BRATISLAVA. Ministerstvo životného prostredia odporúča zriadiť pre projekt TEN-T infocentrum, internetovú stránku a kanceláriu prvého kontaktu na prijímanie podnetov a sťažností verejnosti.
Zladenie trate s nosným systémom
Žiada tiež spracovanie dopravno-urbanistickej štúdie, ktorá bude riešiť súlad železničnej trate s nosným systémom MHD. Plánované trate si niektorí ľudia zamieňajú.
TEN-T má prepojiť medzinárodné železničné koridory a prechádzať centrom mesta, zväčša v tuneli. V meste bude mať tri stanice – Predmestie, Filiálka a Petržalka, a dve zastávky – Nivy a Centrum. Tunelová trať má mať asi šesť kilometrov, pôjde od Predmestia v smere na Filiálku a Šancovú ulicu, potom popod Dunaj a von bude vychádzať za Einsteinovou ulicou.
Spoločný úsek
V úseku, kde povedie popod Dunaj, má premávať vo finálnej etape aj nosný systém MHD, ktorý pôjde stredom Petržalky popri Chorvátskom ramene na Šafárikovo námestie. Má však byť podľa plánov hotový v roku 2010, kým tunel železničnej trate o päť rokov neskôr. Dovtedy má premávať po Starom Moste. Zatiaľ čo v tuneli sa ráta s mestskými vlakmi, v dočasnom riešení na Starom moste má ísť o električky.
Zladenie tratí má zatiaľ v Petržalke dve alternatívy. V jednej po rozplete koľají za riekou pokračuje TEN-T v jednom tuneli a MHD vo dvoch. V druhej je to naopak. Navzájom sa líšia aj polohou zastávok nosného systému.
Asanácie a vibrácie
Okrem prepojenia Predmestia a Petržalky zahŕňa projekt TEN-T aj elektrifikáciu trate Devínska Nová Ves – Marchegg a spojenie letiska so železničnou sieťou. Projekt napojenia letiska sa počas výstavby aj prevádzky výrazne dotkne obyvateľov. Medzi Ivanskou cestou a diaľnicou plánujú tunel popod záhradkárskou oblasťou. Tu má prísť aj k asanácii záhrad či niektorých rodinných domov.
Rozšírenie trate od stanice Nové Mesto smerom na letisko ráta s pridaním ďalšej koľaje ku trom už existujúcim. Obyvateľom ulice Na lánoch sa tak železnica priblíži k domom. Žiadajú protihlukové opatrenia a vibračnú štúdiu, pretože výrazné vibrácie cítia pri prechode vlakov aj v súčasnosti.
Podzemné vody, kolízie
Pri stavaní tunela, v ktorom povedie trať, vyťažia množstvo zeminy, čo môže mať vplyv na pôdu aj podzemné vody. Ministerstvo životného prostredia preto žiada podrobné hydrogeologické prieskumy.
V časti, kde tunel povedie popod Dunaj, aj posudok vplyvu stavby na koryto. V Petržalke odporúča preveriť aj kolíziu razených tunelov so základmi mosta a dvoch lávok ponad diaľnicu či vplyv na jej hydraulickú ochranu.