SME

Električkám chýba zelená

Zariadenia, ktoré by mali zabezpečiť preferenciu električiek na križovatkách, fungujú len čiastočnealebo vôbec. Mestoproblém zdôvodňuje tým,že nie je jednoduché nájsť projektanta funkčného systému.

Električkám sa predlžujú jazdné doby, zdržujú sa na svetelne riadených križovatkách. Preferencia, ktorá by ich mala urýchliť, funguje len nedokonale.Električkám sa predlžujú jazdné doby, zdržujú sa na svetelne riadených križovatkách. Preferencia, ktorá by ich mala urýchliť, funguje len nedokonale. (Zdroj: SITA)

BRATISLAVA. Električkám trvá stále dlhšie, kým prejdú svoju trasu. Spôsobuje to zahusťovanie dopravy a budovanie no­vých svetelných signalizácií na križovatkách. Pribúdajú tak miesta, kde električky strácajú čas čakaním na zelenú.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na viacerých križovatkách sú namontované zariadenia, ktoré by mali zabezpečiť preferenciu – pustiť električku cez križovatku prednostne. Zatiaľ však nefungujú vôbec alebo len nedostatočne.

Chýba riadiaci program

Pôvodne mali električky na križovatkách prednosť v jazde. Michal Dekánek zo združenia mhd.sk hovorí, že so stúpajúcim počtom áut v meste pribúdalo viac nehôd na miestach, kde cesta križovala električkovú trať. Nehody potom často spôsobili kolaps električkovej dopravy na celej radiále. Riešením mala byť preferencia električiek. Tie by pri príjazde na križovatku vyslali signál a mali by dostať zelenú.

SkryťVypnúť reklamu

Dekánek povedal, že chýba riadiaci softvér pre semafory, ktorý by riešil dopravnú situáciu na zložitejších križovat­kách. Mal by fungovať tak, aby prednostne išli na zelenú električky, ale aby sa cez križovatku dostali aj autá a chodci.

„Jazdné časy električiek sa v celej sieti predĺžili o približne 29 minút, potom ako sa vybudovali križovatky vybavené údaj­nou preferenciou MHD.“

„Vieme o probléme, ktorý v Bratislave pri uplatňovaní preferencie električiek na križovatkách existuje,“ povedala Mária Račková z magistrátu. „Vyžaduje si to technicky pomerne zložité riešenie a nie je jednoduché nájsť projektanta funkčného systému.“

Račková potvrdila, že v súčasnosti prebieha výberové konanie na dodávateľa projektu. „Ukončené bude v polovici februára.“

SkryťVypnúť reklamu

Často čakajú zbytočne

Jediným miestom, kde preferencia fungovala, bola križovatka Vajnorská – Stará Vajnorská – Cesta na Senec. „Do jej prebudovania počas stavby hypermarketu Tesco tu mali električky, ktoré išli po Vajnorskej, úplnú preferenciu. Nemuseli nikdy zastaviť.“ Novou križovatkou už električky prednostne neprejdú. Často čakajú na zelenú, aj keď nejdú žiadne autá.

„Absolútna preferencia električiek na semaforoch funguje na nábreží pred tunelom. Tu ale musí električka počkať päť až desať sekúnd, kým dostane signál. Musí preto zastaviť, nepo­kračuje plynule v jazde,“ hovorí Dekánek. „Ak sa nahromadí viac električiek, dostávajú signál voľno postupne a nie naraz. To potom blokuje aj autá a autobusy MHD, ktoré idú po ná­breží. Križovatka je riadená v prospech električky, ale nie inteligentne.“

SkryťVypnúť reklamu

Na križovatke Račianska – Pekná cesta funguje podľa Dekánka preferencia len čiastočne, v smere do Rače. Stáva sa, že električka musí brzdiť v plnej rýchlosti, pretože na Peknú cestu odbočujú autá. „Výsledkom je, že vodiči jazdia pomalšie, aby stihli včas zastaviť. Električka je totiž koľajové vozidlo a jej brzdná dráha je omnoho dlhšia ako pri autobusoch.“

Bez preferencie to nepôjde

Nosný dopravný systém v Bra­tislave má byť na báze električky. Dekánek hovorí, že ak by električky mohli prechádzať na zelenú vlnu, zabezpečili by najrýchlejšiu dopravu v meste. „Bez uprednostnenia električiek nosný dopravný systém fungovať nebude.“

Jazdné časy električiek sa v celej sieti predĺžili približne o 29 minút, potom ako sa vybudovali križovatky vybavené údajnou preferenciou MHD.

Michal Dekánek, združenie mhd.sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Na internáte skladali počítače pre spolužiakov. Dnes majú veľké showroomy aj hotel
  2. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  3. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  4. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  5. Keď sa z brigády stane kariéra
  6. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  7. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood
  8. Jesenný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  1. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú.
  2. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti
  3. TIPOS pokračuje v spolupráci s Bratislavou
  4. IMPERIAL Gold… viac ako zlato...
  5. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  6. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  7. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok
  8. Rezidencia Rúrky: Prvý bytový dom skolaudovali, ďalší už stavajú
  1. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 8 275
  2. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood 3 942
  3. Keď sa z brigády stane kariéra 3 657
  4. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky 2 127
  5. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s 2 016
  6. Fanúšikov dostanú na zápas 5 minút pred výkopom 1 398
  7. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok 1 324
  8. Jesenné MUST-TRY dobroty, ktoré potešia vaše chuťové poháriky 1 281
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Kušnír: Prečo D2 každé ráno kolabuje
  2. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  3. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  4. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  5. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  6. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  7. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  8. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  1. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 17 030
  2. Ivan Čáni: Súdruh Fico, ďakujem! Vďaka vám nezomriem sprostý ani naivný. 16 148
  3. Rado Surovka: Kto zožral Ficovu návnadu ? 13 986
  4. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval. 13 084
  5. Jan Dermek: 26.9. - Sviatok svätého Farizeja 10 668
  6. Otilia Horrocks: Keď Monika Beňová moralizuje z miesta pre ZŤP 9 673
  7. Daniel Guľaš: Všetko dobré, Ľuboš. 8 635
  8. Monika Albertiová: Konsolidácia? Ľudia nemajú čo žrať, a Kuffa? Ide sa na gardistov hrať! 8 118
  1. Věra Tepličková: Tam, kde ide o korytá, budúcnosť je neurčitá
  2. Dušan Koniar: Predčasniatka, kávičkári ako ja (Kávička na malíčka 2025)
  3. Marian Nanias: Dopláca Slovensko na členstvo v EÚ, alebo získava?
  4. Věra Tepličková: Viac šťastia ako rozumu
  5. Marian Nanias: Problémy na maďarskej jadrovej elektrárni Paks II.
  6. Marian Nanias: Nezvyčajná jadrová investícia – Maďarská JE Paks II.
  7. Anna Brawne: Džemy, hady, nebojte sa, dobre bude!
  8. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval.
SkryťZatvoriť reklamu