SME

Brána: najviac debát je o doprave

Zámer Lamačská brána sa má začať stavať koncom roka. Z polí sa stane obchodné a obytné centrum, denne tu bude pracovať asi 3,5-tisíca ľudí, bývať ich tu bude 2300. Dopravné riešenie má stáť viac ako miliardu korún.

Štvrť The Port (Brána) má priniesť služby a obchody pre celý západ mesta, ale aj pre Záhorie.Štvrť The Port (Brána) má priniesť služby a obchody pre celý západ mesta, ale aj pre Záhorie. (Zdroj: VIZUALIZÁCIA – WWW.THEPORT.SK)

BRATISLAVA. Obyvatelia, ktorých sa dotkne výstavba projektu The Port (Brána) na severozápade mesta sa nevedia zhodnúť, či bude znamenať nové zahustenie autami, alebo vyriešenie dopravných problémov na desaťročia dopredu.

Nová štvrť by mala postupne vzniknúť v trojuholníku medzi Lamačom, Záhorskou Bystricou, Devínskou Novou Vsou a Dúbravkou na ploche asi 250 hektárov. Nebude sa však týkať len Bratislavčanov.

Aj Záhorie a Rakúsko

Pozemky pri dnešnom krematóriu, kde sú polia, sú budúcou spádovou oblasťou pre celý región. Rozvoj tu určuje aj územný plán. Vedie tadiaľ diaľnica D2 na Brno a Čechy, ťah na Záhorie so satelitnými mestami a obcami, železnica a blízko sú rakúske hranice.

Do konca roku 2009 by tu mala vzniknúť obchodná štvrť s menším pomerom bytov a kancelárií, neskôr, v ďalších eta­pách vznikne rezidenčný komplex so službami. Denne by sem mali dochádzať tisíce ľudí a ďalšie tisíce tu budú bývať. Časť obyvateľov regiónu sa teší, že nebudú musieť za veľkými nákupmi cestovať ďaleko, časť sa bojí ešte plnších ciest.

Doprava za vyše miliardy

„Tí, čo idú na Záhorie, idú buď po diaľnici, alebo cez Lamač. A súčasné cesty sa už nemajú kam rozširovať. Bude to katastrofa,“ komentoval na verejnom prerokovaní zámer jeden z obyvateľov.

„Preťažená cesta cez Lamač bude minulosťou,“ reagoval Juraj Šaštinský z Penty. Investor plánuje vynaložiť na dopravné stavby 1,2 miliardy korún. Bude sa predlžovať Saratovská ulica aj s električkovou traťou a predĺženie sa rozšíri na štyri pruhy. Dnes sa chodí úzkym priechodom popod železnicu od Agátovej ulice.

Veľká zmena čaká zjazd z diaľnice, nazývaný Diamant. „Bude riešený ako veľká okružná križovatka s bezkolíznym napojením,“ hovorí Mária Kocianová, ktorá vypracúvala dop­ravnú štúdiu. Nebezpečná križovatka pri krematóriu na Devínsku Novú Ves bude svetelná.

Električka do Devínskej

V ďalších etapách by sa sem mala predlžovať hlavná ulica v Devínskej Novej Vsi, Eisnerova ulica. Vďaka tomu by do Devínskej mala viesť aj električka, čo by zjednodušilo spojenie s mestom. Teraz sem chodia tri linky autobusov, niektorí na dochádzanie do centra využívajú každý deň vlak. Tento projekt by však mal byť v réžii mesta či viacerých investorov.

Investor ráta sa aj s novým pripojením plánovanej diaľnice D4 na D2 križovatkou Stupava juh, ktorú má v pláne budovať Národná diaľničná spoločnosť.

Oblasti sa tiež týka plánované prepojenie Lamača a Dúbravky pri bývalom obchodnom dome Lamač. To chce riešiť župa.

„Niektoré otázky treba zodpovedať na úrovni územného plánu mesta, ale nezostanú nedoriešené. Keď nebude infra­štruk­túra, stavať sa nebude,“ povedal včera Stanislav Tokoš z referátu územného plánovania magistrátu.

Podľa investora všetky dotknuté mestské časti projekt podporujú, západnej časti Bratislavy polyfunkčné centrum chýba.

Zámer možno pripomienkovať do 15. apríla.

Fakty o projekte

Predĺženie Saratovskej sa nezaobíde bez výkupu pozemkov, ktoré sú dnes záhradkárske.

Vyjadriť sa chcú environmentalisti, ide o posledné nezastavané územie, ktoré je migračným koridorom medzi Devínskou Kobylou a Malými Karpatmi.

Bude potrebná rekonštrukcia čističky odpadových vôd pre túto oblasť, už teraz má totiž naplnenú kapacitu. Zväčšovať sa ale má až v ďalších etapách výstavby projektu.(dot)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 710
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 195
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 542
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 870
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 182
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 024
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 776
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 907
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 957
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 618
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 415
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 10 137
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 427
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 360
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 212
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 431
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu