SME

Nová trať má v meste dva varianty

Rozdiel medzi alternatívami trasovania železničnej trate TEN­T je najmä v úseku, ktorý vedie centrom mesta, a v ďalšom vedení trate v Petržalke.

Tunel, v ktorom má byť železničná trať, povedie v blízkosti novostavby SND a pod Euroveou.Tunel, v ktorom má byť železničná trať, povedie v blízkosti novostavby SND a pod Euroveou. (Zdroj: SME – MIROSLAVA CIBULKOVÁ)

BRATISLAVA. Ministerstvo životného prostredia pripomienkovalo variantné návrhy železničnej trate TEN-T (Trans-European Networks for Transport), ktorá bude prepájať medzinárodný železničný koridor Paríž – Viedeň – Bratislava a pôjde v tuneli centrom mesta.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dokumentácia predkladá dva varianty, kadiaľ povedie trať. Rozdiel medzi nimi je najmä v úseku, ktorý vedie centrom mesta a v ďalšom vedení trate v Petržalke.

Bližšie k Nivám

Oba varianty sú situované do blízkosti novostavby Národného divadla, jeden západne a druhý východne od budovy. Ministerstvo životného prostredia odporučilo realizáciu východného variantu. Ten je bližšie k stanici Nivy, kde má byť aj jedna zo zastávok.

SkryťVypnúť reklamu

Východný variant je zaujímavý najmä pre cestujúcich medzi jednotlivými typmi dopravy. Trať bude súčasťou medzinárodného koridoru, ale bude dôležitá aj pre mestskú dopravu. Časť v tuneli pod mestom bude mať tri stanice – Predmestie, Filiálka a Petržalka a dve zastávky – Nivy a Centrum.

Šesťkilometrový tunel

Tunel bude mať asi šesť kilometrov. Pôjde od Predmestia v smere na Filiálku a Šancovú ulicu, potom popod Dunaj a von bude vychádzať za Einsteinovou ulicou neďaleko obchodného domu Átrium. Bude v hĺbke 16 až 40 metrov pod zemou.

Väčší úsek tunela plánujú raziť, nie hĺbiť z povrchu, aby stavba nenarušila život, dopravu či stavby na povrchu.

Napojenie ráta aj s asanáciou

„Ministerstvo posudzovalo aj navrhované napojenie trate TEN-T na existujúcu železničnú trať v smere od stanice Filiálka na Nové Mesto,“ hovorí Dorota Martinková, špecialistka na životné prostredie z Dopravoprojektu.

SkryťVypnúť reklamu

Lokality vymedzenej ulicami Pluhová a Hattalova sa dotkne napojenie trate TEN-T, ktoré bude vychádzať z tunela a prepájať sa s existujúcou povrchovou traťou. „Ministerstvo odporučilo variant, ktorý bude mať najmenší vplyv na zastavané územie. No príde aj k anasáciám,“ hovorí Martinková.

Trať pod Dunajom

V úseku, kde povedie tunel popod Dunaj, má premávať vo finálnej etape aj nosný systém MHD, ktorý navrhuje mesto.

Návrh nosného systému je samostatným projektom, pripravovaným nezávisle od TEN-T. ­Trasa nosného systému má ísť stredom Petržalky popri Chorvátskom ramene na Šafárikovo námestie. Má však byť podľa plánov hotový v roku 2012, kým tunel železničnej trate TEN-T o tri roky neskôr.

Dovtedy má nosný systém premávať po Starom moste. Kým v tuneli sa ráta s mestskými vlakmi, v dočasnom riešení na Starom moste má ísť o električky.

SkryťVypnúť reklamu

Ministerstvo životného prostredia žiada spracovanie dopravno­urbanistickej štúdie, ktorá bude riešiť súlad oboch projektov – železničnej trate TEN-T s nosným systémom.

Zhotoviteľa ešte nevybrali

Medzi množstvom pripomienok je aj požiadavka podrobných hydrogeologických prieskumov v časti, kde tunel povedie popod Dunaj a posudok vplyvu stavby na koryto.

V Petržalke odporúča preveriť aj kolíziu razených tunelov so základmi mosta a dvoch lávok ponad diaľnicu či vplyv na jej hydraulickú ochranu.

„Všetky odporúčané podmienky záverečného stanoviska ministerstva životného prostredia projektanti akceptovali a zohľadnia ich v ďalšom stupni dokumentácie. Mnoho z nich sa však už priamo týka podmienok pri výstavbe a sú určené jej zhotoviteľovi,“ povedala Martinková. Ten ešte nie je vybratý.

Stavba trate TEN-T by sa mala začať v roku 2010 a dokončená by mala byť o päť rokov neskôr. Projekt aj inžiniering stavby robia spoločnosti Dopravoprojekt a Infraprojekt. V hlavnom tíme pracuje asi 50 projektantov.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Začínal s jednou Feliciou, dnes vozí manažérov z celého sveta
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  3. Na Marka oharka do jarka
  4. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 18 814
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 925
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 9 257
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 364
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 765
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 046
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 660
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 505
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Po Trumpovom ohlásení ciel začali burzy padať.

V akej fáze sa trhy nachádzajú a v čom sú rozdiely s finančnou krízou.


89
Peter Tkačenko.

Fico môže Danka buď upratať, alebo ignorovať.


32
Akciové trhy prudko klesajú.

Pohľad na portfóliá investorov nepotešia.


163
Oslavy 80. výročia oslobodenia Bratislavy na Slavíne.

Čo je Slavín a kto všetko sa tam zišiel?


98
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 741
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 317
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 73 577
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 666
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 17 323
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 11 802
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 732
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 533
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťZatvoriť reklamu