Bratislava 19. júla (TASR) - Názov Most Františka Jozefa, Štefánikov most či Most Červenej armády niesol v minulosti súčasný Starý most v Bratislave, ktorý spája mestské časti Staré Mesto a zadunajskú Petržalku.
O návrhu rekonštrukcie mosta, na ktorom sú aj roky nevyužité železničné koľajnice, môžu hlasovať do 21. júla vrátane obyvatelia hlavného mesta Bratislavy. Most má slúžiť po rekonštrukcii rýchlej eletričke, autám, peším a cyklistom, povedal v júli pre médiá primátor mesta Andrej Ďurkovský.
Oceľovo-betónový most s troma kamennými piliermi otvorili koncom roka 1890 a pomenovali ho po rakúskom cisárovi a uhorskom kráľovi Františkovi Jozefovi I. Po moste viedla aj slávna tzv. viedenská električka z Bratislavy do Viedne. Po prvej svetovej vojne sa most volal Štefánikov po generálovi, diplomatovi a spoluzakladateľovi Československa Milanovi Rastislavovi Štefánikovi. V závere druhej svetovej vojny, 3. apríla 1945, most vyhodili do vzduchu nemecké vojská. Opravili ho sovietski vojaci a nemeckí zajatci a do prevádzky ho odovzdali vo februári 1946. Most slúži po opravách a generálnej úprave osobnej a mestskej doprave dodnes, hoci ho po vojne postavili ako provizórny.
S mostom je spojená aj tragická udalosť, v apríli 1981 skočil z neho do rieky Dunaj Jiří Schelinger, legenda českého rocku, skladateľ a nezabudnuteľný interpret piesne Dům holubí z roku 1972. Pri Starom moste havaroval 9. mája 2001 maďarský tlačný remorkér Vác. Doprava nebola obmedzená, len sťažená, lode plávali v oboch smeroch cez jeden plavebný otvor. Dva piliere mosta však zasiahla havária rakúskeho tlačného remorkéra Grafenstein 28. marca 2002 s nákladom obilia. Počas zisťovania odborníkov, či nebola poškodená statika mosta a opráv, most uzavorili.
Tri návrhy rekonštrukcie na stránke mesta, ku ktorým sa vyjadruje verejnosť, sú projektom víťazného konzorcia dodávateľských spoločností. Konzorcium zvíťazilo vo verejnej medzinárodnej súťaži na obstarávanie nosného systému mestskej dopravy, ktorú mesto vyhlásilo v júli 2007.
Starý most cez Dunaj očakáva rozsiahla rekonštrukcia približne za miliardu Sk (33,19 milióna eur). Ako informoval Ďurkovský, zachovanie konštrukcie mosta podľa pôvodných úvah nebude možné, pretože mesto muselo zohľadniť požiadavky Dunajskej komisie pre lodnú dopravu.