Na nesprávne parkovanie v uliciach Bratislavy doplatí denne v priemere 25 vodičov. V prípade odtiahnutia vozidla odťahovou službou, majiteľ vozidla zaplatí pokutu maximálne 2000 korún a k tomu poplatok 2800 korún odťahovej službe, ktorá odtiahnutie zrealizovala.
"V minulom roku odťahovky odtiahli vodičom, ktorí porušili zákon o premávke na pozemných komunikáciách, viac ako 9000 vozidiel," povedal pre TASR hovorca Mestskej polície v Bratislave Peter Pleva. Uviedol tiež, že zákon ukladá vodičovi, ktorý spôsobí prekážku cestnej premávky jej bezodkladné odstránenie. V opačnom prípade tak urobí správca cesty na náklady majiteľa vozidla. To sa týka aj vozidiel, ktoré sú ponechané na ceste vrátane chodníka, či na mieste, kde je zastavenie alebo státie zakázané.
Na území hlavného mesta pôsobia v súčasnosti dve odťahové služby. Jednou z nich je Mestská odťahovacia služba Dopravného podniku, ktorá vozidlá odťahuje do areálu na Bazovej ulici a firma Aster, ktorá odťahuje autá do areálu v Čiernom lese pri Slovnafte.
Jaroslav Kováč z Dopravného podniku Bratislava pre TASR povedal, že sumu za odtiahnutie tvoria vzniknuté prevádzkové náklady (lízing vozidiel, energie, mzdy či vymáhanie pohľadávok). Sumu za odtiahnutie (v prípade Dopravného podniku 2800, u odťahovky Aster 2700 korún) určil už v minulosti znalecký posudok. Odťahovka DP takto v minulom roku odstránila 4969 zle zaparkovaných vozidiel. Peniaze za vybraté pokuty sú príjmom hlavného mesta alebo jeho jednotlivých častí.
Člen Ústavnoprávneho výboru Národnej rady SR za KDH Daniel Lipšic na otázku TASR, či je odťah vozidla v súlade s majetkovými právami povedal, že treba rozlišovať, v akej situácii bolo vozidlo odtiahnuté. Podľa jeho slov, ak zaparkuje niekto v strede križovatky, tak odtiahnutie možno považovať za legitímny záujem. Keď však nebráni vozidlo v užívaní komunikácie a neexistuje žiadny iný záujem, adekvátnosť odtiahnutia je sporná.
"Je otázne, či je takéto obmedzenie vlastníckych práv odtiahnutím vhodné a či nestačí zabezpečiť auto tzv. papučou, ktorá umožní vybrať pokutu za nesprávne parkovanie," povedal Lipšic.
V danej veci je podľa jeho slov isté, že odťahová služba nesmie zadržiavať auto s podmienkou, že občan musí najskôr zaplatiť pokutu a poplatok za odtiahnutie. Odťahovka môže finančné prostriedky len vymáhať. Akonáhle je priestupok prerokovaný, vodičovi je uložená pokuta, aj poplatok za odtiahnutie, služba musí vozidlo vydať jeho majiteľovi.
Konateľ odťahovej služby Aster Ján Gbúr pre TASR uviedol, že odťahovanie vozidiel vykonávajú len na základe písomného rozhodnutia a pokynu správcu komunikácie. "Vozidlo si môže prevziať majiteľ alebo ním splnomocnená osoba po predložení dokladov, ktoré ho oprávňujú k prevzatiu vozidla, po podpise protokolu o prevzatí vozidla a oboznámení sa so splatnosťou vzniknutej pohľadávky," objasnil Gbúr. Podľa jeho vyjadrenia vzniknutú pohľadávku možno uhradiť pri prevzatí v hotovosti, platobnou kartou alebo prevodom na účet do siedmich dní od prevzatia. V prípade, že vodič požadovanú sumu neuhradí, odťahová služba najskôr zašle majiteľovi vozidla upomienku. Ak ani vtedy nedôjde k úhrade za odťah, po dvoch mesiacoch prichádza na rad súdne a exekučné vymáhanie.
Poslanec Lipšic si však myslí, že treba jasne definovať, za akých okolností je nutné odtiahnuť vozidlá. "Pokiaľ vozidlo neprekáža v komunikácii alebo chodcom, je dôvod, aby dostalo papuču a pokutu. Odtiahnutie vozidla je v tomto prípade nevhodné," uzavrel Lipšic.