SME
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky
HLAVNÉ MESTO SA ROZRASTÁ NA VŠETKY STRANY, ODBORNÍCI POLEMIZUJÚ, KTORÝMI SMERMI BY TO BOLO NAJLEPŠIE

Bratislava potrebuje viac miesta

V územnom pláne je určené, kam sa má mestov budúcnosti rozširovať. Niektorí vidia rozvoj aj na pozemkoch dnešného letiska, Slovnaft môže prekážať ekologicky.

Predpokladá sa, že v priebehu desaťročí by mal postupne z mesta zmiznúť ťažký priemysel.Predpokladá sa, že v priebehu desaťročí by mal postupne z mesta zmiznúť ťažký priemysel. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA)

BRATISLAVA. V hlavnom meste prakticky niet rozsiah­lych voľných plôch na výstavbu. Architekti už v minulosti riešili možný presun letiska či ťažkého priemyslu ako Slovnaft.

Hranice zmizli, dnes je otázka rozvoja na okrajoch Bratislavy, kde sa tieto areály nachádzajú, opäť aktuálna. Na mieste bývalých fabrík v intraviláne sa už stavia.

Lietadlá pri domoch

Letisko M. R. Štefánika leží v tesnej blízkosti Vajnôr, lietadlá prakticky pristávajú pri rodinných domoch. Miestna samospráva v minulosti vyjadrila obavu, že je letisko tak blízko obytných častí.

Architekt Štefan Svetko navrhuje, aby sa presťahovalo. „Svojou polohou sa stalo jednou zo základných prekážok harmonického rozvoja, samo je mestom obmedzované.“

V niektorých oblastiach sa napríklad nemôžu stavať výškové budovy pre náletový koridor, obmedzená je výška stavieb z východnej strany medzi Starým mostom a mostom Apollo.

Kapacita je otázna

Svetko si myslí, že je zmysluplnejšie postaviť nové, moderné letisko, ako investovať do rozvoja súčasného, ktoré nemusí kapacitne stačiť. Otázku letiska spracoval už v roku 1985, vtedy ho navrhoval premiestniť 30 kilometrov smerom na východ.

„Dosah z jeho prevádzky na mesto bol už v tom období neúnosný a úvahy o niekoľkonásobnom rozšírení prevádzky v nezmenených podmienkach sú absurdné.“

Tesnosť Karpát

Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií na to hovorí, že by to bolo veľmi komplikované. „Zaoberali sme sa touto otázkou,“ informovala Dana Pajdlhauserová z ministerstva.

To uvažovalo o dobudovaní letiska v Kuchyni pri Malac­kách, tam však boli dva problémy. „Priestorová tesnosť za hrebeňom Malých Karpát a nie naj­vhodnejšie možné nalietavanie pre veľkokapacitnú obchodnú dopravu, druhým je potreba Kuchyne pre rezort obrany.“

Boleráz

Iným variantom je vybudovať väčšie letisko z letiska neďaleko obce Boleráz, to by však bolo oveľa drahšie ako rozšírenie letiska M. R. Štefánika a zrejme by bolo nutné zdĺhavé vykupovanie pozemkov.

¶Svetko tvrdí, že výkup no­vých pozemkov sa niekoľkonásobne vráti predajom a využitím pozemkov starého letiska.

Ministerstvo dodáva: „Kdekoľvek by sa malo zriadiť ďalšie moderné dopravné letisko pre potreby hlavného mesta, všade bude miestnym obyvateľom prekážať.“

Ekologické obmedzenia

Už dlhšie sa hovorí o tom, že z mesta by mali zmiznúť aj posledné prevádzky ťažkého priemyslu. Takými sú Slovnaft či Gumon.

„Slovnaft je najmä ekologickým problémom. Zdroj pitnej vody na Žitnom ostrove bude mať stále väčšiu hodnotu, rovnako ako kvalita životného prostredia Bratislavy. To budú pravdepodobnejšie dôvody na jeho premiestnenie,“ hovorí hlavný architekt mesta Štefan Šlachta.

Štvrtý kvadrant

Mesto sa donedávna nemohlo rozvíjať prirodzene do šírky pre politické obmedzenia, teraz je to však inak.

„Dnes, keď hranice prestali existovať, mesto sa určite bude orientovať na takzvaný štvrtý kvadrant - priestor medzi Jarovcami, Kittsee a Bergom,“ myslí si Šlachta.

Milan Vajda z magistrátu hovorí, že rozvojové lokality sú určené v územnom pláne. Okrem štvrtého kvadrantu, kde podľa neho územní plánovači vidia veľký potenciál, je to aj územie severovýchodu. Tam sa plánuje projekt Lamačská brána.


Vláda schválila balík peňazí na rozvoj letiska M. R. Štefánika, cena a potenciál budúceho vybavenia sú privysoké na to, aby sa uvažovalo o jeho presťahovaní.

FOTO SME – MIROSLAVA CIBULKOVÁ
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  5. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  6. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  7. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  1. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  2. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  3. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  6. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  7. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  8. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  9. Pomáhajte čítaním
  10. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 31 504
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 072
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 939
  4. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 16 456
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 516
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 765
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 072
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 874
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 728
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 058
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu