SME
Streda, 27. október, 2021 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Popod Dunaj by železnica mohla viesť od roku 2016

Podľa plánov bude nová dopravná tepna v Bratislave vytvorená podzemným železničným spojením medzi existujúcimi železničnými stanicami Predmestie a Petržalka. Na trase bude vytvorená nová podzemná železničná stanica.

Bratislava 23. apríla (TASR) Realizácia prepojenia železničných koridorov TEN-T v Bratislave sa posunula o ďalší krok vpred. Projekt úspešne zavŕšil proces posudzovania vplyvov stavby na životné prostredie. V súčasnosti sa ukončilo prerokovávanie dopravno-urbanistickej štúdie a bol predložený jej čistopis ako podklad pre prípravu návrhu zmien a doplnkov územného plánu mesta.

V súčasnosti sa pracuje na dokumentácii stavebného zámeru. Jej úlohou je posúdenie efektívneho vynaloženia verejných financií. Schvaľovateľom dokumentácie bude Ministerstvo výstavby a regionálneho rozvoja SR, povedal pre TASR generálny riaditeľ Dopravoprojektu, a. s. Gabriel Koczkáš.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako ďalej uviedol, pre termín vydania územného rozhodnutia je momentálne rozhodujúce, ako rýchlo sa podarí zavŕšiť proces zmien a doplnkov územného plánu mesta. Nakoľko ide o projekt nadnárodného významu, predpokladáme konštruktívny a aktívny prístup všetkých zodpovedných inštitúcií a tretích strán k jednotlivým schvaľovacím procesom, spresnil s dodatkom, že vzhľadom na zložitosť celého procesu si zatiaľ nie je celkom istý, či termín do konca roka bude dodržaný.

Ak sa to podarí, dokumentácia k stavebnému zámeru a právoplatné územné rozhodnutie by mohlo byť vydané už na jar 2009. Koczkáš predpokladá, že na samotnej stavbe by sa mohlo začať pracovať od roku 2011 a dokončená by predbežne mala byť v roku 2016.

Pri výstavbe podzemného železničného koridoru v Bratislave chcú architekti uplatniť podobné postupy, aké boli použité v rámci predĺženia liniek U2 pri budovaní viedenských staníc Praterstern a Schottenring. Ich slávnostné uvedenie do prevádzky bude 10. mája tohto roku.

Skryť Vypnúť reklamu

Viedenské stanice demonštrujú dve základné technológie, prostredníctvom ktorých by sa malo postupovať aj v rámci Bratislavy. Na stanici Praterstern bola použitá technika budovania hĺbením pod ochranou horného stropu, ktorá eliminuje všetky negatívne dopady na životné prostredie - čo sa týka hluku a rôznych ďalších emisií, spresnil Koczkáš. Touto technológiou by mala vzniknúť bratislavská halová stanica Filiálka a stanica Letisko.

Ako pre novinárov uviedol Vladimír Šimko, ktorý na bratislavskom projekte prepojenia železničných koridorov TEN-T spolupracuje, stanica Schottenring bola budovaná typickou tunelárskou razenou metódou. Týmto spôsobom bude v Bratislave vybudovaná stanica Centrum vedľa nového Národného divadla a stanica Nivy.

Okrem uvedených metód výstavby bola v prípade dunajského kanálu vo Viedni použitá aj technológia zmrazenia horniny. Ako upozornil Koczkáš, v Bratislave nemusí dôjsť k použitiu tohto postupu z toho dôvodu, že tunel pod Dunajom bude vedený v oveľa väčších hĺbkach, kde sú priaznivejšie geotechnické podmienky.

Skryť Vypnúť reklamu

V rámci zachovania požiarnej bezpečnosti staníc je do projektu začlenená aktívna bezpečnostná vzduchotechnika, ktorá zabezpečuje bezpečný únik cestujúcich v prípade vypuknutia požiaru. Sú to technológie, ktoré určitým protiprúdovým vetraním zabezpečujú ochranu cestujúcich v rámci únikových ciest. Tým pádom netreba budovať samostatné únikové trasy. V prípade potreby budú v rámci úniku použité bežné cesty, objasnil Šimko. Princíp požiarneho zabezpečenia funguje tým spôsobom, že v mieste predpokladaného požiaru dôjde k intenzívnemu odsávaniu dymu a vzniknutého tepla.

Prepojenie železničných koridorov TEN-T je súčasťou budúcej európskej magistrály Paríž-Štrasburg-Viedeň-Bratislava. Samotný projekt sa skladá z troch stavieb. Dve z nich zasahujú širšie centrum Bratislavy, tretia je od Devínskej Novej Vsi po štátnu hranicu s Rakúskom.

Podľa plánov bude nová dopravná tepna v Bratislave vytvorená podzemným železničným spojením medzi existujúcimi železničnými stanicami Predmestie a Petržalka. Na trase bude vytvorená nová podzemná železničná stanica Filiálka a tri nové podzemné železničné zastávky Slovany, Nivy a Centrum.

