SME

Plán vraj ignoruje Schengen

Nový územný plán vznikal deväť rokov. Preto nedostatočne zohľadňuje nové väzby na schengenský priestor – napríklad Bratislavčanov, ktorí bývajú v prihraničí Rakúska.

Novému územnému plánu sa vyčíta, že nepredpokladá dopravné a stavebné väzby na susedné štáty.Novému územnému plánu sa vyčíta, že nepredpokladá dopravné a stavebné väzby na susedné štáty. (Zdroj: ARCHÍV SME)

BRATISLAVA. Nový územný plán Bratislavy, ktorý platí len čosi vyše pol roka, je málo pripravený na Schengen. Kritici tvrdia, že dokument, ktorý má určiť vývoj mesta na 30 rokov, nepredpokladá dopravné a stavebné väzby na susedné štáty.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Príkladom je električkové spo­jenie Viedne a Bratislavy, ktoré chce obnoviť rakúska strana. Vedenie mesta na to reagovalo s prekvapením – za bratislavský magistrát o tom nik s Rakúšanmi nerokoval.

Petržalka ako bariéra

„A my sme takúto alebo podobnú víziu nemali?“ pýta sa urbanista Bohumil Kováč. „Už na úrovni tohto územného plánu sa malo uvažovať o koľajovom spojení MHD najmenej po Hainburg.“ Kováč hovorí, že na túto tému sa robili aj štúdie, ale výstavbou petržalskej diaľnice, ktorá s tým nepočítala, sa vytvorila bariéra. Je to dôkaz, že nedokážeme nechať rezervu pre budúce generácie. „Diaľnica sa pritom stavala v čase, keď sme už mali vysoké ambície vstúpiť do Európskej únie.“

SkryťVypnúť reklamu

Jednou z príčin je, že rozvoj prihraničnej Petržalky zablokoval niektoré ideálne miesta na spojenia. Petržalka mala len jeden rozvojový smer – južný. Na západe bola železná opona a diaľnica sa plánovala ako súčasť jej ochranného pásma.

Dopravné spojenia

Dopravný podnik Bratislavy teraz uvažuje o autobusovom spojení s Rakúskom. Svoje pravidelné linky do Rakúska má dnes prepravca Slovak Lines, pohodlne sa dá do Rakúska cestovať vlakom. Okrem toho rakúska a slovenská strana pred troma rokmi podpísali memorandum o rozvoji dopravného spojenia a plánuje sa medzinárodná železničná trať TEN-T, vedúca Bratislavou.

Magistrát sa bráni

Hovorkyňa magistrátu Eva Chudinová sa kritike bráni. „Územný plán ráta nielen so železničnými koridormi, ale aj s výstavbou na juhozápade mesta – v Rusovciach, v Čunove.“

SkryťVypnúť reklamu

Kováč oponuje, že neschengenskosť je zrejmá aj z technológie plánu – okrem jedného výkresu je všetko územie za hranicou biele. „Bratislava sa síce nemôže starať do pozemkov Kittsee, ale to územie existuje a má vzťahy na naše územie, ktoré už je spoločné.“

Vedenie mesta pripustilo, že koncepcia dopravy zaostáva za stavebným boomom. V obciach v rakúskom prihraničí pritom už bývajú desiatky Slovákov, a ich počet sa má zvyšovať – v inzerátoch realitiek sa Hainburg označuje za ďalšiu mestskú časť Bratislavy.

Územný plán Bratislavy sa pripravoval takmer desaťročie. Už v čase jeho neúspešného schvaľovania v roku 2006 primátor Andrej Ďurkovský povedal, že dnes by niektoré územia sám riešil inak.

Námestník primátora Tomáš Korček už pripravuje zmenu plánu. Do konca minulého roka dal zozbierať k plánu okolo 400 pripomienok. O konkrétnych zmenách však bude zastupiteľstvo rozhodovať najskôr v lete. Tak dlho potrvá, kým sa zmeny do plánu premietnu. Nevedno, či sa budú týkať aj Schengenu.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  2. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  3. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  4. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  5. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  6. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  7. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  8. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží
  1. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  3. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  4. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  5. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  6. Lesopark Hlboké slávnostne otvára svoje brány
  7. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  8. McDonald’s otvoril svoju prvú reštauráciu v Spišskej Novej Vsi
  1. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 8 013
  2. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 6 609
  3. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 6 289
  4. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 6 076
  5. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 5 081
  6. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 3 849
  7. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 2 693
  8. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 2 208
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 14 364
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 12 785
  3. Radko Mačuha: Je to také Smerácke. 7 908
  4. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 4 836
  5. Richard Lunter: Za 30 rokov vznikli na Slovensku "tri nové Bratislavy" 4 081
  6. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti! 3 941
  7. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 3 612
  8. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej 3 364
  1. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  2. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  3. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  4. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  5. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  6. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
  7. Marcel Rebro: Dnipro v slzách: Keď sa deti stávajú terčom
  8. Radko Mačuha: Je to také Smerácke.
SkryťZatvoriť reklamu