SME

Metro inšpirovalo Slovákov

Dopravoprojekt pripravuje prepojenie železničných koridorov v meste. Spolu­pracuje s architektom, ktorý riešil viedenské metro.

Stanica Schottenring leží pod dunajským kanálom.Stanica Schottenring leží pod dunajským kanálom. (Zdroj: AUTORKA)

VIEDEŇ, BRATISLAVA. Viedeň finišuje so stavbou novej linky metra. Predĺženie existujúcej trasy U2 sa stavia od roku 2002, dôvodom je futbal.

O necelé dva mesiace sa zač­ne európsky šampionát, Viedeň očakáva nával fanúšikov. Zo zahraničia by ich malo prísť asi 1,3 milióna. Zatiaľ sa nevie, koľko príde do dvojmiliónovej Viedne samotných Rakúšanov. Finálový zápas sa odohrá na Štadióne Ern­sta Happela pri Pratri. Tam však donedávna linka metra nesiahala, končila pri Dunaji.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Slovenský architekt

SkryťVypnúť reklamu

„Dokončenú stavbu odovzdáme 10. mája,“ hovorí Vladimír Šimko, slovenský architekt, ktorý je jedným z vedúcich projektantov staníc. Vo Viedni žije 18 rokov, odišiel po revolúcii, dovtedy pracoval na riešení nosného systému.

Jeho skúsenosti pri návrhu staníc využíva aj Dopravoprojekt, ktorý v Bratislave rieši prepojenie železničných koridorov TEN-T. Uvažuje sa, že by vlaky mohli nosný systém v meste sčasti nahrádzať.

Dve vhodné technológie

„Rakúšania využili pri výstavbe dve technológie, ktoré by sa mohli aplikovať aj v Bratislave,“ hovorí generálny riaditeľ Do­pravoprojektu Gabriel Koczkáš.

Stanica Praterstern sa stavala hĺbením pod ochranou stropu. Tým vznikla hala, ktorá by mala byť ako u nás Filiálka. Druhá je stanica Schottenring pri dunajskom kanáli – robila sa klasickou tunelovacou metódou, razením. Dala by sa porovnať s bu­dúcou stanicou Nivy pri rieke.

SkryťVypnúť reklamu

Zmrazovať nebude treba

Konečnú stanicu Schottenring Rakúšania predlžovali za plnej prevádzky. V tomto prípade Viedeň využila aj zmrazovanie hornín v podloží. Trať išla totiž plytko popod rieku.

V Bratislave to však zrejme nebude treba, tunel sa pravdepodobne bude raziť hlbšie pod riekou aj pre divadlo či rozostavanú Euroveu.

Bezpečnosť

Novinkou je viedenské riešenie bezpečnosti na zastávkach – Šimko hovorí, že v tomto je veda ďalej ako legislatíva. V prípade požiarov sa preto nemá unikať špeciálnymi cestami – to len zväčšuje chaos. Ľudia budú môcť bezpečne využiť obvyklé východy z metra cez eskalátory.

Holý betón

Z architektonického hľadiska sú nové viedenské stanice striedme, ale moderné. „Technika sa spája s racionálnym prevádzkovým riešením,“ hovorí architekt. Betón je bez pokrytia, Šimko to zdôvodňuje dlh­šou životnosťou a ľahším odhaľovaním porúch. Výťahy sú priehľadné, čo by malo zvýšiť bezpečnosť cestujúcich a chrániť zariadenie pred vandalmi.

SkryťVypnúť reklamu

Fakty o TEN-T

Prepojenie železničných koridorov by sa mohlo začať stavať v roku 2011, potrvá päť rokov.

Vlakom by sa potom dalo dostať na viaceré miesta v centre, napríklad na Mlynské nivy, k no­vému Národnému divadlu, na letisko či popod Dunaj do Petržalky. Tam by sa vlak napojil na budúcu rýchloelektričku.

Cez mesto by šla nová trať pod zemou. Budovanie podzem­ných častí sa podľa Dopravo­projektu dotkne ľudí minimálne. Horšie to bude napríklad pri stanici Filiálka, kde sa má tunel robiť hĺbením. Kukučínova bude mať obmedzený režim.

Celá stavba má stáť od 17 do 20 miliárd korún.

Nevyhnutná je zmena územného plánu. Štúdia Dopravo­projektu s trasami, ktorá je podkladom k zmene, je už na magistráte. Momentálne sa preveruje, či sú v nej zapracované požadované pripomienky. Prerokovanie zmeny územného plánu však môže trvať aj rok.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  4. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  5. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  6. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 102 329
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 567
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 338
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 399
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 541
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 244
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 558
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 515
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu