SME

Atmosféra života v meste podľa Pressburger Zeitung

Prešporok na prelome 19. a 20. storočia približuje kniha Bratislava pred sto rokmia dnes z Vydavateľ­stva PT. Zostavovatelia Mikuláš Gažo, Štefan Holčík a Otto Zinser si okrem historických faktov všímali aj krátke správy z najstarších novín. Pressburger Z

Na dnešnej Gorkého, predtým Ondrejskej ulici, bolo stanovište fiakristov. Pohľadnica je z roku 1898.Na dnešnej Gorkého, predtým Ondrejskej ulici, bolo stanovište fiakristov. Pohľadnica je z roku 1898. (Zdroj: AMB)

eitung.

Ťažkosti s tunelom

Len čo prišiel 18. januára 1900 cez železničný tunel nákladný vlak č. 216 z Prešporka smerom na Viedeň, zrútila sa o 15.15 stena tunela v dĺžke asi štyri metre. Príčinou bolo narušenie vlhkých stien mrazmi a zvyšok urobil bočný tlak zeminy.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Tunel bol neprejazdný, všetky dostupné fiakre, koče a omnibusy ťahané koňmi rekvirovali, aby umožnili prepravu cestujúcich. Museli ich voziť popri tuneli na druhý koniec, aby mohli pokračovať v ceste.

V nasledujúcich dňoch nastal ďalší zával v dĺžke asi ôsmich metrov. Zo dvesto robotníkov pracovalo v tuneli vo dne v noci, na osvetlenie používali elektrické oblúkové lampy.

SkryťVypnúť reklamu

O spôsobe riešenia kalamity uvažovali aj v Budapešti, skadiaľ prišli chýry, že najlepšie by bolo namiesto tunela urobiť hlboký zárez do terénu. Spomínali však aj výstavbu ďalšieho, už vybetónovaného tunela s tromi koľajami. Starý chceli potom zasypať.

Nákladné vlaky sa v Prešporku hromadili pred tunelom z jednej i druhej strany a niektoré zásielky bolo vylúčené dopraviť na miesto určenia. Zrútenie tunela nebolo lokálnou záležitosťou, ale medzinárodnou kalamitou. Veď išlo o jednu z najdôležitejších tratí v Európe.

Z mestskej strany tunela sa hromžiaci cestujúci zhromažďovali a čakali v budove stanice, pri hornom konci tunela slúžil za provizórnu stanicu strážny dom č. 29. Cestujúcej verejnosti tam pripravili aj provizórnu reštauráciu a vykúrená šopa nahradila čakáreň.

SkryťVypnúť reklamu

Vedenie Uhorských štátnych železníc po technických prieskumoch koncom februára prišlo k presvedčeniu, že najlepším riešením by bola výstavba nového tunela. Jeho vybudovanie však potrvá asi dva roky a dovtedy bude provizórna doprava zabezpečená cez tunel vystužený drevom. Prvý vlak cez opravený tunel prešiel 9. marca 1900 po tom, čo odborná komisia po dokončení spevňovacích prác vyhlásila, že je bezpečný. Bol to žilinský rýchlik.

Improvizovaná preprava osôb a tovaru okolo tunela na náhradných dopravných prostriedkoch bola veľkou hamovkou obvyklej plynulosti cestovania.

Na havárii tunela však niekto aj zarobil. Najviac „otec“ Schenk so svojimi omnibusmi, ktoré dlho nebudú také vyťažené, ako v čase od januára do marca. Pracovný ruch však pri tuneli neprestal. Napravo od tunela, teda smerom k svahu Kamzíka, robia nové výkopové práce.

SkryťVypnúť reklamu

31. 12. 1900

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  4. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  5. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  6. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 102 337
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 569
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 343
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 382
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 543
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 246
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 554
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 515
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu