SME
Utorok, 19. január, 2021 | Meniny má MárioKrížovkyKrížovky
HLAVNÉ MESTO SA ROZRASTÁ NA VŠETKY STRANY, ODBORNÍCI POLEMIZUJÚ, KTORÝMI SMERMI BY TO BOLO NAJLEPŠIE

Bratislava potrebuje viac miesta

V územnom pláne je určené, kam sa má mestov budúcnosti rozširovať. Niektorí vidia rozvoj aj na pozemkoch dnešného letiska, Slovnaft môže prekážať ekologicky.

Predpokladá sa, že v priebehu desaťročí by mal postupne z mesta zmiznúť ťažký priemysel.Predpokladá sa, že v priebehu desaťročí by mal postupne z mesta zmiznúť ťažký priemysel. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA)

BRATISLAVA. V hlavnom meste prakticky niet rozsiah­lych voľných plôch na výstavbu. Architekti už v minulosti riešili možný presun letiska či ťažkého priemyslu ako Slovnaft.

Hranice zmizli, dnes je otázka rozvoja na okrajoch Bratislavy, kde sa tieto areály nachádzajú, opäť aktuálna. Na mieste bývalých fabrík v intraviláne sa už stavia.

Lietadlá pri domoch

Letisko M. R. Štefánika leží v tesnej blízkosti Vajnôr, lietadlá prakticky pristávajú pri rodinných domoch. Miestna samospráva v minulosti vyjadrila obavu, že je letisko tak blízko obytných častí.

Architekt Štefan Svetko navrhuje, aby sa presťahovalo. „Svojou polohou sa stalo jednou zo základných prekážok harmonického rozvoja, samo je mestom obmedzované.“

V niektorých oblastiach sa napríklad nemôžu stavať výškové budovy pre náletový koridor, obmedzená je výška stavieb z východnej strany medzi Starým mostom a mostom Apollo.

Kapacita je otázna

Svetko si myslí, že je zmysluplnejšie postaviť nové, moderné letisko, ako investovať do rozvoja súčasného, ktoré nemusí kapacitne stačiť. Otázku letiska spracoval už v roku 1985, vtedy ho navrhoval premiestniť 30 kilometrov smerom na východ.

„Dosah z jeho prevádzky na mesto bol už v tom období neúnosný a úvahy o niekoľkonásobnom rozšírení prevádzky v nezmenených podmienkach sú absurdné.“

Tesnosť Karpát

Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií na to hovorí, že by to bolo veľmi komplikované. „Zaoberali sme sa touto otázkou,“ informovala Dana Pajdlhauserová z ministerstva.

To uvažovalo o dobudovaní letiska v Kuchyni pri Malac­kách, tam však boli dva problémy. „Priestorová tesnosť za hrebeňom Malých Karpát a nie naj­vhodnejšie možné nalietavanie pre veľkokapacitnú obchodnú dopravu, druhým je potreba Kuchyne pre rezort obrany.“

Boleráz

Iným variantom je vybudovať väčšie letisko z letiska neďaleko obce Boleráz, to by však bolo oveľa drahšie ako rozšírenie letiska M. R. Štefánika a zrejme by bolo nutné zdĺhavé vykupovanie pozemkov.

¶Svetko tvrdí, že výkup no­vých pozemkov sa niekoľkonásobne vráti predajom a využitím pozemkov starého letiska.

Ministerstvo dodáva: „Kdekoľvek by sa malo zriadiť ďalšie moderné dopravné letisko pre potreby hlavného mesta, všade bude miestnym obyvateľom prekážať.“

Ekologické obmedzenia

Už dlhšie sa hovorí o tom, že z mesta by mali zmiznúť aj posledné prevádzky ťažkého priemyslu. Takými sú Slovnaft či Gumon.

„Slovnaft je najmä ekologickým problémom. Zdroj pitnej vody na Žitnom ostrove bude mať stále väčšiu hodnotu, rovnako ako kvalita životného prostredia Bratislavy. To budú pravdepodobnejšie dôvody na jeho premiestnenie,“ hovorí hlavný architekt mesta Štefan Šlachta.

Štvrtý kvadrant

Mesto sa donedávna nemohlo rozvíjať prirodzene do šírky pre politické obmedzenia, teraz je to však inak.

„Dnes, keď hranice prestali existovať, mesto sa určite bude orientovať na takzvaný štvrtý kvadrant - priestor medzi Jarovcami, Kittsee a Bergom,“ myslí si Šlachta.

Milan Vajda z magistrátu hovorí, že rozvojové lokality sú určené v územnom pláne. Okrem štvrtého kvadrantu, kde podľa neho územní plánovači vidia veľký potenciál, je to aj územie severovýchodu. Tam sa plánuje projekt Lamačská brána.


Vláda schválila balík peňazí na rozvoj letiska M. R. Štefánika, cena a potenciál budúceho vybavenia sú privysoké na to, aby sa uvažovalo o jeho presťahovaní.

FOTO SME – MIROSLAVA CIBULKOVÁ
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prvá 2-stupňová akumulátorová snehová fréza na trhu
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  7. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  8. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  9. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  10. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  3. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  5. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  6. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  7. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  8. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  9. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  10. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 22 394
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 14 239
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 417
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 460
  5. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 741
  6. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 613
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 263
  8. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 096
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 079
  10. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 5 982
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu