STARÉ MESTO. V pondelok o pol noci sa skončí hlasovanie občanov, ktorí má rozhodnúť o tom, ako bude vyzerať nový most, ktorý postavia na mieste Starého. Bratislavčanom dalo mesto trinásť dní na to, aby si vybrali z troch variantov. Všetky navrhla spoločnosť Alfa 04, ktorá vyhrala tender na rekonštrukciu mosta. Primátor Andrej Ďurkovský povedal, že výsledok hlasovania bude jednoznačne určujúci. Zatiaľ sa zapojilo vyše 20-tisíc ľudí.
Nejde o rekonštrukciu
Komora architektov Slovenska v tejto súvislosti poukázala na to, že návrhy neriešia rekonštrukciu mosta. „Sú to tri varianty úplne nového mosta a konkurz na dodávateľa projektu bol vypísaný nie na nový most, ale na rekonštrukciu pôvodného,“ hovorí Juraj Šujan, predseda komory.
„Verejnosť má síce možnosť sa vyjadriť, ale len k návrhom jedného autorského kolektívu, súdiac podľa rukopisu predložených návrhov. Ten je pri prezentácii anonymný, čo je nevšedné pre stavbu takéhoto spoločenského významu.“ Šujan dodáva, že obyvatelia sú takto ochudobnení o výber z návrhov viacerých autorov, ktoré by priniesla súťaž. „Samozrejme, nie na dodávateľa projektu, ale otvorená architektonická súťaž na tvar a parametre mosta.“
Rozhodujúcich je 20-tisíc
Mesto na kritiku architektov a výzvu na usporiadanie súťaže reagovať nebude. „Mesto spolu s primátorom Andrejom Ďurkovským prikladá názoru občanov na riešenie rekonštrukcie Starého mosta veľký význam. Faktom je, že číslo vyše 20 000 občanov, ktorí sa zatiaľ vyjadrili k predloženým variantom, je pre nás rozhodujúce,“ povedala Katarína Uhrinová z kancelárie primátora. „Predložené návrhy pochádzajú od kolektívu, ktorý sa stal víťazom súťaže.“
Názory architektov si vraj vysoko vážia. „Počúvame ich odborné rady a skúsenosti. Architektonická súťaž ale nemusí vždy byť riešením a priniesť iba pozitívne výsledky. Tak sa tomu stalo aj v prípade riešenia lokality podhradia – Vydrice. Proti víťaznému návrhu sa vtedy ohradilo viacero občianskych združení aj jednotlivcov, ktorí ho zamietli.“
Uhrinová tvrdí, že životnosť Starého mosta sa odhaduje na „nie dlhú dobu a je našou ambíciou začať s rekonštrukciou čím skôr a realizovať taký návrh, s ktorým bude stotožnená čo najväčšia časť Bratislavčanov, a bude ho možné realizovať v rámci finančných možností“. Faktom však je, že mesto rekonštrukciu mosta neplánovalo, pretože by bola aktuálne ohrozená jeho životnosť.
Rekonštrukcia je súčasťou výstavby prvej etapy nosného dopravného systému – bude ním električka, ktorá má cez most premávať. Plány týkajúce sa mosta sa však zmenili. Najprv mesto rátalo s tým, že most bude len pre električku a peších a na tieto funkcie bude stačiť jeho obnova. Definitívne funkčné riešenie však teraz ráta aj so zachovaním cesty pre autá, čo si vyžaduje dvojnásobné rozšírenie mosta. „Pri zadaní, ktoré žiada väčšiu šírku mosta a rozpätie pilierov, je nevyhnutné skôr postaviť nový most,“ povedal Miroslav Maťaščík z Alfa 04.
Termíny a peniaze
Na prvú etapu výstavby nosného systému, do ktorej patrí aj most, je z mestského rozpočtu vyčlenených 1,2 miliardy, v tejto sume nie je nákup vozidiel. Projekt nového mosta však mesto predložilo aj ministerstvu dopravy s tým, že by mohlo na jeho realizáciu žiadať peniaze z eurofondov.
Spoločnosť Alfa 04 zvíťazila v tendri, ktorý na spracovateľa a zhotoviteľa projektu obnovy Starého mosta vyhlásilo mesto. Výsledok tendra vyhlásili vo februári, do polovice júla mala spoločnosť podľa stanoveného termínu urobiť dokumentáciu k žiadosti o územné rozhodnutie a do konca roku k žiadosti o stavebné povolenie. Termíny mesto posunulo o tri týždne v súvislosti s hlasovaním o troch návrhoch podoby mosta.
Samotná stavba mosta má trvať podľa Maťaščíka približne dva roky. Kedy stavba začne, primátor Andrej Ďurkovský zatiaľ ešte upresniť nevedel. Na otázku, kedy je hraničný termín, odpovedal „včera“.
