SME
Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky
ZA NEDÁVNOU HAVÁRIOU ELEKTRIČKY Č. 12 JE VRAJ INÁ PRÍČINA AKO ZA PIATKOVÝM VYKOĽAJENÍM TEJ ISTEJ LINKY

Nehodu električky zavinil cudzí predmet

Dopravný podnik robí audit koľajiska. Vyhodnotí, ktoré miesta treba opraviť a koľko to bude stáť. Navrhnúť má aj lepší systém kontroly stavu trate.

Nehodu zo 16. júla spôsobila zlá trať.Nehodu zo 16. júla spôsobila zlá trať. (Zdroj: FOTO SME – VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

BRATISLAVA. Piatkové vykoľajenie električky pri Novom moste nezavinil vodič ani stav na trati. Tvrdí to hovorca dopravného podniku Peter Kavecký.

Vylúčil tak súvislosť s nedávnou haváriou električky rovnakej linky. Tá sa vykoľajila 16. júla pri moste Lafranconi. K nehode prispel hlavne stav trate v mieste prejazdu pre autá.

Cudzí predmet v koľajisku

„V piatkovom prípade vykoľajenie spôsobil cudzí predmet v koľajisku,“ hovorí Kavecký. Tvrdí, že je to úplne odlišná príčina ako pri poslednej nehode.

Cudzia vec v koľajniciach je najčastejšie aj za vykoľajením pražských električiek. Povedal to hovorca pražského dopravného podniku Ondřej Pečený. K rizikovým miestam patria práve prejazdy.

„Do koľajníc sa dostane predmet uvoľnený z auta.“ V Prahe teraz robí problémy prílišné teplo. Horúčavy môžu spôsobiť pokrútenie koľají.

Obmedzia prejazd

Predseda predstavenstva dopravného podniku Branislav Zahradník pre agentúru SITA povedal, že plánujú regulovať prejazd najmä nákladných áut cez električkové koľaje. Zlý stav trate pri Botanickej záhrade pripisuje aj stavebným mechanizmom, ktoré tadiaľ často prechádzajú na blízke stavby.

Nezávislý odborník na dopravu Erik Žiak hovorí, že mesto by si malo dať urobiť nezávislý technický audit všetkých tratí od externej firmy. Treba preveriť geometriu tratí.

„Ak sú dobre navrhnuté, električky prejdú bez hádzania cez prejazdy a bez škrípania v zákrutách,“ hovorí. „Niekedy ide o milimetrové odchýlky, ale je to už podstatný rozdiel.“

Žiak tiež navrhuje vymeniť v oblúkoch hlavové koľajnice za žliabkové, hlavne v Karlovej Vsi. „Prejazdy sú skutočne viac zaťažené, na niektorých by preto bolo dobré vymeniť celú trať vrátane koľajového lôžka.“

Trate vraj spĺňajú normy

Kavecký však tvrdí, že všetky trate spĺňajú normy a pravidelne ich kontrolujú. „Prejazd pri Botanickej záhrade je jedným z vysoko zaťažených priechodov v Bratislave. Najmä v lete sa bude prísnejšie monitorovať.“

Dopravný podnik zisťuje, kde sú ďalšie kritické miesta. „Po okamžitej kontrole celej trate prebieha v týchto dňoch komplexný audit celého koľajiska,“ hovorí Kavecký.

Do konca augusta majú byť jasné návrhy na riešenie a efektívnejší systém kontroly stavu trate. Zamerať sa majú na najviac zaťažené úseky. Kavecký povedal, že konkrétne miesta, ktoré opravia, aj náklady, závisia od výsledkov auditu.

V mieste pri Botanickej záhrade znížili električkám rýchlosť.

Nové koľaje

Kavecký hovorí, že každý rok rekonštruujú vytypované prejazdy. Na niektorých miestach opravujú väčšie úseky trate. Nové koľaje teraz pokladajú na Záhradníckej, ktorá sa rozširuje. Vlani rozobrali koľajnice na úseku medzi železničnou stanicou Vinohrady a vozovňou Krasňany. Pred dvoma rokmi sa prerábali úseky na Obchodnej až po Hurbanovo a Župné námestie.

Električka číslo 12 sa vykoľajila v piatok podvečer v smere do Karlovej Vsi pri Novom moste. Škody podľa Kaveckého dosahujú okolo 200-tisíc korún (6638,8 eura). Zranení neboli. Dopravu riadila polícia, jazdilo sa len v jednom pruhu.

Príčiny nehôd

K vykoľajeniu električky môže prispieť opotrebovaná trať, namáhané miesta bývajú na prejazdoch pre autá.

Častou príčinou nehôd je cudzí predmet v koľajisku. K problémovým patria práve prejazdy, do koľajníc sa môže dostať uvoľnená súčiastka z auta.

Vysoké horúčavy sú tiež rizikovým faktorom. V extrémne teplom počasí sa vlani pokrútili koľaje v Dúbravke.

Staré električkové koľaje na Obchodnej ulici sa vymieňali pred dvoma rokmi. Rekonštrukciu trate spojilo mesto s rozširovaním pešej zóny smerom na Hurbanovo a Župné námestie. Vlani sa opravovala trať medzi železničnou stanicou Vinohrady a vozovňou Krasňany. Dopravný podnik teraz zisťuje rizikové prejazdy koľají. V auguste majú byť známe tie, ktoré opravia.
FOTO SME – PAVOL FUNTÁL
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  2. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  3. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  4. Home (ale aj) Office
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  7. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  8. Zelená Bratislava
  9. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  10. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  1. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Zelená Bratislava
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  5. Ruža zmeny
  6. Úpravy automobilov pre ZŤP
  7. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  8. Mladí ľudia vstupujú do druhého piliera už aj cez internet
  9. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  10. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 28 272
  2. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 17 405
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 124
  4. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 282
  5. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 690
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 314
  7. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 474
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 096
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 8 997
  10. Budúcnosť v digitále je plná žien. V čom majú pred mužmi navrch? 8 611
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu