BRATISLAVA. Bratislavský Starý most bude mať po zhruba miliardovej (33,19 milióna eur) rekonštrukcii podobu perforovaného rebra s kruhovými otvormi. Rozhodli o tom hlasy verejnosti v ankete, ktorej výsledky dnes novinárom oznámil primátor hlavného mesta Andrej Ďurkovský. Do hlasovania o novej podobe mosta sa zapojilo viac ako 26.000 ľudí, za víťazný variant sa vyslovili vyše dve pätiny z nich. Prípravné stavebné práce by sa mali začať v druhej polovici roka 2009.
"Budeme plne rešpektovať názor obyvateľov," vyhlásil Ďurkovský. Proti postupu magistrátu, ktorý predložil na posúdenie tri možnosti prestavby mosta, sa vyslovili architekti aj časť verejnosti. Podľa primátora bude projektant ešte diskutovať s architektonickou obcou, aby dotiahli detaily vybraného variantu.
Až 98 percent ľudí, ktorí sa zapojili do ankety, hlasovalo prostredníctvom webovej stránky hlavného mesta. Na nej boli zverejnené tri ponúknuté varianty rekonštrukcie mosta so základmi z 19. storočia. Občania mohli svoje preferencie prejaviť tiež prostredníctvom sms-správ alebo zavolaním na audiotexové číslo.
"Hodláme využívať spôsob ankety aj pri ďalších projektoch, ktoré bude Bratislava realizovať," povedal primátor. Hlavné mesto ponechalo na verejnosť aj výber názvu pre najmladší z pätice bratislavských mostov cez Dunaj - Apollo, ktorý otvorili v septembri 2005. Do ankety sa vtedy zapojilo zhruba 11.000 ľudí.
Návrh projektu rešpektuje obmedzenia, ktoré na most kladie lodná doprava. Jeho piliere totiž musia byť pripravené tak, aby sa v prípade stavby vodného diela v susednom Rakúsku mohli upraviť.
Prestavba Starého mosta, ktorý bude opäť slúžiť chodcom, motoristom a povedie ním aj nová električková trať, by podľa Ďurkovského mala byť financovaná z rozpočtu hlavného mesta. Magistrát sa však pokúsi získať na projekt tiež peniaze z eurofondov.
Električky by podľa Ďurkovského mohli začať premávať cez Starý most v roku 2011. Plánovaná rýchlodráha má v budúcnosti spojiť mestskú časť Petržalka s centrom Bratislavy. Most, ktorého názov sa meniť nebude, by mal vydržať asi 150 rokov.
Starý most stavali v rokoch 1889 - 1890. Pôvodne niesol názov Most Františka Jozefa. Po 1. svetovej vojne ho premenovali na Štefánikov most. Ten nemecké vojská v roku 1945 vyhodili do vzduchu. Na starých pilieroch bol vybudovaný nový most, ktorý dostal názov Most Červenej armády.
Prečítajte si aj Most: anketa skončila
Všetky návrhy a galérie nájdetu tu - kliknite.
Cez Starý most by mala o niekoľko rokov premávať rýchlodrážna električka, podmienkou je však jeho kompletná a komplexná rekonštrukcia. Po rekonštrukcii by po moste mali premávať okrem električky aj automobily, jeho súčasťou budú aj chodníky pre peších a cyklistov.
Mostovku budú musieť zdvihnúť, pretože súčasná výška už nezodpovedá platným normám, most sa takmer dvojnásobne rozšíri na 33 metrov. V súčasnosti sú piliere mosta od seba vzdialené 84 metrov, po rekonštrukcii to bude okolo 150 metrov. Most má dnes štyri piliere, po rekonštrukcii budú tri, ktoré budú spevnené a podbetónované.