SME
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky
LODE, KTORÉ KEDYSI PREVÁŽALI BRATISLAVČANOV Z JEDNÉHO BREHU NA DRUHÝ, SÚ NA DÔCHODKU

Propelery odpočívajú v prístavoch

V sobotu 3. mája bude jeden deň premávať loď medzi Petržalkou a Starým Mestom. Je to pokus, prope­ler prestal premávať pred piatimi rokmi, neoplatil sa.

Loď Kamzík (na snímke druhá sprava), ktorá ešte pred piatimi rokmi prevážala Bratislavčanov z jedného brehu na druhý, dnes kotví v Zimnom prístave. Potrebovala by investíciu.Loď Kamzík (na snímke druhá sprava), ktorá ešte pred piatimi rokmi prevážala Bratislavčanov z jedného brehu na druhý, dnes kotví v Zimnom prístave. Potrebovala by investíciu. (Zdroj: SME – PAVOL FUNTÁL)

BRATISLAVA. Časy, keď Bratislavčanov z jedného brehu Dunaja na druhý vozila loď, sú zrejme preč. Propeler nepremáva od roku 2000, bol stratový. Pôvodný parníček Devín z 19. storočia, ktorý premával ešte v 60. ro­koch, stále existuje, no je dlhodobo odstavený.

Ľudia ho nevyužívali

Zatiaľ posledné obnovenie propelera bolo koncom 90. rokov, na prevádzku prispievalo aj Staré Mesto, aj petržalská samospráva. Propeler už svoju bývalú popularitu nedosiahol a tak skončil plavbu v roku 2003.

„Ľudia, ktorí túto myšlienku živili, už zo svojich postov odišli a tiež sa zrejme aj neustále zvyšovali náklady. Loď nebola veľmi využívaná,“ hovorí Milan Vajda, ktorý v tom čase pracoval na miestnom úrade Staré Mesto. Dnes je vedúci komunikačného oddelenia magistrátu. Mnohí si podľa neho mysleli, že loď je „pekná vec“, ale sami ju účasťou nepodporili.

Nemá papiere

Loď Kamzík, ktorá slúžila na prepravu z jedného brehu na druhý, odpočíva v Zimnom prístave. „Nemá platné lodné doklady,“ hovorí riaditeľ osobnej dopravy Slovenskej plavby a prístavov Marek Považan. Náklady na opravu by presiahli tri milióny korún. Opraviť by bolo treba najmä ovládanie kormidla a musela by prejsť technickou kontrolou. Kamzík začal premávať v roku 1978, typovo je to katamarán. Pôvodný propeler, ktorý tu začal premávať ako prvý, bol parníček.

Kotví dlhodobo

Parníček niekoľkokrát zmenil majiteľa, dnes je v súkromných rukách, dlhodobo kotví v lodenici vo Vlčom hrdle. Prepravu z jedného brehu na druhý začal majiteľ továrne Gumon Henrich Hörnes v roku 1891.

Loď vyradili z prevádzky po 57 rokoch, keď sa skončila jej životnosť. Odvtedy horela, rekonštruovali ju a istý čas slúžila aj Telovýchovnej jednote Slávia Šamorín ako vodácky klub v Hrušovskej zátoke.

Ešte raz to skúsia

Napriek tomu, že obe lode, na ktoré Bratislavčania dnes už s nostalgiou spomínajú, premávať prestali, mesto pripravuje obnovenie plavby. V sobotu 3. mája by mala opäť v rámci prvého mestského majálesu počas jedného dňa premávať medzi oboma brehmi loď Žilina alebo Moskva. Lístok bude stáť 20 korún, premávať bude do večera.

Festival na dvoch brehoch

„Rozhodli sme sa to ešte vyskúšať s tým, že táto doprava bude mať zmysel,“ hovorí Vajda. Na oboch brehoch sa bude konať festival, jeho myšlienkou bude práve spojiť pravý a ľavý breh rieky.

Popoludní o 16.00 sa program presunie do Petržalky na Tyršovo nábrežie, kde bude koncert Zuzany Smatanovej, skupín Para, Horkýže Slíže, Olympic a David Koller Band. Večer o 21.45 tu bude ohňostroj.

Ak bude tento pokus podľa Vajdu úspešný a bude o plavbu záujem, môže to byť inšpiráciou pre mesto na obnovu rokovaní o lodi.

Historický propeler, tak ako si ho pamätajú starší Bratislavčania. Prestal premávať v roku 1968, keď ho po 57 rokoch vyradili z pre­vádzky.

FOTO – archív Romana Delikáta
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  2. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  6. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  7. Pomáhajte čítaním
  8. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  9. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  10. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  1. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  2. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  5. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  6. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  7. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  10. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 31 295
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 990
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 923
  4. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 14 659
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 437
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 782
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 159
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 896
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 744
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 076
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu