SME

Bratislavský Starý most má až 118 rokov

Bratislava 19. júla (TASR) - Názov Most Františka Jozefa, Štefánikov most či Most Červenej armády niesol v minulosti súčasný Starý most v Bratislave, ...

Bratislava 19. júla (TASR) - Názov Most Františka Jozefa, Štefánikov most či Most Červenej armády niesol v minulosti súčasný Starý most v Bratislave, ktorý spája mestské časti Staré Mesto a zadunajskú Petržalku.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

O návrhu rekonštrukcie mosta, na ktorom sú aj roky nevyužité železničné koľajnice, môžu hlasovať do 21. júla vrátane obyvatelia hlavného mesta Bratislavy. Most má slúžiť po rekonštrukcii rýchlej eletričke, autám, peším a cyklistom, povedal v júli pre médiá primátor mesta Andrej Ďurkovský.

SkryťVypnúť reklamu

Oceľovo-betónový most s troma kamennými piliermi otvorili koncom roka 1890 a pomenovali ho po rakúskom cisárovi a uhorskom kráľovi Františkovi Jozefovi I. Po moste viedla aj slávna tzv. viedenská električka z Bratislavy do Viedne. Po prvej svetovej vojne sa most volal Štefánikov po generálovi, diplomatovi a spoluzakladateľovi Československa Milanovi Rastislavovi Štefánikovi. V závere druhej svetovej vojny, 3. apríla 1945, most vyhodili do vzduchu nemecké vojská. Opravili ho sovietski vojaci a nemeckí zajatci a do prevádzky ho odovzdali vo februári 1946. Most slúži po opravách a generálnej úprave osobnej a mestskej doprave dodnes, hoci ho po vojne postavili ako provizórny.

S mostom je spojená aj tragická udalosť, v apríli 1981 skočil z neho do rieky Dunaj Jiří Schelinger, legenda českého rocku, skladateľ a nezabudnuteľný interpret piesne Dům holubí z roku 1972. Pri Starom moste havaroval 9. mája 2001 maďarský tlačný remorkér Vác. Doprava nebola obmedzená, len sťažená, lode plávali v oboch smeroch cez jeden plavebný otvor. Dva piliere mosta však zasiahla havária rakúskeho tlačného remorkéra Grafenstein 28. marca 2002 s nákladom obilia. Počas zisťovania odborníkov, či nebola poškodená statika mosta a opráv, most uzavorili.

SkryťVypnúť reklamu

Tri návrhy rekonštrukcie na stránke mesta, ku ktorým sa vyjadruje verejnosť, sú projektom víťazného konzorcia dodávateľských spoločností. Konzorcium zvíťazilo vo verejnej medzinárodnej súťaži na obstarávanie nosného systému mestskej dopravy, ktorú mesto vyhlásilo v júli 2007.

Starý most cez Dunaj očakáva rozsiahla rekonštrukcia približne za miliardu Sk (33,19 milióna eur). Ako informoval Ďurkovský, zachovanie konštrukcie mosta podľa pôvodných úvah nebude možné, pretože mesto muselo zohľadniť požiadavky Dunajskej komisie pre lodnú dopravu.

Nehody

Súvisiace témy: História
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Na Slovensku sú lídrom. Málo sa u nás stavia
  2. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia
  3. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať
  4. Prvý mobil: míľnik dôvery medzi rodičom a dieťaťom
  5. Ako prežije váš biznis? Rozhodnú tieto 3 kroky
  6. Hodnotenie profesionála: Maldivské rezorty do hodiny od letiska
  7. Na potulkách chuťami: od zemiakov po syry, všetko je doma
  8. Rozvrh hodín s kalendárom prázdnin v denníkoch SME a Korzár
  1. Po mape s EUROVIA SK: Objavujeme Spiš a Gemer
  2. Ako prežije váš biznis? Rozhodnú tieto 3 kroky
  3. Nie je to len ihrisko: V K Parku deti opäť nájdu radosť z pohybu
  4. Hodnotenie profesionála: Maldivské rezorty do hodiny od letiska
  5. Jesenné tvorenie pre krajší domov aj nápaditý šatník
  6. Na Slovensku sú lídrom. Málo sa u nás stavia
  7. AL-AUTO dokazuje, že špičkový autoservis môže byť women-friendly
  8. Naši starí rodičia si peniaze zakopávali do zeme
  1. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí 6 276
  2. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 6 252
  3. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať 5 997
  4. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus 5 782
  5. Na začiatku ledva naškrabali 700 eur, dnes majú miliónové tržby 4 848
  6. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom 4 420
  7. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni 3 881
  8. Srí Lanka, Thajsko, Japonsko. Kde vás Ázia prekvapí najviac? 2 994
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Kušnír: Prečo D2 každé ráno kolabuje
  2. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  3. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  4. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  5. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  6. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  7. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  8. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  1. Pavol Návrat: Žiadosť občanov Slovenskej republiky o zlúčenie s Českou republikou 63 309
  2. Rado Surovka: Matovičove bomby sú späť 12 141
  3. Radoslav Záhumenský: Rozhľadňa, ktorú takmer nikto nepozná, a pritom z nej Malá Fatra ukazuje svoju pravú krásu! 9 283
  4. Monika Albertiová: SLOVENSKOOO! A je to tu! Nenávisť a tuposť 7 723
  5. Daniel Guľaš: Svetový šašo 6 512
  6. Tomáš Csicsó: Ako školy vyberajú výpalné od študentov 6 102
  7. Ján Valchár: Ešte jeden večerný blog 4 975
  8. Rudolfa Vallová: Hrmelo už dávno, no Booking.com sa neobával 4 324
  1. Marcel Rebro: Drony ako oči a zbraň pechoty: Reportáž z bojových pozícií AZOV
  2. Roman Kebísek: Clementisová: Po poprave manžela jeho popol vysypali do stoky
  3. Věra Tepličková: Má to ťažké Kamenický...
  4. Věra Tepličková: ... a voľ nebyť, ako byť otrokom
  5. Igor Pogány: Nano Banana: Nová AI od Google premení vaše fotky na realitu (a splní sny)
  6. Marian Nanias: Jadrové zariadenia, doteraz použité na Mesiaci.
  7. Post Bellum SK: Začiatok konca pre desaťtisíce slovenských Židov: 9. september 1941
  8. Radko Mačuha: Pre Ficových šimpanzizantov.
SkryťZatvoriť reklamu