SME
Štvrtok, 21. január, 2021 | Meniny má VincentKrížovkyKrížovky
STARÉ MESTO UŽ VIAC AKO DVA TÝŽDNE ODKLADÁ ZVEREJNENIE CENOVÝCH PONÚK

Úrad nechce ukázať ponuky

Koľko a čo ponúkli záujemcovia o lukratívne nehnuteľnosti v Starom Meste, zostáva neznáme.

STARÉ MESTO. Staromestský miestny úrad ani po dvoch týždňoch nezverejnil ponuky, ktoré mu poslali záujemcovia o sporné predaje majetku. Predaje pozemkov a nehnuteľností v oficiálnej hodnote desiatok miliónov schválili poslanci 24. júna. Poslanec Ondrej Dostál (OKS) ich však označil za problematické a dokonca v rozpore so zákonom. Podľa neho mal predávaný majetok trhovú hodnotu o sto miliónov korún vyššiu (3,32 milióna eur). Dostál spochybňuje výber odbornej komisie, lebo jedno z kritérií, podľa ktorých sa ponuky záujemcov posudzovali, závisí vraj od ich subjektívneho postoja.

Skryť Vypnúť reklamu

Redakcia si ponuky vyžiadala aj preto, že jeden zo záujemcov v telefonickom rozhovore uviedol inú cenu, ako uvádzali materiály pre poslancov.

Úrad najprv argumentoval, že ponuky sú autorské dielo záujemcov a redakciu odkázal na samotných záujemcov. Neskôr hovorkyňa Alena Kopřivová povedala, že ich zverejnia, až keď o ne redakcia požiada v zmysle infozákona. Redakcia žiadosť na úrad zaslala v pondelok.

Zatiaľ Staré Mesto zverejnilo iba dve zo zápisníc z rokovaní komisií. Cenové ponuky a spôsob, ako sa posudzovali, sa uvádzajú len v jednej.

Verejná informácia

Ivan Rončák z Transparency International si myslí, že ponuka na získanie verejného majetku je jednoznačne verejnou informáciou.

„Zákon o slobodnom prístupe k informáciám stanovil zásadu, že verejné je všetko, čo nie je tajné.“ Keď ide o nakladanie s verejnými financiami a majetkom, táto zásada dokonca prebíja aj obchodné tajomstvo, hovorí Rončák.

Skryť Vypnúť reklamu

Zákon vyslovene uvádza, že porušením alebo ohrozením obchodného tajomstva nie je sprís­tupnenie informácie, ktorá sa týka verejných financií alebo nakladania s majetkom obce. Ponuku záujemcov o kúpu nehnuteľnosti nespomína ani autorský zákon.

Dostál spochybňuje hodnotenie ponúk preto, že v jednej zo súťaží všetci uviedli rovnaký účel – výstavbu rodinného domu. Kritériom výberu pritom bola cena len zo 70 percent, zvyšných 30 percent malo byť práve posúdenie účelu.

Reálnosť ponuky

„Reálnosť ponuky sa dá posúdiť aj podľa toho, aké má ten človek referencie, aká je pravdepodobnosť, že splní, čo sľúbil,“ hovorí Marián Procházka (bez politickej príslušnosti), predseda finančnej komisie, ktorá predaje odporúčala. Hovorí, že v jednej obchodnej súťaži vyhrala najvyššia ponuka a záujemca sa vzápätí vzdal. „Mohli sme schváliť najvyššiu cenu, na ďalšom zasadnutí by sa vzdali, vybrali by sme iného, ten by sa tiež vzdal a okolo mája by sme konečne aj schválili, že to niekto kúpil,“ argumentuje.

Skryť Vypnúť reklamu

Staré Mesto je vraj jediná mestská časť, ktorá robí súťaže a má pravidlá transparentného nakladania s majetkom. „Má to úskalia nereálnych cien, pololegálnych peňazí a vplyvných skupín, ale to sa dá ťažko ukázať vopred. Cena nemôže byť jediným kritériom.“ K samotným schválených cenám predajov hovorí: „V reálnom čase sme za to viac dostať nemohli.“

Manipuláciu s obálkami odmieta úrad aj Procházka. „Všetky ponuky prišli zalepené a otvárali sa pred 13 ľuďmi,“ hovorí Procházka. Hovorkyňa úradu Kopřivová povedala, že obálky sa otvárali až pred komisiou.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  7. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  8. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  1. Hygge ako životný štýl
  2. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  5. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  6. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  7. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  8. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  9. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  10. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 33 691
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 32 608
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 13 910
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 10 243
  5. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 183
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 593
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 884
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 701
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 595
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 634
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu