SME
Pondelok, 18. január, 2021 | Meniny má BohdanaKrížovkyKrížovky
LODE, KTORÉ KEDYSI PREVÁŽALI BRATISLAVČANOV Z JEDNÉHO BREHU NA DRUHÝ, SÚ NA DÔCHODKU

Propelery odpočívajú v prístavoch

V sobotu 3. mája bude jeden deň premávať loď medzi Petržalkou a Starým Mestom. Je to pokus, prope­ler prestal premávať pred piatimi rokmi, neoplatil sa.

Loď Kamzík (na snímke druhá sprava), ktorá ešte pred piatimi rokmi prevážala Bratislavčanov z jedného brehu na druhý, dnes kotví v Zimnom prístave. Potrebovala by investíciu.Loď Kamzík (na snímke druhá sprava), ktorá ešte pred piatimi rokmi prevážala Bratislavčanov z jedného brehu na druhý, dnes kotví v Zimnom prístave. Potrebovala by investíciu. (Zdroj: SME – PAVOL FUNTÁL)

BRATISLAVA. Časy, keď Bratislavčanov z jedného brehu Dunaja na druhý vozila loď, sú zrejme preč. Propeler nepremáva od roku 2000, bol stratový. Pôvodný parníček Devín z 19. storočia, ktorý premával ešte v 60. ro­koch, stále existuje, no je dlhodobo odstavený.

Ľudia ho nevyužívali

Zatiaľ posledné obnovenie propelera bolo koncom 90. rokov, na prevádzku prispievalo aj Staré Mesto, aj petržalská samospráva. Propeler už svoju bývalú popularitu nedosiahol a tak skončil plavbu v roku 2003.

„Ľudia, ktorí túto myšlienku živili, už zo svojich postov odišli a tiež sa zrejme aj neustále zvyšovali náklady. Loď nebola veľmi využívaná,“ hovorí Milan Vajda, ktorý v tom čase pracoval na miestnom úrade Staré Mesto. Dnes je vedúci komunikačného oddelenia magistrátu. Mnohí si podľa neho mysleli, že loď je „pekná vec“, ale sami ju účasťou nepodporili.

Nemá papiere

Loď Kamzík, ktorá slúžila na prepravu z jedného brehu na druhý, odpočíva v Zimnom prístave. „Nemá platné lodné doklady,“ hovorí riaditeľ osobnej dopravy Slovenskej plavby a prístavov Marek Považan. Náklady na opravu by presiahli tri milióny korún. Opraviť by bolo treba najmä ovládanie kormidla a musela by prejsť technickou kontrolou. Kamzík začal premávať v roku 1978, typovo je to katamarán. Pôvodný propeler, ktorý tu začal premávať ako prvý, bol parníček.

Kotví dlhodobo

Parníček niekoľkokrát zmenil majiteľa, dnes je v súkromných rukách, dlhodobo kotví v lodenici vo Vlčom hrdle. Prepravu z jedného brehu na druhý začal majiteľ továrne Gumon Henrich Hörnes v roku 1891.

Loď vyradili z prevádzky po 57 rokoch, keď sa skončila jej životnosť. Odvtedy horela, rekonštruovali ju a istý čas slúžila aj Telovýchovnej jednote Slávia Šamorín ako vodácky klub v Hrušovskej zátoke.

Ešte raz to skúsia

Napriek tomu, že obe lode, na ktoré Bratislavčania dnes už s nostalgiou spomínajú, premávať prestali, mesto pripravuje obnovenie plavby. V sobotu 3. mája by mala opäť v rámci prvého mestského majálesu počas jedného dňa premávať medzi oboma brehmi loď Žilina alebo Moskva. Lístok bude stáť 20 korún, premávať bude do večera.

Festival na dvoch brehoch

„Rozhodli sme sa to ešte vyskúšať s tým, že táto doprava bude mať zmysel,“ hovorí Vajda. Na oboch brehoch sa bude konať festival, jeho myšlienkou bude práve spojiť pravý a ľavý breh rieky.

Popoludní o 16.00 sa program presunie do Petržalky na Tyršovo nábrežie, kde bude koncert Zuzany Smatanovej, skupín Para, Horkýže Slíže, Olympic a David Koller Band. Večer o 21.45 tu bude ohňostroj.

Ak bude tento pokus podľa Vajdu úspešný a bude o plavbu záujem, môže to byť inšpiráciou pre mesto na obnovu rokovaní o lodi.

Historický propeler, tak ako si ho pamätajú starší Bratislavčania. Prestal premávať v roku 1968, keď ho po 57 rokoch vyradili z pre­vádzky.

FOTO – archív Romana Delikáta
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  2. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  5. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  7. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  8. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  9. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  10. Tipni si na Petru Vlhovú a získaj 10 eur
  1. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  2. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  3. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  4. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  5. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  6. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  7. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 22 106
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 14 308
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 310
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 465
  5. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 756
  6. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 620
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 263
  8. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 104
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 5 990
  10. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 5 880
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu