eitung.
Ťažkosti s tunelom
Len čo prišiel 18. januára 1900 cez železničný tunel nákladný vlak č. 216 z Prešporka smerom na Viedeň, zrútila sa o 15.15 stena tunela v dĺžke asi štyri metre. Príčinou bolo narušenie vlhkých stien mrazmi a zvyšok urobil bočný tlak zeminy.
Tunel bol neprejazdný, všetky dostupné fiakre, koče a omnibusy ťahané koňmi rekvirovali, aby umožnili prepravu cestujúcich. Museli ich voziť popri tuneli na druhý koniec, aby mohli pokračovať v ceste.
V nasledujúcich dňoch nastal ďalší zával v dĺžke asi ôsmich metrov. Zo dvesto robotníkov pracovalo v tuneli vo dne v noci, na osvetlenie používali elektrické oblúkové lampy.
O spôsobe riešenia kalamity uvažovali aj v Budapešti, skadiaľ prišli chýry, že najlepšie by bolo namiesto tunela urobiť hlboký zárez do terénu. Spomínali však aj výstavbu ďalšieho, už vybetónovaného tunela s tromi koľajami. Starý chceli potom zasypať.
Nákladné vlaky sa v Prešporku hromadili pred tunelom z jednej i druhej strany a niektoré zásielky bolo vylúčené dopraviť na miesto určenia. Zrútenie tunela nebolo lokálnou záležitosťou, ale medzinárodnou kalamitou. Veď išlo o jednu z najdôležitejších tratí v Európe.
Z mestskej strany tunela sa hromžiaci cestujúci zhromažďovali a čakali v budove stanice, pri hornom konci tunela slúžil za provizórnu stanicu strážny dom č. 29. Cestujúcej verejnosti tam pripravili aj provizórnu reštauráciu a vykúrená šopa nahradila čakáreň.
Vedenie Uhorských štátnych železníc po technických prieskumoch koncom februára prišlo k presvedčeniu, že najlepším riešením by bola výstavba nového tunela. Jeho vybudovanie však potrvá asi dva roky a dovtedy bude provizórna doprava zabezpečená cez tunel vystužený drevom. Prvý vlak cez opravený tunel prešiel 9. marca 1900 po tom, čo odborná komisia po dokončení spevňovacích prác vyhlásila, že je bezpečný. Bol to žilinský rýchlik.
Improvizovaná preprava osôb a tovaru okolo tunela na náhradných dopravných prostriedkoch bola veľkou hamovkou obvyklej plynulosti cestovania.
Na havárii tunela však niekto aj zarobil. Najviac „otec“ Schenk so svojimi omnibusmi, ktoré dlho nebudú také vyťažené, ako v čase od januára do marca. Pracovný ruch však pri tuneli neprestal. Napravo od tunela, teda smerom k svahu Kamzíka, robia nové výkopové práce.
31. 12. 1900