BRATISLAVA. Nový zákon o poplatku za zaťaženie ciest predstavili včera primátori krajských miest. Zákon sa týka najmä väčších miest, kde je čoraz viac masívnej výstavby a tá zahusťuje dopravu. Primátori K8 navrhujú, aby investori stavieb prispievali jednorazovým poplatkom do rozpočtu obcí.
„Je slušné, aby sme sa podelili o výdavky spojené s investičnou výstavbou,“ povedal primátor Prešova Pavol Hagyari.
Výnos z poplatku pritom bude účelovo viazaný na investície do dopravy – na opravy ciest a na rozšírenie existujúcich a výstavbu nových komunikácií.
„Návrh som poslal na vládu aj na ministerstvo financií,“ povedal bratislavský primátor Andrej Ďurkovský.
Ak získa podporu štátu, mohol by začať platiť už od 1. septembra tohto roka. Zuzana Bruteničová z tlačového oddelenia ministerstva financií povedala, že k návrhu sa vyjadria až po jeho dôkladnom preštudovaní.
Len veľké stavby
Poplatok by sa týkal len investorov, ktorí získali stavebné povolenie na stavby vyžadujúce viac ako desať parkovacích miest. Túto normu určuje vyhláška ministerstva výstavby.
Obce by sa však mohli samy rozhodnúť, či poplatok budú vyberať. Zastupiteľstvá obcí by si mohli určiť presnú výšku poplatku, takisto kto by bol od poplatku oslobodený.
Ako vodidlo návrh určuje poplatok 10-tisíc korún na jedno parkovacie miesto. To však primátori považujú skôr za minimálnu hranicu.
Výška poplatkov by nemusela byť na území celej obce rovnaká – využiť by sa mohla zonácia, ktorú uplatňuje napríklad Bratislava pri sadzbách dane z nehnuteľností. Zákon nepočíta so spätným vyberaním poplatkov, povedal Ďurkovský.
Peňazí treba viac
Bratislava očakáva, že takto pribudne do jej rozpočtu okolo 30 až 50 miliónov korún.
Primátori sa však zhodli, že na zásadné zlepšenie situácie by potrebovali viac peňazí. Primátori Nitry, Žiliny aj Prešova povedali, že na dôkladnú opravu ciest by potrebovali po pol miliarde. Košice by podľa primátora Františka Knapíka potrebovali až jeden a pol miliardy, Žilina by okrem toho potrebovala miliardu na výstavbu obchvatu.
Bratislava venuje na dopravné stavby každoročne najväčšiu časť rozpočtu.