SME
Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky
V BRATISLAVE MAJÚ PRIBUDNÚŤ DVE NOVÉ TRATE: TEN-T A NOSNÝ SYSTÉM MHD

Dve trate, spoločný tunel

Mesto spolupracuje na zladení trate nosného systému MHD s traťou plánovanej železnice.

V jednom z variantov koordinácie tratí železnice a nosného systému MHD chýba zastávka nosného systému v Petržalke medzi nábre­žím a diaľnicou. Pritom medzi Starým a Prístavným mostom má vyrásť celomestské centrum Petržalka.V jednom z variantov koordinácie tratí železnice a nosného systému MHD chýba zastávka nosného systému v Petržalke medzi nábre­žím a diaľnicou. Pritom medzi Starým a Prístavným mostom má vyrásť celomestské centrum Petržalka. (Zdroj: SME – PETER ŽÁKOVIČ)

BRATISLAVA. V súvislosti s projektom plánovanej železničnej trate TEN-T, ktorá bude prechádzať mestom a prepájať európske železničné koridory, podpísalo mesto koncom roka memorandum o spolupráci s ministerstvom dopravy. Jej obsahom má byť koordinácie železničnej trate s navrhovanou traťou mestského vlaku – nosným systémom MHD. Spoločný pre obe trate má byť tunel pod Dunajom.

TEN-T čaká na doriešenie návrhu MHD

Na to, aby sa o ňom rozhodlo, je dôležité doriešiť návrh nosného systému MHD. Preto dá mesto v spolupráci s ministerstvom vypracovať technicko-ekonomickú štúdiu úseku Bosákova – Janíkov dvor. V súčasnosti spracovatelia štúdie TEN-T vyhodnocujú pripomienky. „Za Petržalku sme pripomienkovali napríklad variantné riešenie v území hneď za Dunajom. V jednom sa po rozplete tratí (železničnej a mestskej) na petržalskom brehu delí železničná trať do dvoch tunelov a mestský vlak pokračuje v jednom. V druhom variante je to naopak. Návrhy sa líšia rôznou polohou zastávok,“ hovorí Kvetoslava Čurná z miestneho úradu Petržalka.

Varianty určujú polohy zastávok

V prípade, že sa rozdvojí tunel pre mestský vlak, na rozdelenom úseku nebudú zastávky. To by znamenalo, že prvá zastávka nosného systému MHD by bola až za Einsteinovou. „Nebolo by obslúžené územie pri Dunaji, kde je plánovaná výstavba celomestského centra Petržalka a celá lokalita od rieky až po Bosákovu ulicu.“ Mestská časť preto preferuje druhý variant, ktorý by umožnil umiestniť zastávku už v lokalite medzi Dunajom a Einsteinovou. Ďalšiu navrhuje medzi Bosákovou a Námestím hraničiarov. Železnice však presadzujú odlišný variant.

Petržalka chce dráhu MHD v tuneli

Petržalka tiež bojuje o to, akú podobu bude mať mestská dráha. „Nie sme spokojní s polozapusteným variantom. Zatiaľ totiž nie je jasné, do akej miery bude zapustený – ako vysoko bude jeho horná hrana. Ako príklad uvediem, že aj petržalská diaľnica je charakterizovaná rovnako ako polozapustená,“ hovorí Čurná. Obáva sa, že dráha vytvorí bariéru, ktorá povedie stredom Petržalky. Mestská časť preto presadzuje, aby trať viedla pod povrchom, v tuneli.

TEN–T a MHD

Projekt TEN-T (Trans-European Networks for Transport) je železničná trať, ktorá má prepojiť medzinárodné železničné koridory (Paríž - Viedeň - Bratislava) a prechádzať bude centrom mesta - zväčša v tuneli. V meste bude mať tri stanice - Predmestie, Filiálka a Petržalka, a dve zastávky - Nivy a Centrum.

Nosný systém MHD (mestský vlak) má ísť stredom Petržalky. Dočasne pôjde o električkové spojenie Šafárikovo námestie – Starý most – Bosákova. Vo finálnej etape má ísť o mestský vlak Šafárikovo námestie - Janíkov dvor, ktorý pôjde stredom Petržalky popri Chorvátskom ramene.


Spoločný úsek TEN-T a MHD bude tunel pod Dunajom.


Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  6. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  2. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  3. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  4. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  5. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  6. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  8. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  9. Hygge ako životný štýl
  10. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 42 762
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 27 421
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 15 209
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 175
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 741
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 668
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 349
  8. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 329
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 237
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 097
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu