SME

Popod Dunaj by železnica mohla viesť od roku 2016

Podľa plánov bude nová dopravná tepna v Bratislave vytvorená podzemným železničným spojením medzi existujúcimi železničnými stanicami Predmestie a Petržalka. Na trase bude vytvorená nová podzemná železničná stanica.

Bratislava 23. apríla (TASR) Realizácia prepojenia železničných koridorov TEN-T v Bratislave sa posunula o ďalší krok vpred. Projekt úspešne zavŕšil proces posudzovania vplyvov stavby na životné prostredie. V súčasnosti sa ukončilo prerokovávanie dopravno-urbanistickej štúdie a bol predložený jej čistopis ako podklad pre prípravu návrhu zmien a doplnkov územného plánu mesta.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V súčasnosti sa pracuje na dokumentácii stavebného zámeru. Jej úlohou je posúdenie efektívneho vynaloženia verejných financií. Schvaľovateľom dokumentácie bude Ministerstvo výstavby a regionálneho rozvoja SR, povedal pre TASR generálny riaditeľ Dopravoprojektu, a. s. Gabriel Koczkáš.

SkryťVypnúť reklamu

Ako ďalej uviedol, pre termín vydania územného rozhodnutia je momentálne rozhodujúce, ako rýchlo sa podarí zavŕšiť proces zmien a doplnkov územného plánu mesta. Nakoľko ide o projekt nadnárodného významu, predpokladáme konštruktívny a aktívny prístup všetkých zodpovedných inštitúcií a tretích strán k jednotlivým schvaľovacím procesom, spresnil s dodatkom, že vzhľadom na zložitosť celého procesu si zatiaľ nie je celkom istý, či termín do konca roka bude dodržaný.

Ak sa to podarí, dokumentácia k stavebnému zámeru a právoplatné územné rozhodnutie by mohlo byť vydané už na jar 2009. Koczkáš predpokladá, že na samotnej stavbe by sa mohlo začať pracovať od roku 2011 a dokončená by predbežne mala byť v roku 2016.

Pri výstavbe podzemného železničného koridoru v Bratislave chcú architekti uplatniť podobné postupy, aké boli použité v rámci predĺženia liniek U2 pri budovaní viedenských staníc Praterstern a Schottenring. Ich slávnostné uvedenie do prevádzky bude 10. mája tohto roku.

SkryťVypnúť reklamu

Viedenské stanice demonštrujú dve základné technológie, prostredníctvom ktorých by sa malo postupovať aj v rámci Bratislavy. Na stanici Praterstern bola použitá technika budovania hĺbením pod ochranou horného stropu, ktorá eliminuje všetky negatívne dopady na životné prostredie - čo sa týka hluku a rôznych ďalších emisií, spresnil Koczkáš. Touto technológiou by mala vzniknúť bratislavská halová stanica Filiálka a stanica Letisko.

Ako pre novinárov uviedol Vladimír Šimko, ktorý na bratislavskom projekte prepojenia železničných koridorov TEN-T spolupracuje, stanica Schottenring bola budovaná typickou tunelárskou razenou metódou. Týmto spôsobom bude v Bratislave vybudovaná stanica Centrum vedľa nového Národného divadla a stanica Nivy.

Okrem uvedených metód výstavby bola v prípade dunajského kanálu vo Viedni použitá aj technológia zmrazenia horniny. Ako upozornil Koczkáš, v Bratislave nemusí dôjsť k použitiu tohto postupu z toho dôvodu, že tunel pod Dunajom bude vedený v oveľa väčších hĺbkach, kde sú priaznivejšie geotechnické podmienky.

SkryťVypnúť reklamu

V rámci zachovania požiarnej bezpečnosti staníc je do projektu začlenená aktívna bezpečnostná vzduchotechnika, ktorá zabezpečuje bezpečný únik cestujúcich v prípade vypuknutia požiaru. Sú to technológie, ktoré určitým protiprúdovým vetraním zabezpečujú ochranu cestujúcich v rámci únikových ciest. Tým pádom netreba budovať samostatné únikové trasy. V prípade potreby budú v rámci úniku použité bežné cesty, objasnil Šimko. Princíp požiarneho zabezpečenia funguje tým spôsobom, že v mieste predpokladaného požiaru dôjde k intenzívnemu odsávaniu dymu a vzniknutého tepla.

Prepojenie železničných koridorov TEN-T je súčasťou budúcej európskej magistrály Paríž-Štrasburg-Viedeň-Bratislava. Samotný projekt sa skladá z troch stavieb. Dve z nich zasahujú širšie centrum Bratislavy, tretia je od Devínskej Novej Vsi po štátnu hranicu s Rakúskom.

Podľa plánov bude nová dopravná tepna v Bratislave vytvorená podzemným železničným spojením medzi existujúcimi železničnými stanicami Predmestie a Petržalka. Na trase bude vytvorená nová podzemná železničná stanica Filiálka a tri nové podzemné železničné zastávky Slovany, Nivy a Centrum.

Najhlavnejšou časťou projektu prepojenia je stavba vedúca od železničnej stanice Rača cez stanicu Predmestie, Filiálku až po železničnú stanicu Petržalka. V rozhodujúcej miere bude úsek vedený v tuneloch. Druhou najvýznamnejšou stavbou je napojenie letiska Milana Rastislava Štefánika na železničnú štruktúru mesta. Pre optimalizáciu prípravy aj výstavby je táto časť projektu rozdelená na tri úseky.

Prvým je zdvojkoľajnenie železničnej trate od stanice Petržalka po štátnu hranicu smerom na Kittsee, druhý je úsek zdvojkoľajnenia trate medzi bratislavskými stanicami Hlavná stanica a Nové Mesto. Tretí úsek je samotné železničné zapojenie letiska zo smeru Petržalka aj zo smeru Bratislava Nové Mesto, ktoré bude tiež vedené v tuneli respektíve na estakáde.

Investorom projektu prepojenia železničných koridorov TEN-T v Bratislave sú Železnice SR. Predpokladá sa jeho výrazné spolufinancovanie zo zdrojov EÚ. Predbežný odhad finančnej investície na realizáciu projektu sa pohybuje okolo 20 miliárd korún (615, 896 milióna eur). Celú projektovú a inžiniersku prípravu projektu zabezpečuje spoločnosť DI Koridor, s.r.o., ktorú na základe podmienok verejnej súťaže založili a jej akcionármi sú spoločnosť Dopravoprojekt, a.s. a Infraprojekt, s.r.o.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Deň narcisov už po piatykrát v dm
  2. Nissan Qashqai: Facelift prináša množstvo inovatívnych vylepšení
  3. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  4. Gymnazisti z Nového Mesta nad Váhom sa h3kovali
  5. Aj jedenáste ocenenie Slovak Superbrands Award putuje do dm
  6. Autocentrá AAA AUTO už za prvý štvrťrok predali 26 000 vozidiel
  7. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  8. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 843
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 8 611
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 5 106
  4. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy 3 965
  5. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 140
  6. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 911
  7. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike 2 383
  8. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte 2 123
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 110 855
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 79 848
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 313
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 174
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 33 843
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 634
  7. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 18 472
  8. Lucia Nicholsonová: List ministerke s hollywoodskym úsmevom 12 082
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu