to hovorca pražského dopravného podniku Ondřej Pečený. K rizikovým miestam patria práve prejazdy.
„Do koľajníc sa dostane predmet uvoľnený z auta.“ V Prahe teraz robí problémy prílišné teplo. Horúčavy môžu spôsobiť pokrútenie koľají.
Obmedzia prejazd
Predseda predstavenstva dopravného podniku Branislav Zahradník pre agentúru SITA povedal, že plánujú regulovať prejazd najmä nákladných áut cez električkové koľaje. Zlý stav trate pri Botanickej záhrade pripisuje aj stavebným mechanizmom, ktoré tadiaľ často prechádzajú na blízke stavby.
Nezávislý odborník na dopravu Erik Žiak hovorí, že mesto by si malo dať urobiť nezávislý technický audit všetkých tratí od externej firmy. Treba preveriť geometriu tratí.
„Ak sú dobre navrhnuté, električky prejdú bez hádzania cez prejazdy a bez škrípania v zákrutách,“ hovorí. „Niekedy ide o milimetrové odchýlky, ale je to už podstatný rozdiel.“
Žiak tiež navrhuje vymeniť v oblúkoch hlavové koľajnice za žliabkové, hlavne v Karlovej Vsi. „Prejazdy sú skutočne viac zaťažené, na niektorých by preto bolo dobré vymeniť celú trať vrátane koľajového lôžka.“
Trate vraj spĺňajú normy
Kavecký však tvrdí, že všetky trate spĺňajú normy a pravidelne ich kontrolujú. „Prejazd pri Botanickej záhrade je jedným z vysoko zaťažených priechodov v Bratislave. Najmä v lete sa bude prísnejšie monitorovať.“
Dopravný podnik zisťuje, kde sú ďalšie kritické miesta. „Po okamžitej kontrole celej trate prebieha v týchto dňoch komplexný audit celého koľajiska,“ hovorí Kavecký.
Do konca augusta majú byť jasné návrhy na riešenie a efektívnejší systém kontroly stavu trate. Zamerať sa majú na najviac zaťažené úseky. Kavecký povedal, že konkrétne miesta, ktoré opravia, aj náklady, závisia od výsledkov auditu.
V mieste pri Botanickej záhrade znížili električkám rýchlosť.
Nové koľaje
Kavecký hovorí, že každý rok rekonštruujú vytypované prejazdy. Na niektorých miestach opravujú väčšie úseky trate. Nové koľaje teraz pokladajú na Záhradníckej, ktorá sa rozširuje. Vlani rozobrali koľajnice na úseku medzi železničnou stanicou Vinohrady a vozovňou Krasňany. Pred dvoma rokmi sa prerábali úseky na Obchodnej až po Hurbanovo a Župné námestie.
Električka číslo 12 sa vykoľajila v piatok podvečer v smere do Karlovej Vsi pri Novom moste. Škody podľa Kaveckého dosahujú okolo 200-tisíc korún (6638,8 eura). Zranení neboli. Dopravu riadila polícia, jazdilo sa len v jednom pruhu.
Príčiny nehôd
K vykoľajeniu električky môže prispieť opotrebovaná trať, namáhané miesta bývajú na prejazdoch pre autá.
Častou príčinou nehôd je cudzí predmet v koľajisku. K problémovým patria práve prejazdy, do koľajníc sa môže dostať uvoľnená súčiastka z auta.
Vysoké horúčavy sú tiež rizikovým faktorom. V extrémne teplom počasí sa vlani pokrútili koľaje v Dúbravke.
Staré električkové koľaje na Obchodnej ulici sa vymieňali pred dvoma rokmi. Rekonštrukciu trate spojilo mesto s rozširovaním pešej zóny smerom na Hurbanovo a Župné námestie. Vlani sa opravovala trať medzi železničnou stanicou Vinohrady a vozovňou Krasňany. Dopravný podnik teraz zisťuje rizikové prejazdy koľají. V auguste majú byť známe tie, ktoré opravia. FOTO SME – PAVOL FUNTÁL |