RAJKA, BRATISLAVA. Wolfsthal zrejme na dlhší čas ostane jedinou obcou mimo Slovenska, kam jazdí pravidelná MHD z Bratislavy. Po tom, čo tam pred troma týždňami začala jazdiť linka spod Nového mosta, by mali o podobný typ dopravy záujem aj iné satelity Bratislavy za hranicami.
Jednou z nich je Rajka v Maďarsku, dva kilometre od Čunova. Slovákov je tam už asi 500, čiže pätina.
Vozí ľudí cestou do práce
„Záujem by určite bol,“ hovorí starosta Rajky Lajos Bazsó. Potvrdzuje to aj realitný maklér Mikuláš Rusó, ktorý v maďarskej obci pôsobí. „Keď sa rozbiehala linka do Wolfsthalu, tiež sa hovorilo o Rajke. Záujem postupne rastie,“ hovorí o lokalite. Teraz sem jazdí len autobus z Dunajskej Stredy do Petržalky. „Jeden pán okrem toho vozí ľudí vo svojom aute cestou do práce a z nej,“ hovorí Rusó. Za jazdu pýta 50 korún.
Dopravný podnik Bratislavy neuvažuje o spustení linky aj do Rajky. „Cítime tlak, aj títo obyvatelia sa chcú dostať do mesta verejnou dopravou, bude to potrebné riešiť. Nie je to však úloha mesta ani dopravného podniku,“ povedal predseda predstavenstva dopravného podniku Branislav Zahradník.
Bratislava podľa neho nemôže z rozpočtu vyrovnávať prípadnú stratu, ktorá by vznikla prevádzkovaním linky. „Sme pripravení vyhovieť dopytu, ak budú vhodne nastavené ekonomické parametre.“ Tvrdí, že treba najprv osloviť tamojšiu samosprávu.
Ešte s nikým nerokovali
Starosta Bazsó hovorí, že Rajka zatiaľ s nikým nerokovala. „Nie je to vec obecného úradu. To by museli iniciatívu najprv prejaviť slovenskí obyvatelia. Nikto sa na nás zatiaľ neobrátil,“ povedal. Ďalšou možnosťou je integrovaná doprava, ktorú spravuje župa.
Do rakúskych a maďarských obcí sa sťahujú Bratislavčania pre nižšie ceny nehnuteľností. Vznikajú tam slovenské komunity, niektoré z miestnych škôl uvažujú o zavedení slovenčiny.
Linka 901 do Wolfsthalu začala premávať po ročných rokovaniach samospráv 25. mája. Cena je 50 korún alebo 1,50 eura. Zľavnený lístok stojí polovicu.
Autor: Dorota Kráková (jéem)