Nový Starý most
Nový most, ktorý navrhuje Alfa 04 na mieste Starého, bude široký 32,5 metra oproti terajším 18 metrom. Diaľničné mosty majú okolo 26 metrov.
Búrať sa má nosná konštrukcia terajšieho mosta a dva piliere.
Dunajská komisia dnes požaduje, aby všetky nové mosty alebo mosty po rekonštrukcii zodpovedali aktuálnym predpisom - šírka plavebného poľa medzi piliermi musí byť 100 metrov, výška mosta desať metrov nad maximálnu plavebnú hladinu.
Most má mať po obnove v toku dva piliere. Zo súčasných troch navrhujú dva odstrániť a doplniť pilier na vhodnom mieste.
Architekti vraj mostom nerozumejú
Miroslav Maťaščík hovorí, že návrhy mosta sú „jeho deťmi“, ale podriadi sa výberu verejnosti.
Architekti považujú za dôležité, aby ráz mosta bol promenádny a zohľadňoval jeho výnimočné umiestnenie.
Architekta Ingrid Konrad povedala, že návrhy jej pripomínajú diaľničný most na okraji mesta. Architekt Iľja Skoček žiadal primátora, aby k trom návrhom, o ktorých ľudia mohli hlasovať, pridal možnosť D: nepáči sa mi ani jeden návrh a žiadam architektonickú súťaž.
„Na túto stavbu – nosný systém MHD – v rámci ktorej je Starý most jeden z mnohých objektov, bola vypísaná medzinárodná súťaž. Vyhrali ju Alfa 04 spolu s Reming Consult a PIO Keramoprojekt. V súťažných podmienkach bolo, že treba navrhnúť novú nosnú konštrukciu mosta,“ hovorí Miroslav Maťaščík zo spoločnosti Alfa 04, ktorá mosty navrhla.
Dodáva, že nechápe, prečo sa súťaže nezúčastnili nespokojní architekti, ktorí žiadajú štvrtý variant. Pokračuje, že asi za dva mesiace po rozhodnutí o koncepcii podperného systému vypracovali projektanti desať variantov mosta.
„Predložené riešenia sú iba v úvodnej etape projektovania. Ak by bol čas, tak vieme predložiť nielen variant D, ale aj ďalších 5-6. Dizajn mosta je však výrazne obmedzený dopravnými a statickými podmienkami.“
Maťaščík tvrdí, že vo všeobecnosti sa dá konštatovať, že architekti nerozumejú mostom. „Mosty sa na architektúre nevyučujú a architekti ako 'umelci' pohŕdajú vedami, ako je matematika, fyzika, pružnosť a pevnosť, statika či dynamika. Pri mostoch sa funkcia dizajnéra, statika, konštruktéra a architekta dá ťažko oddeliť. Mostár musí ovládať navrhovanie mostov ako komplexný problém, kde sa jednotlivé funkcie prelínajú.“
Výnimočne sa podľa Maťaščíka môže podariť aj spolupráca mostného inžiniera a architekta. „Ale musia to byť slušní ľudia, aby to neskončilo tak, ako to často končí – že architekt si prisvojí autorstvo diela.“
Na otázku, za ktorý návrh by hlasoval on, odpovedal, že by volil variant B. Dodal však, že všetkých desať návrhov sú „jeho deti“, ale podriadi sa výberu verejnosti.
(japa)
Dráhu na moste nahradí trať v tuneli
Po dobudovaní nosného systému MHD má namiesto električky po Starom moste premávať mestský vlak v tuneli pod Dunajom.
Nosný dopravný systém MHD má v prvej etape tvoriť trať rýchlej električky. Má ísť zo Šafárikovho námestia po Bosákovu cez Starý most. Po dokončení má trať pokračovať stredom Petržalky popri Chorvátskom ramene do Janíkovho dvora.
Vtedy má však už na preklenutie rieky využívať tunel popod Dunaj, ktorý plánujú urobiť železnice do roku 2015 a budú v ňom premávať vlaky.
V tejto súvislosti vyčítali kritici projektu, že ráta s provizóriom, pre ktoré treba rekonštruovať most a nepočká radšej na realizáciu tunela.
Mesto argumentovalo, že Starý most aj tak potrebuje rekonštrukciu, lebo nevyhovuje požiadavkám európskej plavebnej komisie na šírku a výšku mosta. Faktom však je, že predpisom nevyhovuje mnoho mostov v európskych mestách.
(japa)
Vizualizácia mosta „grafity“, označená písmenom A. |
Vizualizácia mosta „perforované rebro“, označená písmenom B. |
Vizualizácia mosta „priehradovina“, označená písmenom C. |