Najhlavnejšou časťou projektu prepojenia je stavba vedúca od železničnej stanice Rača cez stanicu Predmestie, Filiálku až po železničnú stanicu Petržalka. V rozhodujúcej miere bude úsek vedený v tuneloch. Druhou najvýznamnejšou stavbou je napojenie letiska Milana Rastislava Štefánika na železničnú štruktúru mesta. Pre optimalizáciu prípravy aj výstavby je táto časť projektu rozdelená na tri úseky.

Prvým je zdvojkoľajnenie železničnej trate od stanice Petržalka po štátnu hranicu smerom na Kittsee, druhý je úsek zdvojkoľajnenia trate medzi bratislavskými stanicami Hlavná stanica a Nové Mesto. Tretí úsek je samotné železničné zapojenie letiska zo smeru Petržalka aj zo smeru Bratislava Nové Mesto, ktoré bude tiež vedené v tuneli respektíve na estakáde.

Investorom projektu prepojenia železničných koridorov TEN-T v Bratislave sú Železnice SR. Predpokladá sa jeho výrazné spolufinancovanie zo zdrojov EÚ. Predbežný odhad finančnej investície na realizáciu projektu sa pohybuje okolo 20 miliárd korún (615, 896 milióna eur). Celú projektovú a inžiniersku prípravu projektu zabezpečuje spoločnosť DI Koridor, s.r.o., ktorú na základe podmienok verejnej súťaže založili a jej akcionármi sú spoločnosť Dopravoprojekt, a.s. a Infraprojekt, s.r.o.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vraciame spoločnosti priazeň, ktorú nám už 30 rokov prejavuje
  2. Ako by ste chceli bývať? Zapojte sa do prieskumu o bývaní
  3. Ocenenie získali Innovatrics, Kellys Bicycles a Bivio
  4. Adecco: Personálna agentúra má byť pre klienta partnerom
  5. Chcete dočasné tetovanie, používajte Hennu
  6. Ako získať nabíjaciu kartu k novému elektromobilu?
  7. Takto ochránite peniaze pred infláciou
  8. Digitálne zručnosti žiakov a študentov podporí Nadácia Orange
  9. Vyťahovanie zapadnutého jazyka je mýtus
  10. Heľenine oči zahrajú hit o obchvate Prešovčanom z kamióna
  1. 365.bank prináša digitálnu hypotéku s možnosťou podania žiadosti
  2. EUBA udelila čestné vedecké hodnosti „doctor honoris causa“
  3. Miška ochrnula z minúty na minútu, teraz pre ňu svitá nová nádej
  4. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  5. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  6. Digitálne zručnosti žiakov a študentov podporí Nadácia Orange
  7. Chcete dočasné tetovanie, používajte Hennu
  8. Vyťahovanie zapadnutého jazyka je mýtus
  9. Heľenine oči zahrajú hit o obchvate Prešovčanom z kamióna
  10. Spoľahlivá energia a úspora technológiami
  1. NDS otvára nový úsek diaľnice D1, západný obchvat Prešova 10 300
  2. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom 9 644
  3. Chladené halušky? Od tejto firmy si ich obľúbili na Slovensku 9 477
  4. Peniaze začali strácať hodnotu, treba sa brániť! 5 291
  5. Najtajnejšie ponuky módnych kúskov v Európe – iba na pozvanie 5 265
  6. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania 3 706
  7. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 2 925
  8. Heľenine oči zahrajú hit o obchvate Prešovčanom z kamióna 2 644
  9. Chcete ušetriť na aute? Namiesto kúpy si ho prenajmite 2 498
  10. Nechajte kryptomeny na Fumbi 2 100
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  2. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  3. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  4. Anton Sládek: Bratislava - Klemensova ulica
  5. Anton Sládek: Bratislava - budova bývalej sociálnej poisťovne na Bezručovej - interiér
  6. Martin Pekár: Prečo limit 130 km/h život v Bratislave nezlepší
  7. Anton Sládek: Príjemné detaily na Radlinského ulici
  8. Matej Vagač: Park na Kollárovom námestí opäť v ohrození...
  1. Matúš Lazúr: Neočkovaní dôchodcovia si vianočné príspevky nezaslúžia 15 235
  2. Věra Tepličková: Nepoškvrnené očkovanie - ďalší zázrak alebo zvrátenosť vlády neboráka Hegera? 9 024
  3. Rastislav Čurma: Kde zobrať vodičov kamiónov (Hommo na ceste zavadzalis) 7 702
  4. Stanislav Martinčko: Veno pre drahú nevestu z úradu práce v Pezinku?? 5 387
  5. Tereza Krajčová: Anglický denník: 16. S panickou poruchou v zahraničí alebo na maličkostiach záleží 4 563
  6. Július Kovács: Kaliňák a Počiatek ma chcú dostať do basy pomocou justičnej a policajnej mafie, dodnes ju riadi Fico, lebo som upozornil na ich zlodejstvá. 4 498
  7. Jiří Ščobák: Paní Záborská, jste zbabělec! Dovedete cílit jen na nejsnadnější cíl - ženy 4 320
  8. Martina Hilbertová: Zomrela Gruberová, ktorú sme za komunizmu nemohli počúvať 3 823
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
Skryť Zatvoriť reklamu