SME
Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky

Atmosféra života v meste podľa Pressburger Zeitung

Prešporok na prelome 19. a 20. storočia približuje kniha Bratislava pred sto rokmia dnes z Vydavateľ­stva PT. Zostavovatelia Mikuláš Gažo, Štefan Holčík a Otto Zinser si okrem historických faktov všímali aj krátke správy z najstarších novín. Pressburger Z

Na dnešnej Gorkého, predtým Ondrejskej ulici, bolo stanovište fiakristov. Pohľadnica je z roku 1898.Na dnešnej Gorkého, predtým Ondrejskej ulici, bolo stanovište fiakristov. Pohľadnica je z roku 1898. (Zdroj: AMB)

eitung.

Ťažkosti s tunelom

Len čo prišiel 18. januára 1900 cez železničný tunel nákladný vlak č. 216 z Prešporka smerom na Viedeň, zrútila sa o 15.15 stena tunela v dĺžke asi štyri metre. Príčinou bolo narušenie vlhkých stien mrazmi a zvyšok urobil bočný tlak zeminy.

Tunel bol neprejazdný, všetky dostupné fiakre, koče a omnibusy ťahané koňmi rekvirovali, aby umožnili prepravu cestujúcich. Museli ich voziť popri tuneli na druhý koniec, aby mohli pokračovať v ceste.

V nasledujúcich dňoch nastal ďalší zával v dĺžke asi ôsmich metrov. Zo dvesto robotníkov pracovalo v tuneli vo dne v noci, na osvetlenie používali elektrické oblúkové lampy.

Skryť Vypnúť reklamu

O spôsobe riešenia kalamity uvažovali aj v Budapešti, skadiaľ prišli chýry, že najlepšie by bolo namiesto tunela urobiť hlboký zárez do terénu. Spomínali však aj výstavbu ďalšieho, už vybetónovaného tunela s tromi koľajami. Starý chceli potom zasypať.

Nákladné vlaky sa v Prešporku hromadili pred tunelom z jednej i druhej strany a niektoré zásielky bolo vylúčené dopraviť na miesto určenia. Zrútenie tunela nebolo lokálnou záležitosťou, ale medzinárodnou kalamitou. Veď išlo o jednu z najdôležitejších tratí v Európe.

Z mestskej strany tunela sa hromžiaci cestujúci zhromažďovali a čakali v budove stanice, pri hornom konci tunela slúžil za provizórnu stanicu strážny dom č. 29. Cestujúcej verejnosti tam pripravili aj provizórnu reštauráciu a vykúrená šopa nahradila čakáreň.

Skryť Vypnúť reklamu

Vedenie Uhorských štátnych železníc po technických prieskumoch koncom februára prišlo k presvedčeniu, že najlepším riešením by bola výstavba nového tunela. Jeho vybudovanie však potrvá asi dva roky a dovtedy bude provizórna doprava zabezpečená cez tunel vystužený drevom. Prvý vlak cez opravený tunel prešiel 9. marca 1900 po tom, čo odborná komisia po dokončení spevňovacích prác vyhlásila, že je bezpečný. Bol to žilinský rýchlik.

Improvizovaná preprava osôb a tovaru okolo tunela na náhradných dopravných prostriedkoch bola veľkou hamovkou obvyklej plynulosti cestovania.

Na havárii tunela však niekto aj zarobil. Najviac „otec“ Schenk so svojimi omnibusmi, ktoré dlho nebudú také vyťažené, ako v čase od januára do marca. Pracovný ruch však pri tuneli neprestal. Napravo od tunela, teda smerom k svahu Kamzíka, robia nové výkopové práce.

Skryť Vypnúť reklamu

31. 12. 1900

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  4. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  5. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  6. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  2. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  3. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  4. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  5. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  6. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  8. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  9. Hygge ako životný štýl
  10. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 43 066
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 26 350
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 15 366
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 231
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 786
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 704
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 441
  8. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 405
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 327
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 196
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu