BRATISLAVA. Dopravný podnik nenakupuje nové električky. Ich vozový park obnovuje generálnou modernizáciou vozidiel. Predseda predstavenstva dopravného podniku Branislav Zahradník tvrdí, že v súčasnej finančnej situácii podniku je to výhodnejšie. Za rovnaké peniaze by mohli kúpiť menej nových električiek, ako dokážu opraviť.
S nákupom nových vozidiel sa zatiaľ ráta len pre budúci nosný dopravný systém. To však budú odlišné električky ako tie, ktoré teraz jazdia po Bratislave.
Po oprave ako nová
„Čo sa týka existujúcich električiek, ich životnosť je dlhšia ako životnosť autobusov,“ hovorí Zahradník. „Obnovujeme ich generálnymi opravami. Dá sa povedať, že 85 percent komponentov majú potom nových.“ Zmodernizované vozidlá môžu zase slúžiť niekoľko rokov.
Zahradník povedal, že v tomto roku plánujú opravu piatich električiek a v budúcom troch. „Náklady na osem vozidiel dosiahnu takmer 180 miliónov korún.“ Vymieňať im majú karosérie, elektrické, mechanické aj točivé časti. Teraz je pripravená takto opravená električka K2, rekonštruovali ju vlani. „Premávať by mohla už v najbližších týždňoch. Čakáme už len na schválenie dráhovým úradom.“
Nízkopodlažné električky
Matej Kavacký za združenie mhd.sk potvrdil, že električky sa v Bratislave udržujú viac ako autobusy. Trendom by však mal byť nákup nízkopodlažných vozidiel, ktoré v meste chýbajú. „Posledné električky pribudli pred desiatimi rokmi, všetky sú vysokopodlažné.“ Príkladom, ako by tie nové mohli vyzerať, je typ, ktorý sa v meste skúšal pre talianske mesto Cagliari na jeseň 2006.
Nakupovať sa zatiaľ nebude
Zakúpenie nového vozidla by podľa Zahradníka stálo viac ako 60 miliónov korún.
„V našej finančnej situácii sa viac oplatí zrekonštruovať vozidlá, ako za tú istú sumu nakúpiť menší počet nových. Potrebujeme zabezpečiť spoľahlivosť výpravy.“ Električky, ktoré prerábajú, sa preto, ako sú technicky riešené, nedajú upraviť na nízkopodlažné.
Do budúcnosti, ak bude podnik na tom lepšie, Zahradník nákup nových električiek nevylúčil.