SME
Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky
NA BRATISLAVSKÝCH TRATIACH SA TAK AKO V OSTRAVE ELEKTRIČKY ZRAZIŤ NEMÔŽU

Ostravská nehoda nehrozí

Na jednokoľajových tratiach, ktoré v Bratislave kedysi fungovali, bezpečnosť zaisťoval štafetový kolík.

V Bratislave hrozia nehody električiek skôr pre zlyhanie ľudského faktora, ako bola tá z januára tohto roka v Karlovej Vsi.V Bratislave hrozia nehody električiek skôr pre zlyhanie ľudského faktora, ako bola tá z januára tohto roka v Karlovej Vsi. (Zdroj: SME – PETER ŽÁKOVIČ)

OSTRAVA, BRATISLAVA. Zrážka dvoch oproti idúcich električiek, aká sa stala minulý piatok v Ostrave, v Bratislave nehrozí. Nemá jednokoľajové trate. Rizikový je tu skôr havarijný stav koľají a ľudské zlyhanie.

Agentúra ČTK oznámila, že pri ostravskej nehode zomreli traja ľudia, niekoľko desiatok bolo zranených, viacerí ťažko. Jeden z vodičov električky zrejme nerešpektoval zákaz vjazdu na jednokoľajovú trať, jeho vozidlo sa čelne zrazilo s ďalšou električkou.

Cez trať len s kolíkom

Vladimír Rafaj z bratislavského dopravného podniku povedal, že v Bratislave jednokoľajová trať nie je. Michal Dekánek zo združenia mhd.sk hovorí, že v časoch, keď mesto ešte jednokoľajky malo, bezpečnosť zaisťoval štafetový princíp. „Vodič mohol cez trať prejsť len s akýmsi štafetovým kolíkom. Ten potom od neho prevzal vodič električky, ktorá mala prejsť v opačnom smere.“

Rafaj povedal, že čelná zrážka vozidiel by sa teoreticky mohla stať na výhybke, ak by vodič prehliadol jej postavenie. Viaceré nehody električiek v Bratislave sa spájajú so zlyhaním vodiča. „Môže upadnúť do mikrospánoku alebo sa dostatočne nevenuje riadeniu. Nedá sa to predvídať.“

Príkladom je nehoda z januára tohto roka. Električka č. 12 v smere z centra narazila do posledného vozňa električky, ktorá stála pred ňou na zastávke Jurigovo námestie. Päť ľudí museli odviezť na ošetrenie, zranili sa iba ľahko.

Vážnejšie následky mala nehoda z roku 2006. Električka narazila do dvoch súprav odstavených pred tunelom na Nábreží L. Svobodu. Zranilo sa 18 ľudí.

Rizikové miesta

Odborník na MHD Michal Klátik hovorí, že medzi rizikové úseky patrí tunel, ktorý by sa mal tento rok opravovať. V havarijnom stave je aj trať na Miletičovej. „Na obidvoch mies­tach je obmedzená rýchlosť. Pri dodržaní všetkých pravidiel je malá šanca nehody.“ Potvrdzuje to Rafaj. „Na týchto miestach by sa nemohla stať veľká nehoda, skôr by sa mohla poškodiť trať alebo vozidlo. Znížená rýchlosť je prevenciou.“

Dekánek za rizikový faktor považuje aj chýbajúcu preferenciu električiek, cez križovatky neprejdú prednostne. „Za určitých poveternostných okolností môže električka, ktorá ide plnou traťovou rýchlosťou a tesne pred križovatkou jej naskočí červená, dostať šmyk.“ Signalizácia pre eleketričky nemá oranžovú, vozidlo by preletelo križovatku na červenú.

Vodičovi, ktorý nehodu v Ostrave zavinil, hrozí trestné stíhanie za všeobecné ohrozenie. Ak by sa podobný prípad stal na Slovensku, nie je isté, či by čelil rovnakému obvineniu. „Skúmame všetky okolnosti nehody, mieru zavinenia,“ povedal Viktor Plézl z Prezídia Policajného zboru SR. „Museli by sme mať dostatok dôkazov na to, že vodič pochybil.“

Tragédia z Košíc

Tento rok si Košice pripomenú 30. výročie tragickej nehody, pri ktorej zomrelo deväť ľudí a desiatky sa zranili.

Pred ôsmou ráno 30. októbra zlyhali brzdy električky číslo 6, ktorá išla z kopca na Triede SNP a viezla asi 200 cestujúcich.

Vozidlo sa neovládateľne rútilo dolu kopcom a pri amfiteátri sa vykoľajilo, najprv predný, potom aj zadný vozeň.

Košice chcú na počesť nehody osadiť pamätník.

Jednu z najväčších dopravných tragédií stvárnili aj televízni tvorcovia v hranom dokumente.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Hygge ako životný štýl
  4. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  5. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  6. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  7. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  8. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  9. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  10. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 34 259
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 33 277
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 13 616
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 160
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 10 077
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 626
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 973
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 714
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 666
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 564
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu