Podľa niektorých odborníkov sa plánovaná rekonštrukcia mosta zmenila na stavbu nového. To mení napríklad aj cenové podmienky. Nežiada si táto zmena aj nový tender?
„Keď sme vypisovali súťaž, išlo o rekonštrukciu Starého mosta a tú plánujeme aj v súčasnosti. Nejdeme budovať nový most. Dúfal som, že bude rekonštruovaný iným spôsobom - nebudeme musieť rozširovať priestor medzi piliermi a zdvíhať mostovku. Na základe požiadaviek Dunajskej komisie, ktoré musíme rešpektovať, vstupujeme do totálnej zmeny statiky mosta.“
Architekti mestu vyčítajú, že neurobilo na most architektonickú súťaž.
„Ide predovšetkým o inžinierske dielo. Konštrukcia by mala byť čo najbližšie pôvodnému vzhľadu, nechceme budovať nové dielo, ktoré by výrazne zasahovalo do veduty mesta. Architektonická súťaž nebola vypísaná ani pri Moste Apollo, a to išlo o úplne nový most.“
Čo z mosta zostane, ak tvrdíte, že ide o rekonštrukciu?
„Chceme, aby sa použilo maximum. Zostane jeden alebo dva piliere. Most bude oceľový, radi by sme využili čo najviac prvkov z pôvodného, ak sa to bude dať.“
Je však aj možné, že okrem piliera nevyužijete nič?
„Teoreticky je to možné, ale to vám teraz nepovie nik.“
Napriek tomu tvrdíte, že nejde o stavbu nového mosta, ale o rekonštrukciu. Nepodarilo sa vám však práve prostredníctvom termínu rekonštrukcia obísť súťaž na stavbu de facto nového mosta?
„Ak by to bol nový most, nemohol by som zabrániť tomu, aby stál napríklad tri miliardy, a musel by som povedať, ľutujem, ale na to mesto nemá peniaze. Ak by sme stavali nový most, pohybovali by sme sa na inej finančnej úrovni. Most Apollo stál štyri miliardy. My rátame s nákladmi 1,1 miliardy.“
V súčasnosti sa mesto okrem peňazí zo svojho rozpočtu snaží o získanie ďalších peňazí z eurofondov. Takže rátate už teraz s tým, že most bude drahší?
„Ak by sme nemuseli posúvať piliere, rátali sme so sumou okolo 600 miliónov. To, že sa tomu nevyhneme, mení podmienky na náročnejšie.“
Takže vlastne staviate nový most?
„Nie, opakujem, že tu by som nemohol rátať s rozpočtom 1,1 miliardy.“
A máte garanciu, že sa táto suma nezvýši?
„Nemám garanciu, pretože zatiaľ sme robili len projekt. Obstarávanie z hľadiska dodávateľa sme ešte nerobili.“
Zarobí viac firma, ktorá vyhrala súťaž na rekonštrukciu mosta a teraz bude projektovať takmer nový most?
„Myslím, že cenové relácie sú presne rovnaké. Navyše, ak by sme teraz vypísali novú súťaž, všetko by sa posunulo o tri štvrte roka a zasa by sme sa dostali do úplne iných cenových relácií. A zastaviť stavbu na taký dlhý čas...“
Most je súčasťou výstavby nosného systému MHD a musí sa mu podriadiť Nie je to podcenenie jeho významu?
„Najväčší úspech v tejto krajine majú ľudia, ktorí nerobia nič, môžem to urobiť aj ja. Nepustíme sa do rekonštrukcie mosta, miliardu použijeme na ďalšie dopravné stavby - rozširovanie komunikácií. Bezproblémové aktivity. Pre mňa ako pre primátora by to bolo jednoduchšie. Púšťam sa do toho, pretože to považujem za absolútne nevyhnutné.“
Projekt rekonštrukcie mosta pre nosný systém MHD mal kritikov preto, že električka na moste je dočasným riešením. Definitívnym je mestský vlak, ktorý má využívať tunel. Ten plánujú železnice postaviť asi v roku 2015, nosný systém bude hotový možno v roku 2011. To znamená, že električka, ktorej sa prispôsobuje most, bude na ňom možno len štyri roky.
„ Čo sa týka časti, ktorú majú stavať železnice, som veľmi skeptický. Navyše, keď budú obidve trate zrealizované a pozriete sa na mapu systému, zistíte, že keď sa budete chcieť dostať z Petržalky do Devínskej Novej Vsi, tak nevyužijete ten veľký systém, lebo by vás to najskôr odviezlo na letisko a urobili by ste obrovskú okľuku, ale pôjdete električkou. Na druhej strane robiť nosný systém MHD bez toho, aby ste do neho zapojili stotisícové mesto Petržalku, by bolo nelogické.“
Napriek tomu, že stále hovoríte o rekonštrukcii mosta, ľudia v ankete hlasovali, ako má vyzerať. V prípade rekonštrukcie by to asi bolo jasné, nebolo by treba vyberať.
„Ak by to bol nový most, architekti by dali návrhy, ktoré by museli mostári rešpektovať a realizovať. V prípade rekonštrukcie je to naopak. Keby som nemusel posúvať pilier, vôbec nič na tom nemením. O návrhu bude ešte prebiehať odborná diskusia medzi architektmi a tvorcami, v rámci ktorej spoločne doladia napríklad riešenie promenádnej časti.“
V ankete ste však ľuďom dali vybrať len z troch návrhov jednej firmy. Tým, ktorým sa pravidlá ankety nepáčili, ste odkázali, že majú možnosť v nej nehlasovať. Podľa toho sa návrhynepáčili najmenej 93,9 percenta Bratislavčanov.
„To je už filozofická otázka. Koľko ľudí sa zúčastňuje na referendách? Robili sme to už druhýkrát, prvým bol Most Apollo.“
To je neporovnateľné, tam predsa šlo len o názov mosta,o slovo. Teraz ide o výzor mosta a miliardy. Navyše vtedy výsledok ankety ešte odsúhlasovalo aj mestské zastupiteľstvo.
„To predsa schválilo aj tento zámer.“
Ale pred hlasovaním. Tak o čom teda vlastne rozhodovali ľudia?
„O tom, ako bude most vyzerať. Musíme ho postaviť. Mohol som ho dať naprojektovať a nedať ľuďom nijaký výber.“
Na druhej strane teraz môžete tvrdiť, že o podobe mosta ste nerozhodli vy, ale ľudia.
„To nie je pravda, to nebol cieľ.“
Väčšinu ľudí ste však nezískali pre žiadny variant - 93 percent.
„Potom by to znamenalo, že v tom nebudem pokračovať, že to zastavím a o päť rokov môžeme most zavrieť. A vtedy na rekonštrukciu už nebudú peniaze. Nehovorím, že víťazný návrh je dokonalý, ja si tam tiež viem predstaviť inú konštrukciu, ale vychádzam z kritérií, ktoré mám. Toto mesto nemá na most značky Mercedes peniaze.“
Autor: Jana Parkrová Ivan Štulajter