SME

Július Satinský: Chlapci z Dunajskej ulice

Otec môjho spolužiaka bol beusák. Pred polstoročím sa ešte všetci električkári – vodiči aj sprievodcovia – volali beusáci. Beus znamenalo skratku pre Bratislavskú elektrickú účastinnú spoločnosť a patrili jej všetky električky aj s remízou.

Hotel Dax stál rovno po ceste na Hlavnú stanicu. Kto sa zasedel v príjemnej kaviarni – zmeškal vlak.Hotel Dax stál rovno po ceste na Hlavnú stanicu. Kto sa zasedel v príjemnej kaviarni – zmeškal vlak. (Zdroj: Archív J.S.)

Beusáci boli hrdí na svoju uniformu a mnohí z nich sa starali o dobrú náladu pri cestovaní. Pamätám sa, ako jeden hral nešikovného, a vždy keď nám mal cviknúť lístok, zjojkol, že si cvikol do prsta. Celá električka sa smiala a on ten fór neúnavne opakoval o niekoľko zastávok ďalej s novými „obeťami“.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na beusákov som si spomenul, lebo v roku 2000 by oslávili 105. výročie prvej jazdy bratislavskej električky. Premávala z Hlavnej stanice po Tereziánsku štvrť (na dunajskom nábreží v miestach, kde je teraz Rybársky cech). Jedna jazda stála v roku 1895 desať grajciarov. Na grajciare sa už nepamätám, ale som šťastným majiteľom pamätnej mince v cene 200 Sk, ktorú vydala naša Štátna banka v roku 1995 k stému výročiu beusákov.

SkryťVypnúť reklamu

Prvá trať mala dvanásť zastávok. Z konečnej na stanici šla električka dolu popri hoteli Dax (prvá zastávka), potom stála pri hostinci Tivoli (roh Štefánikovej a Lermontovovej), na Suchom Mýte, pri Kostole sv. Trojice (štvrtá zastávka), pri poštovom úrade, Chlebovom trhu (ten bol pri Dunajskej, v miestach, kde potom postavili Manderlák).

Prvá električka stála aj pri Ružovej ulici, pri hoteli Carlton a pokračovala v ceste okolo mestského pivovaru na Vydricu až po konečnú v Tereziánskej štvrti. Beusáci mali krásne odznaky, na ktorých bol Bratislavský hrad, a ich rodinní príslušníci sa vozili zadarmo.

Osud sprievodcov a sprievodkýň v električkách bol v tomto storočí nemilosrdný. Najprv predávali lístky postojačky. K povinnostiam patrilo aj potiahnuť za šnúru a dať signál na odchod zo zastávky. Tí, čo boli menšieho vzrastu, museli za šnúrou vyskakovať. To bolo zvlášť veselé. Keď začalo byť zamestnaných v BEUS-e čoraz viac žien, vznikli v nových vozňoch pokladnice, v ktorých sprievodkyne sedeli. Cvikali líst­ky v pohodlí – ale ani to netrvalo dlho. V 70. rokoch už pomaly sprievodcovia mizli a nahradili ich postupne automaty. Minule mi spolužiak ukazoval štikacie kliešte, ktoré používala jeho mama beusáčka.

SkryťVypnúť reklamu

Pamätám sa, že pre deti, ktoré sa chceli hrať na beusákov, predávali v hračkárstve malé klieštiky s napodobeninami líst­kov na električku a malými brašničkami na peniaze. Všetko sa za môjho života v našom meste veľmi zmenilo – len koľajnice zostali.

Večná škoda, že sa neobnovuje električková trať z Bratislavy do Viedne! Pritom na veľkom úseku trate koľajnice prežili celých tých päťdesiat rokov – sú tam! Nikto na nich nejazdí, ale sú tam! Čo by som za to dal, keby sme zasa mohli chodiť električkou do viedenských divadiel alebo len tak – na nákupy!

Možno raz napadne osvietených pánov na radniciach dohodnúť sa na rekonštrukcii trate. Možno by znovu vztýčila hlavu aj Bratislavská elektrická účastinná spoločnosť.

Pokračovanie nabudúce

SkryťVypnúť reklamu

Súčasťou edície Bratislava – Pressburg, ktorú vydáva Albert Marenčin – Vydavateľstvo PT, je aj kniha Júliusa Satinského Chlapci z Dunajskej ulice. Autor v nej spomína na roky prežité na Dunajskej ulici. Najprv býval v starom dome č. 56 oproti detskému parku, potom nad Liga pasážou a napokon v modernom činžiaku na dolnom konci ulice.

Vo Vydavateľstve PT Alberta Marenčina v edícii Bratislava – Pressburg vyšli ešte knihy: Karl Benyovszky – Malebné zákutia a dvory starého Prešporka, Prechádzka starým Prešporkom, Obrázky z prešporského geta (aj v nemeckom jazyku), Tajuplné povesti zo starého Preš­porka, Železná studnička; Tivadar Ortvay – Ulice a námestia Bratislavy – Podhradie, Ferdinandovo Mesto, Mesto Františka Jozefa, Staré Mesto; Július Satinský – Polstoročie s Bratislavou; Peter Ševčovič – Z kuchyne prešporských vodníkov; Jozef Hanák – Bratislavskí fotografi a ďalšie.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 219
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 233
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 12 050
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 7 076
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 773
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 5 182
  7. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 4 604
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 543
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu