Pri židovských cintorínoch na Vydrici sa na chvíľu pristavme, keďže na jednom z nich je pochovaný i významný ortodoxný rabín Chatam Sofer.
Mestský historik Ján Holák v štúdii Vznik a vývin cintorínov v Bratislave uvádza, že pri zisťovaní miesta, kde sa nachodil stredoveký židovský cintorín, sa nepotvrdili hypotézy, že stál na mieste, kde neskôr vznikol uršulínsky kláštor, keďže v tom čase bol vo vnútornej časti mesta len jeden cintorín a to katolícky okolo Dómu. Nenašli sa ani stopy po existencii židovského cintorína v susedstve tábora medzi Pekárenskou baštou a ostrovom Grössling (dnes Štúrova), hoci sa tu opakovane robili archeologické výskumy.
Holák za najpravdepodobnejšie považuje, že stredoveký cintorín bol aj pred vyhnaním Židov z Bratislavy v roku 1526 na pozemku medzi skalným bralom a Dunajom, a tu Pálffyovci svojim židovským poddaným povolili znova zriadiť cintorín. Tejto úlohy sa ujal pohrebný spolok Chevra-Kadischa a v roku 1670 založil ortodoxný židovský cintorín, situovaný nad Cestou Márie Terézie (dnes Karloveská), susediaci s katolíckym.
V tom čase sa začala rozrastať židovská náboženská obec na Podhradí, posilnená príchodom židovských rodín vyhnaných z Viedne. Ortodoxný židovský cintorín mal malú rozlohu a musel byť dva razy prekrytý vrstvou novej zeminy a to v roku 1810 a potom roku 1825, aby bolo možné vo dvoch, na niektorých miestach i v troch vrstvách pochovávať. A na tomto cintoríne pochovali aj slávneho bratislavského rabína Chatama Sofera (v hebrejčine to znamená „podpísal pisár“).
Rabín Chatam Sofer, vlastným menom Moše Schreiber, pôsobil v Bratislave od roku 1806 nielen ako rabín, ale i učiteľ na vtedy svetoznámej rabínskej škole ješive až do svojej smrti v roku 1839.
Sofer bol predstaviteľom židovskej ortodoxie, staval sa proti asimilačným tendenciám v európskom židovstve a jeho dnešní stúpenci, pre ktorých stále zostáva uznávanou rabínskou autoritou v komentovaní Tóry a Talmudu, citujú jeho známy výrok: „Všetko, čo je nové, je proti Tóre.“
Slávneho rabína pochovali na doskách jeho učiteľskej katedry a hoci sa tento ortodoxný židovský cintorín od roku 1847 nepoužíval (neďaleko vznikol nový), nič nesmelo narušiť jeho pokoj, pretože učenie judaizmu prikazuje, aby boli ostatky zosnulého v hrobovej jame nedotknuté až do príchodu Mesiáša, keď budú spravodliví vzkriesení. (Krátené.)
Pokračovanie nabudúce