SME

Bratislava potrebuje viac miesta

V územnom pláne je určené, kam sa má mestov budúcnosti rozširovať. Niektorí vidia rozvoj aj na pozemkoch dnešného letiska, Slovnaft môže prekážať ekologicky.

Predpokladá sa, že v priebehu desaťročí by mal postupne z mesta zmiznúť ťažký priemysel.Predpokladá sa, že v priebehu desaťročí by mal postupne z mesta zmiznúť ťažký priemysel. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA)

BRATISLAVA. V hlavnom meste prakticky niet rozsiah­lych voľných plôch na výstavbu. Architekti už v minulosti riešili možný presun letiska či ťažkého priemyslu ako Slovnaft.

Hranice zmizli, dnes je otázka rozvoja na okrajoch Bratislavy, kde sa tieto areály nachádzajú, opäť aktuálna. Na mieste bývalých fabrík v intraviláne sa už stavia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Lietadlá pri domoch

Letisko M. R. Štefánika leží v tesnej blízkosti Vajnôr, lietadlá prakticky pristávajú pri rodinných domoch. Miestna samospráva v minulosti vyjadrila obavu, že je letisko tak blízko obytných častí.

SkryťVypnúť reklamu

Architekt Štefan Svetko navrhuje, aby sa presťahovalo. „Svojou polohou sa stalo jednou zo základných prekážok harmonického rozvoja, samo je mestom obmedzované.“

V niektorých oblastiach sa napríklad nemôžu stavať výškové budovy pre náletový koridor, obmedzená je výška stavieb z východnej strany medzi Starým mostom a mostom Apollo.

Kapacita je otázna

Svetko si myslí, že je zmysluplnejšie postaviť nové, moderné letisko, ako investovať do rozvoja súčasného, ktoré nemusí kapacitne stačiť. Otázku letiska spracoval už v roku 1985, vtedy ho navrhoval premiestniť 30 kilometrov smerom na východ.

„Dosah z jeho prevádzky na mesto bol už v tom období neúnosný a úvahy o niekoľkonásobnom rozšírení prevádzky v nezmenených podmienkach sú absurdné.“

SkryťVypnúť reklamu

Tesnosť Karpát

Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií na to hovorí, že by to bolo veľmi komplikované. „Zaoberali sme sa touto otázkou,“ informovala Dana Pajdlhauserová z ministerstva.

To uvažovalo o dobudovaní letiska v Kuchyni pri Malac­kách, tam však boli dva problémy. „Priestorová tesnosť za hrebeňom Malých Karpát a nie naj­vhodnejšie možné nalietavanie pre veľkokapacitnú obchodnú dopravu, druhým je potreba Kuchyne pre rezort obrany.“

Boleráz

Iným variantom je vybudovať väčšie letisko z letiska neďaleko obce Boleráz, to by však bolo oveľa drahšie ako rozšírenie letiska M. R. Štefánika a zrejme by bolo nutné zdĺhavé vykupovanie pozemkov.

¶Svetko tvrdí, že výkup no­vých pozemkov sa niekoľkonásobne vráti predajom a využitím pozemkov starého letiska.

SkryťVypnúť reklamu

Ministerstvo dodáva: „Kdekoľvek by sa malo zriadiť ďalšie moderné dopravné letisko pre potreby hlavného mesta, všade bude miestnym obyvateľom prekážať.“

Ekologické obmedzenia

Už dlhšie sa hovorí o tom, že z mesta by mali zmiznúť aj posledné prevádzky ťažkého priemyslu. Takými sú Slovnaft či Gumon.

„Slovnaft je najmä ekologickým problémom. Zdroj pitnej vody na Žitnom ostrove bude mať stále väčšiu hodnotu, rovnako ako kvalita životného prostredia Bratislavy. To budú pravdepodobnejšie dôvody na jeho premiestnenie,“ hovorí hlavný architekt mesta Štefan Šlachta.

Štvrtý kvadrant

Mesto sa donedávna nemohlo rozvíjať prirodzene do šírky pre politické obmedzenia, teraz je to však inak.

„Dnes, keď hranice prestali existovať, mesto sa určite bude orientovať na takzvaný štvrtý kvadrant - priestor medzi Jarovcami, Kittsee a Bergom,“ myslí si Šlachta.

Milan Vajda z magistrátu hovorí, že rozvojové lokality sú určené v územnom pláne. Okrem štvrtého kvadrantu, kde podľa neho územní plánovači vidia veľký potenciál, je to aj územie severovýchodu. Tam sa plánuje projekt Lamačská brána.


Vláda schválila balík peňazí na rozvoj letiska M. R. Štefánika, cena a potenciál budúceho vybavenia sú privysoké na to, aby sa uvažovalo o jeho presťahovaní.

FOTO SME – MIROSLAVA CIBULKOVÁ

Autor: Dorota Kráková © SME

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Začínal s jednou Feliciou, dnes vozí manažérov z celého sveta
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  3. Na Marka oharka do jarka
  4. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 16 986
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 10 718
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 638
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 350
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 286
  6. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 2 814
  7. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 636
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 2 534
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Po Trumpovom ohlásení ciel začali burzy padať.

V akej fáze sa trhy nachádzajú a v čom sú rozdiely s finančnou krízou.


25
Peter Tkačenko.

Fico môže Danka buď upratať, alebo ignorovať.


16
Akciové trhy prudko klesajú.

Pohľad na portfóliá investorov nepotešia.


151
Oslavy 80. výročia oslobodenia Bratislavy na Slavíne.

Čo je Slavín a kto všetko sa tam zišiel?


77
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 674
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 286
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 70 172
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 633
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 19 155
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 10 774
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 721
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 163
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  4. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťZatvoriť reklamu