SME
Utorok, 19. január, 2021 | Meniny má MárioKrížovkyKrížovky
AKO BUDE VYZERAŤ TRAŤ NOSNÉHO SYSTÉMU A TEN-T ZA DUNAJOM, DNES EŠTE NIE JE JASNÉ

Mesto a železnice už dohadujú trať

Spoločný pre trate nosného systému MHD a železnice TEN-T má byť tunel pod Dunajom. Otázkou zostáva riešenie ich rozpletenca za riekou. V návrhu trasy TEN-T závisí umiestnenie rozpletenca od riešenia trate v centre mesta.

BRATISLAVA. Návrh nosného systému MHD bude mesto zosúlaďovať s projektom plánovanej železničnej trate TEN-T, ktorá bude prechádzať mestom a prepájať európske železničné koridory. Povedala to hovorkyňa magistrátu Eva Chudinová.

Rozpletenec za Dunajom

Spoločný pre obe trate má byť tunel pod Dunajom, a otázkou zostáva riešenie ich rozpletenca za riekou. V návrhu trasy TEN-T závisí umiestnenie roz­pletenca od riešenia trate v centre mesta. Oba varianty sú situované do blízkosti novostavby Národného divadla, jeden západne a druhý východne od budovy. Železnice uprednostňujú východnú trasu. Tá je vedená bližšie k autobusovej stanici Nivy, kde má byť aj jedna zo zastávok.

Mestská časť Petržalka akceptuje obe riešenia, ale viac by jej vyhovoval západný variant. Východný totiž ráta s tým, že za Dunajom bude trať TEN-T pokračovať v jednom tuneli, kým nosný systém vo dvoch až za Einsteinovu ulicu – každý smer v jednej rúre.

Na rozdelenom úseku nebudú zastávky. Nebude tu možné prepojenie medzi dvoma smermi trate nosného systému.

Prvá zastávka v Petržalke bude pod Einsteinovou

Prvá zastávka nosného systému bude až pod Einsteinovou. Tým bude slabo dopravne obslúžené územie pri Dunaji, kde je plánovaná výstavba celomestského centra Petržalka a celá lokalita od rieky až po Bosákovu ulicu. Mestská časť sa snažila v rámci druhého západného variantu umiestniť prvú zastávku už v lokalite medzi Dunajom a Einsteinovou a ďalšiu medzi Bosákovou a Námestím hraničiarov.

Polozapustený variant

Petržalka tiež bojuje o to, akú podobu bude mať mestská dráha. Samospráva nie je spokojná s polozapusteným variantom. Zatiaľ totiž nie je jasné, do akej miery bude zapustený – ako vysoko bude jeho horná hrana. Odborníci upozorňujú, že aj petržalská diaľnica je charakterizovaná rovnako ako polozapustená. Mestská časť preto presadzuje, aby trať viedla pod povrchom.

Trať električky predĺžia do Janíkovho dvora

Kým prvá etapa nosného systému MHD ráta len s výstavbou trate rýchlej električky po Bosákovu s využitím Starého mosta, po dokončení má trať pokračovať stredom Petržalky – popri Chorvátskom ramene do Janíkovho dvora. Dohoda so ŽSR však predpokladá, že nosný systém využije na preklenutie rieky tunel popod Dunaj, pripravovaný v rámci železničnej trate TEN-T.

Pribudne mestský vlak

Na otázku, či bude rýchla električka môcť jazdiť v tuneli určenom pre vlaky, odpovedal naposledy primátor Andrej Ďurkovský, že systém v Petržalke by mal byť duálny. „Dobudujeme trať pre električku po Janíkov dvor a zároveň tu vybudujeme železničnú trakciu, ktorá sa odkloní do tunela,“ povedal primátor. Dodal, že podrobnosti by mali vyplynúť z technického riešenia.

čo je TEN–T a nosný systém

* Projekt TEN-T (Trans-European Networks for Transport) je železničná trať, ktorá má prepojiť medzinárodné železničné koridory (Paríž - Viedeň - Bratislava) a prechádzať bude centrom mesta - zväčša v tuneli. V meste bude mať tri stanice - Predmestie, Filiálka a Petržalka, a dve zastávky - Nivy a Centrum.

* Nosný systém MHD má ísť stredom Petržalky. Dočasne pôjde o električkové spojenie Šafárikovo námestie - Starý most - Bosákova. Vo finálnej etape má byť dobudovaná električková trať po Janíkov dvor a železničná frakcia – mestský vlak Šafárikovo námestie - Janíkov dvor.

* Spoločný úsek TEN-T a MHD bude tunel pod Dunajom.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prvá 2-stupňová akumulátorová snehová fréza na trhu
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  7. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  8. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  9. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  10. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  1. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  4. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  7. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  8. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 24 856
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 17 466
  3. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 12 941
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 266
  5. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 594
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 6 764
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 714
  8. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 687
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 393
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 024
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu