Spoločný pre trate nosného systému MHD a železnice TEN-T má byť tunel pod Dunajom. Otázkou zostáva riešenie ich rozpletenca za riekou. V návrhu trasy TEN-T závisí umiestnenie rozpletenca od riešenia trate v centre mesta.
BRATISLAVA. Návrh nosného systému MHD bude mesto zosúlaďovať s projektom plánovanej železničnej trate TEN-T, ktorá bude prechádzať mestom a prepájať európske železničné koridory. Povedala to hovorkyňa magistrátu Eva Chudinová.
Spoločný pre obe trate má byť tunel pod Dunajom, a otázkou zostáva riešenie ich rozpletenca za riekou. V návrhu trasy TEN-T závisí umiestnenie rozpletenca od riešenia trate v centre mesta. Oba varianty sú situované do blízkosti novostavby Národného divadla, jeden západne a druhý východne od budovy. Železnice uprednostňujú východnú trasu. Tá je vedená bližšie k autobusovej stanici Nivy, kde má byť aj jedna zo zastávok.
Mestská časť Petržalka akceptuje obe riešenia, ale viac by jej vyhovoval západný variant. Východný totiž ráta s tým, že za Dunajom bude trať TEN-T pokračovať v jednom tuneli, kým nosný systém vo dvoch až za Einsteinovu ulicu – každý smer v jednej rúre.
Na rozdelenom úseku nebudú zastávky. Nebude tu možné prepojenie medzi dvoma smermi trate nosného systému.
Prvá zastávka v Petržalke bude pod Einsteinovou
Prvá zastávka nosného systému bude až pod Einsteinovou. Tým bude slabo dopravne obslúžené územie pri Dunaji, kde je plánovaná výstavba celomestského centra Petržalka a celá lokalita od rieky až po Bosákovu ulicu. Mestská časť sa snažila v rámci druhého západného variantu umiestniť prvú zastávku už v lokalite medzi Dunajom a Einsteinovou a ďalšiu medzi Bosákovou a Námestím hraničiarov.
Petržalka tiež bojuje o to, akú podobu bude mať mestská dráha. Samospráva nie je spokojná s polozapusteným variantom. Zatiaľ totiž nie je jasné, do akej miery bude zapustený – ako vysoko bude jeho horná hrana. Odborníci upozorňujú, že aj petržalská diaľnica je charakterizovaná rovnako ako polozapustená. Mestská časť preto presadzuje, aby trať viedla pod povrchom.
Trať električky predĺžia do Janíkovho dvora
Kým prvá etapa nosného systému MHD ráta len s výstavbou trate rýchlej električky po Bosákovu s využitím Starého mosta, po dokončení má trať pokračovať stredom Petržalky – popri Chorvátskom ramene do Janíkovho dvora. Dohoda so ŽSR však predpokladá, že nosný systém využije na preklenutie rieky tunel popod Dunaj, pripravovaný v rámci železničnej trate TEN-T.
Na otázku, či bude rýchla električka môcť jazdiť v tuneli určenom pre vlaky, odpovedal naposledy primátor Andrej Ďurkovský, že systém v Petržalke by mal byť duálny. „Dobudujeme trať pre električku po Janíkov dvor a zároveň tu vybudujeme železničnú trakciu, ktorá sa odkloní do tunela,“ povedal primátor. Dodal, že podrobnosti by mali vyplynúť z technického riešenia.
čo je TEN–T a nosný systém
* Projekt TEN-T (Trans-European Networks for Transport) je železničná trať, ktorá má prepojiť medzinárodné železničné koridory (Paríž - Viedeň - Bratislava) a prechádzať bude centrom mesta - zväčša v tuneli. V meste bude mať tri stanice - Predmestie, Filiálka a Petržalka, a dve zastávky - Nivy a Centrum.
* Nosný systém MHD má ísť stredom Petržalky. Dočasne pôjde o električkové spojenie Šafárikovo námestie - Starý most - Bosákova. Vo finálnej etape má byť dobudovaná električková trať po Janíkov dvor a železničná frakcia – mestský vlak Šafárikovo námestie - Janíkov dvor.
* Spoločný úsek TEN-T a MHD bude tunel pod Dunajom.