SME

Nízkopodlažné autobusy nestačia

Nízkopodlažných autobusov nepremáva dosť, ľudia na invalidnom vozíku musia čakať na ďalšie. Dopravný podnik si chce prenajať niekoľko takýchto vozidiel, stáleto však nepostačí napravidelné spoje.

Človek na invalidnom vozíku je pri nastupovaní do vozidiel MHD odkázaný na pomoc ostatných. Dopravný podnik sľubuje zlepšenie po obnove vozového parku.Človek na invalidnom vozíku je pri nastupovaní do vozidiel MHD odkázaný na pomoc ostatných. Dopravný podnik sľubuje zlepšenie po obnove vozového parku. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ – REUTERS)

BRATISLAVA. Dopravný podnik plánuje na osem rokov prenajať 20 nízkopodlažných autobusov. Stále ich nebude dosť na to, aby mohli pravidelne premávať. Ľudia, ktorí sa pohybujú na elektrickom invalidnom vozíku tak nemajú istotu, že sa prepravia bez toho, aby nechali odísť niekoľko neprístupných vozidiel.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Keď sa nikde neponáhľam a idem sa povoziť, tak sa to dá,“ hovorí o cestovaní autobusmi študentka Silvia Petrúchová. „Iné je to už, keď ma obmedzuje čas alebo počasie.“

Spoje sa nedajú označiť

SkryťVypnúť reklamu

Podľa stránky imhd.sk prebieha verená súťaž na prenájom nízkopodlažných autobusov. Víťaz by mal ponúkať najnižšiu cenu, dopravný podnik ráta na celé obdobie so sumou 170 miliónov korún. Predseda predstavenstva Branislav Zahradník povedal, že takýto postup umožní rýchlejšiu obnovu vozového parku. Náklady na prenájom sa rozložia, pri nákupe nových autobusov by museli zaplatiť naraz.

Nízkopodlažné autobusy v Bratislave premávajú aj teraz. Zahradník povedal, že medzi ne patrí napríklad 21 Solarisov. Hovorí však, že je nereálne zapísať ich do cestovného poriadku. „Ochromilo by to výpravu vozidiel. Musíme flexibilne reagovať na potreby, zmeny pre výpadky sa robia denne.“ Zlepšiť by sa to malo po obnove vozového parku. „Do dvoch, troch rokov by sme cheli, aby väčšina vozidiel bola nízkopodlažných.“

SkryťVypnúť reklamu

Zahradník povedal, že rozšírenie nízkopodlažných autobusov by mohol ovplyvniť zlý stav na niektorých úsekoch bratislavských ciest. Dodal, že pri testovaní 19,5-metrového nízkopodlažného autobusu Mercedes-Benz CapaCity problémy s podvozkom nemali.

Chýbajú informácie

„Pomohlo by, keby dopravný podnik určil telefónne číslo, na ktorom by vedeli povedať, či a kedy taký autobus z určitej zastávky pôjde. Mali by vedieť, kde aký spoj posielajú,“ hovorí Petrúchová. S informáciami o nasadení nízkopodlažných autobusov zatiaľ dobré skúsenosti nemá. Na otázku, či medzi internátmi na Botanickej a divadlom pôjde aj nízkopodlažný spoj, spoľahlivú odpoveď nedostala. „Na dispečingu mi povedali, že na 80 percent by mal byť bezbariérový. Tou trasou som išla viackrát a ani raz nízkopodlažný autobus neprišiel.“

SkryťVypnúť reklamu

Pomôcť má vodič

Zahradník povedal, že človeku, ktorý je na invalidnom vozíku, má s nástupom do vozidla pomôcť vodič. „Nie je možné, aby ostal osamotený na zastávke. To, že autobusy nie sú technicky vybavené, nesmie brániť v cestovaní.“

Petrúchová hovorí, že najlepšie skúsenosti s pomocou pri nastupovaní má v električke, kde nastupuje prednými dverami. „V autobuse sú pre vozíky vyhradené stredné a zadné dvere. Vodič mi pomôže najčastejšie, ak vystupujem na konečnej a v autobuse už niekto nie je.“ Na inej zastávke môže cestujúceho na vozíku, ktorý chce nastúpiť, prehliadnuť. S elektrickým vozíkom sa manipuluje ťažšie ako s mechanickým. „Na to, aby vyložil niekoho v elektrickom vozíku, sám vodič nestačí.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Začínal s jednou Feliciou, dnes vozí manažérov z celého sveta
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  3. Na Marka oharka do jarka
  4. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 16 561
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 11 017
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 602
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 345
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 169
  6. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 2 934
  7. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 651
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 2 430
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 666
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 281
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 69 654
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 627
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 19 670
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 10 574
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 721
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 064
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťZatvoriť reklamu