BRATISLAVA. Región na juh od Bratislavy potrebuje novú cestu. Jediný ťah, ktorý teraz spája tamojšie obce s hlavným mestom, je cesta I/63. Denne ňou prejde 40-tisíc áut, ráno aj poobede sú tam zápchy.
Desať starostov a primátorov z regiónu sa minulý týždeň dohodlo, že začnú petíciu za urýchlenú výstavbu rýchlostnej komunikácie R7.
Nová cesta má smerovať z Bratislavy do Lučenca, kde by sa napojila na cestu R2. Vzniklo by tak súvislé prepojenie z Bratislavy do Košíc.
Preraziť do parlamentu
Podpisy chcú obce začať zbierať zajtra. „Akciu rozbehneme v päťsto mestách a obciach, v ktorých žije asi milión obyvateľov,“ povedal starosta Dunajskej Lužnej Ladislav Cingel.
Hárky budú nasledujúce dva mesiace všade, kde sa sústreďuje veľa ľudí – v obchodoch, u lekára aj na futbalovom ihrisku.
Cingel dúfa, že sa podarí získať aspoň 100-tisíc podpisov. Ak petícia prekročí túto hranicu, musí sa ňou podľa zákona zaoberať parlament.
Plán, ale nie priorita
Nová cesta je podľa ministerstva dopravy zaradená do plánu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest do roku 2010, v médiách sa ako reálny termín hovorilo o roku 2013.
„To je neskoro, dovtedy tu bude kolaps,“ hovorí Cingel. „Spokojní by sme boli, keby sa nová cesta dostala do programového vyhlásenia budúcej vlády, ktorá vzíde z volieb v roku 2010.“
Každým dňom sa do satelitných miest v okolí Bratislavy sťahujú noví obyvatelia, pribúdajú podnikatelia. Ľudia pritom nemajú inú možnosť ako používať cestu I/63. Dá sa síce obísť uličkami v intraviláne obcí, ale autá sa znova len stretnú na hlavnej.
Stará cesta spôsobuje problémy aj obciam. V Šamoríne zatiaľ dopravu spomalili kruhovým objazdom, v Dunajskej Lužnej postavili z obecných peňazí semafory. Aj tam však uvažujú o kruhovom objazde pri vjazde od Šamorína, kde v poslednom čase zomrelo šesť ľudí.
Na cestu R7 je podľa ministerstva vypracovaná technická štúdia. Prvý úsek po Dunajskú Lužnú sa pripomienkuje z hľadiska vplyvov na životné prostredie.
V hre sú ešte stále tri varianty cesty. Variant A, ktorý má viesť od Prístavného mosta, podporuje bratislavský magistrát, je zapísaný aj do územného plánu mesta i župy. Proti sú ochranári, lebo trasa sa má dotýkať cenných prírodných území.
Hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík odmietol, že by boli prípravy na cestu R7 zabrzdené. „Stavba však nie je medzi prioritami vlády a to je pre nás rozhodujúce.“ Znamená to, že štát dal na prípravu niekoľko miliónov v porovnaní s miliardami, ktoré idú na prioritné stavby.
Fakty o R7
Má byť súčasťou obchvatu Bratislavy, ktorého hlavným prvkom má byť diaľnica D4.
Variant A má viesť od rondelu pod Prístavným mostom západne od Dunajskej Lužnej, kým varianty B a C idú od Ulice svornosti na severovýchod menším či väčším oblúkom.