SME
Nedeľa, 24. január, 2021 | Meniny má TimotejKrížovkyKrížovky
PENTA SĽUBUJE, ŽE NOVÁ ŠTVRŤ VYRIEŠI DOPRAVU V SEVEROZÁPADNOM MESTE, NIEKTORÍ SA BOJA OPAKU

Brána: najviac debát je o doprave

Zámer Lamačská brána sa má začať stavať koncom roka. Z polí sa stane obchodné a obytné centrum, denne tu bude pracovať asi 3,5-tisíca ľudí, bývať ich tu bude 2300. Dopravné riešenie má stáť viac ako miliardu korún.

Štvrť The Port (Brána) má priniesť služby a obchody pre celý západ mesta, ale aj pre Záhorie.Štvrť The Port (Brána) má priniesť služby a obchody pre celý západ mesta, ale aj pre Záhorie. (Zdroj: VIZUALIZÁCIA – WWW.THEPORT.SK)

BRATISLAVA. Obyvatelia, ktorých sa dotkne výstavba projektu The Port (Brána) na severozápade mesta sa nevedia zhodnúť, či bude znamenať nové zahustenie autami, alebo vyriešenie dopravných problémov na desaťročia dopredu.

Nová štvrť by mala postupne vzniknúť v trojuholníku medzi Lamačom, Záhorskou Bystricou, Devínskou Novou Vsou a Dúbravkou na ploche asi 250 hektárov. Nebude sa však týkať len Bratislavčanov.

Aj Záhorie a Rakúsko

Pozemky pri dnešnom krematóriu, kde sú polia, sú budúcou spádovou oblasťou pre celý región. Rozvoj tu určuje aj územný plán. Vedie tadiaľ diaľnica D2 na Brno a Čechy, ťah na Záhorie so satelitnými mestami a obcami, železnica a blízko sú rakúske hranice.

Do konca roku 2009 by tu mala vzniknúť obchodná štvrť s menším pomerom bytov a kancelárií, neskôr, v ďalších eta­pách vznikne rezidenčný komplex so službami. Denne by sem mali dochádzať tisíce ľudí a ďalšie tisíce tu budú bývať. Časť obyvateľov regiónu sa teší, že nebudú musieť za veľkými nákupmi cestovať ďaleko, časť sa bojí ešte plnších ciest.

Doprava za vyše miliardy

„Tí, čo idú na Záhorie, idú buď po diaľnici, alebo cez Lamač. A súčasné cesty sa už nemajú kam rozširovať. Bude to katastrofa,“ komentoval na verejnom prerokovaní zámer jeden z obyvateľov.

„Preťažená cesta cez Lamač bude minulosťou,“ reagoval Juraj Šaštinský z Penty. Investor plánuje vynaložiť na dopravné stavby 1,2 miliardy korún. Bude sa predlžovať Saratovská ulica aj s električkovou traťou a predĺženie sa rozšíri na štyri pruhy. Dnes sa chodí úzkym priechodom popod železnicu od Agátovej ulice.

Veľká zmena čaká zjazd z diaľnice, nazývaný Diamant. „Bude riešený ako veľká okružná križovatka s bezkolíznym napojením,“ hovorí Mária Kocianová, ktorá vypracúvala dop­ravnú štúdiu. Nebezpečná križovatka pri krematóriu na Devínsku Novú Ves bude svetelná.

Električka do Devínskej

V ďalších etapách by sa sem mala predlžovať hlavná ulica v Devínskej Novej Vsi, Eisnerova ulica. Vďaka tomu by do Devínskej mala viesť aj električka, čo by zjednodušilo spojenie s mestom. Teraz sem chodia tri linky autobusov, niektorí na dochádzanie do centra využívajú každý deň vlak. Tento projekt by však mal byť v réžii mesta či viacerých investorov.

Investor ráta sa aj s novým pripojením plánovanej diaľnice D4 na D2 križovatkou Stupava juh, ktorú má v pláne budovať Národná diaľničná spoločnosť.

Oblasti sa tiež týka plánované prepojenie Lamača a Dúbravky pri bývalom obchodnom dome Lamač. To chce riešiť župa.

„Niektoré otázky treba zodpovedať na úrovni územného plánu mesta, ale nezostanú nedoriešené. Keď nebude infra­štruk­túra, stavať sa nebude,“ povedal včera Stanislav Tokoš z referátu územného plánovania magistrátu.

Podľa investora všetky dotknuté mestské časti projekt podporujú, západnej časti Bratislavy polyfunkčné centrum chýba.

Zámer možno pripomienkovať do 15. apríla.

Fakty o projekte

Predĺženie Saratovskej sa nezaobíde bez výkupu pozemkov, ktoré sú dnes záhradkárske.

Vyjadriť sa chcú environmentalisti, ide o posledné nezastavané územie, ktoré je migračným koridorom medzi Devínskou Kobylou a Malými Karpatmi.

Bude potrebná rekonštrukcia čističky odpadových vôd pre túto oblasť, už teraz má totiž naplnenú kapacitu. Zväčšovať sa ale má až v ďalších etapách výstavby projektu.(dot)

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 39 431
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 37 630
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 10 383
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 343
  5. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 007
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 962
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 226
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 942
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 742
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 637
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu