SME
Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky
Z DVOCH MOŽNOSTÍ VEDENIA ŽELEZNICE ODPORÚČAJÚ TÚ, KTORÁ PRECHÁDZA BLIŽŠIE K STANICI NIVY

Nová trať má v meste dva varianty

Rozdiel medzi alternatívami trasovania železničnej trate TEN­T je najmä v úseku, ktorý vedie centrom mesta, a v ďalšom vedení trate v Petržalke.

Tunel, v ktorom má byť železničná trať, povedie v blízkosti novostavby SND a pod Euroveou.Tunel, v ktorom má byť železničná trať, povedie v blízkosti novostavby SND a pod Euroveou. (Zdroj: SME – MIROSLAVA CIBULKOVÁ)

BRATISLAVA. Ministerstvo životného prostredia pripomienkovalo variantné návrhy železničnej trate TEN-T (Trans-European Networks for Transport), ktorá bude prepájať medzinárodný železničný koridor Paríž – Viedeň – Bratislava a pôjde v tuneli centrom mesta.

Dokumentácia predkladá dva varianty, kadiaľ povedie trať. Rozdiel medzi nimi je najmä v úseku, ktorý vedie centrom mesta a v ďalšom vedení trate v Petržalke.

Bližšie k Nivám

Oba varianty sú situované do blízkosti novostavby Národného divadla, jeden západne a druhý východne od budovy. Ministerstvo životného prostredia odporučilo realizáciu východného variantu. Ten je bližšie k stanici Nivy, kde má byť aj jedna zo zastávok.

Skryť Vypnúť reklamu

Východný variant je zaujímavý najmä pre cestujúcich medzi jednotlivými typmi dopravy. Trať bude súčasťou medzinárodného koridoru, ale bude dôležitá aj pre mestskú dopravu. Časť v tuneli pod mestom bude mať tri stanice – Predmestie, Filiálka a Petržalka a dve zastávky – Nivy a Centrum.

Šesťkilometrový tunel

Tunel bude mať asi šesť kilometrov. Pôjde od Predmestia v smere na Filiálku a Šancovú ulicu, potom popod Dunaj a von bude vychádzať za Einsteinovou ulicou neďaleko obchodného domu Átrium. Bude v hĺbke 16 až 40 metrov pod zemou.

Väčší úsek tunela plánujú raziť, nie hĺbiť z povrchu, aby stavba nenarušila život, dopravu či stavby na povrchu.

Napojenie ráta aj s asanáciou

„Ministerstvo posudzovalo aj navrhované napojenie trate TEN-T na existujúcu železničnú trať v smere od stanice Filiálka na Nové Mesto,“ hovorí Dorota Martinková, špecialistka na životné prostredie z Dopravoprojektu.

Skryť Vypnúť reklamu

Lokality vymedzenej ulicami Pluhová a Hattalova sa dotkne napojenie trate TEN-T, ktoré bude vychádzať z tunela a prepájať sa s existujúcou povrchovou traťou. „Ministerstvo odporučilo variant, ktorý bude mať najmenší vplyv na zastavané územie. No príde aj k anasáciám,“ hovorí Martinková.

Trať pod Dunajom

V úseku, kde povedie tunel popod Dunaj, má premávať vo finálnej etape aj nosný systém MHD, ktorý navrhuje mesto.

Návrh nosného systému je samostatným projektom, pripravovaným nezávisle od TEN-T. ­Trasa nosného systému má ísť stredom Petržalky popri Chorvátskom ramene na Šafárikovo námestie. Má však byť podľa plánov hotový v roku 2012, kým tunel železničnej trate TEN-T o tri roky neskôr.

Dovtedy má nosný systém premávať po Starom moste. Kým v tuneli sa ráta s mestskými vlakmi, v dočasnom riešení na Starom moste má ísť o električky.

Skryť Vypnúť reklamu

Ministerstvo životného prostredia žiada spracovanie dopravno­urbanistickej štúdie, ktorá bude riešiť súlad oboch projektov – železničnej trate TEN-T s nosným systémom.

Zhotoviteľa ešte nevybrali

Medzi množstvom pripomienok je aj požiadavka podrobných hydrogeologických prieskumov v časti, kde tunel povedie popod Dunaj a posudok vplyvu stavby na koryto.

V Petržalke odporúča preveriť aj kolíziu razených tunelov so základmi mosta a dvoch lávok ponad diaľnicu či vplyv na jej hydraulickú ochranu.

„Všetky odporúčané podmienky záverečného stanoviska ministerstva životného prostredia projektanti akceptovali a zohľadnia ich v ďalšom stupni dokumentácie. Mnoho z nich sa však už priamo týka podmienok pri výstavbe a sú určené jej zhotoviteľovi,“ povedala Martinková. Ten ešte nie je vybratý.

Stavba trate TEN-T by sa mala začať v roku 2010 a dokončená by mala byť o päť rokov neskôr. Projekt aj inžiniering stavby robia spoločnosti Dopravoprojekt a Infraprojekt. V hlavnom tíme pracuje asi 50 projektantov.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 35 908
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 34 700
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 817
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 327
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 832
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 133
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 732
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 390
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 308
  10. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 5 368
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu