SME
Piatok, 15. január, 2021 | Meniny má DobroslavKrížovkyKrížovky
PROBLÉM S PREDNOSŤOU ELEKTRIČIEK JE PODĽA MESTA V TECHNICKOM RIEŠENÍ

Električkám chýba zelená

Zariadenia, ktoré by mali zabezpečiť preferenciu električiek na križovatkách, fungujú len čiastočnealebo vôbec. Mestoproblém zdôvodňuje tým,že nie je jednoduché nájsť projektanta funkčného systému.

Električkám sa predlžujú jazdné doby, zdržujú sa na svetelne riadených križovatkách. Preferencia, ktorá by ich mala urýchliť, funguje len nedokonale.Električkám sa predlžujú jazdné doby, zdržujú sa na svetelne riadených križovatkách. Preferencia, ktorá by ich mala urýchliť, funguje len nedokonale. (Zdroj: SITA)

BRATISLAVA. Električkám trvá stále dlhšie, kým prejdú svoju trasu. Spôsobuje to zahusťovanie dopravy a budovanie no­vých svetelných signalizácií na križovatkách. Pribúdajú tak miesta, kde električky strácajú čas čakaním na zelenú.

Na viacerých križovatkách sú namontované zariadenia, ktoré by mali zabezpečiť preferenciu – pustiť električku cez križovatku prednostne. Zatiaľ však nefungujú vôbec alebo len nedostatočne.

Chýba riadiaci program

Pôvodne mali električky na križovatkách prednosť v jazde. Michal Dekánek zo združenia mhd.sk hovorí, že so stúpajúcim počtom áut v meste pribúdalo viac nehôd na miestach, kde cesta križovala električkovú trať. Nehody potom často spôsobili kolaps električkovej dopravy na celej radiále. Riešením mala byť preferencia električiek. Tie by pri príjazde na križovatku vyslali signál a mali by dostať zelenú.

Dekánek povedal, že chýba riadiaci softvér pre semafory, ktorý by riešil dopravnú situáciu na zložitejších križovat­kách. Mal by fungovať tak, aby prednostne išli na zelenú električky, ale aby sa cez križovatku dostali aj autá a chodci.

„Jazdné časy električiek sa v celej sieti predĺžili o približne 29 minút, potom ako sa vybudovali križovatky vybavené údaj­nou preferenciou MHD.“

„Vieme o probléme, ktorý v Bratislave pri uplatňovaní preferencie električiek na križovatkách existuje,“ povedala Mária Račková z magistrátu. „Vyžaduje si to technicky pomerne zložité riešenie a nie je jednoduché nájsť projektanta funkčného systému.“

Račková potvrdila, že v súčasnosti prebieha výberové konanie na dodávateľa projektu. „Ukončené bude v polovici februára.“

Často čakajú zbytočne

Jediným miestom, kde preferencia fungovala, bola križovatka Vajnorská – Stará Vajnorská – Cesta na Senec. „Do jej prebudovania počas stavby hypermarketu Tesco tu mali električky, ktoré išli po Vajnorskej, úplnú preferenciu. Nemuseli nikdy zastaviť.“ Novou križovatkou už električky prednostne neprejdú. Často čakajú na zelenú, aj keď nejdú žiadne autá.

„Absolútna preferencia električiek na semaforoch funguje na nábreží pred tunelom. Tu ale musí električka počkať päť až desať sekúnd, kým dostane signál. Musí preto zastaviť, nepo­kračuje plynule v jazde,“ hovorí Dekánek. „Ak sa nahromadí viac električiek, dostávajú signál voľno postupne a nie naraz. To potom blokuje aj autá a autobusy MHD, ktoré idú po ná­breží. Križovatka je riadená v prospech električky, ale nie inteligentne.“

Na križovatke Račianska – Pekná cesta funguje podľa Dekánka preferencia len čiastočne, v smere do Rače. Stáva sa, že električka musí brzdiť v plnej rýchlosti, pretože na Peknú cestu odbočujú autá. „Výsledkom je, že vodiči jazdia pomalšie, aby stihli včas zastaviť. Električka je totiž koľajové vozidlo a jej brzdná dráha je omnoho dlhšia ako pri autobusoch.“

Bez preferencie to nepôjde

Nosný dopravný systém v Bra­tislave má byť na báze električky. Dekánek hovorí, že ak by električky mohli prechádzať na zelenú vlnu, zabezpečili by najrýchlejšiu dopravu v meste. „Bez uprednostnenia električiek nosný dopravný systém fungovať nebude.“

Jazdné časy električiek sa v celej sieti predĺžili približne o 29 minút, potom ako sa vybudovali križovatky vybavené údajnou preferenciou MHD.

Michal Dekánek, združenie mhd.sk
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť
  2. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  5. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  6. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  7. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  8. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  10. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  1. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  2. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  5. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  6. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. TOMRA víta kľúčový krok k spusteniu systému zálohovania
  10. Slovaktual umožní všetkým zamestnancom bezplatné testovanie
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 19 229
  2. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 13 690
  3. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 13 302
  4. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 8 472
  5. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 8 305
  6. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 7 877
  7. Riaditeľ VÚB: Udržateľnosť chceme vsadiť do DNA nášho podnikania 6 938
  8. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 815
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 725
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 4 743
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu