SME

Propelery odpočívajú v prístavoch

V sobotu 3. mája bude jeden deň premávať loď medzi Petržalkou a Starým Mestom. Je to pokus, prope­ler prestal premávať pred piatimi rokmi, neoplatil sa.

Loď Kamzík (na snímke druhá sprava), ktorá ešte pred piatimi rokmi prevážala Bratislavčanov z jedného brehu na druhý, dnes kotví v Zimnom prístave. Potrebovala by investíciu.Loď Kamzík (na snímke druhá sprava), ktorá ešte pred piatimi rokmi prevážala Bratislavčanov z jedného brehu na druhý, dnes kotví v Zimnom prístave. Potrebovala by investíciu. (Zdroj: SME – PAVOL FUNTÁL)

BRATISLAVA. Časy, keď Bratislavčanov z jedného brehu Dunaja na druhý vozila loď, sú zrejme preč. Propeler nepremáva od roku 2000, bol stratový. Pôvodný parníček Devín z 19. storočia, ktorý premával ešte v 60. ro­koch, stále existuje, no je dlhodobo odstavený.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ľudia ho nevyužívali

Zatiaľ posledné obnovenie propelera bolo koncom 90. rokov, na prevádzku prispievalo aj Staré Mesto, aj petržalská samospráva. Propeler už svoju bývalú popularitu nedosiahol a tak skončil plavbu v roku 2003.

„Ľudia, ktorí túto myšlienku živili, už zo svojich postov odišli a tiež sa zrejme aj neustále zvyšovali náklady. Loď nebola veľmi využívaná,“ hovorí Milan Vajda, ktorý v tom čase pracoval na miestnom úrade Staré Mesto. Dnes je vedúci komunikačného oddelenia magistrátu. Mnohí si podľa neho mysleli, že loď je „pekná vec“, ale sami ju účasťou nepodporili.

SkryťVypnúť reklamu

Nemá papiere

Loď Kamzík, ktorá slúžila na prepravu z jedného brehu na druhý, odpočíva v Zimnom prístave. „Nemá platné lodné doklady,“ hovorí riaditeľ osobnej dopravy Slovenskej plavby a prístavov Marek Považan. Náklady na opravu by presiahli tri milióny korún. Opraviť by bolo treba najmä ovládanie kormidla a musela by prejsť technickou kontrolou. Kamzík začal premávať v roku 1978, typovo je to katamarán. Pôvodný propeler, ktorý tu začal premávať ako prvý, bol parníček.

Kotví dlhodobo

Parníček niekoľkokrát zmenil majiteľa, dnes je v súkromných rukách, dlhodobo kotví v lodenici vo Vlčom hrdle. Prepravu z jedného brehu na druhý začal majiteľ továrne Gumon Henrich Hörnes v roku 1891.

Loď vyradili z prevádzky po 57 rokoch, keď sa skončila jej životnosť. Odvtedy horela, rekonštruovali ju a istý čas slúžila aj Telovýchovnej jednote Slávia Šamorín ako vodácky klub v Hrušovskej zátoke.

SkryťVypnúť reklamu

Ešte raz to skúsia

Napriek tomu, že obe lode, na ktoré Bratislavčania dnes už s nostalgiou spomínajú, premávať prestali, mesto pripravuje obnovenie plavby. V sobotu 3. mája by mala opäť v rámci prvého mestského majálesu počas jedného dňa premávať medzi oboma brehmi loď Žilina alebo Moskva. Lístok bude stáť 20 korún, premávať bude do večera.

Festival na dvoch brehoch

„Rozhodli sme sa to ešte vyskúšať s tým, že táto doprava bude mať zmysel,“ hovorí Vajda. Na oboch brehoch sa bude konať festival, jeho myšlienkou bude práve spojiť pravý a ľavý breh rieky.

Popoludní o 16.00 sa program presunie do Petržalky na Tyršovo nábrežie, kde bude koncert Zuzany Smatanovej, skupín Para, Horkýže Slíže, Olympic a David Koller Band. Večer o 21.45 tu bude ohňostroj.

SkryťVypnúť reklamu

Ak bude tento pokus podľa Vajdu úspešný a bude o plavbu záujem, môže to byť inšpiráciou pre mesto na obnovu rokovaní o lodi.

Historický propeler, tak ako si ho pamätajú starší Bratislavčania. Prestal premávať v roku 1968, keď ho po 57 rokoch vyradili z pre­vádzky.

FOTO – archív Romana Delikáta

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  4. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  5. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  6. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 102 335
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 569
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 343
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 394
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 541
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 246
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 556
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 515
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu