SME

Električkám chýba zelená

Zariadenia, ktoré by mali zabezpečiť preferenciu električiek na križovatkách, fungujú len čiastočnealebo vôbec. Mestoproblém zdôvodňuje tým,že nie je jednoduché nájsť projektanta funkčného systému.

Električkám sa predlžujú jazdné doby, zdržujú sa na svetelne riadených križovatkách. Preferencia, ktorá by ich mala urýchliť, funguje len nedokonale.Električkám sa predlžujú jazdné doby, zdržujú sa na svetelne riadených križovatkách. Preferencia, ktorá by ich mala urýchliť, funguje len nedokonale. (Zdroj: SITA)

BRATISLAVA. Električkám trvá stále dlhšie, kým prejdú svoju trasu. Spôsobuje to zahusťovanie dopravy a budovanie no­vých svetelných signalizácií na križovatkách. Pribúdajú tak miesta, kde električky strácajú čas čakaním na zelenú.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na viacerých križovatkách sú namontované zariadenia, ktoré by mali zabezpečiť preferenciu – pustiť električku cez križovatku prednostne. Zatiaľ však nefungujú vôbec alebo len nedostatočne.

Chýba riadiaci program

Pôvodne mali električky na križovatkách prednosť v jazde. Michal Dekánek zo združenia mhd.sk hovorí, že so stúpajúcim počtom áut v meste pribúdalo viac nehôd na miestach, kde cesta križovala električkovú trať. Nehody potom často spôsobili kolaps električkovej dopravy na celej radiále. Riešením mala byť preferencia električiek. Tie by pri príjazde na križovatku vyslali signál a mali by dostať zelenú.

SkryťVypnúť reklamu

Dekánek povedal, že chýba riadiaci softvér pre semafory, ktorý by riešil dopravnú situáciu na zložitejších križovat­kách. Mal by fungovať tak, aby prednostne išli na zelenú električky, ale aby sa cez križovatku dostali aj autá a chodci.

„Jazdné časy električiek sa v celej sieti predĺžili o približne 29 minút, potom ako sa vybudovali križovatky vybavené údaj­nou preferenciou MHD.“

„Vieme o probléme, ktorý v Bratislave pri uplatňovaní preferencie električiek na križovatkách existuje,“ povedala Mária Račková z magistrátu. „Vyžaduje si to technicky pomerne zložité riešenie a nie je jednoduché nájsť projektanta funkčného systému.“

Račková potvrdila, že v súčasnosti prebieha výberové konanie na dodávateľa projektu. „Ukončené bude v polovici februára.“

SkryťVypnúť reklamu

Často čakajú zbytočne

Jediným miestom, kde preferencia fungovala, bola križovatka Vajnorská – Stará Vajnorská – Cesta na Senec. „Do jej prebudovania počas stavby hypermarketu Tesco tu mali električky, ktoré išli po Vajnorskej, úplnú preferenciu. Nemuseli nikdy zastaviť.“ Novou križovatkou už električky prednostne neprejdú. Často čakajú na zelenú, aj keď nejdú žiadne autá.

„Absolútna preferencia električiek na semaforoch funguje na nábreží pred tunelom. Tu ale musí električka počkať päť až desať sekúnd, kým dostane signál. Musí preto zastaviť, nepo­kračuje plynule v jazde,“ hovorí Dekánek. „Ak sa nahromadí viac električiek, dostávajú signál voľno postupne a nie naraz. To potom blokuje aj autá a autobusy MHD, ktoré idú po ná­breží. Križovatka je riadená v prospech električky, ale nie inteligentne.“

SkryťVypnúť reklamu

Na križovatke Račianska – Pekná cesta funguje podľa Dekánka preferencia len čiastočne, v smere do Rače. Stáva sa, že električka musí brzdiť v plnej rýchlosti, pretože na Peknú cestu odbočujú autá. „Výsledkom je, že vodiči jazdia pomalšie, aby stihli včas zastaviť. Električka je totiž koľajové vozidlo a jej brzdná dráha je omnoho dlhšia ako pri autobusoch.“

Bez preferencie to nepôjde

Nosný dopravný systém v Bra­tislave má byť na báze električky. Dekánek hovorí, že ak by električky mohli prechádzať na zelenú vlnu, zabezpečili by najrýchlejšiu dopravu v meste. „Bez uprednostnenia električiek nosný dopravný systém fungovať nebude.“

Jazdné časy električiek sa v celej sieti predĺžili približne o 29 minút, potom ako sa vybudovali križovatky vybavené údajnou preferenciou MHD.

Michal Dekánek, združenie mhd.sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Poisťovníctvo je plné predsudkov. Dá sa však robiť inteligentne
  2. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci
  3. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá
  4. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou
  5. Fakulta managementu UK - možnosť štúdia vo svetových jazykoch
  6. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov
  7. Ako premeniť 50 € mesačne na desiatky tisíc – VELTY portfóliá
  8. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská
  1. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci
  2. Študenti sa učili od najlepších šéfkuchárov na Slovensku
  3. Fakulta managementu UK - možnosť štúdia vo svetových jazykoch
  4. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou
  5. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá
  6. Riaditeľ Budvaru: Ľudia poznajú rozdiel. Poctivý ležiak chce čas
  7. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov
  8. Najlepšia odmena za vysvedčenie? Kniha
  1. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 21 162
  2. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská 10 892
  3. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu? 10 626
  4. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov 9 568
  5. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké 7 631
  6. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou 5 550
  7. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom 5 140
  8. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci 4 942
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 62 453
  2. Elena Antalová: Smutný a radostný odkaz pánovi Františkovi Mikloškovi 16 827
  3. Ivan Mlynár: Ako smerácke ku..y ( myslím kurzy ), odhalili korupciu rodiny Šimečkovcov a poslanca KDH Františka Majerského. 12 144
  4. Peter Franek: Výzva pre poslancov a voličov KDH. 8 138
  5. Rado Surovka: Nie dôchodcovia, ale Ficovlády zruinovali Slovensko 7 329
  6. Milan Polician: Quiet quitting v ekonomike: keď firmy odchádzajú potichu 6 891
  7. Vlado Jakubkovič: Muž je muž, žena je žena ... a Slovensko je v ... 5 821
  8. Ján Lopušek: List štyrom predsedom: Michal, Milan, Braňo a Jaro 3 864
  1. Tupou Ceruzou: Čo vie žena urobiť
  2. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka?
  3. Marcel Rebro: Začalo ďalších 7 dní bez vojny
  4. Marcel Rebro: Ukrajina krváca aj za nás. Len my zatvárame oči
  5. Marian Nanias: Jadrová energia – pozor na (nerozumných) politikov.
  6. Radko Mačuha: Tiso získal vďaka kolaborácii s Hitlerom Slovenskú štátnosť.
  7. Marcel Rebro: Ruské útoky na civilné ciele: Zámerné barbarstvo 21. storočia
  8. Radko Mačuha: Mám iba dve pohlavia: mužské a ženské.
SkryťZatvoriť reklamu