SME

Nízkopodlažné autobusy nestačia

Nízkopodlažných autobusov nepremáva dosť, ľudia na invalidnom vozíku musia čakať na ďalšie. Dopravný podnik si chce prenajať niekoľko takýchto vozidiel, stáleto však nepostačí napravidelné spoje.

Človek na invalidnom vozíku je pri nastupovaní do vozidiel MHD odkázaný na pomoc ostatných. Dopravný podnik sľubuje zlepšenie po obnove vozového parku.Človek na invalidnom vozíku je pri nastupovaní do vozidiel MHD odkázaný na pomoc ostatných. Dopravný podnik sľubuje zlepšenie po obnove vozového parku. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ – REUTERS)

BRATISLAVA. Dopravný podnik plánuje na osem rokov prenajať 20 nízkopodlažných autobusov. Stále ich nebude dosť na to, aby mohli pravidelne premávať. Ľudia, ktorí sa pohybujú na elektrickom invalidnom vozíku tak nemajú istotu, že sa prepravia bez toho, aby nechali odísť niekoľko neprístupných vozidiel.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Keď sa nikde neponáhľam a idem sa povoziť, tak sa to dá,“ hovorí o cestovaní autobusmi študentka Silvia Petrúchová. „Iné je to už, keď ma obmedzuje čas alebo počasie.“

Spoje sa nedajú označiť

SkryťVypnúť reklamu

Podľa stránky imhd.sk prebieha verená súťaž na prenájom nízkopodlažných autobusov. Víťaz by mal ponúkať najnižšiu cenu, dopravný podnik ráta na celé obdobie so sumou 170 miliónov korún. Predseda predstavenstva Branislav Zahradník povedal, že takýto postup umožní rýchlejšiu obnovu vozového parku. Náklady na prenájom sa rozložia, pri nákupe nových autobusov by museli zaplatiť naraz.

Nízkopodlažné autobusy v Bratislave premávajú aj teraz. Zahradník povedal, že medzi ne patrí napríklad 21 Solarisov. Hovorí však, že je nereálne zapísať ich do cestovného poriadku. „Ochromilo by to výpravu vozidiel. Musíme flexibilne reagovať na potreby, zmeny pre výpadky sa robia denne.“ Zlepšiť by sa to malo po obnove vozového parku. „Do dvoch, troch rokov by sme cheli, aby väčšina vozidiel bola nízkopodlažných.“

SkryťVypnúť reklamu

Zahradník povedal, že rozšírenie nízkopodlažných autobusov by mohol ovplyvniť zlý stav na niektorých úsekoch bratislavských ciest. Dodal, že pri testovaní 19,5-metrového nízkopodlažného autobusu Mercedes-Benz CapaCity problémy s podvozkom nemali.

Chýbajú informácie

„Pomohlo by, keby dopravný podnik určil telefónne číslo, na ktorom by vedeli povedať, či a kedy taký autobus z určitej zastávky pôjde. Mali by vedieť, kde aký spoj posielajú,“ hovorí Petrúchová. S informáciami o nasadení nízkopodlažných autobusov zatiaľ dobré skúsenosti nemá. Na otázku, či medzi internátmi na Botanickej a divadlom pôjde aj nízkopodlažný spoj, spoľahlivú odpoveď nedostala. „Na dispečingu mi povedali, že na 80 percent by mal byť bezbariérový. Tou trasou som išla viackrát a ani raz nízkopodlažný autobus neprišiel.“

SkryťVypnúť reklamu

Pomôcť má vodič

Zahradník povedal, že človeku, ktorý je na invalidnom vozíku, má s nástupom do vozidla pomôcť vodič. „Nie je možné, aby ostal osamotený na zastávke. To, že autobusy nie sú technicky vybavené, nesmie brániť v cestovaní.“

Petrúchová hovorí, že najlepšie skúsenosti s pomocou pri nastupovaní má v električke, kde nastupuje prednými dverami. „V autobuse sú pre vozíky vyhradené stredné a zadné dvere. Vodič mi pomôže najčastejšie, ak vystupujem na konečnej a v autobuse už niekto nie je.“ Na inej zastávke môže cestujúceho na vozíku, ktorý chce nastúpiť, prehliadnuť. S elektrickým vozíkom sa manipuluje ťažšie ako s mechanickým. „Na to, aby vyložil niekoho v elektrickom vozíku, sám vodič nestačí.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 580
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 551
  3. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 049
  4. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 825
  5. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 10 592
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 591
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 087
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 155
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 172
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 681
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 491
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 10 217
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 416
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 398
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 551
  8. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 475
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu