SME
Nedeľa, 24. október, 2021 | Meniny má KvetoslavaKrížovkyKrížovky
SÚČASŤOU NÁVRHU NOSNÉHO SYSTÉMU MHD JE AJ REKONŠTRUKCIA MOSTA

Rýchla dráha zmení most

Nosný systém MHD má byť duálny. V prvej etape električka premávajúca po trase Šafárikovo námestie – Starý most – Bosákova. Neskôr ju predĺžia do Janíkovho dvora a pribudne dráha mestského vlaku, ktorá sa odkloní do tunela pod Dunajom.

Či bude na moste po rekonštrukcii premávať len električka, alebo tu zostanú aj autá, majú navrhnúť projektanti.Či bude na moste po rekonštrukcii premávať len električka, alebo tu zostanú aj autá, majú navrhnúť projektanti. (Zdroj: SME – MILAN DAVID)

BRATISLAVA. Príprava projektu dráhy rýchlej električky od Šafárikovho námestia po Bosákovu bude trvať asi rok a pol, realizácia ďalšie dva. Povedal to včera primátor Andrej Ďurkovský. Na prvú etapu je z mestského rozpočtu vyčlenených 1,2 miliardy, v tejto sume nie je nákup vozidiel.

Nosný systém MHD už má projektanta a zhotoviteľa – budú to spoločnosti Alfa 04, Reming Consult a Pio Keramoprojekt.

Čo zostane na moste

„Ide o najťažšiu etapu, úsek, ktorý preklenie Dunaj a vyžaduje si rekonštrukciu Starého mosta,“ povedal Ďurkovský.

O budúcnosti dopravy na zrekonštruovanom Starom moste a jeho výzore ešte nechceli zástupcovia mesta hovoriť. „Či bude na moste len električková doprava, alebo zostane aj cesta pre autá, sme nechceli rozhodnúť my na magistráte. Mal by to riešiť projektant,“ povedal Fabor. Miroslav Maťaščík zo spoločnosti Alfa 04, ktorá projektovala aj Most Apollo povedal, že veľmi dôležité bude aj urbanisticko-architektonické riešenie „nového“ Starého mosta.

Električka na moste, mestský vlak v tuneli

Kým prvá etapa nosného systému MHD ráta len s výstavbou trate rýchlej električky po Bosákovu s využitím Starého mosta, po dokončení má trať pokračovať stredom Petržalky – popri Chorvátskom ramene do Janíkovho dvora. Na preklenutie rieky má využívať tunel popod Dunaj, ktorý plánujú urobiť železnice do roku 2015 a budú v ňom premávať vlaky.

„Plánujeme duálny systém. Dobudujeme trať pre električku po Janíkov dvor a zároveň tu vybudujeme železničnú frakciu, ktorá sa odkloní do tunela a bude pokračovať na Filiálku,“ povedal primátor. Dodal, že podrobnosti by mali vyplynúť z technického riešenia.

Mesto v súčasnosti rokuje aj so železnicami. Nosný systém MHD by mal byť skoordinovaný s plánovanou výstavbou železničnej trate, ktorá prepojí medzinárodné železničné koridory a bude prechádzať mestom.

Spor o tender

Do tendra, ktorý vyhlásilo mesto na projektanta a zhotoviteľa nosného systému, sa okrem skupiny víťazných firiem prihlásila spoločnosť Metroprojekt Praha. Tá ponúkla mestu asi o tretinu nižšiu cenu.

Metroprojekt stanovil ponuku na asi 45 miliónov, skupina firiem, ktorá v tendri zvíťazila 73,6 milióna.

„Komisia, ktorá ponuky vyhodnocovala, preto požiadala oboch uchádzačov o vysvetlenie ponúk a podrobnejší rozpis položiek,“ povedala hovorkyňa mesta Eva Chudinová. Dodala, že výrazný rozdiel bol v návrhu ceny rekonštrukcie mosta a neobvykle nízku ponuku spoločnosť komisii napriek žiadosti, neodôvodnila. „Neúspešný u­chá­­dzač sa obrátil na Úrad pre verejné obstarávanie s námietkou. Neskôr ju však stiahol.“

História mosta

Na mieste, kde stojí Starý most, bol v roku 1891 sprevádzkovaný prvý pevný most v Bratislave, montovaný železný Most Františka Jozefa. Bol dlhý 460 metrov, mal tri piliere a pásy pre železničnú i cestnú dopravu a chodcov. Pred koncom druhej svetovej vojny ho zničili fašistické vojská, v tom čase sa volal po generálovi M. R. Štefánikovi.

V lete 1945 začala Červená armáda v spolupráci s československými podnikmi most obnovovať. Pri stavbe použili piliere pôvodného Mosta Františka Jozefa. Na stavbe pracovalo 600 sovietskych vojakov a 450 nemeckých zajatcov a pomenovali ho Most Červenej armády. Odvtedy most prešiel rôznymi opravami a kompletnou generálnou úpravou.

Napriek tomu, že podľa pôvodných zámerov mal byť iba provizórny a fungovať mal desať rokov, sa využíva až doteraz. Zaužíval sa názov Starý most – od roku 1993 oficiálny názov.

(r)
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa technologické spoločnosti starajú o bezpečnosť platieb
  2. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  3. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania
  4. Darujte úsmev dvakrát pre šťastie mnohých rodín
  5. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom
  6. Vyberte sa s nami za strašidlami. Žiadny strach, bude to zábava
  7. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato
  8. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor
  9. Tiguan eHybrid: bežné problémy plug-in hybridov sa ho netýkajú
  10. Prichádzame o pamiatky? Obnoviť všetky by trvalo 180 rokov
  1. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  2. Zánovné vozidlá na slovenskom trhu za rok zdraželi až o 15 %
  3. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania
  4. Darujte úsmev dvakrát pre šťastie mnohých rodín
  5. Ocenenie získali Innovatrics, Kellys Bicycles a Bivio
  6. Ako získať nabíjaciu kartu k novému elektromobilu?
  7. Ako sa technologické spoločnosti starajú o bezpečnosť platieb
  8. Vyberte sa s nami za strašidlami. Žiadny strach, bude to zábava
  9. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom
  10. 5. ročník Trhu kože bude po prvý raz aj v Košiciach
  1. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia 14 885
  2. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom 7 192
  3. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato 6 231
  4. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 5 079
  5. Prichádzame o pamiatky? Obnoviť všetky by trvalo 180 rokov 3 552
  6. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 374
  7. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 3 169
  8. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania 3 069
  9. Martinus vykupuje čítané knihy, spustil službu Knihovrátok 2 778
  10. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor 2 369
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  2. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  3. Anton Sládek: Bratislava - budova bývalej sociálnej poisťovne na Bezručovej - interiér
  4. Anton Sládek: Bratislava - Klemensova ulica
  5. Anton Sládek: Príjemné detaily na Radlinského ulici
  6. Martin Pekár: Prečo limit 130 km/h život v Bratislave nezlepší
  7. Anton Sládek: Spomienka na továreň Gumon
  8. Matej Vagač: Park na Kollárovom námestí opäť v ohrození...
  1. Robert Fico: Pán Kovačič z Markízy, ďakujem, vyhral som vďaka Vám 50 Eur! 32 526
  2. Matúš Lazúr: Neočkovaní dôchodcovia si vianočné príspevky nezaslúžia 15 431
  3. Věra Tepličková: Nepoškvrnené očkovanie - ďalší zázrak alebo zvrátenosť vlády neboráka Hegera? 10 922
  4. Jiří Ščobák: Paní Záborská, jste zbabělec! Dovedete cílit jen na nejsnadnější cíl - ženy 8 448
  5. Martina Hilbertová: Zomrela Gruberová, ktorú sme za komunizmu nemohli počúvať 5 882
  6. Stanislav Martinčko: Veno pre drahú nevestu z úradu práce v Pezinku?? 4 867
  7. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora) 4 663
  8. Július Kovács: Kaliňák a Počiatek ma chcú dostať do basy pomocou justičnej a policajnej mafie, dodnes ju riadi Fico, lebo som upozornil na ich zlodejstvá. 4 635
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  5. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
Skryť Zatvoriť reklamu