SME

Metro inšpirovalo Slovákov

Dopravoprojekt pripravuje prepojenie železničných koridorov v meste. Spolu­pracuje s architektom, ktorý riešil viedenské metro.

Stanica Schottenring leží pod dunajským kanálom.Stanica Schottenring leží pod dunajským kanálom. (Zdroj: AUTORKA)

VIEDEŇ, BRATISLAVA. Viedeň finišuje so stavbou novej linky metra. Predĺženie existujúcej trasy U2 sa stavia od roku 2002, dôvodom je futbal.

O necelé dva mesiace sa zač­ne európsky šampionát, Viedeň očakáva nával fanúšikov. Zo zahraničia by ich malo prísť asi 1,3 milióna. Zatiaľ sa nevie, koľko príde do dvojmiliónovej Viedne samotných Rakúšanov. Finálový zápas sa odohrá na Štadióne Ern­sta Happela pri Pratri. Tam však donedávna linka metra nesiahala, končila pri Dunaji.

Slovenský architekt

„Dokončenú stavbu odovzdáme 10. mája,“ hovorí Vladimír Šimko, slovenský architekt, ktorý je jedným z vedúcich projektantov staníc. Vo Viedni žije 18 rokov, odišiel po revolúcii, dovtedy pracoval na riešení nosného systému.

Jeho skúsenosti pri návrhu staníc využíva aj Dopravoprojekt, ktorý v Bratislave rieši prepojenie železničných koridorov TEN-T. Uvažuje sa, že by vlaky mohli nosný systém v meste sčasti nahrádzať.

Dve vhodné technológie

„Rakúšania využili pri výstavbe dve technológie, ktoré by sa mohli aplikovať aj v Bratislave,“ hovorí generálny riaditeľ Do­pravoprojektu Gabriel Koczkáš.

Stanica Praterstern sa stavala hĺbením pod ochranou stropu. Tým vznikla hala, ktorá by mala byť ako u nás Filiálka. Druhá je stanica Schottenring pri dunajskom kanáli – robila sa klasickou tunelovacou metódou, razením. Dala by sa porovnať s bu­dúcou stanicou Nivy pri rieke.

Zmrazovať nebude treba

Konečnú stanicu Schottenring Rakúšania predlžovali za plnej prevádzky. V tomto prípade Viedeň využila aj zmrazovanie hornín v podloží. Trať išla totiž plytko popod rieku.

V Bratislave to však zrejme nebude treba, tunel sa pravdepodobne bude raziť hlbšie pod riekou aj pre divadlo či rozostavanú Euroveu.

Bezpečnosť

Novinkou je viedenské riešenie bezpečnosti na zastávkach – Šimko hovorí, že v tomto je veda ďalej ako legislatíva. V prípade požiarov sa preto nemá unikať špeciálnymi cestami – to len zväčšuje chaos. Ľudia budú môcť bezpečne využiť obvyklé východy z metra cez eskalátory.

Holý betón

Z architektonického hľadiska sú nové viedenské stanice striedme, ale moderné. „Technika sa spája s racionálnym prevádzkovým riešením,“ hovorí architekt. Betón je bez pokrytia, Šimko to zdôvodňuje dlh­šou životnosťou a ľahším odhaľovaním porúch. Výťahy sú priehľadné, čo by malo zvýšiť bezpečnosť cestujúcich a chrániť zariadenie pred vandalmi.

Fakty o TEN-T

Prepojenie železničných koridorov by sa mohlo začať stavať v roku 2011, potrvá päť rokov.

Vlakom by sa potom dalo dostať na viaceré miesta v centre, napríklad na Mlynské nivy, k no­vému Národnému divadlu, na letisko či popod Dunaj do Petržalky. Tam by sa vlak napojil na budúcu rýchloelektričku.

Cez mesto by šla nová trať pod zemou. Budovanie podzem­ných častí sa podľa Dopravo­projektu dotkne ľudí minimálne. Horšie to bude napríklad pri stanici Filiálka, kde sa má tunel robiť hĺbením. Kukučínova bude mať obmedzený režim.

Celá stavba má stáť od 17 do 20 miliárd korún.

Nevyhnutná je zmena územného plánu. Štúdia Dopravo­projektu s trasami, ktorá je podkladom k zmene, je už na magistráte. Momentálne sa preveruje, či sú v nej zapracované požadované pripomienky. Prerokovanie zmeny územného plánu však môže trvať aj rok.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  7. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  2. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  3. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  7. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  8. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 699
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 528
  3. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 15 519
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 689
  5. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 10 594
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 9 991
  7. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 683
  8. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 419
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 314
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 464
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 343
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 12 103
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 343
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 335
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 7 788
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 416
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu