Výťahy sú jednou z problémových súčastí panelákov, v ich strojovniach prespávajú asociáli, demolujú ich vandali, často sa kazia a obyvatelia pochybujú o ich bezpečnosti. Podľa odborníkov ich výrobcovia nerátali, že sa budú používať taký dlhý čas.
„Výťahy majú životnosť 30 - 40 rokov, ale za podmienky, že sa za ten čas vykonajú dve až tri generálne opravy. To sa u nás už asi tridsať rokov nerobí,“ hovorí predseda Bratislavského cechu výťahárov Ladislav Zemánek. Na otázku, či nie sú generálky povinné, odpovedal záporne. „Výrobcovia môžu spôsob starostlivosti len odporučiť. Ak nevymeníte po určitej dobe opotrebované súčiastky, stroje jednoducho prestávajú fungovať.“
Zodpovednosť má majiteľ a prevádzkovateľ
Druhou stránkou je bezpečnosť výťahu. „O tú sa starajú revízni pracovníci. Každé tri mesiace kontrolujú základné bezpečnostné prvky. Potvrdzujú, či je výťah bezpečný, nezaručia však, že bude fungovať.“ Základná zodpovednosť pri výťahoch vždy spočíva na majiteľovi a prevádzkovateľovi výťahu. Ten je povinný zabezpečiť servis, revíziu a opravy podľa toho, ako ich stanovuje legislatíva a technické predpisy.
Bezpečnostné predpisy sú neustále vo vývoji. Stále sa prijímajú nové. Pred pár rokmi boli napríklad predpísané len zachytávače, ktoré výťah istili v prípade prekročenia rýchlosti v smere dolu. Aktuálna norma EÚ predpisuje pre bezpečnosť aj zachytávanie výťahu v opačnom smere.
Prísnejšie predpisy platia len pre nové výťahy
Každé sprísnenie predpisov sa však vždy týka len výťahov uvedených do prevádzky v danom období a na staré výťahy sa už nevzťahuje. Majitelia týchto starších typov teda nemusia zvyšovať ani bezpečnosť, ani komfort či rýchlosť výťahov.
„Obyvatelia domov do výmeny výťahu neinvestujú, stretávame sa s tým veľmi zriedka. Priemerný výťah stojí asi milión korún. Menia ich len organizácie,“ hovorí Ladislav Zemánek. Dodáva, že v budúcnosti to bude problém.
Na Slovensku je asi 45-tisíc výťahov, z toho je 10-tisíc nových. „Stále tu však ostáva 35-tisíc výťahov, ktoré už zúfalo potrebujú modernizáciu alebo rekonštrukciu. Ak si to rozložíme aj na desať rokov, znamená to, že by sa ročne malo modernizovať 3,5-tisíca výťahov. Doteraz sa však výmeny výťahov nerobili a nemáme tu na to dostatok pracovníkov.“
Pád vo výťahu
Pred pár rokmi sa v Petržalke na Romanovej ulici zrútil výťah s pasažierom. Muž, ktorý nastúpil do výťahu na jedenástom poschodí, sa v zdraví dostal až na prvé. Tu sa kabína uvoľnila. Nezabralo ani bezpečnostné zariadenie. Muž pád výťahu prežil.
Podľa výťahárov sa v tomto prípade spojili nešťastne dve okolnosti. Poškodenie poistných zachytávačov kabíny, ktoré mohol poškodiť niekto, kto sa vozil na strope kabíny, a odtrhnutie protiváhy.
Nehody nespôsobuje opotrebovanie, ale ľudia
Väčšinu problémov s výťahmi nespôsobuje opotrebovanie zariadení, ale ľudia, ktorí ich poškodzujú.
„Nepoznám od roku 1990 nehodu, ktorú by zapríčinili vlastníci alebo servisná firma. Vždy je príčinou neoprávnená činnosť – to znamená, že buď výťah niekto poškodil, vyblokoval bezpečnostné obvody, alebo do zariadenia nejakým spôsobom zasiahol. Veľmi často napríklad mládež, ktorá sa vozí na vrchu výťahových kabín,“ hovorí Zemánek. Dodáva, že ak sa stane nehoda, celé zariadenie sa zaplombuje a príčiny nehody vyšetruje polícia.
„Nové normy však prikazujú takú konštrukciu výťahu, že obmedzujú možnosti neoprávnených zásahov, nedá sa dostať na kabínu a bezpečnostné zariadenia zaručujú, že pri akomkoľvek neoprávnenom zásahu sa výťah sám vyradí z prevádzky.“
Štvrtina výťahov je v Bratislave
Na Slovensku je v súčasnosti približne 45-tisíc výťahov. Z toho štvrtina v Bratislave. Väčšina z nich bola namontovaná v čase výstavby sídlisk za socializmu, takže sú zväčša od jedného výrobcu Transporta Chrudim, prípadne zopár poľskej a juhoslovanskej výroby. Na Slovensku je asi dvesto firiem, ktoré sa zaoberajú servisom výťahov. Čo sa týka nových výťahov, ročne sa ich za posledných desať rokov namontovalo asi tisíc. Neboli to výmeny za staré, prevažná väčšina išla do nových budov. Podnikanie v tejto oblasti je podmienené skúškami a osvedčením od Technickej inšpekcie Slovenskej republiky.
Typy výťahov sú rôzne: od malých jednoduchých jedálenských výťahov, ktoré slúžia na prepravu malého množstva materiálu bez dopravy osôb, cez osobné výťahy, osobno-nákladné výťahy až po ťažšie nákladné výťahy, ktoré musia byť riadené osobou-vodičom. Výťahy sa odlišujú aj podľa typu pohonu. Sú hydraulické výťahy, lanové výťahy. Novinkou sú výťahy, v ktorých sa strojovňa nenachádza nad šachtou výťahu či naboku, ale priamo v šachte. Ďalšou kategóriou zdvíhacích zariadení sú plošiny - invalidné, nákladné, vertikálne, stavebné plošiny či javiskové zariadenia.
V súčasnosti sú aj firmy, ktoré sa špecializujú na atypické výťahy. Firma Ares, ktorá sa zaoberá realizáciou atypických osobných a nákladných výťahov, ponúka ako novinku vákuový výťah. Je bezbariérový, pochádza z USA a nepotrebuje žiadne laná, hydraulické valce ani iné mechanizmy. Výťah funguje na princípe podtlaku (podobne ako potrubná pošta). Skladá sa z troch základných častí: vonkajšej tuby, ktorá spĺňa všetky atribúty šachty, oceľovej kabíny, kde sú brzdy a bezpečnostné mechanizmy, a vrchnej riadiacej časti, kde sú turbíny a elektronické riadenie výťahu. Má tvar valca a je zo všetkých strán priehľadný.
Analýza rizík
Pokiaľ chcú obyvatelia domu zistiť, či je ich výťah bezpečný, mali by si dať urobiť analýzu rizík. „Objednať si ju môžu u servisnej firmy, ktorá výťah spravuje, analýzu podľa európskej normy robí aj Technická inšpekcia a TÜV. Nie je záväzná, takže obyvatelia domu nie sú povinní zabezpečiť nápravu stavu, ale dá im informáciu o tom, čo je na výťahu najnebezpečnejšie,“ povedal šéf Cechu výťahárov. Dodal, že ľudia si analýzu dávajú robiť zriedka. Myslia si, že to, či je výťah bezpečný, posudzuje odborník pri revíziách. „On však reviduje výťah len podľa normy, podľa ktorej bol postavený. Nezisťuje, v čom je nebezpečný podľa dnešných noriem.“
(japa)
Na popravisko
Nepríjemné pocity spojené s jazdou vo výťahu a nebezpečenstvom uviaznutia či padania v ňom sa stalo aj námetom filmov a kníh. V slávnom francúzskom filme režiséra L. Malla Výťah na popravisko po „perfektnom zločine“ uniká z miesta činu Lino Ventura výťahom z vežiaka, kde uviazne. Ďalšími filmami, kde výťah hrá dôležitú úlohu, sú francúzska komédia s Pierrom Richardom Naľavo od výťahu a kanadské sci-fi Kúzelný výťah. Slovenský spisovateľ Ladislav Ťažký v jednej z noviel spracoval skutočný príbeh mladej rodiny, ktorá sa v piatok poobede vybrala pozrieť na sídlisko, kde má dostať byt. Vyvezie sa výťahom a uviazne v ňom na celý víkend aj s dieťaťom. Príbeh sa končí tragicky – smrťou dieťaťa.