BRATISLAVA. Vodičov smerujúcich ráno do Bratislavy čaká tento mesiac viacero zložitých situácií. Prvou z nich je zúžená diaľnica D1, v špičke sú vďaka tomu upchaté aj všetky prístupové cesty do mesta.
Staré výpadovky
„V pondelok som z Hattalovej do Prievozu cestoval 90 minút,“ povedal Milan Hudek, profesionálny vodič. Upchatá diaľnica má podľa neho vplyv aj na staré výpadovky z mesta – Vajnorskú a Rožňavskú, lebo mnohí sa rozhodnú ísť radšej tadiaľ. Odstavený je trojkilometrový úsek medzi Trnavou a Sencom, doprava presmerovaná do protismeru. Namiesto dvoch pruhov teda v každom smere funguje len jeden. Ide pritom o jeden z najvyťaženejších diaľničných úsekov u nás.
Odbočky neexistujú
Úsek je odstavený od soboty, no reálne to vodiči pocítili až v nedeľu podvečer. V pondelok v popoludňajšej špičke sa kolóny podľa Stella centra rozplynuli až okolo pol deviatej večer. Zdržanie na diaľnici trvalo až hodinu aj pre nehodu. Včera ráno sa v smere do mesta čakalo pol hodiny.
Polícia a Národná diaľničná spoločnosť hovoria, že robia, čo môžu, ale nemajú veľmi ako pomôcť. „Stavbu musíme dokončiť, bez toho sa to nedá,“ povedal Marcel Jánošík zo spoločnosti.
Hovorkyňa polície Alena Toševová takisto potvrdila, že polícia robí, čo môže. „Pri uzáverách polícia môže usmerňovať dopravu na križovatkách inam, ale tu jednoducho iná cestná sieť vedúca z diaľnice nie je.“ Podľa nej je na D1 štandardne priveľa áut a vodiči sa musia zdisciplinovať. V čase špičky tu má polícia viac hliadok.
Iné cesty sú tiež plné
„Sú možné iné cesty, ale sú mimoriadne exponované. Bratislava je jednoducho predimenzovaná,“ hovorí Jánošík. Polícia odporúča využiť cestu na Sládkovičovo a potom ísť na Sereď, keďže už aj stará senecká cesta je v špičke upchatá. Druhou možnosťou je trasa na Trnavu cez Pezinok a Budmerice.
Národná diaľničná spoločnosť na úseku tiež vymení oceľové zvodidlá za betónové a predpripraví diaľnicu na plánované rozširovanie na šesť pruhov. Jánošík hovorí, že potom nebude nutná uzávera.
Podľa kritikov existuje aj iný spôsob technického riešenia odklonu, ako napríklad v Rakúsku, kde sa využívajú aj odstavné pruhy alebo sa na zúžených cestách zvyšuje rýchlosť, aby sa zvýšila priepustnosť.
Uzávery v meste
Do 17. apríla do 18.00 je zúžená diaľnica D1, stavia sa tu mimoúrovňová križovatka pre napojenie továrne Samsung.
Od piatku 4. apríla do nedele 13. apríla bude úplne uzavretý tunel Sitina pre údržbu.
Od pondelka 14. apríla do 10. mája má byť čiastočne uzatvorený Prístavný most z Petržalky. Hovorca diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík hovorí, že očakávajú veľké problémy.
Do júna potrvá zabratie jedného jazdného pruhu na Landererovej, postupne obojsmerne.