SME

Staré električky nemenia za nové

Za peniaze, ktoré dá doprav­ný podnik do generálnej opravy električiek, by mohol nakúpiť menej nových. Chýbajú však nízkopodlažné električky. Tie, ktoré terazv meste jazdia, sa tak upraviť nedajú.

Dopravný podnik postupne vymieňa električkám karosérie, elektrické, mechanické aj točivé časti.Dopravný podnik postupne vymieňa električkám karosérie, elektrické, mechanické aj točivé časti. (Zdroj: SITA)

BRATISLAVA. Dopravný podnik nenakupuje nové električky. Ich vozový park obnovuje generálnou modernizáciou vozidiel. Predseda predstavenstva dopravného podniku Branislav Zahradník tvrdí, že v súčasnej finančnej situácii podniku je to výhodnejšie. Za rovnaké peniaze by mohli kúpiť menej nových električiek, ako dokážu opraviť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

S nákupom nových vozidiel sa zatiaľ ráta len pre budúci nosný dopravný systém. To však budú odlišné električky ako tie, ktoré teraz jazdia po Bratislave.

Po oprave ako nová

SkryťVypnúť reklamu

„Čo sa týka existujúcich električiek, ich životnosť je dlhšia ako životnosť autobusov,“ hovorí Zahradník. „Obnovujeme ich generálnymi opravami. Dá sa povedať, že 85 percent komponentov majú potom nových.“ Zmodernizované vozidlá môžu zase slúžiť niekoľko rokov.

Zahradník povedal, že v tomto roku plánujú opravu piatich električiek a v budúcom troch. „Náklady na osem vozidiel dosiahnu takmer 180 miliónov korún.“ Vymieňať im majú karosérie, elektrické, mechanické aj točivé časti. Teraz je pripravená takto opravená električka K2, rekonštruovali ju vlani. „Pre­mávať by mohla už v najbližších týždňoch. Čakáme už len na schválenie dráhovým úradom.“

Nízkopodlažné električky

Matej Kavacký za združenie mhd.sk potvrdil, že električky sa v Bratislave udržujú viac ako autobusy. Trendom by však mal byť nákup nízkopodlažných vozidiel, ktoré v meste chýbajú. „Posledné električky pribudli pred desiatimi rokmi, všetky sú vysokopodlažné.“ Príkladom, ako by tie nové mohli vyzerať, je typ, ktorý sa v meste skúšal pre talianske mesto Cagliari na jeseň 2006.

SkryťVypnúť reklamu

Nakupovať sa zatiaľ nebude

Zakúpenie nového vozidla by podľa Zahradníka stálo viac ako 60 miliónov korún.

„V našej finančnej situácii sa viac oplatí zrekonštruovať vozidlá, ako za tú istú sumu nakúpiť menší počet nových. Potrebujeme zabezpečiť spoľahlivosť výpravy.“ Električky, ktoré prerábajú, sa preto, ako sú technicky riešené, nedajú upraviť na nízkopodlažné.

Do budúcnosti, ak bude podnik na tom lepšie, Zahradník nákup nových električiek nevylúčil.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  5. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 450
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 232
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 130
  4. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 826
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 463
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 160
  7. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 2 923
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 2 161
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 29 069
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 040
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 10 103
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 056
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 606
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 235
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 868
  8. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 6 429
  1. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  2. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  3. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  4. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  5. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  6. Tupou Ceruzou: Pandemická
  7. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  8. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
SkryťZatvoriť reklamu