BRATISLAVA. Zo 49 najväčších projektov mesta v tomto volebnom období je doteraz ukončených ani nie desať. Vyplynulo to zo správy o plnení vybraných investičných akcií, o ktorej diskutovali minulý týždeň mestskí poslanci. Kritizovali nielen pomalé tempo prác, ale aj fakt, že na niektoré stavby sa minulo vyše dvakrát viac, ako sa pôvodne zamýšľalo.
Pri stavbe semaforov na križovatke Kutlíkova–Romanova sa čerpalo namiesto 12 miliónov takmer 29 miliónov, stavba nového kúpaliska Lamač sa predražila z osem na 21 miliónov. „Mali by sme schváliť celú správu okrem týchto bodov,“ povedal poslanec a starosta Petržalky Milan Ftáčnik. Stavbou semaforov v Petržalke sa zaoberala aj mestská kontrolórka Katarína Kalasová. „Žiadne porušenie zákona sa nezistilo,“ povedala poslancom. V pôvodných plánoch sa vraj hovorilo len o svetelnej križovatke, no potom bolo treba urobiť aj obrátku pre MHD, nový priechod, prieskum vôd a stromov a iné práce.
Ftáčnik namietol, že sa mohlo urobiť nové výberové konanie a zvýšené náklady najprv dať schváliť poslancom. „Ide o kultúru vzťahu medzi poslancami a magistrátom,“ povedal. „Môžeme to tak robiť, aj keď sa tým celý proces predĺži,“ reagoval námestník primátora pre financie Milan Cílek.
Nezávislý poslanec Pavol Minárik aj ďalší kolegovia kritizovali pomalý postup pri plnení priorít. „Zdá sa mi, že poslanci si všímajú najmä tie priority, ktoré sa týkajú ich mestskej časti,“ bránila magistrát bývalá námestníčka primátora Tatiana Mikušová, tiež nezávislá. Podľa primátora Andreja Ďurkovského je najväčším problémom pri dopravných stavbách výkup pozemkov. „Nemôžeme sa dať vydierať súkromnými vlastníkmi,“ povedal. Príkladom je Vlárska ulica – má sa už roky predĺžiť z Kramárov na Kolibu.
Najvýznamnejšou prioritou mesta je nosný dopravný systém, ako sa označuje rýchloelektrička cez Petržalku do centra. Poslanci práve minulý týždeň schválili ďalšie zmluvy, ktoré predchádzajú výstavbe – o spolupráci medzi mestom a firmou Metro, a o spolupráci medzi mestom, štátom a železnicami.
Kruhový objazd vo Vrakuni
KrižovatkaHradská – Ráztočná – Dvojkrížna čaká na kruhový objazd, mesto stále nepožiadalo o stavebné povolenie. V špičke vznikajú veľké zápchy. Bývalá starostka Vrakune Ľudmila Lacková kritizovala, že za dva roky sa stihli postaviť len dve lávky, kým v iných mestách je objazd hotový za dva mesiace.
Problémom je podľa primátora Ďurkovského výkup pozemkov – nie od individuálneho majiteľa, ale Vodohospodárskeho podniku. Ten sa odvoláva na zložitý proces schvaľovania predaja pozemku, ktorý má len pár štvorcových metrov.
![]() |
Divadlo P. O. Hviezdoslava
Budovu divadla v zlom stave získalo mesto transakciou s ministerstvom kultúry. Pôvodne sa hovorilo, že už v tomto roku sa v ňom má zriadiť mestské divadlo. Primátor Ďurkovský minulý týždeň povedal, že garantuje, že to bude ešte v tomto volebnom období. Divadlo však potrebuje viac opráv, ako sa pôvodne predpokladalo. Nemá kotolňu, je v ňom zastaraná infraštruktúra. Dokonca aj inventár, ktorý ostal po súbore činohry SND, je stále v pôvodnom stave. Mesto vraj ešte neprevzalo ani jedinú stoličku, dokonca ani kľúče od budovy nemá. Ak chcú ísť ľudia z magistrátu do budovy, musí ich sprevádzať niekto z SND. FOTO SME – PAVOL FUNTÁL
![]() |
Dom na Rudnayovom námestí
Oprava domu, ktorý bol známy pomaľovanými oknami, meškala. Práce sa začali ešte v roku 2005 a mali byť hotové vlani. Potom mal byť dom sprístupnený na akcii Bratislava pre všetkých. Len v tomto roku naň mesto minulo 14 miliónov. Primátor Andrej Ďurkovský povedal, že sa tam zriadi kultúrne centrum, reprezentačné priestory pre Združenie primátorov krajských miest a v polosuteréne kaviareň. Krčma je nevhodná, lebo vedľa je dóm Sv. Martina.
V susednom objekte, ktorý vlastní cirkev, má byť múzeum sakrálnych predmetov. O jeho využití má primátor ešte rokovať s novým arcibiskupom Stanislavom Zvolenským.
FOTO SME – PETER ŽÁKOVIČ