SME
Pondelok, 25. október, 2021 | Meniny má AurelKrížovkyKrížovky
V BRATISLAVE MAJÚ PRIBUDNÚŤ DVE NOVÉ TRATE: TEN-T A NOSNÝ SYSTÉM MHD

Dve trate, spoločný tunel

Mesto spolupracuje na zladení trate nosného systému MHD s traťou plánovanej železnice.

V jednom z variantov koordinácie tratí železnice a nosného systému MHD chýba zastávka nosného systému v Petržalke medzi nábre­žím a diaľnicou. Pritom medzi Starým a Prístavným mostom má vyrásť celomestské centrum Petržalka.V jednom z variantov koordinácie tratí železnice a nosného systému MHD chýba zastávka nosného systému v Petržalke medzi nábre­žím a diaľnicou. Pritom medzi Starým a Prístavným mostom má vyrásť celomestské centrum Petržalka. (Zdroj: SME – PETER ŽÁKOVIČ)

BRATISLAVA. V súvislosti s projektom plánovanej železničnej trate TEN-T, ktorá bude prechádzať mestom a prepájať európske železničné koridory, podpísalo mesto koncom roka memorandum o spolupráci s ministerstvom dopravy. Jej obsahom má byť koordinácie železničnej trate s navrhovanou traťou mestského vlaku – nosným systémom MHD. Spoločný pre obe trate má byť tunel pod Dunajom.

TEN-T čaká na doriešenie návrhu MHD

Na to, aby sa o ňom rozhodlo, je dôležité doriešiť návrh nosného systému MHD. Preto dá mesto v spolupráci s ministerstvom vypracovať technicko-ekonomickú štúdiu úseku Bosákova – Janíkov dvor. V súčasnosti spracovatelia štúdie TEN-T vyhodnocujú pripomienky. „Za Petržalku sme pripomienkovali napríklad variantné riešenie v území hneď za Dunajom. V jednom sa po rozplete tratí (železničnej a mestskej) na petržalskom brehu delí železničná trať do dvoch tunelov a mestský vlak pokračuje v jednom. V druhom variante je to naopak. Návrhy sa líšia rôznou polohou zastávok,“ hovorí Kvetoslava Čurná z miestneho úradu Petržalka.

Varianty určujú polohy zastávok

V prípade, že sa rozdvojí tunel pre mestský vlak, na rozdelenom úseku nebudú zastávky. To by znamenalo, že prvá zastávka nosného systému MHD by bola až za Einsteinovou. „Nebolo by obslúžené územie pri Dunaji, kde je plánovaná výstavba celomestského centra Petržalka a celá lokalita od rieky až po Bosákovu ulicu.“ Mestská časť preto preferuje druhý variant, ktorý by umožnil umiestniť zastávku už v lokalite medzi Dunajom a Einsteinovou. Ďalšiu navrhuje medzi Bosákovou a Námestím hraničiarov. Železnice však presadzujú odlišný variant.

Petržalka chce dráhu MHD v tuneli

Petržalka tiež bojuje o to, akú podobu bude mať mestská dráha. „Nie sme spokojní s polozapusteným variantom. Zatiaľ totiž nie je jasné, do akej miery bude zapustený – ako vysoko bude jeho horná hrana. Ako príklad uvediem, že aj petržalská diaľnica je charakterizovaná rovnako ako polozapustená,“ hovorí Čurná. Obáva sa, že dráha vytvorí bariéru, ktorá povedie stredom Petržalky. Mestská časť preto presadzuje, aby trať viedla pod povrchom, v tuneli.

TEN–T a MHD

Projekt TEN-T (Trans-European Networks for Transport) je železničná trať, ktorá má prepojiť medzinárodné železničné koridory (Paríž - Viedeň - Bratislava) a prechádzať bude centrom mesta - zväčša v tuneli. V meste bude mať tri stanice - Predmestie, Filiálka a Petržalka, a dve zastávky - Nivy a Centrum.

Nosný systém MHD (mestský vlak) má ísť stredom Petržalky. Dočasne pôjde o električkové spojenie Šafárikovo námestie – Starý most – Bosákova. Vo finálnej etape má ísť o mestský vlak Šafárikovo námestie - Janíkov dvor, ktorý pôjde stredom Petržalky popri Chorvátskom ramene.


Spoločný úsek TEN-T a MHD bude tunel pod Dunajom.


Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Chcete ušetriť na aute? Namiesto kúpy si ho prenajmite
  2. Ocenenie získali Innovatrics, Kellys Bicycles a Bivio
  3. Pandémia upozornila na automatizáciu. Nahradí ľudí technika?
  4. Ako sa technologické spoločnosti starajú o bezpečnosť platieb
  5. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  6. Nechajte kryptomeny na Fumbi
  7. Najtajnejšie ponuky módnych kúskov v Európe – iba na pozvanie
  8. Rebríček: Kto sú najlepší zamestnávatelia na svete podľa Forbes?
  9. Vraciame spoločnosti priazeň, ktorú nám už 30 rokov prejavuje
  10. Profesor Alexy: S plastmi sa musíme naučiť zaobchádzať
  1. Rebríček: Kto sú najlepší zamestnávatelia na svete podľa Forbes?
  2. Vraciame spoločnosti priazeň, ktorú nám už 30 rokov prejavuje
  3. Tristo nových lavičiek pre Bratislavu vďaka ČSOB nadácii
  4. Profesor Alexy: S plastmi sa musíme naučiť zaobchádzať
  5. Najtajnejšie ponuky módnych kúskov v Európe – iba na pozvanie
  6. Chladené halušky? Od tejto firmy si ich obľúbili na Slovensku
  7. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  8. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  9. Zánovné vozidlá na slovenskom trhu za rok zdraželi až o 15 %
  10. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania
  1. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia 15 005
  2. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom 8 076
  3. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato 6 325
  4. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 4 511
  5. Prichádzame o pamiatky? Obnoviť všetky by trvalo 180 rokov 3 635
  6. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania 3 620
  7. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 276
  8. Martinus vykupuje čítané knihy, spustil službu Knihovrátok 2 798
  9. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor 2 547
  10. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 2 460
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  2. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  3. Anton Sládek: Bratislava - budova bývalej sociálnej poisťovne na Bezručovej - interiér
  4. Anton Sládek: Bratislava - Klemensova ulica
  5. Anton Sládek: Príjemné detaily na Radlinského ulici
  6. Martin Pekár: Prečo limit 130 km/h život v Bratislave nezlepší
  7. Anton Sládek: Spomienka na továreň Gumon
  8. Matej Vagač: Park na Kollárovom námestí opäť v ohrození...
  1. Robert Fico: Pán Kovačič z Markízy, ďakujem, vyhral som vďaka Vám 50 Eur! 32 626
  2. Matúš Lazúr: Neočkovaní dôchodcovia si vianočné príspevky nezaslúžia 16 500
  3. Věra Tepličková: Nepoškvrnené očkovanie - ďalší zázrak alebo zvrátenosť vlády neboráka Hegera? 11 714
  4. Jiří Ščobák: Paní Záborská, jste zbabělec! Dovedete cílit jen na nejsnadnější cíl - ženy 8 870
  5. Martina Hilbertová: Zomrela Gruberová, ktorú sme za komunizmu nemohli počúvať 6 332
  6. Rastislav Čurma: Kde zobrať vodičov kamiónov (Hommo na ceste zavadzalis) 6 025
  7. Stanislav Martinčko: Veno pre drahú nevestu z úradu práce v Pezinku?? 5 047
  8. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora) 4 824
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  5. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
Skryť Zatvoriť reklamu