BRATISLAVA. Ministerstvo životného prostredia pripomienkovalo variantné návrhy železničnej trate TEN-T (Trans-European Networks for Transport), ktorá bude prepájať medzinárodný železničný koridor Paríž – Viedeň – Bratislava a pôjde v tuneli centrom mesta.
Dokumentácia predkladá dva varianty, kadiaľ povedie trať. Rozdiel medzi nimi je najmä v úseku, ktorý vedie centrom mesta a v ďalšom vedení trate v Petržalke.
Bližšie k Nivám
Oba varianty sú situované do blízkosti novostavby Národného divadla, jeden západne a druhý východne od budovy. Ministerstvo životného prostredia odporučilo realizáciu východného variantu. Ten je bližšie k stanici Nivy, kde má byť aj jedna zo zastávok.
Východný variant je zaujímavý najmä pre cestujúcich medzi jednotlivými typmi dopravy. Trať bude súčasťou medzinárodného koridoru, ale bude dôležitá aj pre mestskú dopravu. Časť v tuneli pod mestom bude mať tri stanice – Predmestie, Filiálka a Petržalka a dve zastávky – Nivy a Centrum.
Šesťkilometrový tunel
Tunel bude mať asi šesť kilometrov. Pôjde od Predmestia v smere na Filiálku a Šancovú ulicu, potom popod Dunaj a von bude vychádzať za Einsteinovou ulicou neďaleko obchodného domu Átrium. Bude v hĺbke 16 až 40 metrov pod zemou.
Väčší úsek tunela plánujú raziť, nie hĺbiť z povrchu, aby stavba nenarušila život, dopravu či stavby na povrchu.
Napojenie ráta aj s asanáciou
„Ministerstvo posudzovalo aj navrhované napojenie trate TEN-T na existujúcu železničnú trať v smere od stanice Filiálka na Nové Mesto,“ hovorí Dorota Martinková, špecialistka na životné prostredie z Dopravoprojektu.
Lokality vymedzenej ulicami Pluhová a Hattalova sa dotkne napojenie trate TEN-T, ktoré bude vychádzať z tunela a prepájať sa s existujúcou povrchovou traťou. „Ministerstvo odporučilo variant, ktorý bude mať najmenší vplyv na zastavané územie. No príde aj k anasáciám,“ hovorí Martinková.
Trať pod Dunajom
V úseku, kde povedie tunel popod Dunaj, má premávať vo finálnej etape aj nosný systém MHD, ktorý navrhuje mesto.
Návrh nosného systému je samostatným projektom, pripravovaným nezávisle od TEN-T. Trasa nosného systému má ísť stredom Petržalky popri Chorvátskom ramene na Šafárikovo námestie. Má však byť podľa plánov hotový v roku 2012, kým tunel železničnej trate TEN-T o tri roky neskôr.
Dovtedy má nosný systém premávať po Starom moste. Kým v tuneli sa ráta s mestskými vlakmi, v dočasnom riešení na Starom moste má ísť o električky.
Ministerstvo životného prostredia žiada spracovanie dopravnourbanistickej štúdie, ktorá bude riešiť súlad oboch projektov – železničnej trate TEN-T s nosným systémom.
Zhotoviteľa ešte nevybrali
Medzi množstvom pripomienok je aj požiadavka podrobných hydrogeologických prieskumov v časti, kde tunel povedie popod Dunaj a posudok vplyvu stavby na koryto.
V Petržalke odporúča preveriť aj kolíziu razených tunelov so základmi mosta a dvoch lávok ponad diaľnicu či vplyv na jej hydraulickú ochranu.
„Všetky odporúčané podmienky záverečného stanoviska ministerstva životného prostredia projektanti akceptovali a zohľadnia ich v ďalšom stupni dokumentácie. Mnoho z nich sa však už priamo týka podmienok pri výstavbe a sú určené jej zhotoviteľovi,“ povedala Martinková. Ten ešte nie je vybratý.
Stavba trate TEN-T by sa mala začať v roku 2010 a dokončená by mala byť o päť rokov neskôr. Projekt aj inžiniering stavby robia spoločnosti Dopravoprojekt a Infraprojekt. V hlavnom tíme pracuje asi 50 projektantov.