BRATISLAVA 1. februára (SITA) - Pracovisko Služba občanom/Front Office magistrátu na Primaciálnom námestí v Bratislave zaevidovalo v roku 2007 viac ako 43-tisíc oficiálnych otázok a žiadostí domácich i zahraničných občanov. Otázky, na ktoré bolo odpovedané telefonicky, nemá pracovisko presne evidované, počet sa však odhaduje na približne 30-tisíc. Prostredníctvom e-mailov bolo vybavených 3 700 požiadaviek zo strany občanov. Podateľňa zasa zaevidovala viac ako 56-tisíc podaní. V danom roku bolo zaevidovaných 262 žiadostí v zmysle zákona o slobodnom prístupe k informáciám, najviac žiadostí pritom súviselo s predajom a nájmom majetku hlavného mesta. Agentúru SITA o tom dnes informovala Mária Račková z oddelenia komunikácie a marketingu bratislavského magistrátu.
V oblasti územného plánu sa občania najčastejšie zaujímali o návrh Územného plánu mesta Bratislava schváleného na mestskom zastupiteľstve v máji minulého roka, územno-plánovacie informácie a projekty na pripomienkovanie vplyvov na životné prostredie, najmä polyfunkčné územie Lamačská brána, Zuckermandel a Twin City, Nábrežie arm. generála L. Svobodu, Bratislavské podhradie s Vydricou, železničné napojenie Letiska M. R. Štefánika a rozšírenie diaľnice D1 na šesť pruhov v úseku Bratislava – Senec.
V oblasti cestného hospodárstva bolo najčastejšími podnetmi ohlásenie porúch verejného osvetlenia, údržba ciest, chodníkov a priechodov, výtlky a jamy na komunikáciách, problémy s kanalizačnými vpustmi, údržba zelene či reklamné pútače. V oblasti dopravy smerovali otázky najčastejšie na povolenia na vjazd do pešej zóny, vyhradené parkovanie, rozkopávky a uzávierky ciest. V oblasti životného prostredia ich trápili najmä stavebné a kolaudačné konania, malé zdroje znečistenia, problematika komunálneho odpadu a čiernych skládok či výrub stromov.
V prípade správy majetku smerovali otázky najmä k informáciám o nájme obecného bytu, prevodu spoluvlastníckeho podielu pozemku pod domom, zrušeniu záložného práva na byt, hľadaniu vyvlastňovacích listín, dani z nehnuteľnosti či nájmu nebytových priestorov vo vlastníctve mesta. V sociálnej oblasti boli najviac prerokovávané ubytovanie v sociálnych ubytovniach Fortuna a Kopčany, otázky súvisiace s problémami rodiny či bezdomovectva, sociálne poradenstvo pri strate bývania, rozvodovom konaní či pri odvolaniach alebo ako získať ubytovanie pre rodiny s maloletými deťmi.
V roku 2007 bolo zároveň osvedčených 9 127 listín a 5 785 podpisov, správne poplatky prestavovali čiastku viac ako 357-tisíc korún. Oddelenie zároveň poskytlo aj kopírovaciu službu, za kopírovanie 11 305 strán získalo takmer 23-tisíc korún. Vyhotovilo a predalo sa 690 digitálnych máp v celkovej sume takmer 730-tisíc korún.
Služby Kancelárie pre rodinu a ženu využilo približne 700 občanov. Služby kancelárie využívali najmä ženy, návštevníci prichádzali väčšinou z Bratislavy a okolia, pracovníci sa však venovali aj mimobratislavským klientom. Občania sa pritom najčastejšie obracali o pomoc v krízových životných situáciách ako rozpadávajúce sa manželské vzťahy a rodina, odmietanie pomoci pri výžive a výchove detí po rozvode a v rozvodovom konaní, nedostatok peňazí po rozvode a strate zamestnania, bytové problémy osamelých matiek či problematika týraných a osamelých žien. Okruh problémom tvorila aj diskriminácia žien vo vyššom veku a mladých žien s malými deťmi. Okrem poradenstva boli klientom poskytované aj kontakty na občianske poradne a inštitúcie.
Oddelenie Služby občanom poskytovalo pomoc aj občanom, ktorí žiadali o sociálnu pomoc. Celkovo sa na pracovníkov obrátilo 2 044 občanov. Najviac z nich tvorili starší občania, ktorí žiadali najmä poskytnutie sociálnych služieb pre seniorov, napríklad umiestnenie v domovoch dôchodcov, penziónoch pre dôchodcov či zariadeniach opatrovateľskej služby. Druhou najpočetnejšou skupinou boli rodiny, ktorým bolo poskytované sociálne poradenstvo. Treťou skupinou boli žiadatelia o poskytovanie ubytovania v ubytovniach, prípadne žiadali poradiť pri probléme s bývaním. Rovnakí počet žiadostí vybavili pracovníci v prípade bezdomovcov, ktorí žiadali o poskytnutie akejkoľvek sociálnej pomoci. Štvrtou najpočetnejšou skupinou boli zdravotne postihnutí.