SME
Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky
PODMIENKY VJAZDU DO PEŠEJ ZÓNY CHCE STARÉ MESTO UPRAVIŤ LEN O NIEKOĽKO TÝŽDŇOV PO PRIJATÍ NARIADENIA

Poškodená dlažba mení pravidlá v centre

Samospráva Starého Mesta zvažuje ešte viac sprísniť režim vjazdu do pešej zóny. Novodobú plytkú dlažbu zničili ťažké autá, na jej sústavné opravy idú milióny.

Po zavedení nových pravidiel v bratislavskej pešej zóne ubudlo áut. Samospráva však má stále problémy s rozpadávajúcou sa dlažbou, preto chce obmedzenia pre vodičov ešte sprísniť.Po zavedení nových pravidiel v bratislavskej pešej zóne ubudlo áut. Samospráva však má stále problémy s rozpadávajúcou sa dlažbou, preto chce obmedzenia pre vodičov ešte sprísniť. (Zdroj: SME – PAVOL FUNTÁL)

STARÉ MESTO. Nové pravidlá na vjazd áut do pešej zóny v historickom jadre Bratislavy platia ešte len pár týždňov, ale Staré Mesto už uvažuje o ďalšom sprísnení. Povedala to hovorkyňa Alena Kopřivová. O tom, aké konkrétne opatrenia by to mali byť, sa zatiaľ nevie.

Nové nariadenie schválili miestni poslanci vlani v decembri. Maximálna hmotnosť vozidla, ktoré má voľný vjazd do pešej zóny, je po novom 3,5 tony, predtým to bolo päť ton. Všetky nákladné autá a ťažké dodávky teda po novom budú mať vjazd spoplatnený.

Zmenila sa aj lehota, v ktorej je pobyt áut v pešej zóne zdanený – po novom je to od deviatej ráno do šiestej ráno nasledujúceho dňa, a nie len do piatej ako doteraz.

To znamená, že zásobovanie sa musí stihnúť od šiestej do deviatej ráno.

Pohyb autom v pešej zóne mimo tohto času je zdanený, pri jednorazových vstupoch si treba vybaviť povolenie a vstup treba zdôvodniť. Takými prípadmi sú spravidla svadby, sťahovanie, dovoz kúpeného tovaru. Fyzická osoba platí za jeden vjazd 30, firma 300 korún.

Nemení sa dlažba, ale pravidlá

Hlavným argumentom, prečo chce samospráva ďalej sprísniť režim, je novodobá dlažba v historickom jadre. Je zničená ťažkými vozidlami zásobovania a stavieb – kocky vyletujú, pretože sú zasadené plytko do podložia.

O celkovej výmene dlažby mestská časť neuvažuje, do čiastkových opráv investuje, koľko sa dá. Príkladom je Panská ulica, kde v roku 2006 išlo na opravu dlažby 1,6 milióna a teraz sa znovu opravuje.

Teraz má s peniazmi pomôcť magistrát. Primátor Bratislavy Andrej Ďurkovský, ktorý bol v Starom Meste starostom v čase, keď sa dlažba kládla, o tom hovoril so súčasným starostom Andrejom Petrekom. „Je záujem opraviť dlažbu v čo najskoršom termíne – v marci, najneskôr v apríli tohto roka,“ povedala Eva Chudinová z magistrátu.

Podrobnosti o združení peňazí prerokuje Ďurkovský s Petrekom v najbližších týždňoch. Tentoraz pôjde podľa Chudinovej o rádovo vyššie finančné sumy ako v roku 2006, tie však budú známe až po skončení rokovaní.

Dlažbu poškodzujú nielen ťažké autá, ale aj fakt, že vodiči nedodržiavajú 20-kilometrovú obmedzenú rýchlosť v pešej zóne. Ďalším faktorom je voda, ktorá v zime podmýva dlažbu popri poškode­ných častiach a zamŕza, čím sa rozpadáva aj okolitý terén. Kopřivová nevylúčila, že po novom by sa už dlažba opravovala iným spôsobom, aby bola o niečo pevnejšia.

