SME
Utorok, 19. október, 2021 | Meniny má KristiánKrížovkyKrížovky

Ďurkovský: Na Most Mercedes nemáme

Primátor Andrej Ďurkovský tvrdí, že na mieste Starého mosta nebude nový most, ale rekonštruovaný. Napriek tomu, že nie je možné garantovať, že z pôvodného po rekonštrukcii niečo ostane.

Bratislavský primátor Andrej Ďurkovský odmieta tvrdenie, že by v prípade Starého mosta išlo o novú stavbu.Bratislavský primátor Andrej Ďurkovský odmieta tvrdenie, že by v prípade Starého mosta išlo o novú stavbu. (Zdroj: SME – PAVOL FUNTÁL)

Podľa niektorých odborníkov sa plánovaná rekonštrukcia mosta zmenila na stavbu nového. To mení napríklad aj cenové podmienky. Nežiada si táto zmena aj nový tender?

„Keď sme vypisovali súťaž, išlo o rekonštrukciu Starého mosta a tú plánujeme aj v súčasnosti. Nejdeme budovať nový most. Dúfal som, že bude rekonštruovaný iným spôsobom - nebudeme musieť rozširovať priestor medzi piliermi a zdvíhať mostovku. Na základe požiadaviek Dunajskej komisie, ktoré musíme rešpektovať, vstupujeme do totálnej zmeny statiky mosta.“

Architekti mestu vyčítajú, že neurobilo na most architektonickú súťaž.

„Ide predovšetkým o inžinierske dielo. Konštrukcia by mala byť čo najbližšie pôvodnému vzhľadu, nechceme budovať nové dielo, ktoré by výrazne zasahovalo do veduty mesta. Architektonická súťaž nebola vypísaná ani pri Moste Apollo, a to išlo o úplne nový most.“

Čo z mosta zostane, ak tvrdíte, že ide o rekonštrukciu?

„Chceme, aby sa použilo maximum. Zostane jeden alebo dva piliere. Most bude oceľový, radi by sme využili čo najviac prvkov z pôvodného, ak sa to bude dať.“

Je však aj možné, že okrem piliera nevyužijete nič?

„Teoreticky je to možné, ale to vám teraz nepovie nik.“

Napriek tomu tvrdíte, že nejde o stavbu nového mosta, ale o rekonštrukciu. Nepodarilo sa vám však práve prostredníctvom termínu rekonštrukcia obísť súťaž na stavbu de facto nového mosta?

„Ak by to bol nový most, nemohol by som zabrániť tomu, aby stál napríklad tri miliardy, a musel by som povedať, ľutujem, ale na to mesto nemá peniaze. Ak by sme stavali nový most, pohybovali by sme sa na inej finančnej úrovni. Most Apollo stál štyri miliardy. My rátame s nákladmi 1,1 miliardy.“

V súčasnosti sa mesto okrem peňazí zo svojho rozpočtu snaží o získanie ďalších peňazí z eurofondov. Takže rátate už teraz s tým, že most bude drahší?

„Ak by sme nemuseli posúvať piliere, rátali sme so sumou okolo 600 miliónov. To, že sa tomu nevyhneme, mení podmienky na náročnejšie.“

Takže vlastne staviate nový most?

„Nie, opakujem, že tu by som nemohol rátať s rozpočtom 1,1 miliardy.“

A máte garanciu, že sa táto suma nezvýši?

„Nemám garanciu, pretože zatiaľ sme robili len projekt. Obstarávanie z hľadiska dodávateľa sme ešte nerobili.“

Zarobí viac firma, ktorá vyhrala súťaž na rekonštrukciu mosta a teraz bude projektovať takmer nový most?

„Myslím, že cenové relácie sú presne rovnaké. Navyše, ak by sme teraz vypísali novú súťaž, všetko by sa posunulo o tri štvrte roka a zasa by sme sa dostali do úplne iných cenových relácií. A zastaviť stavbu na taký dlhý čas...“

Most je súčasťou výstavby nosného systému MHD a musí sa mu podriadiť Nie je to podcenenie jeho významu?

„Najväčší úspech v tejto krajine majú ľudia, ktorí nerobia nič, môžem to urobiť aj ja. Nepustíme sa do rekonštrukcie mosta, miliardu použijeme na ďalšie dopravné stavby - rozširovanie komunikácií. Bezpro­blémové aktivity. Pre mňa ako pre primátora by to bolo jednoduchšie. Púšťam sa do toho, pretože to považujem za absolútne nevyhnutné.“

Projekt rekonštrukcie mosta pre nosný systém MHD mal kritikov preto, že električka na moste je dočasným riešením. Definitívnym je mestský vlak, ktorý má využívať tunel. Ten plánujú železnice postaviť asi v roku 2015, nosný systém bude hotový možno v roku 2011. To znamená, že električka, ktorej sa prispôsobuje most, bude na ňom možno len štyri roky.

„ Čo sa týka časti, ktorú majú stavať železnice, som veľmi skeptický. Navyše, keď budú obidve trate zrealizované a pozriete sa na mapu systému, zistíte, že keď sa budete chcieť dostať z Petržalky do Devínskej Novej Vsi, tak nevyužijete ten veľký systém, lebo by vás to najskôr odviezlo na letisko a urobili by ste obrovskú okľuku, ale pôjdete električkou. Na druhej strane robiť nosný systém MHD bez toho, aby ste do neho zapojili stotisícové mesto Petržalku, by bolo nelogické.“

Napriek tomu, že stále hovoríte o rekonštrukcii mosta, ľudia v ankete hlasovali, ako má vyzerať. V prípade rekonštrukcie by to asi bolo jasné, nebolo by treba vyberať.

„Ak by to bol nový most, architekti by dali návrhy, ktoré by museli mostári rešpektovať a realizovať. V prípade rekonštrukcie je to naopak. Keby som nemusel posúvať pilier, vôbec nič na tom nemením. O návrhu bude ešte prebiehať odborná diskusia medzi architektmi a tvorcami, v rámci ktorej spoločne doladia napríklad riešenie promenádnej časti.“

V ankete ste však ľuďom dali vybrať len z troch návrhov jednej firmy. Tým, ktorým sa pravidlá ankety nepáčili, ste odkázali, že majú možnosť v nej nehlasovať. Podľa toho sa návrhynepáčili najmenej 93,9 percenta Bratislavčanov.

„To je už filozofická otázka. Koľko ľudí sa zúčastňuje na referendách? Robili sme to už druhýkrát, prvým bol Most Apollo.“

To je neporovnateľné, tam predsa šlo len o názov mosta,o slovo. Teraz ide o výzor mosta a miliardy. Navyše vtedy výsledok ankety ešte odsúhlasovalo aj mestské zastupiteľstvo.

„To predsa schválilo aj tento zámer.“

Ale pred hlasovaním. Tak o čom teda vlastne rozhodovali ľudia?

„O tom, ako bude most vyzerať. Musíme ho postaviť. Mohol som ho dať naprojektovať a nedať ľuďom nijaký výber.“

Na druhej strane teraz môžete tvrdiť, že o podobe mosta ste nerozhodli vy, ale ľudia.

„To nie je pravda, to nebol cieľ.“

Väčšinu ľudí ste však nezískali pre žiadny variant - 93 percent.

„Potom by to znamenalo, že v tom nebudem pokračovať, že to zastavím a o päť rokov môžeme most zavrieť. A vtedy na rekonštrukciu už nebudú peniaze. Nehovorím, že víťazný návrh je dokonalý, ja si tam tiež viem predstaviť inú konštrukciu, ale vychádzam z kritérií, ktoré mám. Toto mesto nemá na most značky Mercedes peniaze.“

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma
  2. Spánok – základ pevných vzťahov
  3. Hodnota peňazí klesá, takto ich ochránite
  4. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  5. Martinus vykupuje čítané knihy, spustil službu Knihovrátok
  6. Pandémia upozornila na automatizáciu. Nahradí ľudí technika?
  7. Šéf Accenture: Ak už príde človek do kancelárie, malo by to dávať zmysel
  8. Ako ušetriť v domácnosti, keď ceny energií budúci rok stúpnu?
  9. Šéf digitálnej platformy George: Čaká nás dekáda umelej inteligencie
  10. Tiguan eHybrid: bežné problémy plug-in hybridov sa ho netýkajú
  1. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor
  2. Pestovateľské workshopy pre deti v Šamoríne
  3. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  4. Martinus vykupuje čítané knihy, spustil službu Knihovrátok
  5. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  6. Najmenšie ponožky sa už nestrácajú
  7. Zahraničná študentská mobilita bez bariér
  8. Tiguan eHybrid: bežné problémy plug-in hybridov sa ho netýkajú
  9. Nechajte kryptomeny na Fumbi
  10. Prichádzame o pamiatky? Obnoviť všetky by trvalo 180 rokov
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 21 886
  2. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia 9 167
  3. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 8 122
  4. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 5 601
  5. V centre Bratislavy je na predaj 5-izbový apartmán. Takto vyzerá 5 073
  6. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 4 711
  7. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 923
  8. Aký polystyrén je najlepší na zatepľovanie? Sivý robí divy 3 636
  9. Bratislavu bude sprevádzať luxus 3 629
  10. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma 3 553
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  2. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  3. Anton Sládek: Bratislava - budova bývalej sociálnej poisťovne na Bezručovej - interiér
  4. Anton Sládek: Bratislava - Klemensova ulica
  5. Anton Sládek: Príjemné detaily na Radlinského ulici
  6. Martin Pekár: Prečo limit 130 km/h život v Bratislave nezlepší
  7. Anton Sládek: Spomienka na továreň Gumon
  8. Matej Vagač: Park na Kollárovom námestí opäť v ohrození...
  1. Roland Vizner: Aký bude Váš dôchodok. Jednoduchý a vcelku presný návod ako ho vypočítať za 3 minúty. 13 259
  2. Tereza Krajčová: Anglický denník: 15. Ak vás anglické zdravotníctvo nezabije, tak aspoň prizabije 10 480
  3. Peter Chudý: Norbert Bödör je bezúhonný človek alebo čo mi povedal o svojom príbuznom Tibor Gašpar. 5 758
  4. Martin Kugla: Zachráňme Petržalku! 5 630
  5. Stanislav Martinčko: Chudoba v nedeľu na panské,do R.Soboty !!! 5 549
  6. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Homo Schizotikus alebo Ako sa mozog ľudský k schizofrénii dostal 3 822
  7. Stanislav Martinčko: Ide 17.10. Smer-SD do Rimavskej Soboty ďakovať sebe sám za dobre odvedenú robotu ?? 3 316
  8. Robert Fico: Pán Kovačič z Markízy, ďakujem, vyhral som vďaka Vám 50 Eur! 3 103
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
Skryť Zatvoriť reklamu