SME

Mestá: Investori zaplatia

Poplatok, ktorým by investori prispeli na opravy a prestavby ciest, by mohli obce začať vyberať od 1. septembra.

Záhradnícka ulica je jedným z príkladov, keď mesto musí rozširovať cestu v okolí novostavieb. Už teraz tu v rannej a poobedňajšej špičke dva pruhy nestačia, zhoršenie sa očakáva po dokončení novej výstavby na Trnavskej.Záhradnícka ulica je jedným z príkladov, keď mesto musí rozširovať cestu v okolí novostavieb. Už teraz tu v rannej a poobedňajšej špičke dva pruhy nestačia, zhoršenie sa očakáva po dokončení novej výstavby na Trnavskej. (Zdroj: SME – MILAN DAVID)

BRATISLAVA. Nový zákon o po­platku za zaťaženie ciest predstavili včera primátori kraj­ských­ miest. Zákon sa týka najmä väčších miest, kde je čoraz viac masívnej výstavby a tá zahusťuje dopravu. Primátori K8 navrhujú, aby investori stavieb prispievali jednorazovým poplatkom do rozpočtu obcí.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Je slušné, aby sme sa podelili o výdavky spojené s investičnou výstavbou,“ povedal primátor Prešova Pavol Hagyari.

Výnos z poplatku pritom bude účelovo viazaný na investície do dopravy – na opravy ciest a na rozšírenie existujúcich a výstavbu nových komunikácií.

SkryťVypnúť reklamu

„Návrh som poslal na vládu aj na ministerstvo financií,“ povedal bratislavský primátor Andrej Ďurkovský.

Ak získa podporu štátu, mohol by začať platiť už od 1. septembra tohto roka. Zuzana Bruteničová z tlačového oddelenia ministerstva financií povedala, že k návrhu sa vyjadria až po jeho dôkladnom preštudovaní.

Len veľké stavby

Poplatok by sa týkal len investorov, ktorí získali stavebné povolenie na stavby vyžadujúce viac ako desať parkovacích miest. Túto normu určuje vyhláška ministerstva výstavby.

Obce by sa však mohli samy rozhodnúť, či poplatok budú vyberať. Zastupiteľstvá obcí by si mohli určiť presnú výšku poplatku, takisto kto by bol od poplatku oslobodený.

Ako vodidlo návrh určuje poplatok 10-tisíc korún na jedno parkovacie miesto. To však primátori považujú skôr za minimálnu hranicu.

SkryťVypnúť reklamu

Výška poplatkov by nemusela byť na území celej obce rovnaká – využiť by sa mohla zonácia, ktorú uplatňuje napríklad Bratislava pri sadzbách dane z n­ehnuteľností. Zákon nepočíta so spätným vyberaním poplatkov, povedal Ďurkovský.

Peňazí treba viac

Bratislava očakáva, že takto pribudne do jej rozpočtu okolo 30 až 50 miliónov korún.

Primátori sa však zhodli, že na zásadné zlepšenie situácie by potrebovali viac peňazí. Primátori Nitry, Žiliny aj Prešova povedali, že na dôkladnú opravu ciest by potrebovali po pol miliarde. Košice by podľa primátora Františka Knapíka potrebovali až jeden a pol miliardy, Žilina by okrem toho potrebovala miliardu na výstavbu obchvatu.

Bratislava venuje na dopravné stavby každoročne najväčšiu časť rozpočtu.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  5. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 453
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 232
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 126
  4. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 832
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 463
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 160
  7. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 2 924
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 2 156
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 29 069
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 040
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 10 103
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 057
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 609
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 235
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 870
  8. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 6 428
  1. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  2. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  3. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  4. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  5. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  6. Tupou Ceruzou: Pandemická
  7. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  8. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
SkryťZatvoriť reklamu