Pešia zóna pre peších

Ľudia sa v pešej zóne sťažujú aj na priveľký pohyb áut a na to, že parkujú hocikde – najmä na chodníkoch. Nové nariadenie hovorí, že autá, ktoré dostanú povolenie na vjazd, musia mať vybavené parkovanie na vyhradenom mieste, najlepšie vo dvoroch.

„Niektorí to nedodržiavajú. Takýmto vodičom bude mestská polícia dávať papuče, a keď sa bude priestupok opakovať, povolenie na vjazd už nedostanú,“ povedala Kopřivová.

Ak občan zbadá auto parkujúce v pešej zóny, mal by upozorniť mestskú políciu na bezplatnom čísle 159.

V pešej zóne sa môžu dávať len papuče, odťahovky sa tu pohybovať nemôžu.

Úrad urobí analýzu

Staromestská poslankyňa Jana Španková (SDKÚ), ktorá je predsedníčkou dopravnej komisie, povedala, že poslanci si dali na miestnom úrade vypracovať analýzu, ako zabrali nové pravidlá. „Ak sa ukáže, že je to potrebné, pravidlá sprísnime.“

Jej kolega Ivan Bútora (NF) naznačil, že sa uvažovalo o úplnom vylúčení zásobovania. „Mohlo by sa to riešiť tak, že autá by sa odstavili na okraji pešej zóny a ďalej by sa tovar prepravoval na vozíkoch. To však bude asi problematické,“ hovorí Bútora.

Španková uznala, že podľa prvých indícií sa situácia v pešej zóne zlepšila.

„Majitelia prevádzok asi z nových pravidiel nadšení nie sú. Chceme zaviesť také riešenie, aby boli spokojní všetci,“ dodala poslankyňa.

Na rokovaní poslancov v decembri pritom Španková hovorila, že od 1. januára 2009 by sa mohol zaviesť úplne nový režim – 24-hodinový kontrolovaný vstup do pešej zóny.

Takýto systém majú už v niektorých európskych veľkomestách, kde je doprava oveľa väčším problémom.

Dopravný režim v centrách miest

V historických jadrách sloven­ských miest, ale aj v centrách európskych veľkomiest riešia problémy s autami.

Košice majú v pešej zóne len jednu ulicu – Hlavnú. Hovorkyňa Jana Geročová povedala, že dlažba, ktorú tu dal urobiť ešte Rudolf Schuster, znesie aj pohyb áut.

V Košiciach platia podobné pravidlá ako v Bratislave – zásobovanie sa musí stihnúť od šiestej do deviatej ráno, do šiestej sa pešia zóna čistí mechanizmami.

Zvláštny vstup si musia vybaviť obyvatelia aj návštevníci pri jednorazových ak­ciách. Parkovať na Hlavnej ulici sa nesmie.

Žilina sprísnila od 1. januára pravidlá pohybu v pešej zóne. Hovorca Martin Barčík povedal, že poslanci sa tak rozhodli, lebo ulice historického jadra začali pripomínať rušné cestné ťahy.

Prvý mesiac tohto roka ešte polícia vodičov len upozorňovala na nové pravidlá, od februára už trestá.

Veľká diskusia a protesty sprevádzali zavedenie mýta pri vjazde do centra (Congestion Charge) v Londýne a v Štokholme. V Londýne sa zóna, v ktorej sa mýto platí, dokonca rozšírila.

Hlavným argumentom radných je veľké množstvo splodín, sústavné zápchy a nízka obľuba verejnej dopravy.

Niektoré veľkomestá, napríklad Paríž, naopak takéto mýto odmietajú.

FOTO SME – PAVOL FUNTÁL
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 34 711
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 33 707
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 12 945
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 880
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 606
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 463
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 860
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 591
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 534
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 461
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu