SME

Ďurkovský: Na Most Mercedes nemáme

Primátor Andrej Ďurkovský tvrdí, že na mieste Starého mosta nebude nový most, ale rekonštruovaný. Napriek tomu, že nie je možné garantovať, že z pôvodného po rekonštrukcii niečo ostane.

Bratislavský primátor Andrej Ďurkovský odmieta tvrdenie, že by v prípade Starého mosta išlo o novú stavbu.Bratislavský primátor Andrej Ďurkovský odmieta tvrdenie, že by v prípade Starého mosta išlo o novú stavbu. (Zdroj: SME – PAVOL FUNTÁL)

Podľa niektorých odborníkov sa plánovaná rekonštrukcia mosta zmenila na stavbu nového. To mení napríklad aj cenové podmienky. Nežiada si táto zmena aj nový tender?

„Keď sme vypisovali súťaž, išlo o rekonštrukciu Starého mosta a tú plánujeme aj v súčasnosti. Nejdeme budovať nový most. Dúfal som, že bude rekonštruovaný iným spôsobom - nebudeme musieť rozširovať priestor medzi piliermi a zdvíhať mostovku. Na základe požiadaviek Dunajskej komisie, ktoré musíme rešpektovať, vstupujeme do totálnej zmeny statiky mosta.“

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Architekti mestu vyčítajú, že neurobilo na most architektonickú súťaž.

„Ide predovšetkým o inžinierske dielo. Konštrukcia by mala byť čo najbližšie pôvodnému vzhľadu, nechceme budovať nové dielo, ktoré by výrazne zasahovalo do veduty mesta. Architektonická súťaž nebola vypísaná ani pri Moste Apollo, a to išlo o úplne nový most.“

Čo z mosta zostane, ak tvrdíte, že ide o rekonštrukciu?

„Chceme, aby sa použilo maximum. Zostane jeden alebo dva piliere. Most bude oceľový, radi by sme využili čo najviac prvkov z pôvodného, ak sa to bude dať.“

Je však aj možné, že okrem piliera nevyužijete nič?

„Teoreticky je to možné, ale to vám teraz nepovie nik.“

Napriek tomu tvrdíte, že nejde o stavbu nového mosta, ale o rekonštrukciu. Nepodarilo sa vám však práve prostredníctvom termínu rekonštrukcia obísť súťaž na stavbu de facto nového mosta?

SkryťVypnúť reklamu

„Ak by to bol nový most, nemohol by som zabrániť tomu, aby stál napríklad tri miliardy, a musel by som povedať, ľutujem, ale na to mesto nemá peniaze. Ak by sme stavali nový most, pohybovali by sme sa na inej finančnej úrovni. Most Apollo stál štyri miliardy. My rátame s nákladmi 1,1 miliardy.“

V súčasnosti sa mesto okrem peňazí zo svojho rozpočtu snaží o získanie ďalších peňazí z eurofondov. Takže rátate už teraz s tým, že most bude drahší?

„Ak by sme nemuseli posúvať piliere, rátali sme so sumou okolo 600 miliónov. To, že sa tomu nevyhneme, mení podmienky na náročnejšie.“

Takže vlastne staviate nový most?

„Nie, opakujem, že tu by som nemohol rátať s rozpočtom 1,1 miliardy.“

A máte garanciu, že sa táto suma nezvýši?

„Nemám garanciu, pretože zatiaľ sme robili len projekt. Obstarávanie z hľadiska dodávateľa sme ešte nerobili.“

SkryťVypnúť reklamu

Zarobí viac firma, ktorá vyhrala súťaž na rekonštrukciu mosta a teraz bude projektovať takmer nový most?

„Myslím, že cenové relácie sú presne rovnaké. Navyše, ak by sme teraz vypísali novú súťaž, všetko by sa posunulo o tri štvrte roka a zasa by sme sa dostali do úplne iných cenových relácií. A zastaviť stavbu na taký dlhý čas...“

Most je súčasťou výstavby nosného systému MHD a musí sa mu podriadiť Nie je to podcenenie jeho významu?

„Najväčší úspech v tejto krajine majú ľudia, ktorí nerobia nič, môžem to urobiť aj ja. Nepustíme sa do rekonštrukcie mosta, miliardu použijeme na ďalšie dopravné stavby - rozširovanie komunikácií. Bezpro­blémové aktivity. Pre mňa ako pre primátora by to bolo jednoduchšie. Púšťam sa do toho, pretože to považujem za absolútne nevyhnutné.“

Projekt rekonštrukcie mosta pre nosný systém MHD mal kritikov preto, že električka na moste je dočasným riešením. Definitívnym je mestský vlak, ktorý má využívať tunel. Ten plánujú železnice postaviť asi v roku 2015, nosný systém bude hotový možno v roku 2011. To znamená, že električka, ktorej sa prispôsobuje most, bude na ňom možno len štyri roky.

„ Čo sa týka časti, ktorú majú stavať železnice, som veľmi skeptický. Navyše, keď budú obidve trate zrealizované a pozriete sa na mapu systému, zistíte, že keď sa budete chcieť dostať z Petržalky do Devínskej Novej Vsi, tak nevyužijete ten veľký systém, lebo by vás to najskôr odviezlo na letisko a urobili by ste obrovskú okľuku, ale pôjdete električkou. Na druhej strane robiť nosný systém MHD bez toho, aby ste do neho zapojili stotisícové mesto Petržalku, by bolo nelogické.“

Napriek tomu, že stále hovoríte o rekonštrukcii mosta, ľudia v ankete hlasovali, ako má vyzerať. V prípade rekonštrukcie by to asi bolo jasné, nebolo by treba vyberať.

„Ak by to bol nový most, architekti by dali návrhy, ktoré by museli mostári rešpektovať a realizovať. V prípade rekonštrukcie je to naopak. Keby som nemusel posúvať pilier, vôbec nič na tom nemením. O návrhu bude ešte prebiehať odborná diskusia medzi architektmi a tvorcami, v rámci ktorej spoločne doladia napríklad riešenie promenádnej časti.“

V ankete ste však ľuďom dali vybrať len z troch návrhov jednej firmy. Tým, ktorým sa pravidlá ankety nepáčili, ste odkázali, že majú možnosť v nej nehlasovať. Podľa toho sa návrhynepáčili najmenej 93,9 percenta Bratislavčanov.

„To je už filozofická otázka. Koľko ľudí sa zúčastňuje na referendách? Robili sme to už druhýkrát, prvým bol Most Apollo.“

To je neporovnateľné, tam predsa šlo len o názov mosta,o slovo. Teraz ide o výzor mosta a miliardy. Navyše vtedy výsledok ankety ešte odsúhlasovalo aj mestské zastupiteľstvo.

„To predsa schválilo aj tento zámer.“

Ale pred hlasovaním. Tak o čom teda vlastne rozhodovali ľudia?

„O tom, ako bude most vyzerať. Musíme ho postaviť. Mohol som ho dať naprojektovať a nedať ľuďom nijaký výber.“

Na druhej strane teraz môžete tvrdiť, že o podobe mosta ste nerozhodli vy, ale ľudia.

„To nie je pravda, to nebol cieľ.“

Väčšinu ľudí ste však nezískali pre žiadny variant - 93 percent.

„Potom by to znamenalo, že v tom nebudem pokračovať, že to zastavím a o päť rokov môžeme most zavrieť. A vtedy na rekonštrukciu už nebudú peniaze. Nehovorím, že víťazný návrh je dokonalý, ja si tam tiež viem predstaviť inú konštrukciu, ale vychádzam z kritérií, ktoré mám. Toto mesto nemá na most značky Mercedes peniaze.“

Autor: Jana Parkrová Ivan Štulajter

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 237
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 268
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 12 089
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 7 145
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 796
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 5 254
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 546
  8. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 4 490
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu