SME

Bratislavský Starý most má až 118 rokov

Bratislava 19. júla (TASR) - Názov Most Františka Jozefa, Štefánikov most či Most Červenej armády niesol v minulosti súčasný Starý most v Bratislave, ...

Bratislava 19. júla (TASR) - Názov Most Františka Jozefa, Štefánikov most či Most Červenej armády niesol v minulosti súčasný Starý most v Bratislave, ktorý spája mestské časti Staré Mesto a zadunajskú Petržalku.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

O návrhu rekonštrukcie mosta, na ktorom sú aj roky nevyužité železničné koľajnice, môžu hlasovať do 21. júla vrátane obyvatelia hlavného mesta Bratislavy. Most má slúžiť po rekonštrukcii rýchlej eletričke, autám, peším a cyklistom, povedal v júli pre médiá primátor mesta Andrej Ďurkovský.

SkryťVypnúť reklamu

Oceľovo-betónový most s troma kamennými piliermi otvorili koncom roka 1890 a pomenovali ho po rakúskom cisárovi a uhorskom kráľovi Františkovi Jozefovi I. Po moste viedla aj slávna tzv. viedenská električka z Bratislavy do Viedne. Po prvej svetovej vojne sa most volal Štefánikov po generálovi, diplomatovi a spoluzakladateľovi Československa Milanovi Rastislavovi Štefánikovi. V závere druhej svetovej vojny, 3. apríla 1945, most vyhodili do vzduchu nemecké vojská. Opravili ho sovietski vojaci a nemeckí zajatci a do prevádzky ho odovzdali vo februári 1946. Most slúži po opravách a generálnej úprave osobnej a mestskej doprave dodnes, hoci ho po vojne postavili ako provizórny.

S mostom je spojená aj tragická udalosť, v apríli 1981 skočil z neho do rieky Dunaj Jiří Schelinger, legenda českého rocku, skladateľ a nezabudnuteľný interpret piesne Dům holubí z roku 1972. Pri Starom moste havaroval 9. mája 2001 maďarský tlačný remorkér Vác. Doprava nebola obmedzená, len sťažená, lode plávali v oboch smeroch cez jeden plavebný otvor. Dva piliere mosta však zasiahla havária rakúskeho tlačného remorkéra Grafenstein 28. marca 2002 s nákladom obilia. Počas zisťovania odborníkov, či nebola poškodená statika mosta a opráv, most uzavorili.

SkryťVypnúť reklamu

Tri návrhy rekonštrukcie na stránke mesta, ku ktorým sa vyjadruje verejnosť, sú projektom víťazného konzorcia dodávateľských spoločností. Konzorcium zvíťazilo vo verejnej medzinárodnej súťaži na obstarávanie nosného systému mestskej dopravy, ktorú mesto vyhlásilo v júli 2007.

Starý most cez Dunaj očakáva rozsiahla rekonštrukcia približne za miliardu Sk (33,19 milióna eur). Ako informoval Ďurkovský, zachovanie konštrukcie mosta podľa pôvodných úvah nebude možné, pretože mesto muselo zohľadniť požiadavky Dunajskej komisie pre lodnú dopravu.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  2. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  3. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  4. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  5. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  6. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  7. Na Marka oharka do jarka
  8. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 19 477
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 423
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 655
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 399
  5. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 8 083
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 211
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 643
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 506
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 885
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 381
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 77 382
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 739
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 14 372
  6. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 12 668
  7. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 10 966
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 726
  1. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  2. Tupou Ceruzou: Businessman
  3. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  4. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  5. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  6. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  7. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  8. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
SkryťZatvoriť reklamu