SME

Rýchla dráha zmení most

Nosný systém MHD má byť duálny. V prvej etape električka premávajúca po trase Šafárikovo námestie – Starý most – Bosákova. Neskôr ju predĺžia do Janíkovho dvora a pribudne dráha mestského vlaku, ktorá sa odkloní do tunela pod Dunajom.

Či bude na moste po rekonštrukcii premávať len električka, alebo tu zostanú aj autá, majú navrhnúť projektanti.Či bude na moste po rekonštrukcii premávať len električka, alebo tu zostanú aj autá, majú navrhnúť projektanti. (Zdroj: SME – MILAN DAVID)

BRATISLAVA. Príprava projektu dráhy rýchlej električky od Šafárikovho námestia po Bosákovu bude trvať asi rok a pol, realizácia ďalšie dva. Povedal to včera primátor Andrej Ďurkovský. Na prvú etapu je z mestského rozpočtu vyčlenených 1,2 miliardy, v tejto sume nie je nákup vozidiel.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nosný systém MHD už má projektanta a zhotoviteľa – budú to spoločnosti Alfa 04, Reming Consult a Pio Keramoprojekt.

Čo zostane na moste

„Ide o najťažšiu etapu, úsek, ktorý preklenie Dunaj a vyžaduje si rekonštrukciu Starého mosta,“ povedal Ďurkovský.

SkryťVypnúť reklamu

O budúcnosti dopravy na zrekonštruovanom Starom moste a jeho výzore ešte nechceli zástupcovia mesta hovoriť. „Či bude na moste len električková doprava, alebo zostane aj cesta pre autá, sme nechceli rozhodnúť my na magistráte. Mal by to riešiť projektant,“ povedal Fabor. Miroslav Maťaščík zo spoločnosti Alfa 04, ktorá projektovala aj Most Apollo povedal, že veľmi dôležité bude aj urbanisticko-architektonické riešenie „nového“ Starého mosta.

Električka na moste, mestský vlak v tuneli

Kým prvá etapa nosného systému MHD ráta len s výstavbou trate rýchlej električky po Bosákovu s využitím Starého mosta, po dokončení má trať pokračovať stredom Petržalky – popri Chorvátskom ramene do Janíkovho dvora. Na preklenutie rieky má využívať tunel popod Dunaj, ktorý plánujú urobiť železnice do roku 2015 a budú v ňom premávať vlaky.

SkryťVypnúť reklamu

„Plánujeme duálny systém. Dobudujeme trať pre električku po Janíkov dvor a zároveň tu vybudujeme železničnú frakciu, ktorá sa odkloní do tunela a bude pokračovať na Filiálku,“ povedal primátor. Dodal, že podrobnosti by mali vyplynúť z technického riešenia.

Mesto v súčasnosti rokuje aj so železnicami. Nosný systém MHD by mal byť skoordinovaný s plánovanou výstavbou železničnej trate, ktorá prepojí medzinárodné železničné koridory a bude prechádzať mestom.

Spor o tender

Do tendra, ktorý vyhlásilo mesto na projektanta a zhotoviteľa nosného systému, sa okrem skupiny víťazných firiem prihlásila spoločnosť Metroprojekt Praha. Tá ponúkla mestu asi o tretinu nižšiu cenu.

Metroprojekt stanovil ponuku na asi 45 miliónov, skupina firiem, ktorá v tendri zvíťazila 73,6 milióna.

SkryťVypnúť reklamu

„Komisia, ktorá ponuky vyhodnocovala, preto požiadala oboch uchádzačov o vysvetlenie ponúk a podrobnejší rozpis položiek,“ povedala hovorkyňa mesta Eva Chudinová. Dodala, že výrazný rozdiel bol v návrhu ceny rekonštrukcie mosta a neobvykle nízku ponuku spoločnosť komisii napriek žiadosti, neodôvodnila. „Neúspešný u­chá­­dzač sa obrátil na Úrad pre verejné obstarávanie s námietkou. Neskôr ju však stiahol.“

História mosta

Na mieste, kde stojí Starý most, bol v roku 1891 sprevádzkovaný prvý pevný most v Bratislave, montovaný železný Most Františka Jozefa. Bol dlhý 460 metrov, mal tri piliere a pásy pre železničnú i cestnú dopravu a chodcov. Pred koncom druhej svetovej vojny ho zničili fašistické vojská, v tom čase sa volal po generálovi M. R. Štefánikovi.

V lete 1945 začala Červená armáda v spolupráci s československými podnikmi most obnovovať. Pri stavbe použili piliere pôvodného Mosta Františka Jozefa. Na stavbe pracovalo 600 sovietskych vojakov a 450 nemeckých zajatcov a pomenovali ho Most Červenej armády. Odvtedy most prešiel rôznymi opravami a kompletnou generálnou úpravou.

Napriek tomu, že podľa pôvodných zámerov mal byť iba provizórny a fungovať mal desať rokov, sa využíva až doteraz. Zaužíval sa názov Starý most – od roku 1993 oficiálny názov.

(r)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  5. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 443
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 182
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 173
  4. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 817
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 454
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 158
  7. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 2 917
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 2 177
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 29 066
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 037
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 10 103
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 056
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 601
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 235
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 865
  8. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 6 443
  1. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  2. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  3. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  4. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  5. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  6. Tupou Ceruzou: Pandemická
  7. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  8. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
SkryťZatvoriť reklamu