SME
Nedeľa, 17. október, 2021 | Meniny má HedvigaKrížovkyKrížovky
Z DVOCH MOŽNOSTÍ VEDENIA ŽELEZNICE ODPORÚČAJÚ TÚ, KTORÁ PRECHÁDZA BLIŽŠIE K STANICI NIVY

Nová trať má v meste dva varianty

Rozdiel medzi alternatívami trasovania železničnej trate TEN­T je najmä v úseku, ktorý vedie centrom mesta, a v ďalšom vedení trate v Petržalke.

Tunel, v ktorom má byť železničná trať, povedie v blízkosti novostavby SND a pod Euroveou.Tunel, v ktorom má byť železničná trať, povedie v blízkosti novostavby SND a pod Euroveou. (Zdroj: SME – MIROSLAVA CIBULKOVÁ)

BRATISLAVA. Ministerstvo životného prostredia pripomienkovalo variantné návrhy železničnej trate TEN-T (Trans-European Networks for Transport), ktorá bude prepájať medzinárodný železničný koridor Paríž – Viedeň – Bratislava a pôjde v tuneli centrom mesta.

Dokumentácia predkladá dva varianty, kadiaľ povedie trať. Rozdiel medzi nimi je najmä v úseku, ktorý vedie centrom mesta a v ďalšom vedení trate v Petržalke.

Bližšie k Nivám

Oba varianty sú situované do blízkosti novostavby Národného divadla, jeden západne a druhý východne od budovy. Ministerstvo životného prostredia odporučilo realizáciu východného variantu. Ten je bližšie k stanici Nivy, kde má byť aj jedna zo zastávok.

Skryť Vypnúť reklamu

Východný variant je zaujímavý najmä pre cestujúcich medzi jednotlivými typmi dopravy. Trať bude súčasťou medzinárodného koridoru, ale bude dôležitá aj pre mestskú dopravu. Časť v tuneli pod mestom bude mať tri stanice – Predmestie, Filiálka a Petržalka a dve zastávky – Nivy a Centrum.

Šesťkilometrový tunel

Tunel bude mať asi šesť kilometrov. Pôjde od Predmestia v smere na Filiálku a Šancovú ulicu, potom popod Dunaj a von bude vychádzať za Einsteinovou ulicou neďaleko obchodného domu Átrium. Bude v hĺbke 16 až 40 metrov pod zemou.

Väčší úsek tunela plánujú raziť, nie hĺbiť z povrchu, aby stavba nenarušila život, dopravu či stavby na povrchu.

Napojenie ráta aj s asanáciou

„Ministerstvo posudzovalo aj navrhované napojenie trate TEN-T na existujúcu železničnú trať v smere od stanice Filiálka na Nové Mesto,“ hovorí Dorota Martinková, špecialistka na životné prostredie z Dopravoprojektu.

Skryť Vypnúť reklamu

Lokality vymedzenej ulicami Pluhová a Hattalova sa dotkne napojenie trate TEN-T, ktoré bude vychádzať z tunela a prepájať sa s existujúcou povrchovou traťou. „Ministerstvo odporučilo variant, ktorý bude mať najmenší vplyv na zastavané územie. No príde aj k anasáciám,“ hovorí Martinková.

Trať pod Dunajom

V úseku, kde povedie tunel popod Dunaj, má premávať vo finálnej etape aj nosný systém MHD, ktorý navrhuje mesto.

Návrh nosného systému je samostatným projektom, pripravovaným nezávisle od TEN-T. ­Trasa nosného systému má ísť stredom Petržalky popri Chorvátskom ramene na Šafárikovo námestie. Má však byť podľa plánov hotový v roku 2012, kým tunel železničnej trate TEN-T o tri roky neskôr.

Dovtedy má nosný systém premávať po Starom moste. Kým v tuneli sa ráta s mestskými vlakmi, v dočasnom riešení na Starom moste má ísť o električky.

Skryť Vypnúť reklamu

Ministerstvo životného prostredia žiada spracovanie dopravno­urbanistickej štúdie, ktorá bude riešiť súlad oboch projektov – železničnej trate TEN-T s nosným systémom.

Zhotoviteľa ešte nevybrali

Medzi množstvom pripomienok je aj požiadavka podrobných hydrogeologických prieskumov v časti, kde tunel povedie popod Dunaj a posudok vplyvu stavby na koryto.

V Petržalke odporúča preveriť aj kolíziu razených tunelov so základmi mosta a dvoch lávok ponad diaľnicu či vplyv na jej hydraulickú ochranu.

„Všetky odporúčané podmienky záverečného stanoviska ministerstva životného prostredia projektanti akceptovali a zohľadnia ich v ďalšom stupni dokumentácie. Mnoho z nich sa však už priamo týka podmienok pri výstavbe a sú určené jej zhotoviteľovi,“ povedala Martinková. Ten ešte nie je vybratý.

Stavba trate TEN-T by sa mala začať v roku 2010 a dokončená by mala byť o päť rokov neskôr. Projekt aj inžiniering stavby robia spoločnosti Dopravoprojekt a Infraprojekt. V hlavnom tíme pracuje asi 50 projektantov.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  2. Nie je to prvýkrát, čo sa Vám bolesť chrbta vrátila?
  3. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov
  4. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  5. Ľudia v núdzi potrebujú pomoc, nakúpte potraviny aj pre nich
  6. K online predplatnému získate 30€ na nákup v sieti Intersport
  7. ŠFRB:Výstavbu a kúpu nájomných bytov podporujeme reálnymi krokmi
  8. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma
  9. Bratislavu bude sprevádzať luxus
  10. Pandémia upozornila na automatizáciu. Nahradí ľudí technika?
  1. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  2. Nie je to prvýkrát, čo sa Vám bolesť chrbta vrátila?
  3. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  4. Wüstenrot rástol v predaji životného i neživotného poistenia
  5. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  6. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  7. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov
  8. S deťmi za zdravím do Vysokých Tatier
  9. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  10. Šetrenie energie v domácnosti: Diaľkové meranie pomáha sporiť
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 17 778
  2. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 9 653
  3. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 6 460
  4. V centre Bratislavy je na predaj 5-izbový apartmán. Takto vyzerá 6 240
  5. Bratovražedná vojna navždy zmenila Ameriku 4 905
  6. Bratislavu bude sprevádzať luxus 4 539
  7. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 4 164
  8. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma 3 735
  9. Aký polystyrén je najlepší na zatepľovanie? Sivý robí divy 3 204
  10. Odišli, ale nezabúdame. Spomínajte s Korzárom 2 870
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  2. Anton Sládek: Bratislava - budova bývalej sociálnej poisťovne na Bezručovej - interiér
  3. Martin Pekár: Prečo limit 130 km/h život v Bratislave nezlepší
  4. Anton Sládek: Bratislava - Klemensova ulica
  5. Anton Sládek: Príjemné detaily na Radlinského ulici
  6. Anton Sládek: Spomienka na továreň Gumon
  7. Matej Vagač: Park na Kollárovom námestí opäť v ohrození...
  8. Marek Gabonay: Bratislava Ružinov: chodci sú dôležitejší ako autá
  1. Roland Vizner: Aký bude Váš dôchodok. Jednoduchý a vcelku presný návod ako ho vypočítať za 3 minúty. 18 392
  2. Tereza Krajčová: Anglický denník: 15. Ak vás anglické zdravotníctvo nezabije, tak aspoň prizabije 9 309
  3. Martin Kugla: Zachráňme Petržalku! 7 012
  4. Pavel Dvořák: Toto sú nepokojné časy 6 189
  5. Peter Chudý: Norbert Bödör je bezúhonný človek alebo čo mi povedal o svojom príbuznom Tibor Gašpar. 4 948
  6. Stanislav Martinčko: Chudoba v nedeľu na panské,do R.Soboty !!! 4 193
  7. Karol Labaš: S čím sa Richard Raši verejne nechváli 4 193
  8. Peter Chudý: Pribudnú ďalšie „biele kone“ v policajnej uniforme, prečo vyšetrovateľka Santusová neabsolvovala detektor lži, aké sú dôvody jej konca na inšpekcii? 3 833
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  2. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  3. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  5. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  6. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  7. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  8. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
Skryť Zatvoriť reklamu